Guest hellejimmi9

Servering efter æresport

22 indlæg i dette emne

Hej alle

Nu har vi været så heldig at min venindes forældre har tilbudt at at hjælpe os inde imens der bliver lavet æresport ude dagen før (for det tyder alt på at der bliver lavet :) )... Min venindes mor er køkkenleder og er kanon kreativ mht mad i alle retninger - alligevel kunne jeg tænke mig at høre:

HVAD SERVERER I NÅR ÆRESPORTEN ER SAT OP???

... vi satser nemt og regner ikke med noget vildt og/eller sent da vi alle har den store dag foran os???

:blush: Helle

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil sige ingenting, da det jo ikke er meningen, man hverken skal vide noget om det eller se det før på selve dagen.

Hvis i dog er sikre på der kommer nogen kunne i jo lige stille et par øller, vand og lette sandwich ud til dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig. Som udgangspunkt, skal "man ikke vide noget".

Jeg har dog været med flere steder, hvor man efterfølgende blev inviteret ind på øl, vand, og sandwiches.

Jeg har erfaret, at der er STOR forskel på traditionerne for dette med æresport fra landsdel til landsdel ! :blush:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bor i Søborg, og vi regner altså slet ikke med at vi overhovedet får en æresport... Det har der ikke været til nogen af de bryllupper jeg har været til, og jeg tror ikke at der er tradition for det til bryllupper i nogen af vores familier...

Men det er da en sød ting, og jeg ville synes det var fedt selv at få en.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kommer oprindeligt fra Sjælland, men bor nu på Fyn - og havde ingen ide om, at jeg skulle have æresport, men det var nærmest det første den fynske familie begyndte at snakke om :bearhug: Og efter ca. to sekunder belærte de mig om, hvad jeg skulle servere: Svigermor sagde suppe og min niece vrængede på næsen og udbad sig smørebrød/sandwiches... Så jeg tror, det bliver en kombination. Men guderne skal vide, at jeg ikke aner, hvordan vi får det til at gå op i en højere enhed, da vi selv skal pynte feststedet op - og så kan jeg altså ikke bruge en hel aften på at servicere æresport-folk... Nåh, det må løse sig :baa: Ellers kriver jeg bare sådan en seddel: "Er desværre ikke hjemme, da vi har VIGTIGE ting for til i morgen. Hvis I er søde, finder i ud af, hvad det er - i morgen..." :bearhug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg havde lige en snak med min svigermor igår ud fra de svar jeg havde fået indtil nu - hun sagde godt nok også at det mest var på fyn at vi brugte det med æresport dagen inden - så blev jeg det klogere...

Jeg tror det bliver snitter, øl og sodavand - sådan noget de lige kan tage med fingrene... ALTSÅ INGEN OPVASK. Så kan det blive en omgang suppe eller noget når de kommer ugen efter og piller ned (der plejer der ikke at deltage så mange)!

Da vi var til bryllup sidste marts, startede vi sidst på eftermiddagen med at binde - var hos det kommende brudepar ved spisetid og var ude af huset igen... ja jeg tror det var ved en 8-tiden... så noget i den stil satser jeg på her også, et par timer og så er det ud - ellers får de sparket :bearhug::bearhug::super:

Knus Helle

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er meget normalt med æresporte til bryllupper. PÅ Fyn er det rigtigt nok en tradition at invitere ind til mad i forbindelse med det!!!

Nu bor jeg heldigvis i Jylland, og vores æresport blev sat op da jeg var ved frisør. Det var mine forældre/svigerforældre der stod for det!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi var til bryllup og æresports opsætning sidste sommer og da var det jo også meget 'hemmeligt' at vi var der. :bearhug: Lyden af hammer og søm og 20 mennesker havde dog fået dem til at lugte lunten. Forstår det ikke der var endda en der havde sat en sort sæk for deres køkkenvindue så de ikke kunne se os! :bearhug: De havde bare øl, sodavand, chips og lidt pølser med brød klar da vi havde afsløret porten. Det var rigeligt fint og det var jo heller ikke det der krævede mest for dem at gøre klar. I mørke..... :jupi:

Jeg tror også traditionen med æresport til brylluppet er mest praktiseret på Fyn. Bruden hos det par er fra Fyn, men hans mor fra Bornholm var dog absolut med på det.

Vi regner med der nok bliver sat en op her da Eriks 'nyfundne mor' bor på Fyn og min farmor (som elsker at lave æresporte) også er. Glæder mig til at se hvad de finder på med vores lillebitte indgang.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bor også på fyn, men kommer fra jylland, og jeg spurgte min mor om det var en speciel fynsk tradition at servere for dem der laver æresport, og det mener hun ikke det er. Men altså jeg er jo lidt sær vil nogen nok mene for til natmad til vores bryllup ville jeg gerne have haft hotdogs men det faldt altså ikke i god jord i P's have så derfor kunne jeg godt overveje det til æresportsserveringen :bearhug:

Men der er over et år til så det kan nå at blive lavet om mange gange

:bearhug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej...

Jeg er vaskeægte fynbo, men til alle de bryllupper jeg har været til eller hørt om, inviteres man først på mad når æresporten tages ned. Den dag, den sættes op giver man "bare" en gang at drikke, og når den tages ned 1 uge senere invitrerer man ind på fynsk æggekage... men sådan er der jo så mange forskellige traditioner :bearhug:)

Jeg synes man skal gøre det, man selv har lyst til og ikke lade sig styre for meget af andres forventninger. Der er jo trods alt den største dag af alle på skemaet dagen efter opsætningen !!!

KH Pia

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror det bliver snitter, øl og sodavand - sådan noget de lige kan tage med fingrene... ALTSÅ INGEN OPVASK. Så kan det blive en omgang suppe eller noget når de kommer ugen efter og piller ned (der plejer der ikke at deltage så mange)!

Knus Helle

God plan - den tager jeg også: Så er chancerne for, der rent faktisk er nogen, der gider at tage den ned jo også det større; måske man skulle lokke med æggekage, af en eller anden grund falder folk i kærestens familie fuldstændig i svime, når man siger æggekage :bearhug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil sige ingenting, da det jo ikke er meningen, man hverken skal vide noget om det eller se det før på selve dagen.

Hvis i dog er sikre på der kommer nogen kunne i jo lige stille et par øller, vand og lette sandwich ud til dem.

<{POST_SNAPBACK}>

:bearhug: Hej, jeg kommer fra Als, hvor vi også sætter æresport op aftenen før, men det har brudeparret ikke noget med at gøre, de må "ikke" vide noget eller se den før brylluppet. Hos os er det naboerne der arrangerer at få lavet og sat æresport op.

Man sætter så en kurv med øl,vand eller vin ud til dem.

Som lille fortælling, har man gerne et stykke glas med og en hammer, og når man så er ved at sætte denne krans op, slår man glasset istykker (I en kasse eller avis, så der ikke er glasskår i grus, blomster) imens man råber. "Åh,nej, mon glarmesteren kan nå at komme." eller "Ups, pas dog på." For at forskrække brudeparret og for at se om de kan holde sig væk fra vinduerne.

Knus Ingellise

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa

Da vi bor på Sjælland og skal giftes på Fyn, tror jeg kun at de laver æresport ved forsamlingshuset. Det er dog så tæt på mine forældre at de kan komme derhjem bagefter. Min mor laver boller og så kan de få en kop kaffe eller en øl til. Tror ikke det bliver noget vildt, da vi allerede skal vies kl. 10 dagen efter. :seeyeah:

Kh Maja

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er normalt at man serverer noget når den blir sat op. Det er jo en ting som skal være en overraskelse som man skal se dagen efter. Den blir jo som regel også sat ret sent op og helst når brudeparret er gået i seng hvis de altså sover sammen.

Vi satte nogle øl, sodavand og ice ud som de kunne drikke af. Det er vist mest det man gør her ved os

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som lille fortælling, har man gerne et stykke glas med og en hammer, og når man så er ved at sætte denne krans op, slår man glasset istykker (I en kasse eller avis, så der ikke er glasskår i grus, blomster) imens man råber. "Åh,nej, mon glarmesteren kan nå at komme." eller "Ups, pas dog på." For at forskrække  brudeparret og for at se om de kan holde sig væk fra vinduerne.

En af de gang vi har sat æresport op, havde vi taget en stor cementflise med og en slagboremaskine. Cementflisen blev så holdt op med husmuren og så blev der ellers boret i flisen.... brudeparret skulle jo tro, at vi var ved at skrue æresporten fast til husmuren!!! Stor morskab for os der var ved at sætte op, men jeg ved ikke med brudeparret :)

Med hensyn til mad - så er jeg også fra Fyn, og har tænkt på at servere frikadeller og kold kartoffelsalat eller hotdogs, når de kommer og indvadere os aftenen før - det regner jeg da med, at de gør!!! :)

Hilsen

Hall

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er jeg selv fra Kolding men min svigerfamilie er fra Fyn og min svigermor har mere eller mindre planlagt det hele. Hun har bedt os om at være hjemme senest kl. 17.00 dagen før vores bryllup og hun har sagt at vi skal have øl/sodavand og boller klar (nu er hun selv kogekone, så hun hjælper meget til)

Men for os er hele overraskelsen ødelagt fordi hun allerede har fortalt helt præcis hvordan det kommer til at foregå og det synes jeg er synd :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer