Guest Lavendel

Hestesko i kirken

14 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Jeg har godt hørt om at have en hestesko med i kriken til at bringe lykke, men jeg ved ikke lige helt hvordan traditionen er.. :) . Nogen der gør?

jeg var på et tidspunkt til et bryllup hvor der lå en flot pyntet hestesko i våbenhuset. Den var pyntet med blomster og lå på en bænk ved siden. Den var rigtig sød, men jeg tænkte ikke nærmere over hvad den betød.

Jeg har ikke umiddelbart tænkt at vi skulle have en hestesko, men det kunne jo evt. være en af gæsterne der kom med den. :bearhug:

Knus Trine

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Normalt er det gæsterne der har en sådan med i kirken.

Den ligger når man går ud af kirken og det er gommen der samler den op..

Man skal dog huske at løfte den med åbningen opad da lykken ellers render ud af hesteskoen..

Det skal også være en gammel hestesko, men dem jeg har set har været helt nye og finpudsede, men sådan måtte det ihvertfald ikke være i gamle dage..

:bearhug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Normalt er det gæsterne der har en sådan med i kirken.

Den ligger når man går ud af kirken og det er gommen der samler den op..

Man skal dog huske at løfte den med åbningen opad da lykken ellers render ud af hesteskoen..

Det skal også være en gammel hestesko, men dem jeg har set har været helt nye og finpudsede, men sådan måtte det ihvertfald ikke være i gamle dage..

:bearhug:

Jeg kender samme forklaring på hesteskoen.

Vi havde ikke nogen hestesko med i kirken, da vi blev fortalt at det ikke var tilladt i den kirke vi blev gift i.

Og selvom det havde været tilladt så tror jeg ikke vi havde haft det alligevel, for det var ikke noget jeg havde tænkt over :)

:smilie_oster03:

Mie

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores kirke tillader heller at have hestesko med.. Det er vist satans fodaftryk!

Hold da op det var voldsomt af kirken med det udtryk - men det er jo typisk at true med død og ødelæggelse, når man gør noget kirken ikke har fundet på :bask:

Synes det er en sød tradition (men jeg er også hestepige). Har ikke selv tænkt mig at have en med, men bliver da meget glad hvis en gæst har tænkt på det :oops:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores kirke tillader heller at have hestesko med.. Det er vist satans fodaftryk!

Hold da op det var voldsomt af kirken med det udtryk - men det er jo typisk at true med død og ødelæggelse, når man gør noget kirken ikke har fundet på :bask:

Synes det er en sød tradition (men jeg er også hestepige). Har ikke selv tænkt mig at have en med, men bliver da meget glad hvis en gæst har tænkt på det :oops:

Ja nu er jeg jo også hestepige, så jeg syntes/håber da også at en af gæsterne har den med. Ved at min tilkommendes mor spurte om vi ville bruge det??

Og da jeg jo har egen hest på privat gård, er der jo nok ikke nogle problemer med at skaffe hesteskoene!(og 3 af dem derfra skal også med i kirken og til festen)

Grunden til det med at ikke alle kirker tillader det(SÅ HUSK AT SPØRGE INDEN!!) er at det er en gammel hedensk skik(ikke kristens skik) og derfor tillader ikke alle kirker det.

Men godt du lige skrev om det. Det skal lige på huske sedlen til mødet med kirken.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores kirke tillader heller at have hestesko med.. Det er vist satans fodaftryk!

Hold da op det var voldsomt af kirken med det udtryk - men det er jo typisk at true med død og ødelæggelse, når man gør noget kirken ikke har fundet på :bask:

Synes det er en sød tradition (men jeg er også hestepige). Har ikke selv tænkt mig at have en med, men bliver da meget glad hvis en gæst har tænkt på det :oops:

Ja nu er jeg jo også hestepige, så jeg syntes/håber da også at en af gæsterne har den med. Ved at min tilkommendes mor spurte om vi ville bruge det??

Og da jeg jo har egen hest på privat gård, er der jo nok ikke nogle problemer med at skaffe hesteskoene!(og 3 af dem derfra skal også med i kirken og til festen - altså ikke hestene men deres ejere :) )

Grunden til det med at ikke alle kirker tillader det(SÅ HUSK AT SPØRGE INDEN!!) er at det er en gammel hedensk skik(ikke kristens skik) og derfor tillader ikke alle kirker det.

Men godt du lige skrev om det. Det skal lige på huske sedlen til mødet med kirken.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har fundet dette omkring traditionen med hestesko i kirken.

Det er en forholdsvis ny tradition at placere en blomsterpyntet hestesko i kirkens midtergang nær udgangen. Hesteskoen symboliserer lykken og skal placeres således, at man træder ind i lykken. Når brudeparret efter vielsen er på vej ud af kirken og når hesteskoen, samler brudgommen denne op.

Hesteskoen er som regel pyntet med de blomster, som findes i brudebuketten, eller farver i samme nuance.

Også en kommentar fra en præst, som er imod traditionen:

Overtro = folketro d.v.s., at udenfor kirken betyder hesteskoen lykke, hvorimod inde i kirken, er hesteskoen et billede på Fanden.

Lægges hesteskoen inde i kirken og brudgommen tager den op, rækker han sin brud Fandens "velsignelse", som vi på dansk, kalder en forbandelse.

Derfor er der mange af os præster, der ikke kan acceptere dette. Skulle der alligevel have forvildet sig en hestesko ind i kirken, fatter man om den med pege- og tommelfinger og lægger den udenfor, hvor betydningen forhåbentlig passer bedre med giverens ønske for brudeparret.

Det er ikke for at være på tværs, men billedet har faktisk en betydning og betydningen kan skifte efter stedet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er der nogen der ved om man kan lægge den lige udenfor kirken?? Eller er betydningen den samme så længe det er inde på kirkens grund??

Selvom jeg er hestepige og ikke egentlig kristen(altså ikke mere end så mange andre), så kan jeg altså ikke lide tanken om fanden(se ovennævnte)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Overtro = folketro d.v.s., at udenfor kirken betyder hesteskoen lykke, hvorimod inde i kirken, er hesteskoen et billede på Fanden.

Lægges hesteskoen inde i kirken og brudgommen tager den op, rækker han sin brud Fandens "velsignelse", som vi på dansk, kalder en forbandelse.

Derfor er der mange af os præster, der ikke kan acceptere dette. Skulle der alligevel have forvildet sig en hestesko ind i kirken, fatter man om den med pege- og tommelfinger og lægger den udenfor, hvor betydningen forhåbentlig passer bedre med giverens ønske for brudeparret.

Så ifølge dette udsagn fra en præst, sker der ikke noget ved at lægge hesteskoen udenfor, da den så er folketroen, der er gældende, og ikke kirkens. men er nok bedst at spørge præsten, bare for en sikkerhedsskyld

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog en hestesko med hjem til min brors bryllup sidste aar, men gav dem til dem mens jeg holdte tale. Jeg troede at en heste var et tegn held og lykke lilgemeget hvor den er.

Da jeg ogsaa er en hestepige, haaber jeg meget at der er en til vores bryllup.

:oops: Louise

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer