Guest hellejimmi9

Gommens tale på bryllupsdagen

30 indlæg i dette emne

Annonce ♥

[quote name=kest' date='Aug 15 2005, 11:0 AM

en hel del inspiration hentet fra www.digte.dk

[/quote]

hejsa

Jeg vil bare lige sige at man skal passe på med at tage derinde fra. Husk at spørge forfatteren om lov, for det er p**se irriterende når der er nogen der hugger ens digte derinde fra. De fleste plejer at være large hvis der er nogen der spørger om lov til at låne et digt eller strofer.

Men husk at de fleste af digtene derinde er folks egne og at de faktisk har copyright på dem.. Det står der faktisk også inde på siden!

Bare en lille reminder fra en digter derinde fra

Knuzz Vinni

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Brudgommens tale for bruden

Det er vanskeligt at sige, hvilken dag der er den lykkeligste i en mands liv. Men jeg vil have lov til at fremhæve, at jeg ikke mindes nogensinde at have følt mig så glad som netop i dag, hvor jeg har giftet mig med verdens sødeste pige. Det er svært i en sådan situation at finde ud af, hvilket ben man skal stå på. Al tænkelig lykke synes at være betimet en, og ens hoved svirrer med tanker og planer om alle tænkelige fremtidsdrømme.

Jeg mindes tydeligt den første aften, hvor Jane og jeg traf hinanden. Det var ikke nogen videre festlig anledning. Vi havde begge indfundet os for at overvære et foredrag og en efterfølgende debat, som vi også begge tog aktiv del i, og hvor vi iøvrigt havde forskellige standpunkter. Dette tog vi igen som udgangspunkt for en fortsat diskussion, og så var kontakten ganske enkelt etableret.

I den følgende tid sås vi en del; men det var først hen ad vejen, at det egentlig gik op for os, at her var vi stødt på andet og mere end almindelig sympati.

Da det efterhånden var kommet dertil, at det ligefrem var påfaldende, så ofte vi så hinanden, forlangte Jane udtrykkeligt, at vi bare skulle være venner. Men da jeg søgte at respektere dette hendes ønske, var det helt tydeligt, at hun blev ret krænket!

Det efterfølgende er lutter lykke.

Forlovelsestiden har været meget kort. I en inflationstid har vi villet tage det hensyn til familierne at få den dyre bryllupsfest overstået, inden priserne steg yderligere! Men medvirkende årsag til den korte forlovelsesperiode har utvivlsomt også været, at ingen har villet forsøge at snakke os fra vore planer om at indtræde i den hellige ægtestand. Normalt er der jo folk, som presser på og andre, som fraråder. De sidstnævnte har imidlertid hverken Jane eller jeg selv mødt. Da vi heller ikke selv kunne finde på nogen fornuftig undskyldning til at trække sagen i langdrag, fastsatte vi en dato og inviterede vore afholdte familiemedlemmer til at være sammen med os netop i dag.

Må jeg have lov til at sige dig Jane, at du i hele den tid, vi har kendt hinanden, har været stærkt medvirkende til at ændre mig på adskillige punkter. Jeg har fået ligesom betydelig mere plan ind i hele min tilværelse, efter at jeg så et højere formål med den. Du har samtidig medvirket væsentligt til at give mig en selvtillid, som uden at være overdreven er en meget positiv ballast for mig. Jeg var jo, det skal ingen hemmelighed være, ikke den eneste mand, som var interesseret i at hjemføre dig som hustru. Dit valg af mig tyder både på kløgt og en forfinet smag! Ikke mindst det vil jeg gerne have lov til at sige dig tak for i dag.

Det er vist alminåeligt, at brudgommen i en lille tale som denne lover sin livsledsagerske en lang række ting, som skal fremstille han som noget nær den ideelle ægtemand. Ikke mindst hans svigerforældre plejer at sætte pris på noget sådant. Det vil jeg i store træk lade være med. Dels ligger det vel i selve sagens natur, at man forsøger at gøre sit allerbedste, og det behøver altså ikke at blive specielt fremhævet, dels er det altid sværere på et senere tidspunkt at trække sig tilbage fra nogle af løfteme, når de er afgivet i fuld offentlighed! Ja, man ved jo aldrig, hvordan det kan gå!

Det vil måske ovenikøbet være mest korrekt af mig i dag at gå i lige den modsatte retning og understrege, hvad jeg i hvert fald ikke agter at gøre. Det er ikke ting, der vil komme overraskende for Jane, for hun har jo allerede lært mig godt at kende. Men over for vore gæster kan jeg godt understrege, at jeg ikke agter at blande mig i hverken husholdning eller rengøringsarbejde. Det vil jeg trygt overlade til eksperten! Nyttige beskæftigelser så som at gå tur med hunden, påse at regninger bliver betalt til tiden, samt aflæggelse af pligtbesøg hos ældre grene af familien vil jeg også galant overlade til min kone, hvis blide og søde væsen gør hende langt mere kvalificeret til sådant arbejde end mig. Jeg har et eller andet sted læst, at en virkelig gentleman er ham, der galant holder hoveddøren for sin kone, mens hun slæber indkøbsposerne fra supermarkedet hjem. Her synes jeg virkelig, der er noget at leve op til!

Alt i alt Jane, kan du altså se frem til en tilværelse, hvor jeg på ingen måde vil lægge dit naturlige initiativ nogensomhelst hindringcr i vejen. Tværtimod skal du få lov til at udfolde det i rigt mål. Hvis Vorherre skulle skænke os børn, vil jeg også med den bedste samvittighed af verden overlade deres pleje og opdragelse til dig. Men alt med måde. Som bekendt er det skidt at opdrage sine børn så godt at de senere i livet uophørligt retter deres forældre.

Ja, kære Jane. Den gode gamle filosof Schopenhauer har udtalt, at skæbnen blander kortene, og vi spiller. Det er der vist meget sandt i. Nu er det vor tur til at spille, og jeg tror, at både du og jeg er enige om, at kortene, som vi har fået, er ganske udmærkede. Det er nu kun et spørgsmål om at spille rigtigt med dem.

Jeg byder dig velkommen som den bedste hustru, jeg kunne ønske mig, og jeg beder alle tilstecleværende om at rejse sig og sammen med mig udbringe et trefoldigt leve for Jane!

Brudgommens tale

Ja, nu vil begynde på en tale. Ja jeg er jo nok lidt nervøs?

Det tror i vel ikke på sådan som jeg snakker til hverdag.

Men jeg vil starte med at takke mine forældre. Som har givet mig denne her fest. Ja, det er jo også deres skyld at jeg står her i dag og snakker løs som jeg plejer måske mere. For lige nu er det jo mig der har ordet!

Ja min farfar, morfar og mormor, som altid har stået med åbne arme, klar til at passe og pleje en.

Mine søskene vil jeg takke for de dejlige oplevelser vi har haft. De skænderier og vandkampe under opvasken.

Ja og også dig XXXX, du bliver ikke snydt her. Du har også været klar til at hjælpe. Og lære mig nye ting, skønt det er surt jeg bliver for god til de spil du lære mig. så kan du jo ikke slå lillesøster mere.

Ja, jeg vil også gerne takke alle jer andre som er kommet i dag.

Og tak for alle de fine gaver vi har fået af jer.

Dem er vi mega glad for.

Ja nu sidder i sikkert og tænker på om jeg ikke snart er færdig, men så kan jeg godt fortælle det er jeg ikke.

For det er en helt ubeskrivelig syret optur at stå her som gift.

Ja selv tøjet jeg har på nu, har der været kamp om.

Dog ikke med min mor som man skulle tro men med min far.

Vi var jo uenige om hvad det skulle være, men nu endte det med det jeg står i her.

Ja jeg vil også takke for de hyggelige stunder vi har haft sammen. Det er rart at man ved folk holder af en.

Ja og nu synes jeg vi alle skulle rejse os op og udbringe en skål for mine forældre og min brud.

Hurra, Hurra, Hurra og så det lange HURRAAA!!!

<{POST_SNAPBACK}>

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej tøser - synes lige denne tråd skulle "op" på listen. :bearhug: Det kunne da være rart, hvis de kommende brude satte deres mands taler herind. Så der er lidt mere inspiration at komme efter for de kære mænd der snuser rundt herinde :) Håber I husker den ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min dejlige mand overraskede mig - nærmest med bukserne og i hvert fald med kæben helt nede på tallerkenen - med denne smukke tale. Og det skal lige siges at han forinden ikke havde lagt skjult på sin muggen og brokken over at han skulle lave og holde en tale, som han overhovedet ikke var i stand til og at jeg ikke skulle regne med andet og mere end et tak og jeg elsker dig - så JA jeg var både overrasket og overlykkelig :blink:

Kære Vibeke

For snart mange år siden lærte jeg dig at kende.

Dermed lærte jeg også dine forældre at kende – og jeg må sige at jeg lige fra starten har følt mig mere end velkommen hos dem. Lige meget hvornår man kom forbi, så kan man være helt sikker på at blive budt på en kop te. Det synes jeg er skønt (både teen – og at jeg er velkommen). Det vil jeg sige tak for.

Jeg vil også meget gerne takke for at jeg i dag har fået jeres datter under mine vinger. Jeg lover at jeg skal nok passe godt på hende, og nu er vi jo flyttet lidt tættere på jer – så i kan jo altid komme forbi – så er det vores tur til at byde på en kop te.

Så håber jeg at vi kan få jer til at føle jer ligeså velkomne i vores hjem, som jeg altid har følt mig hos jer.

Vibeke....

Vi kendte jo hinanden et stykke tid, inden vi rigtig begyndte at komme sammen. Efterhånden blev vi venner, selv om vi måske ikke kom så godt fra start.

Man siger jo at førstegangsindtrykket er meget vigtigt - Jeg kan huske at du flere gange har fortalt mig at dit første indtryk af mig var at jeg var en ”nørd”.

Det kan man jo ikke rigtig bebrejde dig, for det må jeg jo indrømme at på det tidspunkt i mit liv, der var jeg jo lidt glad for computere.

For nogen tid siden opdagede jeg at det åbenbart på et sted hen af vejen er lykkedes mig at få ændret på din opfattelse af mig. Nu er jeg blevet en ”professionel nørd”.....

Ikke desto mindre – venner blev vi. Og siden er vi jo så blevet en del mere end blot venner. Venskabet har vokset sig til en forelskelse, og siden til kærlighed. Nietzhe er citeret for ”Det er ikke mangel på kærlighed, men mangel på venskab, der skaber ulykkelige ægteskaber”.

Med tanke på det – så skulle vi ikke få problemer i den retning. Vi har både venskabet og vi har kærligheden, og det har vi i dag bekræftet overfor de mennesker som vi sætter størst pris på i vores liv – og som nu sidder her for at fejre vores bryllup med os.

Vi har jo så fået Nadia for et par år siden. Og hvis jeg selv skal sige det, så synes jeg at vi har gjort et rigtig godt stykke arbejde med at opdrage hende indtil videre.

Jeg er særlig imponeret over dig som mor. Du klarer det fantastisk, og al tvivl som vi havde om vores evner som forældre inden hun kom til verden – den er gjort til skamme. Det takker jeg dig for.

Jeg vil også gerne takke dig for din måde at være på i al almindelighed. Du er støttende, elskende, praktisk, og så er du til at tale med om hvad som helst (hvis man kan få et ord indført) .

Jeg glæder mig til resten af mit liv, for jeg ved at det bliver med dig ved min side. Og jeg vil nyde hver eneste dag vi får lov at tilbringe sammen.

Jeg håber at i alle sammen vil rejse jer op, og sammen med mig udbringe en skål til ære for min kone.

Badutski

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer