Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Signe Opstrup

Efterbryllup....holder I det

17 posts in this topic

Hej Piger,

Sean er jo fra Sønderjylland og der holder man efterbryllup. Seans mor vil gerne invitere de, der har givet gaver men som ikke er med til brylluppet, til dette efterbryllup. En eftermiddag tror jeg nok det er?

Er det noget I kender til? Praktiserer? Og skal jeg i så fald have min kjole på igen? (det kunne da være fint nok).

Er bare lidt nygerrig.... :)

SIGNE

0

Annonce ♥

Da min mor og stedfar blev gift holdt de også efterbryllup til de som havde givet, men ikke var inviteret...

Mor havde dog ikke kjolen på, men den hang på en bøjle i gildesalen så folk kunne kigge på den...

Vi har også snakket om at holde noget - og det blir noget eftermiddagskaffe eller lign...

:)

0

Vi havde efterbryllup. (og er sønderjyder)

Vi valgte at invitere dem der havde givet for mere end ca. 100 kr. pr person (oftest forældres venner og lignende.)

Vi bød dem på kaffe og kage.

Det er meget hyggeligt. Vi havde dog valgt ikke at have tøjet på, det måtte de se hænge på en bøjle..

:) Nancy

0

Jeg kommer selv fra sønderjylland (oprindeligt...) og ja specielt tidligere holdt man efterbryllupper, hvor nogle brude har deres bryllupstøj på.

MEN efterhånden er efterbryllupperne belevet skiftet ud med, at brudeparet holder reception. (Og evt. skriver "velkommen....." i den lokale "avis" eller hvad man nu har).

det er også hvad vi agter at gøre på trods af, at vi begge er ærke sønderjyder. :)

knus november-bruden

:)

Edited by november-bruden
0

Annonce ♥

Jeg kommer selv fra sønderjylland (oprindeligt...) og ja specielt tidligere holdt man efterbryllupper, hvor nogle brude har deres bryllupstøj på.

MEN efterhånden er efterbryllupperne belevet skiftet ud med, at brudeparet holder reception. (Og evt. skriver "velkommen....." i den lokale "avis" eller hvad man nu har).

det er også hvad vi agter at gøre på trods af, at vi begge er ærke sønderjyder. :cheerleader3:

knus november-bruden

:cheerleader3:

Da vi skal giftes i Maribo holder vi helt sikkert noge efterbryllup i Sønderjylland, så jeg tror bare jeg lader svigermor om at invitere og arrangere - det vil hun gerne :balloon:

Mht til tøj kunne jeg godt overveje at tage kjolen på igen....vi får se, ingen beslutning behøves blivet taget pt. Men synes faktisk det er en glimrende tradition.

Tak for svar (flere inputs er velkomne)

SIGNE

0

Ej hvor sjovt. jeg har aldrig hørt om et efterbryllup. men til konfirmation kender jeg det.

men det er da en fin måde at sige tak på til dem der har vist opmærksomhed til bryllupet. som ikke var med til fest...

måske en tradition man kunne føre rundt i landet..

0

Jeg er fra Sønderjylland... og det er meget normalt her. :biggrin:

Vi holdte efterbryllup med også vores forældre som værter. Gæsterne var nemlig venner og naboer fra deres omgangskreds, og som jeg selvfølgelig også kender, og de havde givet 250 kr. pr. par. Derfor holdte vi mini-bryllup 14 dage efter.

Vi bestilte et pølsebord fra en slagter, og inviterede til let aftensmad og drikke, og efter det fik vi kaffe, og vi så billeder og video fra brylluppet. Det varede 3-4 timer, og var rigtig hyggeligt. :denmarkflag:

Vi havde ikke vores bryllupstøj på, men noget pænt og festligt tøj.

0

Annonce ♥

Sikke en fed tradition :unsure: - den kendte jeg slet ikke og min mor er endda sønderjyde.

Da vi bor i udlandet men skal giftes i Danmark har vi valgt at holde vores eget efterbryllup i det sydlige for de venner der ikke havde råd til en flybillet.

Men så har vi også planlagt at det betyder at vi i fremtiden skal fejre TO bryllupsdage :denmarkflag::biggrin:

:super:

0

Vi bor i sønderjylland og kender godt traditionen, men vi har valgt ikke at holde efterbryllup...

Hvor vi bor, er der endda nogen der holder "efterbryllup" sammen med festen. Dvs. at alle gaver bliver åbnet. Der er så en der ringer rundt til de personer der har givet, og de bliver så inviteret til at komme til kaffe, sammen med det øvrige selskab. Så er alle de der har givet gaver med til kaffe og dans på selve dagen. De der så har givet gaver, og regner med at skulle med, sidder klar i det fine tøj, når der bliver ringet efter dem...

0

Min veninde er også gift, godt nok med en nordjyde, men de holdt efterbryllup for naboer, nogen andre venner og familiens venner samt familie.

De holdt cowboy fest og havde i den anledningen booket en af de her elektrniske tyrer som et rodeoshow. Så havde de en ude og grille og var også klædt ud i festligt tøj. Det havde vidst været alletiders.

Hilsen Nuller :bearhug:

0

Det var da en hyggelig tradition - jeg elsker traditioner, så var jeg sønderjyde ville jeg helt klart have gjort det :bearhug: ... men det er jeg ikke æv æv hehe

Men vi inviterer folk - der bor tæt på, eller som overnatter i de gæsteværelser vi har stillet til rådighed - til morgenmad/frokost næste dag. Slagteren har lovet at skære pålæg ud af resterne af de 3 slags kød, som vi serverer til festen.

Vi overnatter selvfølgelig på hotel, så de bliver min mor og svigermor, der arrangerer frokosten .. men vi regner med at komme forbi om formiddagen på et overraskelsesvisit(jeg skal da vise mit "andendags-tøj" frem ;)). Så kan vi også få sagt rigtig tak til folk for opmærksomheden. Vi regner dog ikke med at sætte begrænsninger på hvem der må kommer (altså hvor meget de har givet for og sådan noget), alle der har lyst er mere end velkomne... jeg regner i hvert fald med at vi har mere end nok af kager til næste dag ;)

Men jeg synes at det er en god måde at få spist rester af kød og kager, og at få hilst på folk igen - OG at få udstillet gaverne, så folk stille og roligt kan se dem og læse kortene.

:butterfly: Brosid

0

Annonce ♥

:heart: Har aldrig hørt om det, men har hørt om efterkonfirmation...så hvorfor ikke et efterbryllup?

Jeg var faktisk med til min venindes efterkonfirmation!

:bearhug: Louise

0

Jeg har heller aldrig hørt om det - og synes faktisk også det er noget lidt underligt noget (men jeg er jo også sy'sjællænder). - synes i hvert fald bedre om det med reception mellem vielse og fest. Vi holder dog kun festen og der er hele familien og alle vores venner inviteret.

0

Jeg har heller aldrig hørt om det - og synes faktisk også det er noget lidt underligt noget (men jeg er jo også sy'sjællænder). - synes i hvert fald bedre om det med reception mellem vielse og fest. Vi holder dog kun festen og der er hele familien og alle vores venner inviteret.

Vi holder skam også reception mellem vielse og fest. Men efterbryllup er for de, der har givet gave/penge etc. og efterbryllup er for de, som ikke er med til hverken reception og fest. Jeg er fra Falster og der har vi holdt blomsterkaffe (efterkonfirmation), kendte heller ikke selv til denne tradition før jeg mødte Sean (og før vi skulle giftes).

Men der er nok en del fra Sønderjylland som ikke lige kommer forbi Maribo til globryllup og så synes jeg faktisk det er alletiders at holde dette "ætterbryllup".

SIGNE :bearhug:

0

med chance for at blive beskudt........tror jeg godt at jeg tør ydre min mening....efterbryllup og efterkonfirmation tja...det er hvad man gør det til..vil mene at selve bryllupper generalt er blevet så overdiminsonerede i pris at det næsten bliver for meget af det gode...men det er kun mi mening vi holder selv reception efter vielsen og der kan dem som ikke er inviteret til selve festen komme og sige goddaw og så holder vi festemn og så bliver det nok ved det.

0

Annonce ♥

med chance for at blive beskudt........tror jeg godt at jeg tør ydre min mening....efterbryllup og efterkonfirmation tja...det er hvad man gør det til..vil mene at selve bryllupper generalt er blevet så overdiminsonerede i pris at det næsten bliver for meget af det gode...men det er kun mi mening vi holder selv reception efter vielsen og der kan dem som ikke er inviteret til selve festen komme og sige goddaw og så holder vi festemn og så bliver det nok ved det.

Du bliver ikke beskudt - i hvert fald ikke af mig :bearhug:

Svigermor vil gerne holde det, hun inviterer og det er bare stille og roligt med lidt kaffe og kage. Så det er fint med mig/os - synes det er en fin tradition - men smag og behag

SIGNE

0