Maria Viola

Bordplan.....hvor sidder jeres forældre????

75 indlæg i dette emne

Vi sidder sådan: Brudens mor - Brudens far - Bruden - Gommen - Gommens mor - Gommens far.

Synes faktisk også det er det mest rigtig i dette århundrede, da det jo sjældent er brudens forældre der betaler hele gildet mere. Det er jo ifølge Emma Gad, Brudens forældre der skal sidde tættes på brudeparet fordi de betaler gildet.

Med de andre par kommer de til at sidde overfor hinanden ved bordene.

Sådan ville vi også gøre det. Jeg ville synes, at det var mærkeligt at mine forældre skulle have særstatus, da både mine forældre og mine sigerforældre giver en skærv til festen. Så jeg ville aldrig sige, at min kæreste skulle sidde ved siden af min mor for sådan gjorde man for 100 år siden, hvor brudens forældre formelt var værter.

Vi kommer nu nok ikke til at sidde sådan alligevel, da min kærestes mormor er blind. Det er derfor bedst hvis min svigermor sidder ved siden af hende og kan hjælpe lidt. Så vi bliver lidt utraditionelle og sætter min svigerfar ved siden af min kæreste. Han sidder så ved siden af min svigermor som så sidder ved siden af mormor....gav det mening

Altså vi kommer til at sidde:

Brudens mor - Brudens far - Brud - Gom - Goms far - Goms mor - Goms mormor

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

det er da kun dig og din mand der skal bestemme bordplanen... sviger mor må da sætte sig der hvor hun nu engang bliver placeret. TAG KAMPEN GIRL -HAHA-

Vi har tænkt at blande familierne efter de gamle traditioner ....

svigermor, min far, mig, min mand, min mor , svigerfar.

mine forældre er også skilt så hvor skal jeg placere min fars nye kone??????Jeg synes faktisk ikke hun rigtig hører til ved hovedbordet (forstå mig ret (y) ) men vil da hellere evt have bedsteforældre med ved hovedbordet (vi skal sidde ved E bord men kender ikke det endelig antal for hvor mange ved hver langside endnu.

men for at tænke lidt videre i bordplanen vil jeg placere min søster øverst ved det miderste bord (tæt på mig) da hun er min "brudepige"

Er der tradition for hvor forlover, toastmaster mm skal sidde? :thanks:

-HAHA-()()

0

Del dette indlæg

Vi talte faktisk lige om bordplanen i aftes. Vi har det begge sådan, at vi gider ikke sidde og trone ved et HØJbord og så sidde og kigge på at alle vores venner hygger sig.

Derfor har vi valgt at vi planter vores forlovere og brudeterner ved vores side.

Ovenstående er citeret fra pjevs og jeg er helt enig! Gider heller ikke sidde og kede mig med pligtsamtaler med div forældre og så se mine venner og kolleger stor-more sig når det iøvrigt er min egen fest. Så vores bordplan bliver også meget utradtionel og måske med noget bytte plads og det blir sikkert ikke populært. Men hvad - vi betaler og vi bestemmer! ()()

0

Del dette indlæg

Det er ikke dig der er galt på den. Fra gammel tid sidder brudens forældre på ærespladserne ved siden af bruden og gommen. Det skyldes at det jo oprindeligt var brudens forældre der holdt og betalte festen og de derfor var værter. Derfor skulle brudens forældre selvfølgelig sidde på ærespladserne og gommens forældre på de næst mest ærefulde pladser, nemlig ved siden af brudens forældre. Ved siden af dem sad så de næste i "rang-ordenen" (for eksempel bedsteforældre eller søskende), hvis der var flere pladser ved bordet.

GommensFar _ BrudensMor _ Gommen _ Bruden _ BrudensFar _ GommensMor

Sådan sidder man stadig i langt de fleste tilfælde (især ved formelle bryllupper), med mindre der er en specielt situation der gør sig gældende. Du må nok forklare din svigermor, at alle da vil synes, at det er underligt at I ikke følger traditionen og at din mor da nok vil synes det er underligt, hvis din din svigermor snupper din mors plads ved bordet.

Alternativt kan I sætte nogle helt andre ved siden af jer - jeres forlovere fx. hvis det er jeres 2 bedste venner...

Med venlig hilsen

Louise

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er lidt i vildrede med, hvad jeg skal mene om det hele. Først tænkte jeg, at det da kunne være ligemeget........lad dog konen få den glæde at sidde ved siden af sin søn. Da jeg så læste lidt videre, tænkte jeg at "det skal hun fanme ikke blande sig i....." :bearhug:

Jeg er selv meget til traditioner og kan godt lide, at tingene er gennemført. Vores bryllup bliver dog meget utradionelt, og jeg har valgt at sidde ved siden af min mor - min mand skal også sidde ved siden af sin. Jeg har også været gift før og valgt den traditionelle bordplan, hvilket ikke gjorde nogen forskel ......bortset fra at min mor var ved at kede sig ihjel ved siden af min svigerfar :denmarkflag:

Hvis traditionerne betyder meget for jer, og hvis du vil køre denne her "kamp" som en principsag (det kan jeg godt forstå, hvis du føler trang til :iloveyou: ), så synes jeg bare, du skal meddele svigerheksen at hun kan sidde dér, hvor hendes bordkort bliver placeret. At I vælger at følge traditionen, gør hende jo ikke mindre vigtig i hverken bryllupssammenhæng eller i jeres liv!!!

Held og lykke med det.

Knus Jeanne

0

Del dette indlæg

Tak - glad for I skriver - det hjælper.

Jeg er stadig i syv sind om jeg skal ændre det eller ej. Jeg vil rigtig gerne have ham for mig selv og synes det er ok at sidde som traditionen siger - dog har vi tænkt os at skille ugifte par af - det er jo imod traditionen, men hvorfor må jeg ikke det.....hvis jeg ønsker.....??? Men bare tanken om at gøre det ene men ikke det andet, gør at jeg i mit hoved bare kan forestille mig hvordan hun vil "skabe" sig......

men jeg tror at vi må finde en løsning sammen, nu må han sku på banen.....*s*

Mange tak for jeres input.....

0

Del dette indlæg

Hellooo

Hvor mine forældre skal sidde? Drt kommer an på situationen til næste år, hvis de har taget sig sammen så skal de vel sidde ved hovedbordet.. Hvis ikke.. ja så skal de vel sidde hjemme i deres eget køkken hele aftenen (og i deres stue vel også)

Knuz Mia :biggrin:

0

Del dette indlæg

Hellooo

Hvor mine forældre skal sidde? Drt kommer an på situationen til næste år, hvis de har taget sig sammen så skal de vel sidde ved hovedbordet.. Hvis ikke.. ja så skal de vel sidde hjemme i deres eget køkken hele aftenen (og i deres stue vel også)

Knuz Mia :biggrin:

ha ha ha - det er sgu et sejt svar......

Men tror sgu ikke at jeg har hård nok på brystet til at sige de skal blive hjemme - men TAK - det er da rart at høre din mening, har dog mest lyst til det - men det er den der indrer djævle i mig som har lyst til det - men den indrer søde person indeni mig fylder mere og lader nok ikke djævlen komme til.....

Knus

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi valgte slet ikke at skille nogen ad ved bordet - til gengæld blandede vi godt og grundigt rundt i familie og venner...

Ved højbord sad vi

min bror (15 år) - min mor - min far - brud - gom - goms mor - goms far - goms fars kone

Det hørte vi ikke noget for - men bagefter fortryder jeg lidt at svigermor og svigerfar sad ved siden af hinanden - men sådan er det...

0

Del dette indlæg

Hej

Jeg kan godt forstå at du har et dilemma, men hvis jeg var dig, ville jeg tænke mig godt om inden jeg tog op kampen lige på det her område. Dersom det er vigtig for jer med foreldre/svigerforeldres bordplassering skal du slevfølgelig ikke lade svigermor bestemme! Men dersom det er lidt ligemeget for jer, ville jeg lade svigermor få sin vilje. Det er jo også vigtig at hun har en god dag, og det er sikkert mest hyggeligt for hende at sidde ved siden af sin søn.

Vi har valgt

Brudens mor-brudens far-bruden-gommen-gommens mor-gommens far

af flere årsager:

For det første har vi fået lige mange penge fra begge sider, og derfor synes vi ikke at mine foreldre har krav på ærespladsene.

For det andre ved vi, at min mor gerne vil have min far ved sin side, da det er en stor dag for hende, og hun vil sikkert lide at tiskehviske lidt med min far :hug:

For det tredje vil svigermor gerne sidde ved siden af sin søn og sin mand.

For det fjerde, alle andre sidder sammen i par, og derfor gør vore foreldre det også.

Håber I finder ud af det!

:biggrin: Trudelutt

0

Del dette indlæg

Vi valgte slet ikke at skille nogen ad ved bordet - til gengæld blandede vi godt og grundigt rundt i familie og venner...

Ved højbord sad vi

min bror (15 år) - min mor - min far - brud - gom - goms mor - goms far - goms fars kone

Det hørte vi ikke noget for - men bagefter fortryder jeg lidt at svigermor og svigerfar sad ved siden af hinanden - men sådan er det...

Tak for dit indlæg - jeg er lidt nysgerrig :bearhug: - men hvorfor fortrød du at svigermor og svigerfar sad ved siden af hinanden????

Hvordan (hvis du kunne lave det om) ville din bordplan se ud?

0

Del dette indlæg

Ved højbord sad vi

Tak for dit indlæg - jeg er lidt nysgerrig :bearhug: - men hvorfor fortrød du at svigermor og svigerfar sad ved siden af hinanden????

Hvordan (hvis du kunne lave det om) ville din bordplan se ud?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg fortryder det, idet at de lignede nogen der var ved at dø hele aftenen over at sidde ved siden af hinanden - de har trods alt været skilt i 29 år...

Hvis det skulle have været ændret havde jeg nok at min bror ved siden af svigermor og derefter svigerfar og kone... bare for at få lidt luft imellem dem...

0

Del dette indlæg

Jeg er helt enig med de piger der foreslår du ytrer dig overfor Svigermor. Grimme ting kan altid siges pænt, og jeg er sikker på du får et roligere sind og en lystrende svigermor, hvis du diskret og pænt forklarer hende at I har valgt den traditionelle bordplan. Det er jo ikke noget der er til debat, og det kan du også pænt forklare. Det er din dag, ikke hendes :super:

Der var en anden herinde der spurgte hvor hun skulle sætte sin fars nye kone. Mine forældre er også skilt, og vi har tænkt os at holde os til den traditionelle bordplan, og placere min fars kone blandt de andre gæster. Det kommer jo an på hvor tæt du er med hende, men min fars kone og jeg er ikke tætte (au contraire), og så løser det jo sig selv.

Nu alle taler om svigermødres lange fingre, tænker jeg: Hvad med jeres mødre?!?

Min egen mor er forfærdelig!!! :griner:-

Hun tror næsten det er hendes egen fest, og kommer med stikkende kommentarer om gæstelisten og alle andre detaljer.....

Jeg har bedt hende blande sig udenom med det resultat vi ikke thar talt sammen en uges tid. Det er ikke noget stort skænderi, men er lidt nervøs for om hun kan acceptere sin plads når tiden begynder at nærme sig. :blushsmiley:

0

Del dette indlæg

Jeg er helt enig med de piger der foreslår du ytrer dig overfor Svigermor. Grimme ting kan altid siges pænt, og jeg er sikker på du får et roligere sind og en lystrende svigermor, hvis du diskret og pænt forklarer hende at I har valgt den traditionelle bordplan. Det er jo ikke noget der er til debat, og det kan du også pænt forklare. Det er din dag, ikke hendes :denmarkflag:

Der var en anden herinde der spurgte hvor hun skulle sætte sin fars nye kone. Mine forældre er også skilt, og vi har tænkt os at holde os til den traditionelle bordplan, og placere min fars kone blandt de andre gæster. Det kommer jo an på hvor tæt du er med hende, men min fars kone og jeg er ikke tætte (au contraire), og så løser det jo sig selv.

Nu alle taler om svigermødres lange fingre, tænker jeg: Hvad med jeres mødre?!?

Min egen mor er forfærdelig!!! :)

Hun tror næsten det er hendes egen fest, og kommer med stikkende kommentarer om gæstelisten og alle andre detaljer.....

Jeg har bedt hende blande sig udenom med det resultat vi ikke thar talt sammen en uges tid. Det er ikke noget stort skænderi, men er lidt nervøs for om hun kan acceptere sin plads når tiden begynder at nærme sig. :blushsmiley:

Lige præcis min mor forholder sig meget cool - men hun har aldrig blandet sig i noget - det kan også være rigtig irriterende.

Jeg skal ALTID selv bringe tingene op hvis jeg ønsker at tale om det. Min mor kommer bare som almindelig gæst, betaler dog kjole og musik - det er jo rart.

Sådan lidt underligt med min mor, tror hun glæder sig meget men er slet ikke med på nogen måde, jeg føler jeg "tvinger" hende med i planlægningen (eller bare prøver at involvere hende lidt) men hun siger bare: det bliver så spændende og du bliver så flot.

Men igen, jeg gad heller ikke hun skulle blande sig i bordkort, bordplan eller alt andet - men bare hun måske en gang imellem spurgte mig hvordan det går med planlægningen.....

Desværre kan man ikke lave om på ens forældre eller svigerforældre......

Tror desværre heller ikke at jeg kan forklare min svigermor at det er min fest - hun vil bare sige at det er HENDES søn.... *s* :bearhug:

0

Del dette indlæg

hey hey

begge vores forældrer er skilt og vi er derfor også ud i en mega tænker om bordplanen (vi skal sidde ved runde borde 8 personer) .

Til sidst er det blevet til at vi skal sidde i disse "par

Mig og min kommende mand

Svigermor og min far

Min mor og min bror

Forlover og min "made of honor"

Det ender nok med at jeg får min bror til bords og andré får sin mor..

Hans far vil ikke sidde ved samme bord som hans mor, så det problem løste helt sig selv, og så ville vi gerne have nogen af vores bedste venner med ved vores bord..

Så sådan ser vores bordplan ud! håber du kan bruge det til noget.. :blush:

Forresten - det med at skille ugifte par ad, det synes jeg sagtens man kan.. -Det gør vi også.. det vigtigste er at der ikke sidder en ved et bord og føler sig helt palle alene i verden, men hvis man tager højde for at folk sidder sammen med nogen de klinger med eller eventuelt kender i forvejen, så er de fleste ligeglade med om de sidder sammen med deres kærester/mænd osv.. :biggrin:

Redigeret af LotteD
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kære Maria Viola,

Hvor er det surt, at svigermor skal brokke sig mht. noget som hun dybest set ikke skal blande sig i. Jeg sidder lidt og tænker på, hvad din kommende mand siger til alt det her?

Min holdning er klart, at hun skal blande sig udenom og lade jer bestemme. Hvad er det for en skruptudse holdning at have mod sin kommende svigerdatter. Din kærestes mor er ikke længere den vigtigste i hans liv, og det skal hun simpelthen til at indse. Og jeg vil tilslutte mig en anden besvarelse herinde: hvis din svigermor får lov til at bestemme bordplanen på JERES bryllupsdag, hvordan bliver det så ikke fremover?

Nogen svigermødre/mødre er bare så pisse besværlige, at de skulle have en røvfuld, og en direkte billet til K2.

kæmpe varmt :balloons: fra mig

0

Del dette indlæg

hey hey

begge vores forældrer er skilt og vi er derfor også ud i en mega tænker om bordplanen (vi skal sidde ved runde borde 8 personer) .

Til sidst er det blevet til at vi skal sidde i disse "par

Mig og min kommende mand

Svigermor og min far

Min mor og min bror

Forlover og min "made of honor"

Det ender nok med at jeg får min bror til bords og andré får sin mor..

Hans far vil ikke sidde ved samme bord som hans mor, så det problem løste helt sig selv, og så ville vi gerne have nogen af vores bedste venner med ved vores bord..

Så sådan ser vores bordplan ud! håber du kan bruge det til noget.. :blush:

Forresten - det med at skille ugifte par ad, det synes jeg sagtens man kan.. -Det gør vi også.. det vigtigste er at der ikke sidder en ved et bord og føler sig helt palle alene i verden, men hvis man tager højde for at folk sidder sammen med nogen de klinger med eller eventuelt kender i forvejen, så er de fleste ligeglade med om de sidder sammen med deres kærester/mænd osv.. :balloons:

Jeg var til et bryllup for et par år siden, hvor begge forældrepar var skilt og de sad ved rundeborde. Det fik de løst på følgende (elegante synes jeg) måde:

Bord 1:

Brudepar

Forlover

Brudepige

Gommens søster og mand

Brudens bror og kæreste

Bord 2:

Mødrenes familier (dvs. mor og svigermor med nye mænd + tanter og bedsteforældre)

Bord 3:

Fædrenes familier (dvs. far og svigerfar med nye koner + tanter og bedsteforældre på den side)

Bord 4:

Div. blandede familliemedlemmer (tanter og onkler og venner af familien)

Bord 5+6:

Venner af brudeparret

Held & Lykke :biggrin:

Snart Fru Aas

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Bridezilla24, der stadig låner hendes kommendes login ;)

Vi har talt om det i dag....og da begge vores forældre er skilt og har hhv. nye kærester, mand og kone, så vil vi ikke lave hovedbord.

Men sidde ved runde borde og sidde sammen med vores venner eller søskende...! - det bliver vores løsning :D

Vores forældre sætter vi så sammen.... Egentlig tror jeg det kommer til at være en rigtig god løsning ! :biggrin:

Mht. din svigermor, så kan hun tage den plads hun får anvist, eller sætte sig i køkkenet.... - Jeg ville simpelthen, som en anden også siger pisse mit teritorium af....

Det er JERES DAG,...IKKE hendes.

MINE forældre, for slet ikke at tale om Esbens kan da lige prøve på at komme med formaninger om hvor de vil sidde.... TSK TSK :bask: :bearhug:

0

Del dette indlæg

Det du beskriver med brudeparret i midten med brudens forældre på hver side og derefter gommens forældre på hver side af dem, er jo den helt korrekte måde at sidde på, så jeg forstår dårligt, hvad din svigermor tager på vej over.

I gamle dage var det jo brudens forældre der var værter ved festen og derfor skulle de selvfølgelig have ærespladserne ved siden af brudeparret. Idag hvor folk måske selv betaler eller forældreparrene deler udgiften er man selvfølgelig lidt mere frit stillet.

Vi løste problemet ved at have et 16 mands hovedbord med 8 på hver side. Det fordoblede så lidt antallet af ærespladser i og med, at der både var de 2 pladser ved siden af os OG de 2 pladser overfor os.

Med venlig hilsen

Louise

P.S. I øvrigt lod vi min svigermor sidde ved siden af gommen som et venlig gestus, men havde hun troppet op få forhånd og stillet krav, som din svigermor nu gør, så var det sørme blevet en principsag for os, at hun kunne få lov at få en plads længere ude.

Redigeret af Forlovet
0

Del dette indlæg

Nu har jeg ingen forældre....

Og svigermekanikken er skilt, så derfor bliver der ikke noget traditionel hovedbord...

Enten vil vi rykke rundt under middagen, ellers skal vi sidde ved hovdbordet sammen med søskende og nærmeste venner...

0

Del dette indlæg

Svigermor og resten af gæsterne sætter sig hvor brudeparret bestemmer at de skal sidde!

Og det er ligemeget om brudeparret vælger at følge traditionen med brudens forældre ved siden af brudeparret og gommens yderst ved siden af brudens, eller de vælger at placere gæsterne helt som de har lyst til.

Jeg ved ikke hvor meget min svigermor kender til bryllupstraditioner, men hun går ikke op i om tingene er formelle, så ud fra det kunne hun godt finde på at kommentere hvor hun skal sidde hvis hun ikke bryder sig om det, men det er jeg ligeglad med. Vi har valgt at følge traditionen, så hun kan sidde hvor traditionen siger at hun skal, eller, som en anden så flot skrev det, sidde hjemme i sit eget køkken.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer