Simse17

Sæbebobler istedet for ris...

42 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Det er utroligt at folk bliver ved med at tro på den skrøne, at ris er farligt for fuglene - det er det ikke, og det er blevet dementeret mange steder.. :baa: :banned:

Det kan godt være det er utroligt at nogle tror det.. men så længe den kirke man skal giftes i har lavet et vielseshæfte i hvor der står at det må man ikke... ja så tror man vel på det indtil man får det at vide et andet sted fra...

Og det har jeg så hermed hørt.... men man skal jo lige høre det før man kan vide det.... :blushsmiley:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu er det sådan at vores kirke har den regel, at man ikke må kaste med ris, øv :bearhug:

Vores kirke ville ikke ha' ris PÅ TRAPPEN... slet ikke pga fuglene, for de tager IKKE skade af ris, men fordi trappen bliver sindssyg glat. Blev der smidt ris på gruset, var der ingen problemer.

Jeg mener - hvorfra ved gæsterne at det er forbudt at kaste ris?

Vi skrev det i kirkehæftet, som et punkt under "Praktiske oplysninger" (lavede kirkehæfter, da vi skulle synge en sang der ikke stod i salmebogen). Samme sted skrev vi om fotoregler i kirken - så var alle informeret... vores gæster tog en masse billeder, men glemte at smide ris efter os - dejligt - så var der ingen ris der generede på fotografens billeder... og unger har vi nok af! :bearhug: - så behøvede slet ikke ris (vi fik dog MASSER af ris senere)

Det er utroligt at folk bliver ved med at tro på den skrøne, at ris er farligt for fuglene - det er det ikke, og det er blevet dementeret mange steder.. :baa: :banned:

Hjælper lige Lovebear lidt - for hun har helt ret...

Myten om ris og fugle

Det siger "man": Fuglens mave kan eksplodere af for megen ris i forbindelse med bryllupper!

FAKTA:

Ris svulmer ganske rigtigt op, når de bliver våde. Men det gør alle mulige andre frø også, og det tager frøspisende fugles fordøjelsessystem naturligvis ikke mindste skade af.

Det interessante ved en myte som denne er egentlig ikke, hvordan den er opstået. Det interessante er, at den er helt umulig at udrydde, selv om den er åbenbart grundløs.

At nogle mennesker stadig tror på det/fortæller det videre, er nok denne, at myten rummer nogle kvaliteter, der gør den meget velegnet til at cirkulere mellem mennesker.

1. Myten rummer et dramatisk billede (den eksploderende fugl), som gør den nem at huske.

2. Den er hurtig og nem at fortælle videre.

3. Man bliver mindet om den med mellemrum, fordi den er forbundet med en bestemt tilbagevendende begivenhed: bryllup.

4. Man udsender et signal om at være et hensynsfuldt menneske, når man fortæller denne myte videre.

Når en oplysning rummer alle disse elementer af "god historie", bør enhver skeptiker være på vagt. Oplysningen behøver ikke være usand, men den vil leve videre helt upåvirket af sandhedsværdien.

Hvis man så alligevel beslutter sig for at ris vil I ihvertfald ikke bruge til jeres bryllup, så findes der alternativer:

  • Korn/Fuglefrø
  • Rosenblade
  • Sæbebobler (som er meget brugt i USA)
  • Konfetti

Håber alle får det bryllup de drømmer om... med eller uden ris :balloons:

-Lisbeth

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

:) piger,

nu er det sådan at vores kirke har den regel, at man ikke må kaste med ris, øv :balloon:

Men jeg har tænkt lidt på sæbebobler - har set nogen små søde flasker på nettet, og har overvejet at der skal stå en kurv med dem i stedet for risposer. Så kan folk stå og puste sæbebobler over os :balloon: , i stedet for at kaste med ris.

Hvad synes I? Kan man det? Og kan vi risikere at vi får "sæbepletter" på vores tøj?

Skal man regne med en flaske pr gæst? (hvad gør man med risposer, hvor mange styk regner man med?)

:)

Simone

Hej

jeg syntes det lyder som en fed ide......hvis i ikke vil have pletter på tøjet så kom sulfo i i stedet for det der er i bøtterne når man køber det.

sulfo fjerner fedt så derfor vil jeg ikke tro at de laver skjolder.

lige for at kommentere den med risene.

man må ikke bruge ris fordi at fuglene kan ikke fordøje dem ordentligt i deres maver. da ris ikke bliver optaget på samme måde i deres fordøjelse som vores.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ang ris och fågelfrö; på ett forum jag läste var det en präst som skrev att råttor som drogs till maten och sedan tog sig in i kyrkan och gnagde sönder bland annat de gamla mässhakarna som de har på sig. Angående fågelfrön: Gör det inte ont att få det i huvudet?

Jag håller på att pyssla med flaskor som ser ut som hjärtan jag hittat via www.byllupsbobler.dk som jag ska ha vid en väns bröllop i Danmark. Jag ska lägga in korten så snart jag är klar så får ni se. Dessa bubblor ger INTE fläckar på kläderna. Jag har varit på flera svenska bröllop, bland annat mitt eget, och det blev inga "skjolder" som ni säger :boohoo:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ang ris och fågelfrö; på ett forum jag läste var det en präst som skrev att råttor som drogs till maten och sedan tog sig in i kyrkan och gnagde sönder bland annat de gamla mässhakarna som de har på sig. Angående fågelfrön: Gör det inte ont att få det i huvudet?

Jag håller på att pyssla med flaskor som ser ut som hjärtan jag hittat via www.byllupsbobler.dk som jag ska ha vid en väns bröllop i Danmark. Jag ska lägga in korten så snart jag är klar så får ni se. Dessa bubblor ger INTE fläckar på kläderna. Jag har varit på flera svenska bröllop, bland annat mitt eget, och det blev inga "skjolder" som ni säger :boohoo:

Jeg har lige investeret i to kasser (48 flasker) sæbebobler til kirken :bearhug: Synes, det er meget smukkere end risene, og jeg vil ikke udlevere ris til folk. Dem må de selv tage med - hvilket jeg også er helt sikker på, at de nok skal gøre...

Et lille tip - HoB tager 17 kroner flasken (395 kr/kassen) for disse bobler. Jeg har lige købt dem til 115 kr./kassen hos Messalina på opfordring fra den svenske leverandør. De findes også på Ebay.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er det korrekt at fuglene svulmer op hvis de spiser rå ris. Tænker her på ris ifb. med bryllupper som jo kastes i kilovis rundt omkring ?

Der er formentlig tale om en skrøne, indtil nu er der ikke fundet fugle der er døde af ris. Nogle foderblandinger indeholder sågar ris.

(Kopieret fra Dansk Ornitologisk Forenings hjemmeside)

http://www.dofvejle.dk/?Sp%F8rgehj%F8rnet

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej...

Vi må heldigvis godt smide med ris :bestwishes: Men har købt sæbebobler til børnene (...og sikkert nogle af de voksne!)

Vi overvejede faktisk også blomsterblade - men synes nu alligevel det ville blive for meget.

Når riskastningen er overstået, slippes der 60 hvide balloner fri. De er bundet med et langt stykke gavebånd i festlige somerfarver.

:bearhug::blink::)

Tror det bliver sååååååå flot og der vil selvfølgelig komme billeder af det i min beretning senere.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke helt om jeg hooked på idéen om sæbebobler, men hvis i vil det så synes jeg at i skal gøre det..

Jeg tænker mest på skjolderne på kjolen og mandens tøj..

Men på den anden side så giver ris også pletter (støv) Det kan selvfølgelig børstes af.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ved ikke helt om jeg hooked på idéen om sæbebobler, men hvis i vil det så synes jeg at i skal gøre det..

Jeg tænker mest på skjolderne på kjolen og mandens tøj..

Men på den anden side så giver ris også pletter (støv) Det kan selvfølgelig børstes af.

Der er så mange herinde, som skriver dette...

Men er der reelt nogen herinde, som har oplevet det? Eller er det måske bare endnu en skrøne, som er blevet mere eller mindre sand, efter den er gentaget mange gange?

Jeg tror faktisk, at de der har størst fare for at få skjolder på tøjet af sæbeboblerne er dem, der puster dem... (og så giver det i øvrigt lidt fedtede fingre :cheerleader3: )

Vi bruger dem i hvert fald - for det ser så dejligt ud på billederne. Så efter 7/7 skal jeg nk melde tilbage, om det er sandt at de skjolder på tøjet (og om de i så fald sviner mere eller mindre end risene)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Glæder mig til at høre mere om jeres erfaringer...

Vi har ikke taget stilling til om det skal være ris eller sæbebobler... Men ris er jo et ønske om frugtbarhed, og vi har 4 børn - sååååååååå :cheerleader3:

Kærligst

Sanne

Giftes d. 08.09.07. - og har ikke styr på noget som helst endnu :denmarkflag:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ved ikke helt om jeg hooked på idéen om sæbebobler, men hvis i vil det så synes jeg at i skal gøre det..

Jeg tænker mest på skjolderne på kjolen og mandens tøj..

Men på den anden side så giver ris også pletter (støv) Det kan selvfølgelig børstes af.

Der er så mange herinde, som skriver dette...

Men er der reelt nogen herinde, som har oplevet det? Eller er det måske bare endnu en skrøne, som er blevet mere eller mindre sand, efter den er gentaget mange gange?

Jeg tror faktisk, at de der har størst fare for at få skjolder på tøjet af sæbeboblerne er dem, der puster dem... (og så giver det i øvrigt lidt fedtede fingre :ilovebryllupsklar: )

Vi bruger dem i hvert fald - for det ser så dejligt ud på billederne. Så efter 7/7 skal jeg nk melde tilbage, om det er sandt at de skjolder på tøjet (og om de i så fald sviner mere eller mindre end risene)

Nej det er ikke en skrøne.. Min kommende mands kusine blev gift, og der blev pustet sæbebobler.. Desværre blev manden lyse jakkesæt skjoldet.. Kjolen var det ikke ligeså tydeligt på..

Men igen så er jeg heller ikke direkte modstander af det.. Tøjet kan vel renses??

Glæder mig til at høre om jeres erfaringer efter d.7/7

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oj vad alla pratar om att det skulle bli pletter av bobler? I USA har det använts i massor av år och även i Sverige är det jättevanligt med bryllupsbobler? jag har varit på flera bryllup där man använt det, och vi hade även detta på vårt eget och jag har inte hört talas om någon som fått pletter? Kan det vara att man använt vanliga bobler och inte bryllupsbobler?

Besök gärna vår svenska motsvarighet www.brollopstorget.se och sök på "såpbubblor". Jag har inte sett någon som skrivit om "fläckar" som det heter på svenska.

Däremot blir jag orolig, för jag ska på bryllup i Danmark i början av augusti och tänkte se till att alla fick söta bryllupsbobler i form av hjärtan som jag ska göra i ordning till brudparet (jag ska skicka in bilder på dem), men tänk om alla gästerna blir oroliga för sina kläder och tycker att det är en dålig idé?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer