Guest vip-fashion

Æresport

18 indlæg i dette emne

Jamen for at gøre det hele til en kort historie, kan jeg lige fortælle en veninde blev gift d. 12/8, og vi have direkte spurgt familien om de lavede æresport. Det gjorde de ikke. En anden veninde og jeg er vokset op med æresporten, og mente ikke hun skulle snydes.

Dagen før skulle bruden sove ude, festen skulle holdes på et fint stort hotel, og http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/brud.gif skulle :griner:- der efter festen. Ergo var det udelukket at sætte en op hjemme ved dem.

Fluks greb vi telefonen, ringede til hotellet, fløj ind i "hurtig" bilen og kørte ud og målte stedets dør op. En DOBBELT dør... Øv hvor snyd.

Anyway, det hele flaskede sig og herefter kan i se forberedelserne og det færdige resultat.

Økonomisk set ligger vi i den lave ende.

Der blev brugt:

For 45,- lægter (4,45 pr m ved jem & FiX)

2 vinkel beslag a 2,50 (jem og Fix)

22 Skruer fundet i kassen med skruer

Diverse grønt fra haven/hækken

Blomster fra beddet i forhaven

8 meter 4 mm kobbertråd omviklet af staniol. Sponsoreret af arbejde og køkkenskuffe.

Et stykke pap

Et stykke Karton

15 meter brudetyl i off-white.

Udgift i alt = ca. 300,-

(de 15 meter tyl ligger nu her ved mig, og man kan jo altid bruge lidt tyl ikke sandt brude...)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Sikke nogen gode veninder sådan at overraske. Godt gået - og hun blev sikkert meget meget glad :griner:-

Det er også tradition med æresporte i vores familie og omgangskreds - både på feststed og hjemme. å vi glæder os til at se resultatet http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/heart.gif

:blink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

**SUUUK** hvor dejlige venner... Sådan nogle ville jeg også gerne have haft til vores bryllup!!

Vi fik INGEN æresport, og jeg skal ærligt indrømme at jeg blev MEGET skuffet... Ved at min veninde havde snakket om det, og det er også noget man "gør" i vores omgangskreds + familie. Men min veninde havde ringet til min mor for at koordinere, så der ikke blev arrangeret TO æresporte... Og så havde min sagt, at "sådan noget skulle vi virkelig ikke ha". Så min veninde havde trukket følerne til sig, og ikke arrangeret noget.

Dagen før, da vi skulle dække borde, var der en masse efeu tilovers. Jeg foreslog min mor at vi da lige kunne smide lidt omkring døren, så der var en pæn indgang - men min mor sagde nej, på sådan en måde at jeg tænkte at "de nok havde noget i tankerne"... Men nej.

Ingen æresport til mig, og jeg er stadig ked af det den dag i dag. Vi har også bestemt at vi SELV laver en æresport til vores kobberbryllup, for der VIL vi bare ha' en!! http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/smile.gif

Det jeg bare ville sige var: HVOR ER DU DEJLIG AT DU TÆNKER PÅ SÅDAN NOGET!!

:griner:-

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sikke en betænksom veninde du er, og hvor blev den da flot!!! Meget imponeredene... :griner:-

Rent personligt er jeg, og i vores familie, slet ikke til æresporte, men det er min kæreste, så for hans skyld håber jeg da at der kommer en, men ellers er det ikke noget jeg gør mig i... Men flotte og hyggelige er de da! :blink:

Mange http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/bearhug.gif Maj

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Tøser og tusind tak for jeres søde kommentarer.

Vil lige tilføje at det faktisk var en svær beslutning. Det er nemlig ikke mange der bruger sådan noget til bryllupper, og hele gommens familie er fra Sjælland, hvor, såvidt jeg har forstået, man gør endnu mindre i Æresporte.

Arno jeg har altså læst et sted at flere og flere anvendes æresporte til store fødselsdage. Måske du kan nå at få en inden dit Kobberbryllup. Hvis du skal have hjælp til kobberbryllup ringer du bare. ;-) Men ikke midt sommer vel?? Jeg er så frygtelig allergisk over for mange planter, og kan nemt få den smurt ind i snot og mundvand hvis det er forkert materiale. http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/whistling.gif

Maj du kan lige så godt vænne dig til dem. *G* Jeg håber også I får en. Det er da lidt hyggeligt. I hvert fald og lave den. Vi morede os gevaldigt da vi daskede rundt i oppyntet lokale klokken 24 med sure tær og trætte øjne. :griner:-

(snakkede om at smide bukserne og sætte os med bar mås på alle stole ved hovedbordet, bare så vi kunne sige vi havde prøvet det. Fandt dog ud af vi bare var trætte og gjorde det ikke. Hmm... Fortryder jeg???!!!?!?!?!... :butterfly: )

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg ville blive slemt skuffet hvis vi ikke fik minst en æresport til vores bryllup. I min familie og omgangskreds er der tradition for at familien laver æresport til feststedet og vennerne laver en til hjemmet. Og jeg har været med til at lave til nogle af vennerne og til mine morforældres guldbryllup, så jeg håber da også de vil betænke os med en.

Var selv meget beæret over at min familie valgte at jeg skulle male skjoldet til mine bedsteforældres, da jeg var 16 på det tidspunkt og havde set det flotte skjold min far havde lavet til deres sølvbryllup. Og jeg er næsten sikker på at han kommer til at lave det til vores, da han er den mest kreative i min del af familien.

Jeg ved dog ikke med min svigerfamilie, men jeg vil næsten tro at min svigermor har styr på hvordan sådan en skal laves da hun også er meget kreativ.

Jeg har dog lagt mærke til at der er forskel på folks opfattelse af en æresport. Nogle laver den på et træskelet og for dem er det den eneste måde at gøre det på, mens andre binder den på et reb, hvilket jeg personligt synes er pænest.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har lige været til et bryllup, hvor alle splejsede til to (en ved hjemmet og en ved feststedet) færdiglavet granæresporte og alle have lidt blomster med til at pynte med. Og så blev det sat kurlørte lyspærer i til ekstra pynt. Rigtig mange venner og familiemedlemmer var med til det og bagefter var der mad hos det kommende brudepar (puha, jeg ønsker nok ikke lige folk til suppe eller pølser m. brød aftenen før jeg skal giftes). Det var aftenen før. Reglen er så at de ikke må gå gennem portene, før de er viet?

Det var på Fyn iøvrigt, hvor det er en tradition med æresporte.

Jeg har engang deltaget til et sølvbryllup, hvor man lavede æresporten om natten...og så vækkede parret om morgenen med hornmusik og sang, og så gav de morgenbrød. Det var på sjælland.

Både min kæreste og jeg er ret ligeglade med en æresport. Det er da en sød overraskelse at nogle har ofret tid og penge på at lave det. Men ellers siger det os ikke rigtig noget. Vi vil ikke sætte nok pris på en æresport til at vi synes folk skal ofre tid på det. Og hvem skal rydde op efter det? Iøvrigt vil Ikke alle feststeder have den slags i/ved deres dør. Det er ikke for at lyde negativ... men det siger os bare ikke så meget

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

.... Og så havde min sagt, at "sådan noget skulle vi virkelig ikke ha".

......Dagen før, da vi skulle dække borde, var der en masse efeu tilovers. Jeg foreslog min mor at vi da lige kunne smide lidt omkring døren, så der var en pæn indgang - men min mor sagde nej, på sådan en måde at jeg tænkte at "de nok havde noget i tankerne"... Men nej.

......Ingen æresport til mig, og jeg er stadig ked af det den dag i dag.

:balloons:

Hvorfor i alverden gjorde hun dog det???? :bearhug:

Har du fået snakket rigtigt med hende om det?

Måske går hun og tror at i helst ville være fri?!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Forresten:

Forventes det at man stå med et decideret måltid efter æresport-opsætningen. :balloons:

Vi havde planlagt øl/sodavand/ m. chips og kaffe/ kage.

Men det for fedtet?

Og jeg havde faktisk tænkt mig at hele dynen skulle serveres i engangsservice, vi skal op kl. lort næste dag.

Men det virke måske sippet?!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mht at man ikke må sætte op alle steder, og nogle bruger tov i stedet for træstativ, så ringede vi til feststedet og hørte dem ad. Nogle steder har de stativer der er tilpasset deres døre og som man så kan låne.

Vi fik at vide det skulle være fritstående så det ikke skrammede væggene.

Jeg ved ikke hvem der normalt står for at tage det ned, men søndag da jeg var blevet klar i hovedet kørte jeg ind og pillede det ned. Vi havde fået af vide af hotellet at det bare skulle være i løbet af søndagen. Jeg ved dog ikke om de havde taget den ned hvis jeg ikke var kommet efter den.

Mht mad og forplejning har jeg hørt mange forskellige versioner.

Nogle stiller en kurv ud til dem der kommer og sætter den op, men jeg har aldrig hørt om et helt måltid mad.

Det normale for mig er at der hvor man laver den, bliver der sørget for kaffe, kage øl og vand. Det er jo ikke altid alle mand er med til selv opsætningen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Til vores bryllup var der æresport både hjemme og ved feststedet.

Fredag aften kom Brian´s familie og satte æresporten op. De morede sig vældig og støjede en del. De fik øl og vand, og krævede absolut ikke andet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til vores bryllup var der æresport både hjemme og ved feststedet.

Fredag aften kom Brian´s familie og satte æresporten op. De morede sig vældig og støjede en del. De fik øl og vand, og krævede absolut ikke andet. Da vi kom hjem fra ferie, var resterne af æresporten fjernet.

post-17225-1156101346.jpg

Fredag aften ringede en af vores venner, han vidste ikke lige, hvor det var de skulle lave æresport :bask: Så måtte have et tlf. nr. af os. Det grinede vi en del af. Men de lavede altså den til feststedet. Hvornår de satte den op, ved jeg ikke. Men feststedet sørgede for at pille den ned.

post-17225-1156101584.jpg

Charlotte

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da min søster blev gift sidste år, lavede min familie æresport til feststedet og vennerne æresport til hende hjem :loveshower:

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er begyndt at småtænke om vi mon får en æresport herhjemme - jeg ved at Prindsen i Roskilde nok næppe vil have nogen hængende :blush: )

Jeg vil sån ønske at vi får det, for det har altid været tradition hjemme hos mine forældre, at man bandt til venners børn m.m., men nu bor vi jo på Sjælland.... hmmmm!

Hos mine forældre får man ikke mad eller noget, man bliver budt på en kop kaffe/øl/vand og evt kage, og så smutter man bare stille og roligt igen hurtigt :blink: det er jo typisk dagen før dagen.

:bearhug: Lisen

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer