meretegosha

Uoverskuelig bryllupsfest

6 indlæg i dette emne

Hej alle sammen 

 

Jeg er normalt ikke den der er på forskellige forums, men jeg har virkelig brug for at høre nogle andres mening, som sådan er neutrale. 

 

Jeg er en forholdsvis ung brud, der skal giftes med den dejligste forlovede til sommer. 

Jeg har bare virkelig svært ved denne madplanlægning og jeg har lige været til samtale med en kok om maden, hvor min forlovede og svigermor med og det var ikke en god oplevelse og jeg synes virkelig ikke om den menu der er kommet ud af det. Min svigermor har nogle helt klare ideer om hvad HUN gerne vil have at spise til vores bryllup, men det stemmer ikke rigtig overens med hvad vi gerne vil, derudover har jeg prøvet at snakke med min ene brudepige om det og nu er jeg bare bombet med hvad alle andre gerne vil have at spise, og intet af det stemmer overens med hvad vi gerne vil eller så kan de kan ikke lide maden. 

 

Det skal siges at jeg er pescotar, hvilket betyder nogenlunde det samme som vegetar, men jeg spiser fisk. 

 

Så de personer der har ytret sig vil alle sammen gerne have kød, eller så kan de ikke lide fisk. I det tilfælde mener min forlovede selv at når man holder en bryllupsfest er det for alle andre end os selv, men det forholdsvist nemt for ham, for han spiser kød, hvilket jeg ikke gør. Det menes også at vi skal tage hensyn til majoriteten og ikke minoriteten, og ja jeg er en del af minoriteten. Jeg mener bare selv at det er vores fest og jeg som sådan gerne også vil kunne spise noget, som ikke kun er salat til mit eget bryllup.

 

Jeg er dog ved at give op ift. brylluppet og bare acceptere at jeg må nøjes med noget grønt salat sammen vegetaren der også kommer, da der ikke ses den store opbakning om at jeg og hende skal kunne spise andet.

 

Hvad skal jeg gøre?????? 

Redigeret af meretegosha
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej og først tillykke med det kommende bryllup :) 

 

Hvor mange af jeres gæster spiser ikke fisk? Det er jo sikkert også en minoritet, som ikke spiser fisk. Jeg ville på den ene eller anden måde sørge for, at alle får det, som de kan spise, det gælder både gæster og dig selv.

 

Hvis der er mange af jeres gæster, der ikke spiser fisk og dermed ikke ville røre maden, hvis det blev serveret, så ville jeg servere kød og så bede kokken om at lave fisk til dig. Hvis det er få personer som ikke spiser fisk, så ville jeg servere fisk til alle andre og så bede kokken lave noget kød til de få, som ikke spiser fisk.

 

Jeg er helt enig i hvad mange vil sige, at det er jeres fest og jer der bestemmer, men jeg synes også man skal forsøge at tilgodese gæsterne, så alle får det dejligt. Jeg holdt en stor fest for et par år siden, og vi fik en lækker forret med laks først, men min veninde kan ikke lide laks, så hun fik samme ret bare med en anden slags fisk. Det synes jeg ikke der er noget galt i og jeg tror slet ikke det er noget problem for kokken, han fixer det I gerne vil.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi havde to veganere med til vores fest og jeg aner intet om det. Jeg fik dem til at snakke med vores kok og han tryllede en glimrende menu frem til dem :)
Jeg er ikke hysterisk, men var jeg inviteret til bryllup hos en af dem og der kun blev serveret vegansk ville jeg måske nok føle der blev taget hensyn til minoriteten.

Det er der jo heller ikke noget galt i, men hvis halvdelen synes vegansk er noget kaninføde ville jeg nok vælge at tilgodese dem på en anden måde.

Ikke noget med 15 forskellige retter men vegansk og alm mad. det kan alle leve med :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er måske lidt på tværs, men jeg vil helt klart sige, at I skal tænke på jer selv! Det er jeres fest, og hvis gæsterne er utilfredse med maden, så kan de ikke tillade sig at brokke over det.

Samtidig kan jeg bestemt også forstå, at det er en rigtig træls situation, du/I er i. Til vores bryllup kom der fem veganere, og vi var meget bekymrede over, om vores kok bare ville smække en salat sammen til dem. I stedet lavede han alt tilbehør (grøntsager, salater, brød og kartofler) vegansk, så de kunne få et fantastisk måltid af det, og kødspiserne kunne så tage kød til. Det var så lækkert! Den løsning var rigtig god for os i hvert fald.

Til forret fik vi fisk, og jeg aner faktisk ikke, hvor mange af vores gæster der ikke kunne lide det. De fik det alligevel, og vi hørte ikke noget skidt om det.

 

Jeg kan sagtens sætte mig ind i jeres problem, for vi var i samme situation til at starte med. Vi var meget tæt på at servere afghansk mad til vores bryllup, hvilket ville være noget af et sats med to meget mad-konservative familier, men vi var villige til at gøre det, fordi det var vores fest. Desværre lå restauranten for langt væk, så det gik ikke.

 

Jeg håber, I finder en god løsning :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres besvarelser, det hjalp en del at få andres syn på problemet. 

 

Indtil videre er vi kommet frem til at aftale et nyt møde med medleverandørerne uden svigermoderen og vi er begyndt at kigge på vegetariske muligheder i stedet, så vi ikke behøver 3-4 forskellige forretter, for det bliver lidt nemmere når resten bliver buffet. 

:)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hmm, altså hvis det var mig, så ville vælge en menu der passer til flertallet, og så sørge for at der var noget til dem, som enten ikke spiser kød.

Nu er jeg selv sådan en, der spiser hovedsageligt vegetarisk (men ikke altid), og der er så godt som ingen opbakning omkring det i begge vores familier. Jeg VED, at mine gæster ville brokke sig, og at de ikke ville synes, det var særlig fedt, at der ikke var kød til hovedretten, og det skal simpelthen ikke være det store samtaleemne til et bryllup - og det skal da slet ikke være det, de husker dagen for år efter.

Ja, så hvis jeg var dig, ville jeg da bede kokken om at lave noget til jer, der ikke spiser kød? Det tænker jeg da ikke, der er det store problem i fra deres side af i hvert fald. Så er gæsterne glade, og du får samtidig også noget, der passer til dine ønsker. 

Redigeret af StineEriksen
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer