Sign in to follow this  
Followers 0
Sygeplejersken

Forslag til tilbehør Nytårsaften søges.

9 posts in this topic

Vi skal sørge for hovedretten Nytårsaften og de andre der kommer her, skal henholdsvis sørge for forret og dessert + div tilbehør.

Vi plejer hver især at lave noget helt specielt gastronomisk....og normalt er jeg en ørn til at finde på noget spændende...MEN i år ved jeg kun, at vi skal have en oksetyndstegsfilet eller noget i den dur....

Er der ikke nogen af jer der har et godt forslagt til at tilberede kartofler og grøntsager og hvad der kunne være super at servere til en god oksesteg????

0

Annonce ♥

Personligt er jeg pjattet med hasselbach kartofler til den slags mad - men jeg ved ikke om det skal være noget mere innovativt?

Og så ville jeg lave to slags sauce - den 'vilde' (fx en gorgonzola sauce) og den 'traditionelle' (bernaise eller rødvinssauce).

Mht. grøntsager er jeg ret vild med grillede grøntsager (fx peberfugter, aubergine, løg og squash) - det giver et lækker sødlig smag. Man kan enten grille dem på en grill-pande (ser flottest ud) eller i ovnen - evt på et grillspyd. Hvis man ønsker mere smag i, kan man jo marinere grøntsagerne inden de steges (hvidløg/ingefær/soya/barbeque/lime/balsamico eller hvad man nu synes passer til).

Hvis det skal se mere sofistikeret ud kan man lave et 'tårn' af grøntsagerne efter de er grillede: Læg dem skiftevis i en lille rund skål - evt også med et par skiver mozzarella imellem - og pres dem godt sammen. Vend dem derefter ud på tallerkenen.

Mvh Mim

Edited by Mim
0

Det er liiiiige mit problem...har også købt en steg som vi skal lave nytårsaften, men jeg mangler også inspiration til anderledes lækkert tilbehør...

Jeg ved, at vores venner har super lækre ideer til den forret og dessert de medbringer, så derfor vil vi også overraske med en lækker hovedret...

Jeg leder på nettet, men satser på nogle gode svar herinde :))

Knus

0

jeg smagte noget helt vildt godt for et par år siden det var kartoffelmos med bacon tern der var svitset på en pande og jeg tror det var purløg eller persille blandet i kartoffelmosen i små ovn faste glas/anretnings skåle og bagt i ovnen til de var lidt gyldne i toppen det smager rigtig godt håber det kan bruges.

kh Tina

0

Annonce ♥

Hej!

Jeg laver selv tit: Helt små kartofler. Vask dem godt og læg dem i et ovn fast fad sammen med hele pillede hvidløgsfed. Put også friske hakkede forskellige krydderurter ved og "vend det hele i oliven olie" I oven ved 200 grader til kartofter er møre, det smager bare for godt og hvidløgene, de er bare guf...

Et tip til stegen er at smøre den ind i tomatpesto og krydderurter også pakke den ind i parmaskine, det blir' også godt...... (se evt en af jamie olivers kogebøger jeg mener det er nr 2 vi har nuppet noget af ideerne til kødet fra)

:specool: go' fornøjelse

p.nille

0

Hejsa!

Et par kartoffeltips som vi tit bruger!

Skyl nogle mellemstore kartofler godt og skær dem i halve. Dup dem tørre med køkkenrulle og pensel med olie. Nu kan de krydres med forskellige krydderier - f.x. karry - hvidløg - paprika - timian - eller hvad man lige har i skabet!

Ellers kan I lave pillekartofler, som I så "bruner" i en stegegryde. Smelt noget magerine og kom lidt karry - godt med hvidløg og timian i og så kartoflerne. Timian er et kanon krydderi til kartofler!!

Og så lige et "kryddersmør-tip"!! I stedet for smør - nu hvor vi gerne vil passe på figuren - så tag noget creme fraise i en skål og kom noget ESTRAGON i - det smager som kryddersmør og er vildt godt til f.x. bagekartofler!!

Håber det kunne hjælpe lidt!

Glædelig jul og godt nytår!

Majbarn

0

Kartoffeltimbale:-)

Skræl ALMINDELIGE KARTOFLER, LÆG DEM I LAGE MED SALAT,PBER,PRESSET HVIDLØG OG HAKKEDE RØDLØG, GERNE I SMÅ RUNDE FORME, ELLER I EN STOR FIRKANTET, HÆLG ÆGGESTAND OVER OG BAGE DEM I OVNEN..

ER DET DEN STORE SKÆR DEN SÅ UD I TREKANTER.

LANGTIDSBAGTE RØDLØG: SKRÆL DEM OG LÆG DEM I ET FAD MED MASSER AF SALT I BUNDEN BAGES TIL DE ER BLØDE.

OGSÅ TILSIDST: TIIANBAGTE RODFRUGTER, PERSILLEROD,PASTIANK OG GULERØDDER I GROVE TERN STEGT M FRISK TIMIAN OG SALT OG PBER OG MÅSKE EN ANELSE COGNAC.

HÅBER DET KAN BRUGES GLÆDELIG JUL OG GODT NYTÅR

KNUS MILLA :)

0

Hej

En lidt lækker ting er "grove kartoffel-kager"

Du skal rive kartofler, gulerødder, squash og pastinak groft og blande dette sammen med salt, peber, timian, sesamolie Kartoffelblandingen bredes ud på en bageplade beklædt med bagepapir i den størrelse du nu vil have dem jeg plejer at lave den på størrelse med omkredsen på et alm. drikkeglas. og ca.1 - 2 cm. tykke De skal steges i onven på 180.c i 10 - 15 min. de skal være lysebrune. De kan laves i forvejen og varmes op igen. De er dekorative og smager godt men kan være lidt skrøbelige.

Ellers kan du koge små kartofler med skræl på i ca. 10 min. når de er kølet af vendes de i olie, rigeligt med salt og lidt timian og puttes på træspyd og bager færdig i ovnen på 180.c i 20 min.

Som sauce ville jeg servere rødvinssauce med scalotteløg/perleløg og champignon.

Kødet brunes, tilsættes salt og peber. Løgene svitses sammen med champignon Kødet lægges på rigeligt staniol i et ildfast fad og løg/champignon hældes over kødet sammen med rødvin og det hele pakkes ind i staniolen og steger færdig i ovnen og du har nu den lækreste sky med løg og champg. til brug for saucen.

Velbekommen og godt nytår :mellow: :KOK:

nunu

0

Annonce ♥

YUM YUM der er rigtigt mange gode forslag...nogle af dem har jeg prøvet og andre er ihvertfald noget jeg skal prøve.

Kom endelig med flere forslag!!

0