lille pus

777 - the number of the feast

26 indlæg i dette emne

Halløjsa!

Jeg har været medlem her siden oktober men var alt for sky for at poste. Men nu synes jeg, at det er til tiden at jeg kommer igang med det - der er kun fem måneder tilbage til dagen X og jeg trænger til at snakke/fortælle og spørge om bryllupsting.

Lidt om os: Vi, det er min vedkommende, som er 25 og ved at lave en PhD i datalogi og mig, 27 og lige blevet færdig med mit speciale i sociologi, har kendt hindanden siden jeg var udvekslingsstuderende her i Danmark fra 2003 til 2004 (svaret er altså: Nej. Jeg er ikke bare dårlig til at stave og til grammatiken. Jeg er virkelig "nydansker" ;)). Nogle få måneder efter vi mødtes for føreste gang blev vi kærester - og fluttede sammen nogle få uger senere. Det passer bare hos os og så var det et spørgsmål af tiden hvornår vi skulle giftes. Det skal vi nu altså den 7/07 - som så mange andre. Valget af datoen var egentlig ret tilfælidigt fordi vores første idé, den 21/07 - sammen dato som mine forældre blev gift for 34 år siden - kunne desværre ikke lade sig gøre. Derfor spurgte vi vores præst hvilke datoer hun vil have fri. Hendes første forslag var den 7/07 og da det var ok med os, blev datoen fastsat til denne dag.

Vi bliever viet i den samme lillebitte kirke på Mols hvor mine svigerældre blev gift for 26 år siden. Bryllupet bliver selvfølgelig multikulturel med begge vores familier og en del venner fra andre nationer end vores. I øjeblikket er jeg ved at lege med invitationerne og ved at kigge på kjoler - men puha, jeg er åbenbart ikke en typsik brud og kan slet ikke forstelle mig, at have sådan en "flødeskum" kjole på. Min drøm ville være en 50er-style, tea-long kjole - så lidt med sving i nederdelen og uden slør. Men jeg har ingen idé om, hvor jeg kunne finde en kjole i denne stil her i omegn.

Så er der ikke mere for denne 25 øre. ;)

:balloons:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Silotte - tak for din hilsen! :cheerleader3:

Jeg har lige et lille spørgsmål og håber at der er nogen herinde som kan hjælpe mig:

Som sagt vil jeg ikke en traditionel, stor kjole. Jeg kiggede lidt rundt men desværre kunne jeg kun engelske eller amerikanske butikker finde som sælger kjoler af den slags som jeg drømmer om. Har nogen en idé hvor jeg kunne finde sådan én herhjemme?

Her er nogle billeder, så at I lige ved hvad jeg tænker på:

Postet billede

eller

Postet billede

eller måske også denne

Postet billede

(jeps, 2 af billederne "snuppede" jeg fra en anden tråde - jeg håber at det er ok)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

:bearhug: Hej,

og velkommen til.

Smukke kjoler - især er jeg vild med den sidste, synes den falder så smukt :cheerleader3:

Hvis du ved hvilken designer der har lavet kjolerne burde der være en chance for, at du kunne finde hjemmesider på nettet og den vej igennem finde en forhandler her i Danmark. God fornøjelse.

Glæder mig til at følge med i jeres planlægning - må jeg spørge om, hvor du kommer fra siden du var udvekslingstudent?

Hilsen Solsikken :butterfly:

Redigeret af Solsikken
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej allesammen og tak for jeres hilsner! Jeg havde helt glemt at jeg startede denne tråd. Er nok ikke en særlig god bridzilla. :thumbsupsmileyanim: Jeg mangler vist nogen til at snakke om den slags (de fleste af mine veninder er enten lidt jealoux eller har en utrolig travlt hverdag).

Men for at svare på spørgsmålene: Jeg er schweizer og mit modersmål er en slags tysk. Jeg voksede op i en lillebitte landsby midt i alperne (tæt på Zermatt, hvis nogen kender det). Med hensyn til bryllupet var vores største problemer sproget (fordi de fleste i min familie ikke taler engelsk og de fleste danskere ikke er særlig glade for at snakke tysk) og så de forskellige vaner eller traditioner. For det første blev vi enig om, at præsten bare skal holde vielsen på dansk og at vi deler tyske og engelske versioner af hans tekst ud som kirkehæfter. Med hensyn til bordplanen har vi tænkt os at vi ikke forsøger at blænde folk kunstigt sammen. Vi vil hellere have at hvert bord kan have sin egen fest.

Problemer med traditioner var for eksempel at folk plejer at holde kæmpe bryllupper i Schweiz og vi så skulle forklare nogle mennesker at det bliver en lille fest. For mig personlig var det svært at "vælge folk fra". Min kærestes familie er meget lille og min er rigtig stor og jeg har ikke tænkt mig at fylde huset min "mine" gæster. At beslutte sig, hvem man inviterer og hvem man ikke inviterer var meget svær. I det hele taget har vi tænkt os, at bryllupet skal blive ret utraditionelt men hyggeligt. Vi glæder os til at sige ja til hinanden foran mennesker vi holder af og at få chancen til at tilbringe tid sammen med dem bagefter!

Men hensyn til kjolen så fandt jeg ikke noget tilsvarende i de danske butikker. Derfor spurgt jeg forskellige skræddere hvad det ville koste at få en kjole i den stil syet. De sagde alle sammen mindst 8500 kroner som jeg syntes var sindsyg meget penge for en kjole som ikke engang når nede til gulvet. Bagefter prøvede en kjole som en medlem herinde har til salg (den var god nok længere end jeg havde planlagt min kjole skulle være men den var super smuk). Kjolen var også virkelig smuk men for lille foroven. Så det blev hellere ikke til den. Min sidste shot bliver nu det som min veninde har forslået helt fra starten: Hun er polak og forslåede at jeg skulle rejse med hende til Warszawa og få min drømmekjole lavet der ... og det er præcis det jeg laver næste weekend! Den 31/3 klokken 14 har jeg bestilt tid hos en designer. Hun lukker butikken på dette tidspunkt og tager sig bagefter så meget tid for mig som jeg vil have. Yeah! Jeg glæder mig som galt!!! Hun lyder utroligt sødt og siden jeg bringer min polske veninde med plus har en veninde der bor der som også skal være med, tror jeg ikke at der bliver noget "lost in translation".

Lægger lige et billede af min aktuelle drømmekjole ind:

Postet billede

Ved ikke lige hvilke farver jeg skal vælge fordi jeg egentlig ikke har tænkt mig at have en sort-hvid kjole men måske ville det også være spændende (Josefin gør det jo også)... skal nok diskutere det lidt med designeren.

Redigeret af lille pus
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Lille Pus! :thumbsupsmileyanim:

Sikke dog en masse overvejelser, du har gang i med hensyn til din familie. Py-ha, det kan da næsten tage pusten fra enhver. Ja, du har ret - vi danskere er ikke særligt gode til at tale tysk, desværre. Mit tyske begrænser sig til at jeg er sikker på, de forstår mig, så længe jeg vil købe noget. :balloons:

Men vi har da nogle herinde på BK, der er gode til tysk. Bl.a. Anita. Du kan se hendes tråd her. :bearhug:

Rigtig god fornøjelse med din videre planlægning... GP

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Lille Pus! :balloons:

Sikke dog en masse overvejelser, du har gang i med hensyn til din familie. Py-ha, det kan da næsten tage pusten fra enhver. Ja, du har ret - vi danskere er ikke særligt gode til at tale tysk, desværre. Mit tyske begrænser sig til at jeg er sikker på, de forstår mig, så længe jeg vil købe noget. :td:

Men vi har da nogle herinde på BK, der er gode til tysk. Bl.a. Anita. Du kan se hendes tråd her. :biggrin:

Rigtig god fornøjelse med din videre planlægning... :bearhug:

Jeps - og det er så mig, der er Anita :bearhug:

Velkommen til dig! :thumbsupsmileyanim:

Ja, jeg skal giftes med en tysker, Mario, og jeg kan godt følge dig i de problemer, der er med et såkaldt internationalt bryllup.

Der er så mange ting, som ikke er ens i begge lande/familier. Det skal siges, at Mario har gået i dansk børnehave, dansk skole, dansk gymnasie og dansk lærerseminarium, hvor jeg mødte ham, så han taler dansk med mig.

For vores vedkommende kan det være lidt svært, fordi hans bror og svigerinde "kun" er blevet gift på rådhuset og holdt noget for deres respektive forældre. Vores bliver et mere tradionelt dansk bryllup, hvor vi bliver viet i kirken, og vi holder fest for flere. Det er ikke noget, som der bliver snakket om, men jeg har da kunnet mærke, at hvis det stod til hans mor, så holdt vi vores bryllup på samme måde.

Men der er da også en masse tanker omkring hvem, vi kan placere ved siden af hvem. Det er ikke så nemt endda, så jeg forstår dig til fulde. Det er ikke alle i min familie, der kan tale tysk, og der er næsten ingen fra Marios familie, der kan tale dansk.

Vi har gjort det, at de invitationer, vi sendte til Tyskland blev skrevet på tysk, og dem til danskere blev skrevet på dansk.

Jeg er da spændt på at følge dine videre forberedelser. Det er altid sjovt, at finde nogen der står i den samme situation.

Mange internationale hilsener

Anita

OG så Coach Lajla skriver er du altid velkommen til at kigge forbi min planlægningstråd GP

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Lejla! Tak for din hilsen! Efter min erfaring ville de fleste danskere ikke være så dårlige til at snakke tysk. Jeg synes i de fleste tilfæld er problemet at folk mangler praktik og derfor er for sky til at prøve det. Men personligt har jeg aldrig prøvet at tale tysk med nogen her. Min erfaring er mere indirekte fra hvad familien og venner oplevede når de besøgt os.

Hej Anita - og tak for inspirationen!

Fra den tråd du nævner kan jeg bedst lide denne:

003_primary.jpg

denne:

kortcaribisk.jpg

og denne:

Postet billede

Jeg sender dem lige til min polske skrædder... er allerede nysgerrig hvad hun kommer til at stille sammen ud af alle billeder jeg har sendt til hende. :boohoo:

Med hensyn til indbydelserne, så har vi lavet dem to-sprogligt. Vi skrev ikke særligt meget men tilgengalt alting først på dansk og så på dialekt. Vi har tænkt os at ingen af gæsterne taler begge sprog men at de bestemt synes at det andet sprog ser sjovt ud!

Mange tak også for dine forslag, Klyver! Du er selvfølgelig velkommen til at sætte så mange billeder herinde som du vil! De to første her ser dog ud som de er kortere end hvad jeg har tænkt på. Men de har pæne broderier! Det er dig der forhændler dem i Danmark, ikke også?

Redigeret af lille pus
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Lejla! Tak for din hilsen! Efter min erfaring ville de fleste danskere ikke være så dårlige til at snakke tysk. Jeg synes i de fleste tilfæld er problemet at folk mangler praktik og derfor er for sky til at prøve det. Men personligt har jeg aldrig prøvet at tale tysk med nogen her. Min erfaring er mere indirekte fra hvad familien og venner oplevede når de besøgt os.

Hej Anita - og tak for inspirationen!

Fra den tråd du nævner kan jeg bedst lide denne:

003_primary.jpg

denne:

kortcaribisk.jpg

og denne:

Postet billede

Jeg sender dem lige til min polske skrædder... er allerede nysgerrig hvad hun kommer til at stille sammen ud af alle billeder jeg har sendt til hende. :cheerleader3:

Med hensyn til indbydelserne, så har vi lavet dem to-sprogligt. Vi skrev ikke særligt meget men tilgengalt alting først på dansk og så på dialekt. Vi har tænkt os at ingen af gæsterne taler begge sprog men at de bestemt synes at det andet sprog ser sjovt ud!

Mange tak også for dine forslag, Klyver! Du er selvfølgelig velkommen til at sætte så mange billeder herinde som du vil! De to første her ser dog ud som de er kortere end hvad jeg har tænkt på. Men de har pæne broderier! Det er dig der forhændler dem i Danmark, ikke også?

Jo det er dem jeg forhandler. Hvis det skulle blive en af dem, så kan du bare bestille den ud fra dine mål, så får du den længde som du ønsker :boohoo:

Tine

Redigeret af Klyver
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jo det er dem jeg forhandler. Hvis det skulle blive en af dem, så kan du bare bestille den ud fra dine mål, så får du den længde som du ønsker :boohoo:

Tine

Jeg skal lige først til Polen næste weekend og snakke med en skrædder. Hvis jeg ikke skulle have tillidt til hende så kommer jeg tilbage til dig!

:cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg gik lige forbi Nicolai's brudekjoler ved Nørreport i forgårs og der havde de et par korte kjoler i vinduerne, ellers er der også Monsoon, men de har ikke så meget strut i skørtet :cheerleader3:

Velkommen til, glæder til at høre hvad du finder ud af med kjolen :boohoo:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo det er dem jeg forhandler. Hvis det skulle blive en af dem, så kan du bare bestille den ud fra dine mål, så får du den længde som du ønsker :boohoo:

Tine

Jeg skal lige først til Polen næste weekend og snakke med en skrædder. Hvis jeg ikke skulle have tillidt til hende så kommer jeg tilbage til dig!

:thanks:

Du siger bare til, så skal jeg nok hjælpe dig :cheerleader3:

Tine

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Wow - der er ja en hel del nye hilsner i min tråd! Mange tak, Marina(?), Lisette, Sophie og Gitte! :boohoo: Jeg kan godt genkende jeres (bruger-)navne... har jo efterhånden ledt efter inspiration herinde i nogle "få" uger. ;)

Marina(? - jeg synes bare at jeg kan huske at det ikke er dit rigtige navn): Jeg bor i Århus omegn og er ret sjældent i København. Men jeg skriver butikkerne nede så at jeg har en alternativ hvis min østrejse er ikke succesfuld.

L&S: I Schweiz er det desværre ikke tilladt for to mennesker af samme køn at blive gift. Og jeg kender ingen i Danmark der gjorde det. Men jeg synes det er utroligt spændende at følge med i jeres tråd! Jeg er så glad for jer!

Gitte: Din kjole var utrolig smuk men jeg tror ikke at jeg ville turde at have sådan én på. Der var dog lige en anden medlem herinde som købt en lignende kjole, ikke også? Danske kvinder er godt nok modige!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

HEJ!

Ja, også et forsinket velkommen herfra! Hvor lyder det hele spændende, og total respekt med hensyn til dansk, det er jo fejlfrit!!

Utrolig flotte kjoler du har vist her.. Det ser virkelig cool ud - korte kjoler er SÅ smarte!! Watters brides har nogle korte fine kjoler.. Lyder da enormt fedt med skrædder i Polen - er sikker på du får din drømmekjole (og mand)

Anna

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Wow - der er ja en hel del nye hilsner i min tråd! Mange tak, Marina(?), Lisette, Sophie og Gitte! :lol: Jeg kan godt genkende jeres (bruger-)navne... har jo efterhånden ledt efter inspiration herinde i nogle "få" uger. ;)

Marina(? - jeg synes bare at jeg kan huske at det ikke er dit rigtige navn): Jeg bor i Århus omegn og er ret sjældent i København. Men jeg skriver butikkerne nede så at jeg har en alternativ hvis min østrejse er ikke succesfuld.

L&S: I Schweiz er det desværre ikke tilladt for to mennesker af samme køn at blive gift. Og jeg kender ingen i Danmark der gjorde det. Men jeg synes det er utroligt spændende at følge med i jeres tråd! Jeg er så glad for jer!

Gitte: Din kjole var utrolig smuk men jeg tror ikke at jeg ville turde at have sådan én på. Der var dog lige en anden medlem herinde som købt en lignende kjole, ikke også? Danske kvinder er godt nok modige!

Nej jeg hedder rigtig Gitte, der er en del Gitter herinder -HAHA-

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej og tak for sidst!

Tænkte lige jeg ville trække din tråd lidt op, så kan det være vi får noget mere at vide om festen! Det er jo ved at være meeeget tæt på nu!

Hvor langt er i kommet? Altså, jeg kunne jo godt forestille mig at der er meget at gøre til sidst hvis det stod til din datalogkæreste?! Sådan plejer det da at være på datalogi - at alle sammen sidder oppe en sidste nat inden en stor aflevering eller lignende. Så jeg håber at det er dig der har styringen! Er jo meget spændt på at høre om jeg har gættet rigtigt på hvem din kæreste er! :ilovebryllupsklar:

Knus, Torill

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jamen dog - jeg har selvfølgelig fuldstændig glemt at skrive i denne tråd (igen ()() ). Tak for at hente den op igen! :ilovebryllupsklar:

Hvor langt er i kommet? Altså, jeg kunne jo godt forestille mig at der er meget at gøre til sidst hvis det stod til din datalogkæreste?! Sådan plejer det da at være på datalogi - at alle sammen sidder oppe en sidste nat inden en stor aflevering eller lignende. Så jeg håber at det er dig der har styringen! Er jo meget spændt på at høre om jeg har gættet rigtigt på hvem din kæreste er! :biggrin:

Thihi - det er præcis sådan det har været! Min kæreste friede midt i januar (på vores treårsdag) og det var så det han gjorde med hensyn til bryllupet... indtil for to uger siden hvor jeg begyndte at arbejde fulltid og han bare blev nødt til at hjælpe - ringe ti folk, hente ting m.m.

Der er nu kun to uger tilbage og vi er i fuld gang med at lave menukort og kirkefoldere. Det er nu noget som min kæreste også interesserer sig for... især fordi han "fik lov" til at lave dem i LaTex (med andre ord: Ja! Du gættede rigtigt - HAN er min kæreste!). Nu sidder han og piller med fonte og skriftstørelser og den slags. :cheerleader3: P.t. venter vi på præstens tale som han skulle sende inden onsdag. Bagefter kan vi oversætte dem til tysk og engelsk, sætte den i kirkefolderen og gå i gang med at printe den. Yeah!

Hvad er der ellers? Vi er egentlig ret klar - hvis ikke min svigermor finder på at ringe og drive mig sindsygt igen (det fandt hun på for tre uger siden - da ringede hun men en masse horror scenarier som hun kom i tanker om!). Men nej, vi tager det stille og roligt og håber at det nok skal gå. Min størreste sorg er, at jeg ikke passer i kjolen mere... jeg har ikke prøvet den siden den 7/6 og er panisk bang for at jeg tager på bare fordi... fordi jeg er dum og/eller uheldig.

Det er så det - spørg endelig hvis du gerne vi vide mere!

:cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer