Hoptimisten

Hvor meget giver man for til bryllup?

55 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Det plejer at være en god tommelfingerregel at give for ca. kuvertprisen, det bruger jeg i hvert fald tit. Hvis man er studerende eller lignende, så synes jeg det er acceptabelt at give for lidt mindre. Hvis man er i nær relation til parret (søskende, forældre eller lign.), så ville jeg måske give for lidt mere.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Men det er jo ikke altid man ved hvad kuvert prisen er? Men det vil sige hvis kuvertprisen er 350kr så skal vi give for 700 kr som par :)

Det ville jeg forsøge at gøre. Men der er nok nogen der har en anden mening :tunge:

Tit tænker jeg, at man kan høre på parret, hvilken type fest de planlægger at holde. Ellers tænker jeg, at det kan være en god idé at hive fat i gavekoordinatoren og høre, hvad der er "forventet".

Men ja, jeg ville synes det ville være meget rimeligt at "forvente" en gave til 700,- fra et par, hvis kuvert prisen var 350,- Et sted hvor det måske er en undtagelse er, hvor kuvertpriserne er meget høje. Vi giver 1000,- per kuvert alt inkl., men regner med, at det er de færreste par, der kommer med en gave til 2000,- Det er jo rigtig mange penge...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det kommer an på 3 ting:

Hvor tætte I er på brudeparret, meget tætte familiemedlemmer og venner giver vi lidt større gaver til

Hvilken type fest det er, om det er telt i haven, hotel eller slot mm.

Hvordan jeres gavebeløb ellers er, f.eks. i en venneflok osv.

De bryllupper vi har været til har vi givet 600-800 kr pr par alt efter festens størrelse og vores tilknytning til brudeparret

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg må indrømme at jeg slet ikke forstår logikken i at gavens størrelse kommer an på hvilken fest brudeparret holder.

For mig kommer det helt an på min relation til brudeparret, men jeg tænker at omkring 500kr som par vil være minimum i forhold til hvad jeg og min H2B nok ville give for.. Når min svigerinde og svoger skal giftes (som vi er meget tætte på) ender vi da nok i 1-2000 kr. regner jeg med..

Men for mig får de den størrelse gave uanset om de fejrer det på rådhuset og reception bagefter eller om de holder et kæmpe slotsbryllup. Jeg synes brudeparret har "fortjent" den størrelse gave man nu har lyst til - men det skal komme an på den relation man har til parret og ikke hvor hvor meget får jeg for mine penge i form af kuvertpris, feststed osv.

Man fejrer vel deres kærlighed som er en STOR og fantastisk ting - uanset deres budget for festen :)

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg må indrømme at jeg slet ikke forstår logikken i at gavens størrelse kommer an på hvilken fest brudeparret holder.

For mig kommer det helt an på min relation til brudeparret, men jeg tænker at omkring 500kr som par vil være minimum i forhold til hvad jeg og min H2B nok ville give for.. Når min svigerinde og svoger skal giftes (som vi er meget tætte på) ender vi da nok i 1-2000 kr. regner jeg med..

Men for mig får de den størrelse gave uanset om de fejrer det på rådhuset og reception bagefter eller om de holder et kæmpe slotsbryllup. Jeg synes brudeparret har "fortjent" den størrelse gave man nu har lyst til - men det skal komme an på den relation man har til parret og ikke hvor hvor meget får jeg for mine penge i form af kuvertpris, feststed osv.

Man fejrer vel deres kærlighed som er en STOR og fantastisk ting - uanset deres budget for festen :)

Der er jeg faktisk ret enig. Jeg har aldrig kigget på hvilken type fest jeg var til, min kigget på hvad jeg for det første havde råd til, og dernæst hvad jeg syntes var et pasende beløb. Og sådan håber jeg da også at vores gæster vil tænke, og hvis de ikke har råd til det vilde, jamen så er det HELT okay, det vil slet ikke være noget vi tænker over.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes kuvertprisen lyder af meget (selvfølgelig afhængig af kuvertprisen). Kan slet ikke følge det med at man skal give dyrere gaver til dem der holder et dyrt bryllup i forhold til dem der holder et billigt. Tænker at ofte er det jo dem der holder budgetbryllup som har mere brug for penge/dyre gaver. Jeg vil som gæst aldrig skelne i pris af gave i forhold til type bryllup.

Hvis jeg blev inviteret til bryllup så ville kæresten og jeg nok give for 500 kr i gave. Til h2b's brors bryllup gav alle søskende og påhæng sammen og tror kun vi som par gav for 300 kr (vi havde givet for mere hvis det stod til mig). De tre søskende begrundede med at brudeparret tjener gode penge mens vi alle er studerende og i forvejen, havde betalt for polterabend (drengene havde givet 2000 kr hver mens os piger havde givet 700 kr). Jeg hjalp bruden rigtig meget op til brylluppet og brugte virkelig meget tid på deres bryllup, hvilket jeg synes betyder mere end selve prisen på gaven.

Tror jeg forventer omkring 500 kr (pr. par) fra familie og 200-300 kr (pr. par) fra venner.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg må indrømme at jeg slet ikke forstår logikken i at gavens størrelse kommer an på hvilken fest brudeparret holder.

For mig kommer det helt an på min relation til brudeparret, men jeg tænker at omkring 500kr som par vil være minimum i forhold til hvad jeg og min H2B nok ville give for.. Når min svigerinde og svoger skal giftes (som vi er meget tætte på) ender vi da nok i 1-2000 kr. regner jeg med..

Men for mig får de den størrelse gave uanset om de fejrer det på rådhuset og reception bagefter eller om de holder et kæmpe slotsbryllup. Jeg synes brudeparret har "fortjent" den størrelse gave man nu har lyst til - men det skal komme an på den relation man har til parret og ikke hvor hvor meget får jeg for mine penge i form af kuvertpris, feststed osv.

Man fejrer vel deres kærlighed som er en STOR og fantastisk ting - uanset deres budget for festen :)

Helt enig! Festens størrelse/pris er ikke for mig grund til at give mere eller mindre i gave.

Jeg ved at i vores vennekreds giver vi for 500, om man er single eller par - dyrt for singlen ja, men sådan er det så hvis vi skal give sammen? Jeg har så til feks vores bedste venner valgt at vi gav en xtra gave, uden om fælles gaven, som var fra vores børn - fordi vi holder utrolig meget af dem og gerne ville give for mere end det beløb vi normalt giver for.

Til en anden venindes bryllup gav vi for 400 eller var det 450? Havde det været mine søskende var det nok blevet 1000-1500 kr?

Jeg synes man skal kigge på hvem det er man køber gave til, hvor nær er man, hvad har man råd til og skal man give alene eller sammen med andre. (Man skal self ikke se det som en måde at spare på, bare fordi man samlet kan komme op på et stort beløb!)

Og som en anden bruger nævner bruger man også penge på PA mv, så de færreste har råd til eller vil tage sig råd til også at købe dyre-dyre gaver. PA er vel også en slags gave? :)

Redigeret af Aya84
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi giver for ca. 1.000 som par - uanset hvem det er vi er inviteret til og uanset hvilken type bryllup der er tale om.

Den med kuvertprisen holder ikke. Mange bryllupper er ret dyre med en kuvertpris på måske 1200-1300 kr,

det har brudeparret valgt men det betyder ikke, at I som par skal give en gave for 2.500 kr. Efter min mening :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i at kuvertprisen i min verden intet har med stoerrelsen paa gaven at goere. Vi giver efter hvor taet vi er paa parret, men vil nok ca ligge omkring 1000 i gennemsnit

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved at i vores vennekreds giver vi for 500, om man er single eller par - dyrt for singlen ja, men sådan er det så hvis vi skal give sammen?

Og det så dér, hvor jeg tænker, at det vil være bedst at sige "pr. næse", for hvorfor skal det være dyrere for singlen?

Jeg er helt enig, men det er mændene der selv er kommet frem til det og dem der så har været single har selv sagt at de gerne giver samme beløb?

Det er mændene der har været venner de sidste 10-12 år og vi piger er så kommet til og fra ;) så længe alle er tilfredse forbliver det nok sådan...?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det svinger lidt. Vi har givet omkring 500 kr. til vores nærmeste venner og 300 kr. til bekendte.

Flere af vores venner, der var til samme bryllup, hvor vi gav 500 kr., ville dog kune give 100 kr. pr. person. Er stadig lidt i chok over det, men det må de jo om. Det synes jeg i hvert fald er meget, meget lavt, når der er tale om folk med arbejde og tætte venner.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det eneste jeg sådan har af "fast regel" er at til onfirmationer og bryllupper, der giver jeg altså for mere , end hvis det bare var en fødselsdag. Det er jo en speciel begivenhed, og noget som kun sker en gang i folks liv. Ikke at jeg forventer at alle folk giver for 1000.- for det gør jeg slet slet ikke. Men jeg kunne personligt aldrig drømme om kun at give for f.eks 200 kroner til et bryllup eller en konfirmation, der vil jeg altid give for mindst 500.- Men altså vi er jo alle forskellige, og jeg har det sådan at jeg forventer intet til vores eget bryllup, vi får det vi nu engang får, og det vil vi være super taknemlige for :a1221:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Jeg ved at i vores vennekreds giver vi for 500, om man er single eller par - dyrt for singlen ja, men sådan er det så hvis vi skal give sammen?

Og det så dér, hvor jeg tænker, at det vil være bedst at sige "pr. næse", for hvorfor skal det være dyrere for singlen?

Jeg tænker lidt omvendt.

Hvis jeg blev single (det sker ikke) så ville jeg da ikke give for mindre men det samme beløb. Og på samme måde så forventer jeg ikke at min ven som kommer med sin kæreste jeg har mødt 1 gang vil give en større gave fordi han har påhæng med,

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det svinger lidt. Vi har givet omkring 500 kr. til vores nærmeste venner og 300 kr. til bekendte.

Flere af vores venner, der var til samme bryllup, hvor vi gav 500 kr., ville dog kune give 100 kr. pr. person. Er stadig lidt i chok over det, men det må de jo om. Det synes jeg i hvert fald er meget, meget lavt, når der er tale om folk med arbejde og tætte venner.

Jeg har nogle venner hvor jeg ikke vil blive overrasket hvis de "kun" giver for omkring 100 kr (og det er par), da jeg ved det er nogle som ikke har særlig mange penge, altid sparer og aldrig giver særlig store gaver og dette gælder også til deres nærmeste.

f.eks. har jeg en veninde som tit giver gave til omkring 30 kr-50 kr til fødselsdag og også til hendes forældre, søskende og søskendes børn. Ofte prøver hun at være kreativ på anden vis f.eks. med hjemmelavet gaver. Jeg ved at på trods af at hendes gaver ikke koster særlig meget så har hun ofte flere tanker og kærlighed bag end de fleste. Hende forventer jeg en billig gave fra men forventer dog at den vil være god alligevel.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Jeg ved at i vores vennekreds giver vi for 500, om man er single eller par - dyrt for singlen ja, men sådan er det så hvis vi skal give sammen?

Og det så dér, hvor jeg tænker, at det vil være bedst at sige "pr. næse", for hvorfor skal det være dyrere for singlen?

Jeg tænker lidt omvendt.

Hvis jeg blev single (det sker ikke) så ville jeg da ikke give for mindre men det samme beløb. Og på samme måde så forventer jeg ikke at min ven som kommer med sin kæreste jeg har mødt 1 gang vil give en større gave fordi han har påhæng med,

Men hvorfor skal folk i forhold slippe med halv pris?

Redigeret af GoldRumble
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved at i vores vennekreds giver vi for 500, om man er single eller par - dyrt for singlen ja, men sådan er det så hvis vi skal give sammen?

Og det så dér, hvor jeg tænker, at det vil være bedst at sige "pr. næse", for hvorfor skal det være dyrere for singlen?
Jeg tænker lidt omvendt.

Hvis jeg blev single (det sker ikke) så ville jeg da ikke give for mindre men det samme beløb. Og på samme måde så forventer jeg ikke at min ven som kommer med sin kæreste jeg har mødt 1 gang vil give en større gave fordi han har påhæng med,

Men hvorfor skal folk i forhold slippe med halv pris?

Jeg ved at i vores vennekreds giver vi for 500, om man er single eller par - dyrt for singlen ja, men sådan er det så hvis vi skal give sammen?

Og det så dér, hvor jeg tænker, at det vil være bedst at sige "pr. næse", for hvorfor skal det være dyrere for singlen?

Jeg tænker lidt omvendt.

Hvis jeg blev single (det sker ikke) så ville jeg da ikke give for mindre men det samme beløb. Og på samme måde så forventer jeg ikke at min ven som kommer med sin kæreste jeg har mødt 1 gang vil give en større gave fordi han har påhæng med,

Men hvorfor skal folk i forhold slippe med halv pris?
Tja, hos os fungerer det. Vi er tre vennepar der er meget tætte og herudover er der to vennepar pg et par 'singler' (on/off) - det er de guidelines der er blevet sat med tiden og det har alle affundet sig med. Kan sagtens være andre ikke ville synes det er fair, men i vores vennekreds fungerer det sådan. Redigeret af Aya84
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Jeg ved at i vores vennekreds giver vi for 500, om man er single eller par - dyrt for singlen ja, men sådan er det så hvis vi skal give sammen?

Og det så dér, hvor jeg tænker, at det vil være bedst at sige "pr. næse", for hvorfor skal det være dyrere for singlen?

Jeg tænker lidt omvendt.

Hvis jeg blev single (det sker ikke) så ville jeg da ikke give for mindre men det samme beløb. Og på samme måde så forventer jeg ikke at min ven som kommer med sin kæreste jeg har mødt 1 gang vil give en større gave fordi han har påhæng med,

Men hvorfor skal folk i forhold slippe med halv pris?

Jeg ser det nok bare ikke som om man slipper med halv pris.

I vores forhold har det altid været mig der købte gaver til min familie og venner og kæresten som købte til hans familie og venner og så er vi hver især kommet med på "hinandens" gaver uden at prisen på gaven blev øget. Har ikke råd hver især til at bruge dobbelt så mange penge på gaver da der jo nu er 2x familie og 2xvenner.

h2b har tre søskende og de giver altid gaver sammen. Og der har alle 4 altid betalt det samme beløb ligemeget om de havde kærste på eller var single og det har aldrig givet problemer. Det har jo så også været forskelligt gennem tiden hvem der var hvad.

Når vi kører sådan til fødselsdag og jul så ville det være mærkeligt at betale "dobbelt" til bryllup.

Nu er det efterhånden mange år siden jeg har givet gave sammen med venner, men da jeg gjorde kørte vi med samme princip. Dengang blev kærester nok også udskiftet lidt (meget) oftere end i dag og det kan godt være vi ville vælge at betale pr. person hvis vi skulle give gave sammen med en vennegruppe i dag.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ved at i vores vennekreds giver vi for 500, om man er single eller par - dyrt for singlen ja, men sådan er det så hvis vi skal give sammen?

Og det så dér, hvor jeg tænker, at det vil være bedst at sige "pr. næse", for hvorfor skal det være dyrere for singlen?

Jeg tænker lidt omvendt.

Hvis jeg blev single (det sker ikke) så ville jeg da ikke give for mindre men det samme beløb. Og på samme måde så forventer jeg ikke at min ven som kommer med sin kæreste jeg har mødt 1 gang vil give en større gave fordi han har påhæng med,

Men hvorfor skal folk i forhold slippe med halv pris?

I vores vennekreds regner vi pr. person da det ihvertfald til tider har været en broget flok af singler, nye og gamle kærester, det synes jeg egentligt er mest fair

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg syntes skimse også det er en svær en - uanset om det er fødselsdag, konfirmation og bryllup, fordi vi vil jo ikke komme med "for lidt".

Vi er sådan ca. nået dertil at vi giver ikke for under 500 kr. som par, uanset hvor langt fra vi er i relationer. Vi skal til en konfirmation her i april ved vores venners søn - som vi har mødt 2 gange (altså sønnen) og min mand skal være deres fotograf (kvit og frit self.). Han får stadig en gave for 500 kr. for jeg syntes ikke man kan komme med mindre uden at være "de nærrige" (tænk hvor er det forfærdeligt egentlig).

Til et bryllup, ved et tæt vennepar, giver vi for ca. 1000 kr. Vi skelner heller ikke til kuvertprisen. Er det mine søskende så ligger vi på 2000 kr.

Ved andre, ja det ved jeg sku ikke, for de er ikke gift endnu - men 700-800 kr. pr. par tror jeg nok måske.

- og så tænker jeg nu: æh til et bryllup er de jo 2 personer der skal have gave. Burde de så have "dobbelt" så dyr gave til sammen, som 1 person? Da vores bedste ven blev 30 købte vi vist for 800 kr. tror jeg nok, og da de blev gift fik de for ca. 1000 kr. Men er det så retfærdigt egentlig? De er jo 2 til brylluppet..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Interessant tråd og hold da op sikke en forskel!

Jeg håber vores gæster holder gavebeløbet på et fornuftigt niveau. Jeg synes personligt, at det gaveræs er skruet alt for højt op. Jeg elsker at modtage og give gaver, men jeg vil altså ikke spinke og spare for at kunne give for 2000 kr til et bryllup - ikke engang til søskende eller nære venner. Jøses det er hele vores madbudget :) Jeg tænker også at nogle gæster måske ligefrem ville fravælge at deltage i et bryllup, hvis det var kotume at give meget dyre gaver. Det ville jeg have det rigtig skidt med. Jeg vil hellere modtage en gave, der er blevet kredset om og som jeg ved giveren har gjort sig umage med at udvælge end en dyr og upersonlig gave. Dertil kommer at gæsterne sikkert også har udgifter til polter, nyt tøj og måske også en barnepige. I sidste ende kan en invitation til et bryllup godt løbe op til at blive en dyr fornøjelse.

Vi plejer at give for 4-500 kr. pr par og singler giver for det halve til fx bryllup, runde fødselsdage osv. i familien. Til venner og alm. fødselsdage giver vi ca for 250-300 kr.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer