Guest Cherine

Æresport..

9 indlæg i dette emne

Jeg er en af dem der aldrig har oplevet en æresport til et bryllup (kun kobber og sølv), men min svigermor fabler om at vi skal sørge for morgenbrød til dem der sætter den op..

De gange jeg har været med til det, har det forgået sådan at man har lavet den aftenen før og sat den op dér. Og så har alle dem der har været med til det stimlet op om morgenen og vækket brudeparret med musik. Og så har de givet morgenbrød.

Men vi har simpelthen ikke tid om morgenen på dagen og desuden sover vi ikke sammen.

Desuden bor vi i lejlighed på 1. sal og ved feststedet er der ingen indgang hvor man kan sætte en æresport op.

Hvad er det min svigermor mener??

Jeanne

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.... Ja, gad vide hvad det er svigermor fabler om :bearhug:

De æresporte jeg har været med til - og det har alle været bryllupper - er blevet sat op om aftenen, hvor det kommende ægtepar så har sørget for lidt at drikke og lidt let mad (små sandwich, gulerodsstænger m.m.) til de fremmødte.

Om morgenen har vi så ikke generet det kommende ægtepar, netop fordi de, som du nævner det, ikke har tid og sjældent sover sammen.

Vi har endnu ikke hørt noget vedr. æresport til os - men nu er der også laaaang tid til for vores vedkommende, og det er sikkert og vist, at det kommer til at foregå på samme måde som ovenfor.

:cheerleader3: Michela

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa

Vores æresport blev sat op efter vi havde været i kirke, og inden receptionen, vi så den så, da vi kom hjem godt ud på natten.

Det er ikke meningen brudeparret skal se den før de kommer hjem som et ægtepar.

Hvorvidt der skal serveres for dem der sætter den op er vist inividuelt. Traditionen byder, at der skal inviteres til "rivegilde" indenfor en uges tid. Dem der har sat den op, skal så rive æresporten ned igen, og så inviteres til lidt godt til ganen. Hvad man gør hvis brudeparret tager direkte afsted på bryllupsrejse ved jeg ikke.

Æresporte kan sagtens sættes op i en opgang, rundt om hoveddøren til lejligheden. Der er også mange der har en æresport ved feststedet.

Omzig :jul1:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Æresporten hjemme hos os selv blev sat op af Brian´s familie aftenen forinden, på det tidspunkt var vi stadig hjemme begge to. Senere tog han om til sine forældre og overnattede. De fik lidt til ganen, og det var det. Kunne jo heller ikke nære os for at gå ud og beskue underværket.

Æresporten ved feststedet satte vores venner op om formiddagen, men havde lavet den aftenen forinden.

Eftersom vi tog på bryllupsrejse om mandagen, var der intet rivegilde.

Charlotte

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa.

Ved de bryllupper jeg har været med til, har vi sat æresporten op aftenen før både på parrets adresse og på feststedet. Parret har så sørget for lidt godt til ganen i form af øl og sodavand, lidt chips og grønsagsstænger. :bearhug: Det har været helt ok og ikke stressende for hverken parret eller dem, der skulle sætte portene op. Parret har så benyttet en anden dør ud af huset på dagen, da traditionen siger, at det bringer uheld at gå igennem den før efter brylluppet. (mener jeg da :griner:- )

Mht kobber- og sølvbryllup så har du ret i, at dette foregår om morgenen med vækning af parret og efterfølgende morgenmad, men dette gælder altså ikke den dag parret bliver gift.

MVH Pernille.

Redigeret af Enigma28
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Heysa....

Ved heller ikke lige hvad din svigermor fabler om. For det har jeg aldrig hørt..

:baa:

Æresport på bopælen bliver sat op af naboer om aftenen før og der sørger man så for noget godt og let til ganen...

:carrot: :carrot: :carrot:

Æresporten ved feststedet bliver sat op af familien enten aftenen før el samme formiddag, efter hvad feststedet vil..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hej

Tja....... jeg ved heller ikke havd hun fabler om !!!

Til vores bryllup lavede de Æresporten om torsdagen oppe hos min Svigermor den blev sat op på det telt hvor vi holdte festen. og dagen efter kørte de den så hjem til os der fik den så love til og stå en lille uges tid så fandt mig og min mand en dag det passede os og så kom alle dem der har været med til og lave den hjem til os og pillede alt pynten m.m af den mens de fik en øl og bagefter var der kaffe med kage m.m ( et så kaldt Rivegilde ) så ja endnu en gang jeg forstår ikke lige hvad hvad din svigermor mener

:jul11: knus Louise

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer