tabiw

Medlem
  • Content count

    138
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About tabiw

  • Rank
    Damn - jeg er ved at blive afhængig af forumet
  • Birthday 07/19/1988

Profile Information

  • Vielses dato
    23.07.2012
  • Type vielse
    Kirke
  • Køn
    Kvinde
  • Lokation
    København
  1. Jeg vil helt klart anbefale vores fotograf Laura Friis (www.laurafriisfoto.com). Hun var helt fantastisk. Vi havde hende på hele dagen, fra vielse til næsten midnat, og alle hendes billeder var helt fantastiske. Vi fik blandt andet taget billeder af os og vores to gode venner i Frederiksberg Have, og hun kan bookes hele dagen eller bare nogle timer og er så god til at fange lige præcis det man vil have. Har nogle af billederne på min blog, hvis du vil se dem, ellers har Laura også nogle af de bedste under "Sommerbryllup" på sin hjemmeside. Her er det "officielle" billede vi brugte på takkekort og som hænger i stuen:
  2. Vi holdt bryllup på en mandag. Det var godt nok midt i sommerferien, så mange havde fri, men ellers tog de fleste bare en fridag. Vi havde også en del gæster fra udlandet, så de planlagde deres ferie omkring vores bryllup. Vielsen var kl. 12 og festen sluttede ved midnat.
  3. Vi bestilte den sammen, og det var egentlig meningen at min mor skulle hente den og bringe den til kirken, så min mand kunne se den, men jeg først fik den når jeg ankom. Det blev så til at jeg selv var med ude at hente den efter frisøren, da de havde afleveret kirkeblomsterne dagen før og de bare var helt forkerte, så jeg ville være helt sikker på at de havde hørt efter med brudebuketten. Det havde de heldigvis Så min mor kørte den over i våbenhuset sammen med brystbuketter osv, så jeg ikke skulle tænke på at få den med hjemmefra.
  4. Vi blev viet kl. 12:00 og havde reception i kirkens lokaler til ca. kl 15:00. Omkring kl 14:30 tog vi ud og fik taget billeder ca. 3km fra kirken og meget tæt på feststedet. Kl. 16:30 mødtes vi med middagsgæsterne i haven ved feststedet, og fik taget familie/vennebilleder. Kl. 17:00 agtigt var der velkomstdrinks og vi satte os til bords omkring en halv time senere. Vi dansede brudevals allerede før 22 (lige efter desserten, nærmest), så vidt jeg husker, havde så noget instrueret skotsk folkedans (min mand er skotsk og alle var helt vilde med det :P) og derefter blev natmaden serveret. Festen sluttede kl. 00:00, da vi ikke havde booket stedet længere, men da var de fleste også ved at være trætte. Dog kunne de unge nok sagtens være blevet længere, men vi syntes selv at det var tid til at smutte hjemad. Hvis man regner med en fest til langt ud på morgenen, tror jeg godt det kan blive en meget lang dag, hvis man starter kl. 12, men hos os virkede det bare rigtig godt med en 12-timers dag/fest
  5. Vi havde et multisproget bryllup. Jeg er dansk, og det er min mors side af familien også. Min fars side er hollandsk og min mands side er britisk. Jeg skriver lige alle de ting, der havde noget med forskellige sprog at gøre. Nogle af dem er måske mere relevante end andre, men det kan være at noget af det er til hjælp. I kirken sagde præsten alle de vigtige ting på dansk og engelsk inkl. tilspørgelsen, dog var talen på engelsk (med dansk tekstkopi til de ældre af gæsterne, som ikke var så gode til engelsk). Læsningerne fik vi lov til at have på begge sprog også, og fik dem læst op af familie/venner i stedet for præsten, så han ikke skulle stå og sige det samme to gange. Vi valgte to danske og to engelske salmer (dog fandtes de engelske også på dansk, så organisten ikke skulle længere end salmebogen for noder). Vi lavede to forskellige invitationer - én på dansk og én på engelsk. Hollænderne fik bare den engelske version. Dog har de fået takkekort på eget sprog. Velkomsten til receptionen blev på engelsk af min mand, og det forstod de fleste vist. Til selve festen var det mine forældre der bød velkommen, min mor på dansk og min far på engelsk. Bordhæfter, kirkehæfter, menu osv. var alle tosprogede. Vi havde følgende taler/indslag: Min mand - På engelsk (dog med lidt gebrokkent dansk til at starte med, hvilket var en hel sensation, da min mand ikke kan sige meget mere end "tak for mad" :P) Mine forældre - Igen snakkede min mor på dansk og min far på engelsk. Det gav lige lidt ekstra humor, hvis man kunne forstå begge sprog, da min far havde en tendens til at fokusere på lidt andre ting :P Hele familien på min mors side (her snakker vi bedstemor, to sæt mostre/onkler og 7 kusiner/fætre) - De havde et "ægteskab" med en masse gaver til os i. Hver person forklarede så om deres ting på dansk og engelsk (dog med undtagelse af min bedstemor som ytrede "Jeg tager den på jysk, det kan I nok alle sammen forstå") Min bedste veninde/maid of honour, som er dansk - En "dokumentar" om hvordan min mand og jeg mødtes. Det meste var optaget på engelsk med danske undertekster, med undtagelse af et par gamle videoklip, hvor det så var modsat. Best man, englænder - På engelsk. Jeg tror nogen sad ved siden af min bedstemor og oversatte for hende. First dance/brudevalsen - Dette blev introduceret på engelsk af min maid of honour, dernæst med et par instruktioner på dansk, omkring hvornår man skulle ind og klappe. Håber det kan bruges til noget. Sig lige til, hvis det kunne være til hjælp at se vores kirkehæfter/bordhæfter. Og så en anden sjov lille ting, som jeg syntes var helt fantastisk til et multisproget/-kulturelt bryllup: Vores bordkort var legomænd med små flag, så hver gæst havde flaget fra det land de kom fra. Det med flagene kunne sikkert også bruges på en anden måde, hvis man ikke lige var til legomænd. Edit: Jeg glemte lige at sige, at vi havde placeret gæsterne sammen med folk der kunne de samme sprog, men ikke nødvendigvis borde med udelukkende danskere. F.eks. sad de unge blandet mellem alle lande, da vi gik ud fra at de var gode nok til engelsk, og nogle af de lidt yngre af familien/forældres venner sad også blandet på tværs af landene. Vi prøvede dog at sætte dem sammen interessemæssigt. Børnene blev bare smidt sammen ved ét bord, da de legede fint sammen ude at kunne forstå hinanden. Vores to små brudepiger forstod slet ikke hinanden (en dansk, en hollandsk), men de var så gode venner til sidst.
  6. Vi havde overvejet lidt forskelligt, men besluttede til sidst bare at have et par chokoladeskildpadder på toppen, da vi gerne ville have noget der ikke var for dyrt, og vi ikke rigtig kunne finde noget andet der passede til os.
  7. Vi havde lange borde med et lille halvcirkel bord med hjul, som vi kunne flytte rundt på. Det virkede rigtig godt og var slet ikke forstyrrende, selvom vi flyttede ca. hvert 20.-30. minut for at nå rundt til alle 7 borde. Vi nåede dog aldrig hen til det sidste bord, da vi var "fanget" i længere tid ved et af bordene under et langt indslag. Men så snakkede vi bare med det bord under desserten (som blev serveret udenfor). Jeg kan klart anbefale det, man skal bare have et system, så man ved hvad man gør i forvejen.
  8. Vi overvejede ikke engang den traditionelle bordplan, men gik straks igang med at finde på noget helt andet. Vi endte med at have lange borde med 7-12 gæster på hvert, og så havde vi ellers vores eget lille halvcirkelformede bord med hjul under, så vi kunne flytte rundt ca. hvert 20. minut. Det virkede rigtig godt, men da det trak ud ved ét af bordene, nåede vi aldrig hen til det sidste. Vi fik dog alligevel snakket med dem ved desserten, der blev serveret udenfor, og alle syntes det var en succes. Det kan klart anbefales, hvis man gerne vil sidde ved siden af flere forskellige i løbet af dagen.
  9. Det lyder som sød idé du har fået startet op Jeg kiggede kun lige hurtigt på hjemmesiden, da jeg kun lige er et smut på BK som overspringshandling, men det første der slog mig, var musikken der pludselig spillede. Personligt kan jeg ikke lide, når hjemmesider spiller musik, uden at man selv har valgt det, og jeg kunne heller ikke se nogle steder at slå det fra. Jeg er sikker på at der er andre end mig, der har det på samme måde, så måske musikken skulle genovervejes? Ellers fik jeg kun lige et hurtigt kig, men jeg synes det er nogle gode farver du har valgt.
  10. Vi gik helt bort fra det med hvem er hvem, men havde følgende i bordhæftet der var et A4-ark foldet én gang: Forsiden: Samme tegning vi havde på invitationen + velkommen, dato osv. Side 2: Bordvers Side 3: Menu Bagsiden: Dagens program, så gæsterne nogenlunde kunne følge med i rækkefølgen og ca. tidspunkter for f.eks. natmad
  11. Her er de ting der gik galt til vores bryllup: Dagen før havde vi været ovre i kirken for at se de blomster de havde sat på alteret. Min brudebuket var fra samme butik, så de havde lovet at kirkeblomsterne ville matche. Det gjorde de ikke! Det betød mere for min mand end mig, men jeg blev godt nok nervøs for om de så også helt havde misforstået min brudebuket. Det havde de heldigvis ikke, men det gav lidt stress på dagen. Kirkeblomsterne fik vi fikset ved at tilføje lidt i vores egne farver. Min mand og forlover overnattede på hotel natten før, men da de skulle tjekkes ind, havde de pludselig "overbooket" og i stedet for at have et værelse i Hvidovre, ti minutter fra kirken, havde de så booket dem ind i Glostrup! Der var godt nok noget panik der, for så skulle de jo pludselig bruge transport osv. Heldigvis fik forlover hotellet til at betale taxien til kirken, men det tog godt nok noget tid. Vi havde booket hotellet med bonuspoint, så det virkede lidt som om de ikke så os som "rigtige" kunder. Vi fik i hvert fald ikke den service vi havde regnet med. Om morgenen på dagen havde jeg overnattet hos mine forældre og skulle lige have pakket en lille kuffert til bryllupsnatshotellet og en anden lille taske med nødsituationsting såsom en lille ekstra kjole (hvis der nu skete noget med min brudekjole). Da jeg tog kjolen ud af min kuffert, var der en meget underlig plet på, og den lugtede vildt dårligt. Jeg troede at det var katten der havde tisset på den, men da jeg så kiggede ned i kufferten, lå der en død mus! Katten havde simpelthen bidt den halvt ihjel og den stakkels mus var så kravlet ind i min kuffert for at dø - dog ikke før den havde været på toilettet. Gah! Så kjolen røg i vaskemaskinen, men heldigvis skete der ikke noget med min brudekjole som var hængt op, og der blev ikke spildt noget på den i løbet af dagen. Godt nok ikke den bedste start på dagen. Kagen så SLET ikke ud som vi havde regnet med. Jeg havde sendt billeder osv. og hun havde sagt, at det kunne hun sagtens lave. Men på selve dagen gjorde det faktisk ikke noget, for den smagte bare SÅ godt og der var jo ingen andre, der vidste hvordan den skulle have set ud. Vi havde en gæst som var inviteret til hele dagen, men vi så ham aldrig efter receptionen. Jeg havde ikke hans nummer da vi har begge boet uden for Danmark, så vi kommunikerer mest online. Flere dage efter kom det frem at hans telefon var løbet tør for batteri, og han ikke lige kunne huske hvor festen var. Jeg ved ikke hvorfor han ikke bare spurgte en af de andre gæster til receptionen. Et andet par gæster havde meldt tilbage at de kom til hele festen, men midt i vores photoshoot fik min bror et opkald fra dem, hvor de sagde at de skulle nå en færge, og kom altså ikke til middagen. Vores invitationer havde altså både tid og sted for reception og middag, så jeg forstår ikke hvordan folk så ikke kan finde ud af det. Anyway, min mor rykkede lidt rundt på bordplanen, og så mærkede vi ellers ikke meget til det. Feststedet havde sagt at der ved vores grillbuffet ville være fire salater, som de havde givet os navne på, og så en "Dagens salat", så det skrev vi på menukortet. Dagens salat fandtes slet ikke på dagen, men det tror jeg nu heller ikke der var nogen der lagde så meget mærke til. Det var så også den eneste lille ting, jeg kunne sætte en finger på ved feststedet. Resten kørte bare HELT perfekt. Så det var ikke så meget forudselige ting der gik galt til vores bryllup, det var mest ting vi troede vi havde helt styr på, som så ikke rigtig fungerede alligevel.
  12. Ja, jeg ville også spørge på Animationsskolen i Viborg. Jeg har selv gået på Tegneakademiet der hører til skolen, og der er altså nogle rigtig gode folk imellem! Jeg foretrækker selv pastel til croquis, men jeg ved at der er andre som er vildt gode med kul.
  13. Jeg kan anbefale Laura Friis. Hun har først lige startet sin forretning op, så har kun taget tre-fire bryllupper, men vi var rigtig glade for hende! Hun har også bare sådan en dejlig personlighed og er et af de ærligste mennesker jeg har mødt. http://laurafriisfoto.com/
  14. Vi holdt vores bryllup på Café Væksthuset på Frederiksberg. Det er et konverteret drivhus og det er bare så dejligt derude og har sådan en smuk have udenfor. Ved dog ikke hvor flot der er i april.
  15. Vi havde skotsk folkedans til vores bryllup (min mand er skotte), og det virkede helt fantastisk! Jeg troede egentlig folk ville være trætte efter den første dans, som vel tog 15-20 minutter at lære og derefter danse igennem et par gange, men rigtig mange var friske på en anden dans som tog mindst lige så lang tid. Mine forældre havde lancier til deres sølvbryllup, og der var heller ikke mange der droppede fra før vi var færdige. Det tog vist endda noget længere tid, men måske er det bare vores familie, der godt kan lide sådan noget danseundervisning. Jeg kan i hvert fald anbefale det, af hvad jeg har oplevet