Meggers

Fugle og ris

34 indlæg i dette emne

Hey girls!

Nogle af jer så i min tråd, at jeg havde skrevet til DOF om hvor mange ris, der evt. kunne være i en duemave, hvor hurtigt de kunne spise ris, osv. og det ultimative spørgsmål: Er bryllupsris farlige for fugle? Jeg videresendte også mine spørgsmål til Dyrenes Beskyttelse og WSPA, for at få lidt forskellige syn. :)

Såvidt jeg husker, var der flere, der gerne ville høre svaret fra dem, så dem ligger jeg her. Der var desværre ingen, der svarede mig konkret på detaljerne om fuglemaverne, men umiddelbart tør jeg godt kaste med ris ud fra det svar, som jeg fik. Men nu kan I bedømme selv, hvad I vil/tør :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

WSPA skriver:

"Hej Mette

Tak for din henvendelse og og tillykke med at skulle giftesJ

Vi beskæftiger os ikke med fugle så jeg ved faktisk ikke hvordan og hvorledes mht. dette. Jeg vil foreslå at du kontakter Dyrenes Beskyttelse, som jo har internater rundt omkring. Jeg tror der er et fuglereservat i Nærum og dem kunne man jo forestille sig vidste noget mere om dette emne.

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen/Kind regards

Tove Scherfig

WSPA Nordic"

Så der var ikke såååå meget hjælp at hente, men et høfligt svar ikke desto mindre :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Dyrenes Beskyttelse skriver:

"Hej Mette!

Tak for din henvendelse og tilykke til at giftes i sommer.

Sidste gang vi fik dette spørgsmål ringede jeg både til Dansk Ornitologisk Forening og snakkede med vores biolog, og begge mente at en fugl godt ved hvornår den skal holde op med at spise. Men for at være på den sikre side skulle du måske ringe DOF selv på

33 28 38 00!

Med venlig hilsen

Pernilla Shinook

Rådgivningen, Dyrenes Beskyttelse"

:cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

og DOF skriver:

"Hej Mette.

DOF kender ikke til dokumenterede tilfælde, hvor fugle er døde på grund af massefortæring af bryllupsris - alternativt kan man bruge hampefrø, som fuglene er rigtig glade for :- )

Med venlig hilsen/

Best regards"

Og så er det bare at jeg tænker HAMPEFRØ???? Det er sgi da sådan nogle man dyrker hampplanter af, altså fremstiller hash af? :blink: Det gav nogle meget sjove billeder i mit hoved af nogle MEGET glade fugle -HAHA- Ved heller ikke, om det umiddelbart føles helt lovligt at erhverve sig en masse af sådan nogle frø? :unsure: Men nu er rådet da givet videre. :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Mette,

Du har lige sparet mig for hvad jeg trode jeg skulle i gang mea at researche i eftermiddag :thumbsupsmileyanim:

Jeg synes nemlig at kunne huske at der tidlige er givet "ris-kastnings-forbud" i den kirke vi skal vies i - og jeg synes ærlig talt det er et ret fjollet forbud :td:

Jeg vil printe dine fine svar og tage dem med til mødet med præsten, for jeg vil ha' ris! :tunge:

:bearhug: fra Pia

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har på en af de andre tråde set et link til nogle biologisk nedbrydelige sukkerhjerter, som jeg er heeelt vilde med. :heart:

men det ender jo nok med at jeg får ris :blink:

Har fået besked fra min mor om at ris og PA er de ting jeg ikke skal bestemme noget som helst over. :pokey:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

og DOF skriver:

"Hej Mette.

DOF kender ikke til dokumenterede tilfælde, hvor fugle er døde på grund af massefortæring af bryllupsris - alternativt kan man bruge hampefrø, som fuglene er rigtig glade for :- )

Med venlig hilsen/

Best regards"

Og så er det bare at jeg tænker HAMPEFRØ???? Det er sgi da sådan nogle man dyrker hampplanter af, altså fremstiller hash af? :blink: Det gav nogle meget sjove billeder i mit hoved af nogle MEGET glade fugle -HAHA- Ved heller ikke, om det umiddelbart føles helt lovligt at erhverve sig en masse af sådan nogle frø? :unsure: Men nu er rådet da givet videre. :wink:

Der findes noget man kalder Fasan-hamp og som bruges til dyrefoder.

Det ligner hampplanter rigtig meget men det er ganske ufarligt og tror kun at man får en grim smag i munden og bliver mægtig skuffet når virkningen udebliver, hvis man begynder at ryge det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har også hørt man roligt kan kaste med ris. Mange af de kirker der ikke vil have det, er vist bare fordi de synes det sviner og ikke pga fuglene.

Men lur mig om de ikke bruger undskyldningen med fuglene og det er derfor denne skrøne er startet ;-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har selv læst alt hvad jeg kunne finde på nettet, og min konklusion er, at det ikke er noget problem.

Nogle af pointerne var:

-fugle er ikke dumme eller usmart indrettet -de spiser sig selvfølgelig ikke ihjel!

-hvor er alle de døde fugle henne omkring kirkerne?

;) hi, hi.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

ARGH! For crying out loud :) Dette har været oppe før og der har været skrevet til diverse brevkasser og I kan TRYGT bruge ris! FRØ er kirkene MEGA trætte af da de spirer udenfor kirken og så skal graveren døje med det!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Mette,

Du har lige sparet mig for hvad jeg trode jeg skulle i gang mea at researche i eftermiddag :thumbsupsmileyanim:

Jeg synes nemlig at kunne huske at der tidlige er givet "ris-kastnings-forbud" i den kirke vi skal vies i - og jeg synes ærlig talt det er et ret fjollet forbud :td:

Jeg vil printe dine fine svar og tage dem med til mødet med præsten, for jeg vil ha' ris! :tunge:

:bearhug: fra Pia

Afsted med svarene til præsten! Det skal de da overhovedet ikke bestemme! Iøvrigt har jeg luret lidt på, om de overhovedet KAN forbyde en at kaste med ris, når det er UDENFOR kirken. Jeg tror det faktisk ikke. Jeg tror efterhånden at en del præster føler sig liiiiiiiiidt mægtigere end de har lov til, og at de udskriver en masse forbud (se bare min tråd med billedforbud) fordi de er vant til at folk er autoritetstro nok til at overholde det.

Min far sagde med glimt i øjet, at hvis han skulle giftes i en kirke, hvor der var meldt billedforbud, så ville han meddele præsten, at han ville bede alle gæster tage MASSER af billeder og at telefonnummeret til politiet var 114, hvis præsten havde lyst til at ringe til dem. :tunge:

Desuden har jeg en svoger på 19, som helt sikkert er leveringsdygtig i Hampefrø -HAHA-

:griner:-:griner:-:griner:-

Jeg har på en af de andre tråde set et link til nogle biologisk nedbrydelige sukkerhjerter, som jeg er heeelt vilde med. :heart:

men det ender jo nok med at jeg får ris :blink:

Har fået besked fra min mor om at ris og PA er de ting jeg ikke skal bestemme noget som helst over. :pokey:

De er rigtig fine, MEN hvis de smelter i vand, så tænk lige på hvor klamme de bliver hviss det regner eller hvis du får en ned i bh'en som smelter der? Bare lige et lille tip :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har læst et eller andet, at i de lande hvor der er mange rismarker, lever mange fugle af at stjæle ris fra markerne, og der er endnu ikke nogen der har set dem falde døde om :cheerleader3:

Lige præcis! Nogle har så hævdet at der er forskel fordi risene, som man køber nu er forædlede eller bearbejdede... Men DOF og DB mener som sagt ikke, at det er noget probem :)

Der findes noget man kalder Fasan-hamp og som bruges til dyrefoder.Det ligner hampplanter rigtig meget men det er ganske ufarligt og tror kun at man får en grim smag i munden og bliver mægtig skuffet når virkningen udebliver, hvis man begynder at ryge det.

Aha! :) Det er jo smart nok så. :) Meeeen, jeg holder mig altså til ris. Hvis fuglene ikke dør af det, så er det godt nok til mig. Lige den dag, har jeg ikke noget behov for at diske op med et festmåltid til fuglene. :tunge:

Jeg har også hørt man roligt kan kaste med ris. Mange af de kirker der ikke vil have det, er vist bare fordi de synes det sviner og ikke pga fuglene. Men lur mig om de ikke bruger undskyldningen med fuglene og det er derfor denne skrøne er startet ;-)

Lige præcis! Ris = fugle = fugleklatter = arbejde. Det er jo slet ikke underligt at den myte, er opstået :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har selv læst alt hvad jeg kunne finde på nettet, og min konklusion er, at det ikke er noget problem.Nogle af pointerne var:-fugle er ikke dumme eller usmart indrettet -de spiser sig selvfølgelig ikke ihjel!-hvor er alle de døde fugle henne omkring kirkerne?;) hi, hi.

NETOP! Altså, hvis fugle kunne æde sig ihjel, så skulle man da tro at de var uddøde nu med alt det lort, der findes på gaderne. :rolleyes: Det med døde fugle omkring kirkerne, der synes jeg dog at man kan modargumentere med at fuglene reelt godt kunne nå at flyve væk fra kirkerne inden de hersens dræberris bliver til bomber inde i maven på dem... Men eftersom DOF ikke har et eneste tilfælde af en fugl, der har ædt sig ihjel, så tror jeg nu ikke at der er nogen fare. :)

ARGH! For crying out loud :) Dette har været oppe før og der har været skrevet til diverse brevkasser og I kan TRYGT bruge ris! FRØ er kirkene MEGA trætte af da de spirer udenfor kirken og så skal graveren døje med det!

Lige præcis! Jeg fik bare lyst til lige at lave en "afliv myterne"-tråd. Overvejer næsten også lidt at hoppe rundt i en pøl vand og ris for at se om det virkelig passer, at det skulle blive åååååh så glat. :tunge::griner:-

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

og DOF skriver:

"Hej Mette.

DOF kender ikke til dokumenterede tilfælde, hvor fugle er døde på grund af massefortæring af bryllupsris - alternativt kan man bruge hampefrø, som fuglene er rigtig glade for :- )

haha.gif Jeg kunne ellers lige se overskrifterne i Ekstra Bladet for mig: AFSLØRING!!! FUGLE DØDE PGA MASSEFORTÆRING AF BRYLLUPSRIS! FUGLE OG BRUDE I OPGØR OVER HELE LANDET!!!!"

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes lige der skal komme et :BKSTREET: for at du har gidet at gøre noget grundigt forarbejde. Jeg synes at lige meget hvilken tråd der har været om det så har folk fundet argumenter for/imod på nettet - så det er godt med nogle helt reelle svar man ved passer :)

Det skal så lige siges at jeg egentlig er ligeglad med ris og fugle, som andre har skrevet, hvis de ikke kunne tåle det så var fuglene jo nok uddøde efterhånden :p og jeg vil have ris - gider ikke få kastet fuglefrø på mig, eller endnu værre - som jeg fik foreslået fra feststedet - ærter hvad f.....n er det for noget, av tænker jeg bare :tunge:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes lige der skal komme et :BKSTREET: for at du har gidet at gøre noget grundigt forarbejde. Jeg synes at lige meget hvilken tråd der har været om det så har folk fundet argumenter for/imod på nettet - så det er godt med nogle helt reelle svar man ved passer :)

Det skal så lige siges at jeg egentlig er ligeglad med ris og fugle, som andre har skrevet, hvis de ikke kunne tåle det så var fuglene jo nok uddøde efterhånden :p og jeg vil have ris - gider ikke få kastet fuglefrø på mig, eller endnu værre - som jeg fik foreslået fra feststedet - ærter hvad f.....n er det for noget, av tænker jeg bare :tunge:

Tak! :bearhug: Jeg synes selv at det var rart at høre noget, fra nogen, der virkelig har med fugle at gøre, for man læser jo meget på f.eks. ekstra bladet osv, og nogle af dem henviser også til diverse eksperter, men tit uden at det sådan for alvor virker pålideligt. :rolleyes:

Min mor har i sjov foreslået kogt pasta :griner:-

OMG hampefrø, ærter og nu kogt pasta! Der er filme mange gode idéer derude! -HAHA-

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes lige der skal komme et :BKSTREET: for at du har gidet at gøre noget grundigt forarbejde. Jeg synes at lige meget hvilken tråd der har været om det så har folk fundet argumenter for/imod på nettet - så det er godt med nogle helt reelle svar man ved passer :)

Det skal så lige siges at jeg egentlig er ligeglad med ris og fugle, som andre har skrevet, hvis de ikke kunne tåle det så var fuglene jo nok uddøde efterhånden :p og jeg vil have ris - gider ikke få kastet fuglefrø på mig, eller endnu værre - som jeg fik foreslået fra feststedet - ærter hvad f.....n er det for noget, av tænker jeg bare :tunge:

Vi var til et bryllup sidste sommer hvor brudeparet netop fik kastet fuglefrø efter sig, og de plettede gommens tøj, Så man på billederne kan se det :td:

Det var simpelthen ikke til at få af!

Om det var en almindelig vildtfugleblanding skal jeg ikke kunne sige :wink: -men nu er advarslen i hvert fald givet videre! :biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde helt glemt, at jeg havde skrevet til miljømninisteriet også. De svarer:

"Hej Mette

Lykke til med den store dag.

Vi kan berolige dig med, at fugle ikke tager skade af at spise ris.

Du kan bare tænke på, at der findes en masse fugle, som lever af ris i de lande, hvor ris bliver dyrket.

Det er måske en myte, startet af en præst, som er blevet blevet meget træt af, at "risningen" lokker en masse duer til kirken, og de har det jo med også at skulle af med risene igen i form af en fugleklat. Det kan sikkert give en masse grisseri, som kan skæmme kirken og områderne omkring kirken.

Jeg vil derfor anbefale dig, at du lige spørger præsten først, så I ikke bliver skældt ud.

Endelig behøver gæsterne jo ikke at kaste kilovis af ris efter jer.

Den sande mester kendes på sin evne til at begrænse sig!

Håber, at dette kan give dig ro i sindet inden den store dag.

Hav en god dag og en god Kr. Himmelfart.

Bedste hilsener,

Mette Christensen

Miljøministeriets Informationscenter"

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil derfor anbefale dig, at du lige spørger præsten først, så I ikke bliver skældt ud.

Endelig behøver gæsterne jo ikke at kaste kilovis af ris efter jer.

Den sande mester kendes på sin evne til at begrænse sig!

Håber, at dette kan give dig ro i sindet inden den store dag.

Hav en god dag og en god Kr. Himmelfart.

Hahaha omg.. Hvor er det ironisk, at hun nævner muligheden for, at præsten vil skælde jer ud thumbsupsmileyanim.gif Der kan man da tale om at ramme hovedet på sømmet hva'?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil derfor anbefale dig, at du lige spørger præsten først, så I ikke bliver skældt ud.

Endelig behøver gæsterne jo ikke at kaste kilovis af ris efter jer.

Den sande mester kendes på sin evne til at begrænse sig!

Håber, at dette kan give dig ro i sindet inden den store dag.

Hav en god dag og en god Kr. Himmelfart.

Hahaha omg.. Hvor er det ironisk, at hun nævner muligheden for, at præsten vil skælde jer ud thumbsupsmileyanim.gif Der kan man da tale om at ramme hovedet på sømmet hva'?

Haha, ja jeg overvejede også om hun skrev det for at gardere sig, i tilfælde af at hun pludselig blev ringet op af en sprængfarlig præst :tunge:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

-HAHA--HAHA--HAHA--HAHA--HAHA- Hvor kommer I godt nok med mange sjove bemærkninger :D

Havde ellers besluttet mig for at jeg ville være så ego og ikke bekymre mig om mine gæster kunne finde på at kaste med ris i stedet for frø, men skønt at vide at jeg nu med god samvittighed kan lade mine gæster kaste med den tilhørende ris. Behøver nu ikke alt den ris (har de unger jeg skal have) Bare de ikke kaster med (frosne) ærter, kogt pasta eller andre ting der kan flyve...

Men super flot arbejde du har gjort :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer