DJ til bryllupsfesten? Læs om 4 vigtige punkter

Denne artikel er skrevet af vores samarbejdspartner Lej-en-dj.dk

Dato, invitationer, mad, lokation og ikke mindst musikalsk underholdning. Det er ikke få beslutninger, der skal træffes, når jeres kommende bryllup står for døren.

Når du, kære bryllups læser, skal i gang med at finde den musikalske løsning til jeres kommende bryllupsfest, er der forskellige veje at gå. Vi, Lej-en-dj.dk, vil gerne slå et slag for at leje af DJ med udstyr, er det optimale valg.

Annonce ♥

Først og fremmest vil vi gerne tilkendegive, at vi mener der er fordele og ulemper ved de fleste musikalske indslag til bryllupsfesten. Der skal ikke lyde et ondt ord om at leje et band, en jukebox eller stå for musikken selv. Hvis du lejer et band, får du et levende og intimt indslag, der giver nerve og energi til jeres bryllupsfest. Står du for musikken selv, eller lejer en jukebox, giver det mere luft i budgettet og friheden til selv at styre musikken undervejs.

Efter mange år i DJ-branchen, og med mere end 2.000 afholdte bryllupsfester under bæltet, giver vi dig herunder 4 centrale punkter, der forhåbentlig kan klæde dig bedre på, hvis du overvejer en DJ til bryllupsfesten.

Jeres fokus

En af de største forskelle på at stå for musikken selv (med playliste) eller leje en DJ til bryllupsfesten, er den opmærksomhed der tillægges musikken eller manglen på samme. Udover et bredt musikalsk kendskab og gode analytiske evner, kræver det både koncentration og timing at styre musikken til festen. Derfor kan vi kun anbefale, at I ikke bruger energi på andet end at nyde samværet med jeres inviterede gæster.

En professionel DJ har fokus på en ting: Musikken! Tilføj derudover at DJ’en, forhåbentlig, har stor erfaring med netop bryllupsfester og derfor er helt bevidst omkring, hvordan man aflæser- og løbende finjusterer musikken så jeres familie, venner og kollegaer føler sig godt tilpas. Læg telefon, computer og andre elektroniske apparater væk og vær til stede på denne skønne dag.

Annonce ♥

Flow og forløb på dagen

Med en DJ til bryllupsfesten sikrer I jer, at dagens program forløber perfekt, og at den positive dynamik fastholdes indtil de sene nattetimer. En bryllupsfest kan nemlig have tendens til at miste momentum og energi, uden en musikalsk tovholder. Toastmasteren har et stort ansvar for at dirigere og kontrollere de forskellige sekvenser, pauser og indslag undervejs.

Den musikansvarlige har dog en lige så vigtig opgave i at bakke toastmasteren op med skræddersyet underlægningsmusik, der matcher øjeblikket. Derudover er det i høj grad musikken, der binder bryllupsdagen sammen mellem spisning, pauser, brudevals, dansegulv, natmad osv. De glidende overgange sørger for, at I får løsnet op, og langsomt, men sikkert, får smidt tøjlerne.

DJ pult ved bryllupsmiddag

I kan med fordel lade en DJ styre baggrundsmusikken under middagen

Uplights og lys til bryllupsfesten

Langt de fleste DJ-virksomheder og enkeltmands-DJ’s medbringer lyseffekter i udstyrspakken. Her kan der være store fordele at hente i forhold til andre alternativer. Du/I tillægger måske ikke kulørte fest-lamper synderlig værdi til jeres kommende bryllupsfest. Vi kan dog konstatere, at selv de mest lys-kritiske brudepar må give efter, når lyseffekter rammer gulvet og bryllupsgæsterne danser natten tynd.

En stor fordel er også, at du hos de fleste musikudbydere kan skræddersy din lyspakke, så den passer til lokalets størrelse og form. Vi anbefaler, som den perfekte stemningssætter, uplights, som er lyskegler man placerer langs væggene i lokalet. De indpakker lokalet i flotte farver og agere som perfekt supplement til de fastinstallerede loftslamper. Belysningens farver justeres efter jeres tematiske tilgang og kan bruges både under og efter middagen.

Vi mener, at uplights burde være en obligatorisk del af lyspakken til en bryllupsfest.

dansegulv til bryllupsfest

Dansegulvet er klart til bryllupsgæsterne

Annonce ♥

Musik og præferencer

Du har sikkert oplevet hvordan de rette numre, til en fest, har fået folk i hopla og ud på dansegulvet. Pludselig bliver stemningen afbrudt og afløst af et komplet genre- eller tema skifte der gør, at folk falder i kadence og trækker sig tilbage til bordene. Det vil man naturligvis gerne forsøge at undgå.

DJ’ens mission til bryllupsfesten er at imødekomme og hylde jeres musikalske favoritter. Derfor skal det musikalske bagtæppe bygges langsomt op omkring favoritterne og krydres med afstikkere og musikønsker undervejs på aftenen. Man undgår derved at gå fra en dansabel disko-klassiker og direkte videre til et heavy-metal nummer. Intet ondt om nogle af disse i øvrigt!

Den musikalske linje skal helst glide, som var det ét langt nummer med en klar rød tråd, som starter og slutter i jeres ånd.

En god grundregel er at det aldrig må være musikken, der holder folk tilbage til festen. Tværtimod skal musikken påvirke og dirigere sindsstemningen hos jeres gæster i en festlig retning.

Vi håber, at dette lille indlæg har vakt jeres interesse og at I har mod på at tilføje enten en DJ, et band eller en jukebox til jeres kommende bryllupsfest. I kan læse mere om dét at leje en dj til bryllupsfesten på Lej-en-dj.dk

Få vores gratis e-bog + nyheder om bryllup