Sign in to follow this  
Followers 0
Guest krebs

Hvornår kommer gommen i kirken?

20 posts in this topic

Hej Piger

Vi skal ikke giftes i en kirke, men spørgsmålet er det sammen som var det i en kirke.

Vi er nemlig blevet uvenner her til aften. :)

Jeg mener, at gommen kommer sammen med sin forlover efter gæsterne er ankomet i salen eller kirke for den sagns skyld, men min kæreste mener han kommer samtidigt med gæsterne. Det tror jeg ikke på.

Hvem har ret?

Skal gæsterne rejse sig når han kommer eller sidder de bare ned. Her tænker jeg på, når bruden kommer så rejser alle sig jo op, men hvordan er det når gommen kommer? Der er vi begge to i tvivl.

På forhånd tak

Krebsen

0

Annonce ♥

Hej.... :blush:

Jeg tror nu nok at det er din kæreste der har rat, Han kommer sammen med sin forlover, han skal jo modtage sin brud ved alteren, så det er kun når bruden kommer ind af gæsterne rejser sig,

:whistle: Jeg vil ikke hænges op på det ,for jeg er ikke 100% sikker , men tror der er sådan, vi skal til generalprøve i kirken den 13 /7-06 vi skal giftes den 15/ 7-06

Håber du kan bruge mit svar til noget, det er trist og være uvenner..

Du får lige et par af disse :):biggrin:-HAHA-:hug:

Susanne

0

Tak Susanne.

Men vores diskussion går på, om han skal komme sammen med forloveren når gæsterne ER gået ind i salen/kirken eller skal han komme SAMTIDIGT med gæsterne? Jeg mener, at han må da komme EFTER gæsterne er trådt ind i salen/ kirken.

Det andet spørgsmål gør os ikke uenig da vi begge to er i tvivl.

Vi sidder over for hinanden og venter spændt på svar. :)

Indtil nu stå vi lige. Uvenner er vi nok ikke, men irriteret. :biggrin:

Hilsen Krebsen

0

Fandt lige dette på nettet:

- ankomst til kirkenDet er en del af "gamet" at bruden kommer "for sent" - men hvordan er det nu lige med de andre? Læs her en ganske kort gennemgang af ankomsten til kirken.

En halv time før vielsen ankommer brudgom og forlover til kirken (og lægger eventuelt brudebuketten i våbenhuset - hvis denne ikke er afleveret før).

Der kan også komme et par marskaller (traditionelt brudens brødre eller fætre), som vil hjælpe gæsterne af med overtøjet og anvise pladser og følge de ældre enlige kvinder på deres pladser.

Traditionel placering er brudens familie til venstre for alteret og gommens til højre.

I koret er der placeret 4 stole. Til højre for alter til Gom og forlover, til venstre for brud og hendes far. Stolene nærmest alter i hver side er brudeparrets.

-45 min.: Kirken åbnes

-30 min.: Brudgom og Forlover ankommer til kirken, og sætter sig ved alteret i højre side.

-25 min.: Marskaller ankommer.

-20/-10 min.: Gæsterne ankommer. 1. brudepige og evt. brudepiger og -svende venter på brud i våbenhus.

-5 min.: Brudens mor ankommer ledsaget af mandlig gæst.

0/+2 min.: Orgel sætter i gang, døren åbnes og brud med far (eller bror) træder ind i kirken.

0

Annonce ♥

Ups, så er der ingen af os der har ret. Tænk, jeg var sikker som amen i kirken, at jeg havde ret. Der kan man bare se. Dit indlæg er gemt i min mappe, så vi lige kan læse det igennem inden den 8. sept 2006

Tusind tak for din indsats. Så må vi vist hellere blive gode venner igen :)

Så vi kan komme i seng og få lidt skønhedssøvn. :biggrin:

Kærlig hilsen Krebsen

0

Ups, så er der ingen af os der har ret. Tænk, jeg var sikker som amen i kirken, at jeg havde ret. Der kan man bare se. Dit indlæg er gemt i min mappe, så vi lige kan læse det igennem inden den 8. sept 2006

Tusind tak for din indsats. Så må vi vist hellere blive gode venner igen :blush:

Så vi kan komme i seng og få lidt skønhedssøvn. ()()

Kærlig hilsen Krebsen

:biggrin:-HAHA- Ja indimellem kan man jo tage fejl....Og godt at den egentlig endte uafgjort :hug:

jeg har selv gemt den for jeg var faktisk selv i tvivl - sov godt :)

0

Nu har du jo sådan set fået et svar, men vil da lige indskyde at jeg syntes du skal spørge præsten til jeres før-samtale. Vi fik af vide af vores præst at gommen skal komme 15 min. før så han kan tage i mod gæsterne og anvise dem deres pladser. Bruden skal komme til tiden og huske at hilse på sin gom! Hun fortalte at mange brudgomme er blevet hylet ud af den fordi deres brud er gået køligt forbi. :)

0

Annonce ♥

Tak piger for jeres gode svar. Hvis I går ind under planlægning og ser mit nye tråd "Kørsel til Fredensborg" der er opstået problemer, så kan I se, at jeg nu har fået en ny situation, pga. jeres svar, hvilket gør at jeg mangler en til at køre mig og brudepigerne.

Jeg skulle aldrig havde spurgt. Indtil i går var jeg glad og uvidende om det. :biggrin: Ja, sådan er det nogen gange med sandheden, den er ile hørt.

:) Krebsen

0

:) Jubii, så havde jeg ret - jeg mente nemlig også at gommen skal komme før alle andre. Det har dog ikke været til diskussion hjemme hos os, og jeg tror egentlig bare han kommer sammen med sin familie ca. 20 min før vielsen, men det må vi nok hellere snakke med præsten om.

Lene

0

Interessant viden. Jeg har arbjedet en del år som kirkesanger, men egentlig ikke vidst hvordan det lige hang sammen. Troede faktisk bare at gommen ankom der ca en halv times tid før start og at det også var der gæsterne ankom. Troede ikke han skulle komme før gæsterne.
0

Annonce ♥

Fandt lige dette på nettet:

- ankomst til kirkenDet er en del af "gamet" at bruden kommer "for sent" - men hvordan er det nu lige med de andre? Læs her en ganske kort gennemgang af ankomsten til kirken.

En halv time før vielsen ankommer brudgom og forlover til kirken (og lægger eventuelt brudebuketten i våbenhuset - hvis denne ikke er afleveret før).

Der kan også komme et par marskaller (traditionelt brudens brødre eller fætre), som vil hjælpe gæsterne af med overtøjet og anvise pladser og følge de ældre enlige kvinder på deres pladser.

Traditionel placering er brudens familie til venstre for alteret og gommens til højre.

I koret er der placeret 4 stole. Til højre for alter til Gom og forlover, til venstre for brud og hendes far. Stolene nærmest alter i hver side er brudeparrets.

-45 min.: Kirken åbnes

-30 min.: Brudgom og Forlover ankommer til kirken, og sætter sig ved alteret i højre side.

-25 min.: Marskaller ankommer.

-20/-10 min.: Gæsterne ankommer. 1. brudepige og evt. brudepiger og -svende venter på brud i våbenhus.

-5 min.: Brudens mor ankommer ledsaget af mandlig gæst.

0/+2 min.: Orgel sætter i gang, døren åbnes og brud med far (eller bror) træder ind i kirken.

Skal mødrene ikke sidde ved alteret også?? :biggrin:

0

Vi har været til samtale med præsten, hvor han sagde, at min kæreste bare skal være der 10 min før, vi har dog snakket om, at 15-20 min. er bedre, bare for en sikkerheds skyld. Desuden er det ikke god skik at hilse på gommen, når man som gæst ankommer til kirken - dette både ifølge præsten og ifølge fam. medlemmer, der har styr på traditionerne. Vores bryllup er dog ikke ligefrem fyldt med tradition, men denne synes kæresten han vil overholde. Dvs. han stiller sig oppe ved alteret og hilser nok kun på den nærmeste, familie, fx hans forældre og vores søskende. Det sidste bryllup vi var til, var der heller ikke nogen der hilste på gommen.

Ved ikke om det kan bruges, men det er da værd at tænke over ...... :biggrin:

:biggrin:

sbj

0

Vi har været til samtale med præsten, hvor han sagde, at min kæreste bare skal være der 10 min før, vi har dog snakket om, at 15-20 min. er bedre, bare for en sikkerheds skyld. Desuden er det ikke god skik at hilse på gommen, når man som gæst ankommer til kirken - dette både ifølge præsten og ifølge fam. medlemmer, der har styr på traditionerne. Vores bryllup er dog ikke ligefrem fyldt med tradition, men denne synes kæresten han vil overholde. Dvs. han stiller sig oppe ved alteret og hilser nok kun på den nærmeste, familie, fx hans forældre og vores søskende. Det sidste bryllup vi var til, var der heller ikke nogen der hilste på gommen.

Ved ikke om det kan bruges, men det er da værd at tænke over ...... :biggrin:

:biggrin:

sbj

0

Annonce ♥

Vi var til samtale med præsten i går og fik at vide, at gommen skal komme 30 min før, fordi han skal hilse på og tage imod gæsterne.

Nu var der en, der spurgte om mødre ved alteret : det tror jeg ikke er kotume.

Martin sidder sammen med sin far , som er forlover. Og jeg sidder sammen med mine drenge, som følger mig op - ikke flere.

Hilsen

Miss U - Helle

0

Hvadgør man hvis brud og gom skal følges op ad kirkegulvet??

Min far er død, og jeg vil hellere have min kæreste/kommende mand til at følge mig op, men skal han så stadig komme en halv time før?

Omzig

Nu er din situation meget atypisk. Personligt tror jeg det kan gøres på to måder. Enten at han kommer lidt før dig og venter på dig udenfor eller I kommer samtidigt. Var det ikke også Mette-Marit og ham prinsen fra Norge der gjorde det samme? Hvis jeg husker ret, så tog han imod sin brud udenfor da hun ankom, og de gik sammen ind i kirken.

Hilsen Krebsen

0

Annonce ♥