randi k

hvad skal en toastmaster??

17 indlæg i dette emne

Annonce ♥

En toastmaster kan være en mand eller en kvinde og opgaven er at styre begivenhedernes gang under middagen. Her taler vi fortrinsvis om koordinering af taler og indslag så folk ved hvor de skal henvende sig hvis de har indslag. Ofte inden festen.

Herudover handler det om kontakt med køkkenpersonalet og styring af tidsforløbet så man undgår at brudeparret skal danse brudevals efter desserten.

Så vil nogle sige: Det kan vi jo selv gøre men formålet er jo netop at I skal overraskes og at I ikke skal tage jer af disse praktiske ting på jeres livs dag. Andre vil sige: Det klarer køkkenpersonalet. Jo men de har en hel række andre ting at tage sig af - og hvad der er mere vigtigt - De kender ikke jer og jeres gæster på samme måde som hvis det er en fra "kredsen".

Nogle tror at en toastmaster skal komme med vittigheder og snakke meget. Det er slet ikke nødvendigt, og afhængig af personen kan det faktisk i nogle situationer være lidt af en pestilens hvis toastmasteren kommenterer alt. Andre har det i sig og kan bare gøre det uden at det kommer til at virke besværende og unaturligt.

En god toastmaster kan også være ham/hende der er passiv under festen men lige prikker folk på ryggen når det er ved at være deres tur, og iøvrigt sørger for at der er styr på tingene.

Den vigtigste egenskab er at kunne styre begivenhedernes gang og at have overblik, og det behøver man ikke at have et entertainer-gen for.

Dvs. toastmasteren bør finde sin egen stil og gøre hvad der falder vedkommende mest naturligt.

Redigeret af diskobil
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa

Vi skal også have en toastmaster, og det bliver M's storebror.

Hans opgaver er indtil videre at have overblikket og koordineringen med mad, sange, taler etc. Ligesom Diskobil beskriver det. Og så skal han også sørge for at bandet og noget af serveringspersonalet bliver betalt (han får selvfølgelig penge af os, ti hi).

Jeg har selv prøvet at være toastmaster og det gik fint, men jeg ville ikke selv vælge en kvindelig toastmaster, efter jeg selv har prøvet det, da jeg synes at min dejlige festkjole gjorde det lidt besværligt til tider. Med dette mener jeg det at skulle rejse og sætte sig en del gange og ud i køkkenet og koordinere med personalet etc.

Derudover kan I jo vælge hvad I ellers vil ham/hende til. Så længe I aftaler det forhånd skulle det jo ikke være et problem.

:cheerleader3: fra JMZ

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har selv prøvet at være toastmaster og det gik fint, men jeg ville ikke selv vælge en kvindelig toastmaster, efter jeg selv har prøvet det, da jeg synes at min dejlige festkjole gjorde det lidt besværligt til tider. Med dette mener jeg det at skulle rejse og sætte sig en del gange og ud i køkkenet og koordinere med personalet etc. :cheerleader3: fra JMZ

Næste gang kommer du bare i lårkort som en kvindelig toastmaster jeg oplevede gjorde ved et bryllup jeg spillede for en bruger herinde; Det gør også at man husker hende :bearhug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror nok der er frit valg.

Vi har valgt en af min mands bedste venner. Grunden til det var så nemt at vide at det skulle være lige ham, er at Rasmus har to rigtigt gode venner som han har kendt altid. Den ene skal derfor være forlover, mens den anden toastmaster - så får de opgaverne fordelt - og de har begge været utroligt glade for at de er valgt til lige præcis det de er valgt til!

Jeg har jo så også "kun" kendt vores toastmaster i ca. 5 år. Jeg har faktisk også været til et bryllup hvor de havde lejet en kendt lokal komiker som toastmaster - sådan kan man da også gøre det hvis man vil være lidt anderledes!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

:cheerleader3: Hej,

lige et spørgsmål ang. den toastmaster!

Skal det være en i familie, eller er der frit valg?

Vi har nemlig talt om min bedste venindes mand, som vi så kun har kendt i en 4 - 5 år.

Hilsen Solsikken :butterfly:

Hejsa :bearhug:

Jeg vil anbefale dig at vælge en person der kender til det meste af jeres omgangskreds (familie og venner)

Det kan i hvert fald lette opgaven en del.

Vi valgte (også af den grund) M's bror, idet han kender begges familier samt størstedelen af vores venner

Håber du finder en person der passer til dine ønsker.

:griner:- fra JMZ

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

[Jeg vil anbefale dig at vælge en person der kender til det meste af jeres omgangskreds (familie og venner)

Det kan i hvert fald lette opgaven en del.

Vi valgte (også af den grund) M's bror, idet han kender begges familier samt størstedelen af vores venner

Håber du finder en person der passer til dine ønsker.

:bearhug: fra JMZ

Jeg er helt enig. Man kan vælge at hyre en prof. konferencier/komiker til at løfte opgaven. Jeg har også selv gjort det i ganske få tilfælde, men her mangler man det kendskab til gæsterne og det mere indgående kendskab til jer som "en fra kredsen" har det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej!

I vores familie og vennekreds er det lidt en ære at være toastmaster, og derfor hyrer vi ikke en udefra eller køkkenpersonalet... Nej, vi har valgt et en rigtig god ven igennem mange år (vi skal jo ikke giftes endnu så han ved det ikke endnu) men jeg ved at det er en stor ære at på den måde "have del i brylluppet"

Typisk skal toastmasteren have en klokke så han får ørenlyd når han skal præsentere det næste indslag, en af pigerne herinde havde givet toastmasteren en toast (som så sent på natten blev spist) hehe

Anna

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa

Jeg har lige været toastmaster til en venindes bryllup og fik derfor mange gode råd af folk der havde prøvet det før.

1. Sæt dig ind i talerækken

2. Lav en liste hjemmefra, evt små kort med nummer til hvert indslag

3. Tal med overtjener når du kommer, gennemgå listen og aftal signal fra hende/ham til dig når køkkenet er klar til næste sang/tale

4. Er du i tvivl om du skal sige noget sjovt, så LAD VÆR`, en toastmaster skal have overblikket og styre slagets gang, ikke underholde.

5. Tal med brudepar om evt. talerække ved skilte forældre. Skal far før stedfar osv....

6: Få brudeparret til at skaffe dig en klokke, så du kan få opmærksomhed

7. Dit eget indslag altid til sidst, med mindre du er nær familie.

Jeg var selv inde og kigge på hjemmesider, så dette er både til kommende nervøse toastmaster og til brudepar.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er nogle glimrende "regler" du har lavet. Særligt pkt. 4. Dog ikke kun på grund af det med overblikket. Også fordi det nemt kan komme til at virke påtaget og kunstigt, hvis det ikke er noget der falder lige for. :bearhug:

Dog skal man nok forberede sig på at det kun er sjældent man kan lave en talerækkefølge inden festen, da mange indslag først meldes på dagen men man kan dog lægge de kendte taler ind fra start.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herudover handler det om kontakt med køkkenpersonalet og styring af tidsforløbet så man undgår at brudeparret skal danse brudevals efter desserten.

:bearhug::biggrin::) Det troede jeg faktisk var traditionen....altså at man dansede brudevals efter desserten, men inden midnat..........

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Naturligvis er det traditionen og også hvad man gør i praksis. Det kunne misforstås kan jeg se.

Det der ligger i det er at det handler om at undgå at brudevalsen danses i umiddelbart forlængelse af eller under desserten. De fleste steder er det nødvendigt at fjerne nogle borde inden fordi der ikke er så meget gulvplads at danse på. Herudover er det en fordel først at gøre det efter kaffen, hvis tiden ellers tillader det i forhold til at brudevalsen skal danses inden kl. 24.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa

Jeg har lige været toastmaster til en venindes bryllup og fik derfor mange gode råd af folk der havde prøvet det før.

1. Sæt dig ind i talerækken

2. Lav en liste hjemmefra, evt små kort med nummer til hvert indslag

3. Tal med overtjener når du kommer, gennemgå listen og aftal signal fra hende/ham til dig når køkkenet er klar til næste sang/tale

4. Er du i tvivl om du skal sige noget sjovt, så LAD VÆR`, en toastmaster skal have overblikket og styre slagets gang, ikke underholde.

5. Tal med brudepar om evt. talerække ved skilte forældre. Skal far før stedfar osv....

6: Få brudeparret til at skaffe dig en klokke, så du kan få opmærksomhed

7. Dit eget indslag altid til sidst, med mindre du er nær familie.

Jeg var selv inde og kigge på hjemmesider, så dette er både til kommende nervøse toastmaster og til brudepar.

Hva hvis nu at toastmasteren os' er forlover... skal han så osse komme til sidst med evt. indslag??? Er det ikke noget med at forloveren kommer som nr. 3 i talerækken??? http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/whistling.gif

Bortset fra det er det en god fif række du har sat ind... tak for det *S*

-HAHA-

Redigeret af skye
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer