Harmony

Vores svære beslutning...

51 indlæg i dette emne

Jeg er fuldstændig enig med alle de andre. Synes det er en fantatisk ide at blive "gift" på den måde - det havde jeg ikke tænkt over.

Vi har i mange tænkt at vi ikke skulle giftes, da min H2B ville få forsøgerpligten over mig, den dag med dagpenge ophører - jeg er ikke berettigt til kontanthjælp, det ejer jeg for meget til - bil, hus, forskringspenge, der er bundet i arktier. (fik dem efter et ødelagt knæ)

Vi hørte engang at hvis man har boet sammen som ægtefolk (kærester) i mere end vist nok 4 år, vil man have forsørgerpigten lige meget hvad, om man er gift eller ej.

Nu har vi bestemt os at det må briste eller bære - vi skal giftes til sommer, og hvis uheldet er ude og jeg ryger ud i at have ingen indkomst, så bliver jeg hjemmegående, og min H2B får mit fradrag.

Det kan godt være at vi har misforstået noget med det overstående, men så må kærligheden sejre. :loveboard:

Held og lykke med jeres kærlighedsfest. Glæder mig til at følge resten af planlægningen.

Tak for din besked Nattergal :-)

Ja, sådan er reglerne desværre med kontanthjælpen.. Det er meningen at det skal være en sidste nødløsning, hvis man ikke kan få løn på andre måder(det er derfor at jeg syntes at det er så unfair at jeg skal være på det under min uddannelse, hvis dog bare jeg kunne få s.u. eller forrevalidering som er samme sats i stedet!). Jeg er meget taknemmelig for at bo i et land hvor det kan lade sig gøre at få kontanthjælp, misforstå endelig ikke det. Men vilkårene for at modtage kontanthjælp er simpelthen alt for hårde syntes jeg! Men reglerne skal jo være ens for alle. Sådan er det jo. Men hvor er det dog surt for dig at skulle leve for pengene som du havde fået p.g.a. et ødelag knæ! :-(

Det med at man vil få forsørgerpligten alligevel efter 4 års samliv, håber jeg ikke er rigtig. :-0 Er det længe siden du har hørt det? Jeg syntes ikke at jeg har hørt om det før.

Ja, man skal huske at forsørgeren får den forsørgedes fradrag i skat! Det er altid noget :-)

Ja, kærligheden skal sejre! Yay! ^_^ Også held og lykke med jeres bryllup, jeg håber at det kommer til at blive rigtig godt for jer med økonomi og det hele! :heart:

Hej igen

Jeg snakkede lige med en af mine bekendte. Den med forsørgerpligten gælder - det havde hun også læst. Hvis man har købt hus sammen, så er man "bundet" af hinanden, derfor skal man også forsørge hinanden, hvis man ingen andet økonomiske støtte kan få.

Fradraget er måske ikke meget, men lidt har også ret, hvis det betyder at man har råd til lidt luksus bare engang imellem - så betyder det også noget.

Jeg blev ledig 1. feb. jeg kan tydelig mærke at jeg er gået 5.000 kr. ned om måned i indkomst - hver krone bliver vendt - man ser en flot bluse, men tænker, har jeg råd til det?? :blush: , heldigvis får jeg mere end hvad du får på kontanthjælp - jeg håber ikke jeg når dertil.!!! :blink:

Men brylluppet bliver holdt, og vi får sikkert alle en dejlig uforglemmerlig dag - som vil blive husket meget længe.

Det kunne jeg godt forstille mig var rigtigt, dér med hvis man ejer et hus sammen, at man så bliver forsørger efter 4 år, på trods af man ikke er viet. Det er vel noget regeringen har vedtaget for at undgå socialt bedrageri.. Men så er det godt at vi kun bor til leje i vores dejlige hus! :-)

Ja, det er bare så træls at spare så meget at man bliver nødt til som sagt at vende hver en krone! Sådan har vi klaret os i 1+1 år nu. Jeg var på revalidering i et år, og siden da har det været meget svært, fordi jeg netop har prøvet at have flere penge. Men for to uger siden fik jeg medhold i en ansøgning om merudgifter! :biggrin: så jeg får nu ca. 600 kr. mere udbetalt hver måned oven i min kontanthjælp på 4800 kr., og jeg har oven i købet fået det tilbagebetalt fra oktober sidste år, hvor min kontanthjælp overgik til S.U. sats(det går den efter 6 måneder). Det luner godt nok meget på kontoen! :biggrin:

-Vi får helt sikkert begge to en fantastisk dag Nattergal :loveboard:

Redigeret af Harmony
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ked af at økonomien skal spille ind i sådan en situation, men jeg synes også at jeres valg om at beholde jeres dag er rigtig god. Jeres præst har også ret i at papirerne er et ret nyt fænomen. :) Tilbage i middelalderen (som jeg jo har undersøgt en del) var det nok at to mennesker stod foran hinanden og gav et løfte om evig troskab. Man behøvede ikke engang en præst :) og ærligt talt, når det kommer til stykket så er det kun jer to der kan give jeres hjerter til hinanden, og i vil være hinandens mand og kvinde uanset om i har papir på det eller ej. At papiret så kommer på senere skal jo nok også blive rart. Men se det da alligevel som jeres bryllup! For det er det jo i jeres øjne og glæd jer til dagen uden at tale den ned og sige at den ikke er lige så vigtig som den var før. Det bliver en skøn dag, og i kommer i kirke og fortæller verden at i elsker hinanden og i holder en fest - Det er da et bryllup ()()

Hej Sunspirit, og tak for din besked! :-)

Du har fuldstændig ret, og jeg bliver endnu mere styrket i min tro på at det nok skal blive et rigtigt bryllup! Denne tråd her har været ren terapi for mig at læse, en fantastisk opmuntring til mig fra alle jer andre søde brude derude! :ilovebryllupsklar:

Jah, det er jo dig som skal giftes i den helt fantastiske kjole! Jeg var inde og tjekke hjemmesiden ud, hvor har de dog bare mange spændende og flotte ting. :-) Har du valgt den grønne eller den lyslilla kjole?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu bliver der sagt noget om at forsørgerpligten gælder hvis man har købt hus sammen. Det kunne være meget interessant at høre hvor hun har læst det, herunder hvor lovhjemmelen er. Jeg er ikke ekspert i reglerne om kontanthjælp og siger ikke nødvendigvis at det hun siger er forkert, men min logik siger mig at det er forkert at man kan blive underlagt forsørgerpligt ved at købe hus sammen. 2 ikke samlvende personer får jo ikke får indbyrdes forsørgerpligt blot fordi de eksempelvis køber en udlejningsejendom sammen. To tidligere og nu fraskilte ægtefæller bliver jo heller ikke omfattet af forsørgerpligten blot fordi de sammen vælger at købe en forældrelejlighed til deres fælles barn/børn. Man kan jo heller ikke tale om socialt bedrageri i en situation hvor den ene oppebærer kontanthjælp så længe vedkommende ikke har andre indkomster, eller om at det er socialt bedrageri eller omgåelse hvis folk vælger at lade være med at gifte sig for at kunne bevare deres kontanthjælp. Det er jo en følge af loven og ville man det til livs kunne man netop gøre det ved at sidestille gifte og samlevende. Muligvis handler det bare om at kreditforeningen vil kræve at man hæfter personligt og solidarisk for at yde lån og det har ikke så meget med kontanthjælpen at gøre udover at det man ejer hus kan få konsekvenser for udmålingen af kontanthjælpen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej alle!

Jeg har meget længe tænkt over om jeg ville skrive om dette her på BK, da det nok har været den sværeste beslutning vi har måttet tage sammen nogensinde, og mange herinde nok ikke helt forstår hvorfor at vi har valgt som vi har.

Jeg er på kontanthjælp. Og det har jeg været på det i lidt over et år, fordi at den praktikplads jeg var på hvor jeg fik revalidering, sled mig psykisk og fysisk ned til rødderne. Så fandt jeg min nye uddannelse(som jeg startede på i januar) som bare var mit drømmestudium. Det er en specialuddannelse, som ikke er statsgodkendt(ikke S.U. berettiget), og man skal have den bevilliget af kommunen, med mindre man har en meget rig onkel i Amerika. Jeg fik så kæmpet mig til at få min uddannelse bevilliget, og jeg var fuldstændig overbevist om at jeg kunne få revalidering igen, som jeg var det tidligere. Jeg har haft anket og anket, men uden held.

Og der er problemet: Forsørgerpligten. Man kan IKKE modtage kontanthjælp hvis ens ægtefælle tjener mere end 20.000 kr. brutto.

Og min H2B er netop færdig som cand. mag. i dansk og historie, og søger efter et gymnasielærerjob på livet løs lige pt. og skulle gerne komme til at tjene op omkring de 25.000 kr. brutto.

Da vi første gang rigtig blev bekendte med forsørgerpligten, fortalte min og H2B mig at det ville blive svært at få det til at køre rundt. Vi ikke ville komme til at stå med flere penge mellem hænderne end nu (og nu er det temmelig skrabet) hvis vi giftede og juridisk, fordi at jeg er på kontanthjælp. Og det er jo netop det man forventer, når man kommer på arbejdsmarkedet. Den store gulerod bliver trukket længere og længere væk fra næsen!

Men jeg gik fuldstænding ned, og kunne slet ikke forholde mig til at vi skulle udsætte det, vi var begge to fuldstændig mentalt klar, og jeg kunne bare ikke holde tanken om at udsætte det, bl.a. fordi at den 12. maj 2012 bare er vores dato. Så vi besluttede dér at holde fast i at gifte os som planlagt.

Siden hen har min H2B haft skrevet speciale, og har haft meget svært ved at tage sig sammen fordi at han var kørt surt i det. Han var enormt stresset, og da han så afleverede specialet i januar, forsvandt stressen ikke.

Sådan gik han og havde det skidt et stykke tid, uden at jeg rigtig viste hvorfor. Så skulle vi til møde på kroen hvor vi skal holde vores bryllupsfest(JA, vi skal giftes!), for at få lidt mere af vide om prisen på drikkevarer.. Og dér fik vi lidt af et chok! Den absolut billigste flaske vin koster 170 kr. flasken., så vi kommer til at skulle låne ca. 5.000 kr. for at få det hele til at slå til. Og da vi kom hjem knækkede filmen. Han fortalte mig hvordan han rigtig længe havde gået og bekymret sig over vores økonomiske situation, hvis vi giftede os juridisk og mistede min kontanthjælp. Vi sad og snakkede hele natten, og jeg blev nødt til at melde mig syg dagen efter, fordi at vi begge to var fuldstændig ødelagte.

Vi har tage denne beslutning: Vi skal giftes. Bare ikke juridisk. Vi vil ikke lade en lov stå i vejen for vores kærlighed til hinanden!

Vi har snakket med vores præst, som er utrolig sød og forstående. Han må af lovgivningsmæssige årsager ikke udføre selve tilspørgelsesritualet, men vi har aftalt at der bliver afholdt en ceremoni -en gudstjeneste- med os og kærligheden i centrum. Der vil blive holdt en tale for os og vi vil udveksle ringe. Han må ikke kalde det en velsignelse, da en velsignelse kun er noget man må få foretaget hvis man i forvejen er gift på f.eks. rådhuset. Men vores ceremoni kommer til at foregå nøjagtigt som en velsignelse.

Engang om ca. 3 år når jeg jeg er færdig med min uddannelse og har fået et job, tager vi i kirken igen med den tætteste familie som vidner, og får det juriske med også. Så tager vi hjem og spiser noget brændende kærlighed med familien, og vores kufferter står pakket og klar, og så tager vi ellers på bryllupsrejse i 2 uger til Thailand!

Men jeg går stadig og spekulerer, og er lidt ked af det. Vi har sendt et brev ud til vores gæster om vores beslutning, og den er kun blevet modtaget med positiv forståelse. Men jeg går stadig og tænker om det nu kommer til at føles rigtigt på dagen? Heldigvis bliver denne følelse stille gradvist mindre og mindre som jeg får snakket med andre om det. Jeg er ikke i tvivl om at det er den rigtige beslutning vi har taget, men der er ikke meget der skal til for at få mig til at blive ked af det(er selv meget stresset for tiden, ovenpå bryllupsplaner og den nye uddannelse). F.eks. bliver jeg nødt til at sætte tv'et på mute når de siger ja til hinanden i "Hvad bruden ikke ved" for ikke at blive for ked af det.. >_<

Nogen vil sikkert syntes at det er underligt at vi ikke bare bliver gift juridisk nu, og så gør som vi først besluttede, og bider tænderne sammen i 3 år mere. Det kunne vi sikkert godt, men vi kan ikke overkomme spare så meget som vi har gjort i sidste 3 år, i endnu længere tid. Udsigten til job for min H2B har som sagt været en gulerod for både ham og mig, og det vil være et nederlag, hvis den den skulle udsættes så længe.

Vi holder vores drømmebryllup, og vi bliver gift. Det juridiske er blot papir. Og vi behøver ikke et stykke papir for vise at vi elsker hinanden.

Kærlig Hilsen Harmony

jeg syntes det er noget fis, det er sådan - syntes virkelig ikke det er fair.... det er et lorte system, og jeg ville have gjort det samme som jer! - held og lykke med dagen, glæder mig til at høre mere om jeres dag!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu bliver der sagt noget om at forsørgerpligten gælder hvis man har købt hus sammen. Det kunne være meget interessant at høre hvor hun har læst det, herunder hvor lovhjemmelen er. Jeg er ikke ekspert i reglerne om kontanthjælp og siger ikke nødvendigvis at det hun siger er forkert, men min logik siger mig at det er forkert at man kan blive underlagt forsørgerpligt ved at købe hus sammen. 2 ikke samlvende personer får jo ikke får indbyrdes forsørgerpligt blot fordi de eksempelvis køber en udlejningsejendom sammen. To tidligere og nu fraskilte ægtefæller bliver jo heller ikke omfattet af forsørgerpligten blot fordi de sammen vælger at købe en forældrelejlighed til deres fælles barn/børn. Man kan jo heller ikke tale om socialt bedrageri i en situation hvor den ene oppebærer kontanthjælp så længe vedkommende ikke har andre indkomster, eller om at det er socialt bedrageri eller omgåelse hvis folk vælger at lade være med at gifte sig for at kunne bevare deres kontanthjælp. Det er jo en følge af loven og ville man det til livs kunne man netop gøre det ved at sidestille gifte og samlevende. Muligvis handler det bare om at kreditforeningen vil kræve at man hæfter personligt og solidarisk for at yde lån og det har ikke så meget med kontanthjælpen at gøre udover at det man ejer hus kan få konsekvenser for udmålingen af kontanthjælpen.

Jeg syntes heller ikke om jeg har hørt om det før, og jeg håber heller ikke at det er rigtigt! Fordi så komme vi jo i knibe i alle omstændigheder.

Søgte lige hurtigt på google; http://www.sr-bistand.dk/netbrevkassen_Vis_%20svar.asp?id=985 og http://www.sr-bistand.dk/netbrevkassen_Vis_%20svar.asp?id=1691

Jeg kender ikke til siden, men noget tyder på at forsørgerpligten kun kan gælde hvis man er gift. Så lad os håbe det! Jeg kan ikke finde noget om det på borger.dk

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg syntes det er noget fis, det er sådan - syntes virkelig ikke det er fair.... det er et lorte system, og jeg ville have gjort det samme som jer! - held og lykke med dagen, glæder mig til at høre mere om jeres dag!

Ja, jeg er heller ikke tilfreds med kontanthjælpssystemet! Det er mangelfuldt på mange måder, og jeg føler at man bliver sat i en bås. :-/

Mange tak skal du have! I skal nok komme til at høre om vores dag ^_^

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Syns da også lige, at jeg vil give min opbakning her. Jeg kan sagtens forstå, at I har valgt, som I har gjort .... dvs valgt ikke at blive gift nu, men derimod bare holde en slags vielse og så få det officielle på plads om nogen år.

Altså alle folk vælger jo forskelligt .... og det kommer jo an på, hvad der er det vigtigste for een selv :) Altså de penge, som I går glip af ift. at blive gift .... dem kunne man jo også ha gemt og fordelt ud på månederne og så have valgt ikke at holde noget bryllup, hvis selve vielsen og det at blive gift var det vigtigste :) Ved self ikke hvor meget, vi snakker om .... men det ville nok godt ha kunnet række til omkring 1 år og så var der måske lidt extra på lønkontoen til ham, hvis han fandt et godt arb osv :)

Anyway .... håber det bedste for jer .... og lige gyldigt hvad alle andre ville gøre i situationen, så er det jo fuldstændig ligegyldigt .... det handler jo bare om, hvad der er det rigtige for jer selv :)

Vi har lige aflyst hele brylluppet herhjemme for en uge siden (efter flere mdrs overvejelser) .... kirke, fest med 35-40 mennesker, catering etc .... og tager afsted til USA selv for at blive gift engang i august - grundet en helvedes masse familieproblemer .... (opdatering kommer snart i tråden til de nysgerrige, hehe) - så ved du hvad ... det hele er slet ikke så slemt igen ;) Man skal bare være sikker på, at man finder ud af, hvad der er det vigtigste for een selv - i vores tilfælde .... at holde fokus på os og det at blive gift og dermed droppe festen til 85.000 for en familie, som er totalt fucked up..

Redigeret af MariaSchmidt
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Syns da også lige, at jeg vil give min opbakning her. Jeg kan sagtens forstå, at I har valgt, som I har gjort .... dvs valgt ikke at blive gift nu, men derimod bare holde en slags vielse og så få det officielle på plads om nogen år.

Altså alle folk vælger jo forskelligt .... og det kommer jo an på, hvad der er det vigtigste for een selv :) Altså de penge, som I går glip af ift. at blive gift .... dem kunne man jo også ha gemt og fordelt ud på månederne og så have valgt ikke at holde noget bryllup, hvis selve vielsen og det at blive gift var det vigtigste :) Ved self ikke hvor meget, vi snakker om .... men det ville nok godt ha kunnet række til omkring 1 år og så var der måske lidt extra på lønkontoen til ham, hvis han fandt et godt arb osv :)

Anyway .... håber det bedste for jer .... og lige gyldigt hvad alle andre ville gøre i situationen, så er det jo fuldstændig ligegyldigt .... det handler jo bare om, hvad der er det rigtige for jer selv :)

Vi har lige aflyst hele brylluppet herhjemme for en uge siden (efter flere mdrs overvejelser) .... kirke, fest med 35-40 mennesker, catering etc .... og tager afsted til USA selv for at blive gift engang i august - grundet en helvedes masse familieproblemer .... (opdatering kommer snart i tråden til de nysgerrige, hehe) - så ved du hvad ... det hele er slet ikke så slemt igen ;) Man skal bare være sikker på, at man finder ud af, hvad der er det vigtigste for een selv - i vores tilfælde .... at holde fokus på os og det at blive gift og dermed droppe festen til 85.000 for en familie, som er totalt fucked up..

Hej MariaSchmidt, og 1000 tak for din besked! :-)

Jeg er ked af at høre om at i har aflyst jeres bryllup, pga. familiekonflikter.. Vi har også nogle, og det er bestemt ikke sjovt!! F.eks. bestemte jeg mig for at invitere min farmor(hun er kilden til den ene konflikt, og hun vil ikke være med til at løse den.. Meget lang historie. Men kort sagt hader hun min mor!), som jeg ikke har set i snart 7 år. Vi har skrevet julekort til hinanden og sådan, men jeg har intet hørt fra hende efter vi inviterende hende til vores bryllup! Men det må hun selv ligge og rode med.. Jeg er i bund og grund ligeglad. Jeg har mit på det rene :-)

Men det må da være træls at aflysebrylluppet, pga. familiestridigheder :-( Jeg føler med jer.

Men fedt at i så bare tager til USA i stedet! Det skal nok blive super fedt! :biggrin: Stor respekt!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ked af at økonomien skal spille ind i sådan en situation, men jeg synes også at jeres valg om at beholde jeres dag er rigtig god. Jeres præst har også ret i at papirerne er et ret nyt fænomen. :) Tilbage i middelalderen (som jeg jo har undersøgt en del) var det nok at to mennesker stod foran hinanden og gav et løfte om evig troskab. Man behøvede ikke engang en præst :) og ærligt talt, når det kommer til stykket så er det kun jer to der kan give jeres hjerter til hinanden, og i vil være hinandens mand og kvinde uanset om i har papir på det eller ej. At papiret så kommer på senere skal jo nok også blive rart. Men se det da alligevel som jeres bryllup! For det er det jo i jeres øjne og glæd jer til dagen uden at tale den ned og sige at den ikke er lige så vigtig som den var før. Det bliver en skøn dag, og i kommer i kirke og fortæller verden at i elsker hinanden og i holder en fest - Det er da et bryllup ()()

Hej Sunspirit, og tak for din besked! :-)

Du har fuldstændig ret, og jeg bliver endnu mere styrket i min tro på at det nok skal blive et rigtigt bryllup! Denne tråd her har været ren terapi for mig at læse, en fantastisk opmuntring til mig fra alle jer andre søde brude derude! :ilovebryllupsklar:

Jah, det er jo dig som skal giftes i den helt fantastiske kjole! Jeg var inde og tjekke hjemmesiden ud, hvor har de dog bare mange spændende og flotte ting. :-) Har du valgt den grønne eller den lyslilla kjole?

Bryllupsklar har også flere gange muntret mig op :) det er et dejligt forum. Det blev den grønne kjole, men det var min mor der skulle bestille den, og hun godt nok dårligt til at få det gjort.. så er i lidt dårligt kjolehumør for tiden :rolleyes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ked af at økonomien skal spille ind i sådan en situation, men jeg synes også at jeres valg om at beholde jeres dag er rigtig god. Jeres præst har også ret i at papirerne er et ret nyt fænomen. :) Tilbage i middelalderen (som jeg jo har undersøgt en del) var det nok at to mennesker stod foran hinanden og gav et løfte om evig troskab. Man behøvede ikke engang en præst :) og ærligt talt, når det kommer til stykket så er det kun jer to der kan give jeres hjerter til hinanden, og i vil være hinandens mand og kvinde uanset om i har papir på det eller ej. At papiret så kommer på senere skal jo nok også blive rart. Men se det da alligevel som jeres bryllup! For det er det jo i jeres øjne og glæd jer til dagen uden at tale den ned og sige at den ikke er lige så vigtig som den var før. Det bliver en skøn dag, og i kommer i kirke og fortæller verden at i elsker hinanden og i holder en fest - Det er da et bryllup ()()

Hej Sunspirit, og tak for din besked! :-)

Du har fuldstændig ret, og jeg bliver endnu mere styrket i min tro på at det nok skal blive et rigtigt bryllup! Denne tråd her har været ren terapi for mig at læse, en fantastisk opmuntring til mig fra alle jer andre søde brude derude! :ilovebryllupsklar:

Jah, det er jo dig som skal giftes i den helt fantastiske kjole! Jeg var inde og tjekke hjemmesiden ud, hvor har de dog bare mange spændende og flotte ting. :-) Har du valgt den grønne eller den lyslilla kjole?

Bryllupsklar har også flere gange muntret mig op :) det er et dejligt forum. Det blev den grønne kjole, men det var min mor der skulle bestille den, og hun godt nok dårligt til at få det gjort.. så er i lidt dårligt kjolehumør for tiden :rolleyes:

Øv hvor træls med mor.. Nogen gange har mødre det altså med at være irriterende... Og det er ikke kun mens man er teenanger! ;-)

Godt de valgte den grønne, den er også bare fantastisk smuk! Det var jo også den du først og bedst kunne lide :) Man skal altid følge sin mavefornemmelse! Jeg glæder mig til at se når den kommer hjem :lol:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg syntes det er noget fis, det er sådan - syntes virkelig ikke det er fair.... det er et lorte system, og jeg ville have gjort det samme som jer! - held og lykke med dagen, glæder mig til at høre mere om jeres dag!

Ja, jeg er heller ikke tilfreds med kontanthjælpssystemet! Det er mangelfuldt på mange måder, og jeg føler at man bliver sat i en bås. :-/

Mange tak skal du have! I skal nok komme til at høre om vores dag ^_^

tja... man bliver ramt økonomisk, og tag ikke fejl, jeg synes det er en røv-situation for jer - og mange andre - men I har jo lige netop muligheden for ikke at blive gift, hvis pengene er vigtigere (hvilket er forståeligt). Men hvad er det lige man vil med ægteskabet, hvis man ikke engang vil forsørge hinanden...? Nogle gange synes jeg vi skal lidt tilbage til de gamle dyder, hvor man satte en ære i sådan noget... Men igen, ja kontanthjælpen er meget lav, hvis den lige pludseligt skal forsørge to personer :huh:

Glæder mig stadig til at høre om jeres anderledes bryllup, en brudekjole er en brudekjole uanset papirer :biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da min mand og jeg i sin tid blev gift - var der også nogle ydre omstændigheder der gjorde det ikke ville være så praktisk vi havde papirer på hinanden - ikke det samme tilfælde som jeres, men vi måtte også beslutte os for ikke at blive gift rent juridisk på daværende tidspunkt.

Vi holdt en fantastisk bryllupsfest, som mange stadig taler om - den varede i to dage og to nætter - og hvor var det fantastisk at få lov til at fejre vores kærlighed med alle vores nære og kære :heart:

Sidste år var der så nogle ydre omstændigheder der gjorde at det ville være yderst praktisk at vi fik ordnet det der papirer - så vi tog en hurtig sniger på rådhuset - på vores fire års bryllupsdag ... denne gang uden fest, men en rigtigt rar, sød og romantisk dag... :loveshower: så jeg er så heldig at jeg ikke en men TO gange er blevet gift med manden jeg elsker :a1221:

I år falder vore 1 og 5 års bryllupsdag på en lørdag -. og med mindre jeg forinden når at blive booket til et bryllup (hvilket jeg da lidt håber på :biggrin: ) så holder vi en lækker fest der også - fordi man aldrig kan fejre sin kærlighed for mange gange :heart:

Sikke dog nogle fantastiske oplevelser! Det er på alle måder så super romantisk som der overhovedet kan blive! :heart: Nej, du har fuldstændig ret i at kærligheden ikke kan fejres for meget! :biggrin:

Sidder og bliver så glad, tak fordi at du delte din historie! Jeg glæder mig over at have fået endnu en opmuntring, og at jeg har fået mit syn på tilværelsen ændret :lol: Nu kan vi se frem til at fejre vores kærlighed hele 2 gange! :thumbsupsmileyanim::heart:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvor er det en modig og sej beslutning, I har truffet. Jeg er sikker på, at det bliver den mest fantastiske og uforglemmelig dag I får :)

1000 tak OsFire! :loveflag:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tja... man bliver ramt økonomisk, og tag ikke fejl, jeg synes det er en røv-situation for jer - og mange andre - men I har jo lige netop muligheden for ikke at blive gift, hvis pengene er vigtigere (hvilket er forståeligt). Men hvad er det lige man vil med ægteskabet, hvis man ikke engang vil forsørge hinanden...? Nogle gange synes jeg vi skal lidt tilbage til de gamle dyder, hvor man satte en ære i sådan noget... Men igen, ja kontanthjælpen er meget lav, hvis den lige pludseligt skal forsørge to personer :huh:

Glæder mig stadig til at høre om jeres anderledes bryllup, en brudekjole er en brudekjole uanset papirer :biggrin:

Jeg kan godt se hvad du mener :)

Tro mig, jeg ville allerhelst giftes juridisk nu, uanset hvad det måtte medføre i vores økonomi. Men dengang vi havde taget beslutningen prøvede jeg at sætte spørgsmål ved hvor meget/lidt vi overhovedet ville komme til at leve for, og om vi ikke kunne gifte os juridisk med det samme. Der kunne jeg mærke på min kæreste at han virkelig fik det dårligt. Han har gået så længe og bekymret sig over det, og skjult sin bekymring det for mig. Men det kunne han ikke mere til sidst, da det sled ham op.

Jeg ved at der ikke er noget han hellere vil end at forsørge mig, og det er også gensidigt. Vi ville sikkert godt kunne spænde livremmen ind og klare os, men som sagt har vi begge set rigtig meget frem til at han skulle få et arbejde, så han kunne tjene nogle flere penge. Og ville være et kæmpe nederlag for os begge to, hvis det tiltrængte økonomiske løft skulle udsættes i min. 3 år..

Ja, det har du ret i :biggrin: Og bryllup skal der være! :lol:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej hamony.

Har ville skrive på din tråd i siden i onsdags, men desværre blev min H2B indlagt og har efterfølgende ligget syg, med en virus jeg fik i hospitalet.

Vi er i samme situation i forhold til forsøgerpligten, da H2B er på kontanthjælp og leder efter en læreplads. Vi havde derfor, efter flere måneders fustrationer, besluttet at udsætte brylluppet for anden gang, da vi heller ikke kunne overskue at skulle leve på min løn og at min far har nægtet at deltage i festlighederne, hvis vi blev juridisk gift (vi har også nogle familie problemer).

Selvom vi havde indstillet os på, at det heller ikke blev denne gang, har det stadig smertet os i hjerter, at droppe det, da datoen også betød en del for os og at vi gerne vil giftes af kærlighed til hinanden og ikke (kun for) at sikre os juridisk.

Vi havde overvejet at holde festen alligevel, men hvad vi havde forstået, kunne det kun lade sig gøre at få en ikke-juridisk cermoni uden for kirken. Da vi ikke var parate til at opgive dette, troede vi, at vi havde taget den rigtige beslutning.

Men efter at have læst dit indlæg, har vi fået modet tilbage. Vi regner med at ringe til præsten i morgen og forhøre os, om det er muligt at holde det på samme måde som jer, altså en cermoni uden tilspørgelse, men stadig med indgangsmusik, salmer og en prædiken.

Krydser fingre for at det kan lade gøre, så vi kan få det bryllup vi gerne vil have, istedet for, at skal lade os diktere af regeringen og gammeldags familiemedlemmer.

Heldigvis har vi endnu ikke afmeldt noget, men er dog kommet bagefter med en del af forberedelserne. Men med lidt indsats skal vi nok få det indhentet.

Tak fordi du/I har givet os håbet om drømmebrylluppet tilbage.

De kærligste hilsner D&SHoffgaard

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej hamony.

Har ville skrive på din tråd i siden i onsdags, men desværre blev min H2B indlagt og har efterfølgende ligget syg, med en virus jeg fik i hospitalet.

Vi er i samme situation i forhold til forsøgerpligten, da H2B er på kontanthjælp og leder efter en læreplads. Vi havde derfor, efter flere måneders fustrationer, besluttet at udsætte brylluppet for anden gang, da vi heller ikke kunne overskue at skulle leve på min løn og at min far har nægtet at deltage i festlighederne, hvis vi blev juridisk gift (vi har også nogle familie problemer).

Selvom vi havde indstillet os på, at det heller ikke blev denne gang, har det stadig smertet os i hjerter, at droppe det, da datoen også betød en del for os og at vi gerne vil giftes af kærlighed til hinanden og ikke (kun for) at sikre os juridisk.

Vi havde overvejet at holde festen alligevel, men hvad vi havde forstået, kunne det kun lade sig gøre at få en ikke-juridisk cermoni uden for kirken. Da vi ikke var parate til at opgive dette, troede vi, at vi havde taget den rigtige beslutning.

Men efter at have læst dit indlæg, har vi fået modet tilbage. Vi regner med at ringe til præsten i morgen og forhøre os, om det er muligt at holde det på samme måde som jer, altså en cermoni uden tilspørgelse, men stadig med indgangsmusik, salmer og en prædiken.

Krydser fingre for at det kan lade gøre, så vi kan få det bryllup vi gerne vil have, istedet for, at skal lade os diktere af regeringen og gammeldags familiemedlemmer.

Heldigvis har vi endnu ikke afmeldt noget, men er dog kommet bagefter med en del af forberedelserne. Men med lidt indsats skal vi nok få det indhentet.

Tak fordi du/I har givet os håbet om drømmebrylluppet tilbage.

De kærligste hilsner D&SHoffgaard

Hej D&SHoffgaard! :-)

Først lige et stort :bearhug: fra mig. Jeg håber at alt er ok, og at det ikke er noget alvorligt din kæreste fejler!

1000 tak for din besked!! Jeg er utrolig glad for at i har haft glæde af vores historie, og at i har fået håbet tilbage!!

Vores præst er utroligt sød og forstående, men han sagde også, at var vi kommet med det før vi allerede lagt os fast på en dato og havde lavet en aftale i kirken den lørdag, ville han nok have foreslået

at lægge det ind på som en del af en almindelig højmesse en søndag formiddag.

Men det lyder jo også til, at I også har aftalt en dato? Håber meget at I kan aftale jer frem til en løsning med jeres præst som I vil blive glade for. Det kan hvert fald lade sig gøre at få lavet en ceremoni som vores, som ikke er juridisk gældende. Det er der slet intet "ulovligt" ved! :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej hamony.

Har ville skrive på din tråd i siden i onsdags, men desværre blev min H2B indlagt og har efterfølgende ligget syg, med en virus jeg fik i hospitalet.

Vi er i samme situation i forhold til forsøgerpligten, da H2B er på kontanthjælp og leder efter en læreplads. Vi havde derfor, efter flere måneders fustrationer, besluttet at udsætte brylluppet for anden gang, da vi heller ikke kunne overskue at skulle leve på min løn og at min far har nægtet at deltage i festlighederne, hvis vi blev juridisk gift (vi har også nogle familie problemer).

Selvom vi havde indstillet os på, at det heller ikke blev denne gang, har det stadig smertet os i hjerter, at droppe det, da datoen også betød en del for os og at vi gerne vil giftes af kærlighed til hinanden og ikke (kun for) at sikre os juridisk.

Vi havde overvejet at holde festen alligevel, men hvad vi havde forstået, kunne det kun lade sig gøre at få en ikke-juridisk cermoni uden for kirken. Da vi ikke var parate til at opgive dette, troede vi, at vi havde taget den rigtige beslutning.

Men efter at have læst dit indlæg, har vi fået modet tilbage. Vi regner med at ringe til præsten i morgen og forhøre os, om det er muligt at holde det på samme måde som jer, altså en cermoni uden tilspørgelse, men stadig med indgangsmusik, salmer og en prædiken.

Krydser fingre for at det kan lade gøre, så vi kan få det bryllup vi gerne vil have, istedet for, at skal lade os diktere af regeringen og gammeldags familiemedlemmer.

Heldigvis har vi endnu ikke afmeldt noget, men er dog kommet bagefter med en del af forberedelserne. Men med lidt indsats skal vi nok få det indhentet.

Tak fordi du/I har givet os håbet om drømmebrylluppet tilbage.

De kærligste hilsner D&SHoffgaard

Hej D&SHoffgaard! :-)

Først lige et stort :bearhug: fra mig. Jeg håber at alt er ok, og at det ikke er noget alvorligt din kæreste fejler!

1000 tak for din besked!! Jeg er utrolig glad for at i har haft glæde af vores historie, og at i har fået håbet tilbage!!

Vores præst er utroligt sød og forstående, men han sagde også, at var vi kommet med det før vi allerede lagt os fast på en dato og havde lavet en aftale i kirken den lørdag, ville han nok have foreslået

at lægge det ind på som en del af en almindelig højmesse en søndag formiddag.

Men det lyder jo også til, at I også har aftalt en dato? Håber meget at I kan aftale jer frem til en løsning med jeres præst som I vil blive glade for. Det kan hvert fald lade sig gøre at få lavet en ceremoni som vores, som ikke er juridisk gældende. Det er der slet intet "ulovligt" ved! :)

Det var desværre lidt kritisk, men han blev opereret i torsdag og er forholdvis ovenpå igen. :)

Det er bare super dejligt med en en forstående præst. Min kæreste har snakket med præsen her til forminddag og hun vil meget gerne foretage en slags velsignelse af os, i stedet for en rigtig vielse. Hun skulle dog lige undersøge hvad og hvor meget hun kunne tillade sig at bruge fra det oprindelige ritual uden vi får problemer med det lovmæssige.

Er bare super glad for at vores bryllup alligevel kommer til at stå d. 07 juli i år, som vi gerne ville. :loveshower: så nu må vi se, at få invitationerne færdige, så de kan komme ud.

Må jeg spørge om hvad I har skrevet og meldt ud til gæsterne?

endnu en gang tak, fordi I har gjort vores dag mulig igen. :bearhug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej hamony.

Har ville skrive på din tråd i siden i onsdags, men desværre blev min H2B indlagt og har efterfølgende ligget syg, med en virus jeg fik i hospitalet.

Vi er i samme situation i forhold til forsøgerpligten, da H2B er på kontanthjælp og leder efter en læreplads. Vi havde derfor, efter flere måneders fustrationer, besluttet at udsætte brylluppet for anden gang, da vi heller ikke kunne overskue at skulle leve på min løn og at min far har nægtet at deltage i festlighederne, hvis vi blev juridisk gift (vi har også nogle familie problemer).

Selvom vi havde indstillet os på, at det heller ikke blev denne gang, har det stadig smertet os i hjerter, at droppe det, da datoen også betød en del for os og at vi gerne vil giftes af kærlighed til hinanden og ikke (kun for) at sikre os juridisk.

Vi havde overvejet at holde festen alligevel, men hvad vi havde forstået, kunne det kun lade sig gøre at få en ikke-juridisk cermoni uden for kirken. Da vi ikke var parate til at opgive dette, troede vi, at vi havde taget den rigtige beslutning.

Men efter at have læst dit indlæg, har vi fået modet tilbage. Vi regner med at ringe til præsten i morgen og forhøre os, om det er muligt at holde det på samme måde som jer, altså en cermoni uden tilspørgelse, men stadig med indgangsmusik, salmer og en prædiken.

Krydser fingre for at det kan lade gøre, så vi kan få det bryllup vi gerne vil have, istedet for, at skal lade os diktere af regeringen og gammeldags familiemedlemmer.

Heldigvis har vi endnu ikke afmeldt noget, men er dog kommet bagefter med en del af forberedelserne. Men med lidt indsats skal vi nok få det indhentet.

Tak fordi du/I har givet os håbet om drømmebrylluppet tilbage.

De kærligste hilsner D&SHoffgaard

Hej D&SHoffgaard! :-)

Først lige et stort :bearhug: fra mig. Jeg håber at alt er ok, og at det ikke er noget alvorligt din kæreste fejler!

1000 tak for din besked!! Jeg er utrolig glad for at i har haft glæde af vores historie, og at i har fået håbet tilbage!!

Vores præst er utroligt sød og forstående, men han sagde også, at var vi kommet med det før vi allerede lagt os fast på en dato og havde lavet en aftale i kirken den lørdag, ville han nok have foreslået

at lægge det ind på som en del af en almindelig højmesse en søndag formiddag.

Men det lyder jo også til, at I også har aftalt en dato? Håber meget at I kan aftale jer frem til en løsning med jeres præst som I vil blive glade for. Det kan hvert fald lade sig gøre at få lavet en ceremoni som vores, som ikke er juridisk gældende. Det er der slet intet "ulovligt" ved! :)

Det var desværre lidt kritisk, men han blev opereret i torsdag og er forholdvis ovenpå igen. :)

Det er bare super dejligt med en en forstående præst. Min kæreste har snakket med præsen her til forminddag og hun vil meget gerne foretage en slags velsignelse af os, i stedet for en rigtig vielse. Hun skulle dog lige undersøge hvad og hvor meget hun kunne tillade sig at bruge fra det oprindelige ritual uden vi får problemer med det lovmæssige.

Er bare super glad for at vores bryllup alligevel kommer til at stå d. 07 juli i år, som vi gerne ville. :loveshower: så nu må vi se, at få invitationerne færdige, så de kan komme ud.

Må jeg spørge om hvad I har skrevet og meldt ud til gæsterne?

endnu en gang tak, fordi I har gjort vores dag mulig igen. :bearhug:

Hvor er det fantastisk :loveshower: :loveshower: :loveshower:

Jeg er virkelig glad på jeres vegne. Så kan de dumme familiemedlemmer der har påstået, at jeres bryllup da nok heller aldrig blev til noget, da bare pakke sammen!

Når du nu skal lave invitationerne, så lad være med at "undskylde" eller negligere jeres fest/bryllup. Altså fx: "Regeringen har lavet nogle dumme regler, som gør at vi ikke kan blive juridisk gift, men...bla...bla....."

Giv den hellere fuld gas og inviter til "årets kærlighedsfest" :heart:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det var desværre lidt kritisk, men han blev opereret i torsdag og er forholdvis ovenpå igen. :)

Det er bare super dejligt med en en forstående præst. Min kæreste har snakket med præsen her til forminddag og hun vil meget gerne foretage en slags velsignelse af os, i stedet for en rigtig vielse. Hun skulle dog lige undersøge hvad og hvor meget hun kunne tillade sig at bruge fra det oprindelige ritual uden vi får problemer med det lovmæssige.

Er bare super glad for at vores bryllup alligevel kommer til at stå d. 07 juli i år, som vi gerne ville. :loveshower: så nu må vi se, at få invitationerne færdige, så de kan komme ud.

Må jeg spørge om hvad I har skrevet og meldt ud til gæsterne?

endnu en gang tak, fordi I har gjort vores dag mulig igen. :bearhug:

Hej igen!

Det er så forfærdeligt med sygdom.. Jeg håber at han snart har det bedre igen! I skal jo giftes! :biggrin:

Hvor er jeg dog glad for at i fik en god snak med jeres præst, og at hun også er så sød og forstående! Det er jo fantastisk at i kan komme i kirken også, jeg er bare så glad på jeres vegne!

Mht. den mail(vi tænkte at det var godt nok med en mail, det det jo trods alt koster min. 6 kroner at sende et brev) vi sendte til vores gæster, vil du så være interesseret i at læse den? Jeg vil gerne sende den til dig i en PM :-) Den er lidt privat, og min kæreste vil helt ikke have at den ligger frit tilgængeligt på nettet, hvis i forstår. :)

Selv tak! :bearhug: Jeg ved at i vil få en helt vidunderlig dag!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det var desværre lidt kritisk, men han blev opereret i torsdag og er forholdvis ovenpå igen. :)

Det er bare super dejligt med en en forstående præst. Min kæreste har snakket med præsen her til forminddag og hun vil meget gerne foretage en slags velsignelse af os, i stedet for en rigtig vielse. Hun skulle dog lige undersøge hvad og hvor meget hun kunne tillade sig at bruge fra det oprindelige ritual uden vi får problemer med det lovmæssige.

Er bare super glad for at vores bryllup alligevel kommer til at stå d. 07 juli i år, som vi gerne ville. :loveshower: så nu må vi se, at få invitationerne færdige, så de kan komme ud.

Må jeg spørge om hvad I har skrevet og meldt ud til gæsterne?

endnu en gang tak, fordi I har gjort vores dag mulig igen. :bearhug:

Hvor er det fantastisk :loveshower: :loveshower: :loveshower:

Jeg er virkelig glad på jeres vegne. Så kan de dumme familiemedlemmer der har påstået, at jeres bryllup da nok heller aldrig blev til noget, da bare pakke sammen!

Når du nu skal lave invitationerne, så lad være med at "undskylde" eller negligere jeres fest/bryllup. Altså fx: "Regeringen har lavet nogle dumme regler, som gør at vi ikke kan blive juridisk gift, men...bla...bla....."

Giv den hellere fuld gas og inviter til "årets kærlighedsfest" :heart:

Det giver jeg dig fuldstændig ret i! Det er jo stadig et bryllup, en kærlighedsfest!

Nu besluttede vi jo os først efter at vi havde sendt invitationerne, så teksten deri var helt traditionel.

Men nu hvor i ved det på forhånd, kunne i måske bruge nogle andre ord, så det fremgår at det ikke bliver juridisk. Måske kunne man bruge "forenet" i stedet for "viet", og "ceremonien" i stedet for "vielsen". Jeg syntes stadig at i kan bruge ordet "gift", for i bliver jo gift i hjertet :-) og kærlighedsfest er også et vidunderligt ord! :heart:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det var desværre lidt kritisk, men han blev opereret i torsdag og er forholdvis ovenpå igen. :)

Det er bare super dejligt med en en forstående præst. Min kæreste har snakket med præsen her til forminddag og hun vil meget gerne foretage en slags velsignelse af os, i stedet for en rigtig vielse. Hun skulle dog lige undersøge hvad og hvor meget hun kunne tillade sig at bruge fra det oprindelige ritual uden vi får problemer med det lovmæssige.

Er bare super glad for at vores bryllup alligevel kommer til at stå d. 07 juli i år, som vi gerne ville. :loveshower: så nu må vi se, at få invitationerne færdige, så de kan komme ud.

Må jeg spørge om hvad I har skrevet og meldt ud til gæsterne?

endnu en gang tak, fordi I har gjort vores dag mulig igen. :bearhug:

Hej igen!

Det er så forfærdeligt med sygdom.. Jeg håber at han snart har det bedre igen! I skal jo giftes! :biggrin:

Hvor er jeg dog glad for at i fik en god snak med jeres præst, og at hun også er så sød og forstående! Det er jo fantastisk at i kan komme i kirken også, jeg er bare så glad på jeres vegne!

Mht. den mail(vi tænkte at det var godt nok med en mail, det det jo trods alt koster min. 6 kroner at sende et brev) vi sendte til vores gæster, vil du så være interesseret i at læse den? Jeg vil gerne sende den til dig i en PM :-) Den er lidt privat, og min kæreste vil helt ikke have at den ligger frit tilgængeligt på nettet, hvis i forstår. :)

Selv tak! :bearhug: Jeg ved at i vil få en helt vidunderlig dag!

Det vil jeg meget gerne. kan godt forstå, godt forstå at det ikke er noget i på den måde vil offentliggøre den.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det var desværre lidt kritisk, men han blev opereret i torsdag og er forholdvis ovenpå igen. :)

Det er bare super dejligt med en en forstående præst. Min kæreste har snakket med præsen her til forminddag og hun vil meget gerne foretage en slags velsignelse af os, i stedet for en rigtig vielse. Hun skulle dog lige undersøge hvad og hvor meget hun kunne tillade sig at bruge fra det oprindelige ritual uden vi får problemer med det lovmæssige.

Er bare super glad for at vores bryllup alligevel kommer til at stå d. 07 juli i år, som vi gerne ville. :loveshower: så nu må vi se, at få invitationerne færdige, så de kan komme ud.

Må jeg spørge om hvad I har skrevet og meldt ud til gæsterne?

endnu en gang tak, fordi I har gjort vores dag mulig igen. :bearhug:

Hej igen!

Det er så forfærdeligt med sygdom.. Jeg håber at han snart har det bedre igen! I skal jo giftes! :biggrin:

Hvor er jeg dog glad for at i fik en god snak med jeres præst, og at hun også er så sød og forstående! Det er jo fantastisk at i kan komme i kirken også, jeg er bare så glad på jeres vegne!

Mht. den mail(vi tænkte at det var godt nok med en mail, det det jo trods alt koster min. 6 kroner at sende et brev) vi sendte til vores gæster, vil du så være interesseret i at læse den? Jeg vil gerne sende den til dig i en PM :-) Den er lidt privat, og min kæreste vil helt ikke have at den ligger frit tilgængeligt på nettet, hvis i forstår. :)

Selv tak! :bearhug: Jeg ved at i vil få en helt vidunderlig dag!

Det vil jeg meget gerne. kan godt forstå, godt forstå at det ikke er noget i på den måde vil offentliggøre den.

Hov! Så først din besked nu, den er på vej til dig! :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer