Louiseh79

Tips, gode råd, advarsler...

20 posts in this topic

Har prøvet at starte denne tråd før, men var vist ikke helt gode venner med det nye forum... Prøver lige igen -HAHA-

Undervejs i min tid på BK er jeg stødt på masser af folks gode og dårlige erfaringer før, under og efter brylluppet. Nogle fortæller om ting, som slet ikke fungerede, mens andre - heldigvis flertallet - fortæller om ting, som fungerede perfekt.

Så kunne man ikke have en tråd, hvor man samler tips, ideer og advarsler på en let over overskuelig punktform. Det kan både være ting, som vi 'garvede' brugere synes er enormt logiske, men også ting, som vi måske slet ikke havde tænkt på...

Jeg kan jo starte...

:loveboard: Pas på med at bruge spejle til at sætte lys mv. på på bordene. Du risikerer, at det giver genskin i billederne, så disse bliver ødelagt.

:unsure: Når du skal have taget mål til syning eller tilretning af brudekjole er det en god idé at tage højde for menstruationen. Mange kvinders bryster og mave bliver lidt større i dagene op til, og hvis man får taget målene her, risikerer man, at kjolen ikke passer, når den er færdig.

:blush: Det er en god idé at spørge om rabat når du køber dyrere ting til dit bryllup (f.eks. over 3-5000 kr.) I mange tilfælde vil du få det - det er i hvert fald min oplevelse...

:blush: Sørg evt. for at forlover eller en anden gæst har en liste med kontaktinformationer på alle gæsterne. På den måde kan du undgå kryptiske henvendelser fra vennerne, som formentlig har noget med polterabend at gøre -HAHA-

Ja, det var lige et par bud fra min hånd. Jeg er sikker på, at i sidder på guldkorn derude -HAHA- Så bare skriv løs...

0

Annonce ♥

Det er en super tråd :unsure:

Jeg har også et par råd:

• Send toastmasterens e-mail adresse eller tlf.nr med i invitationen, og bed folk om på forhånd at melde deres indslag, samt skrive lidt om dem selv. Det letter toastmasterens arbejde betydeligt, at han/hun kan planlægge indslagene på forhånd - og så kan vedkommende også nyde festen
  • Uddelleger så meget som muligt til nær familie og venner. Folk vil som regel gerne hjælpe, og man fjerne en del af det store ansvar fra sine skuldre, så man ikke skal spekulere, om tingene klapper - for det har man jo lagt i gode hænder
  • Hav en lille notesbog med dig, så du kan tømme hovedet for tanker og skrive de gode idéer ned, når de popper op i bussen, på arbejdet eller på caféen med venidnen
  • Når du har prøvet og fundet drømmekjolen - så gå hjem og tænk lidt over det. Prøv evt. andre kjoler andre steder, og hvis du stadig ikke kan få kjolen ud af tankerne - så er det nok den rigtige og du kan trygt købe den
  • Søg evt. køb-salg forum for genbrugskjoler - måske er din derinde?
  • Tag en person med ud og prøve kjoler, som vil sige sin ærlige mening om kjolen, samtidig med at vedkommende respekterer din person og smag. Lad være med at tage bestemte personer med, blot fordi de forventer det, hvis du ved, at de ikke er de rigtige til at rådgive dig.
  • Lad være med at tage for mange med ud og prøve kjoler
  • Vær åben når du prøver kjoler. Mange havner i en kjole de slet ikke havde forestillet sig - ekspedienterne kan tit lure hvad der vil se flot ud på den enkelte person
  • Sørg for at slappe af i dagene op til brylluppet, hvor der ikke skal være for meget tryk på kedlerne. Forkæl fx dig og din brudepige, mor eller andre, og slap af med en god gang manicure og pedicure - men lad for guds skyld være med at få en ansigtsbehandling op til brylluppet!
Tja - det var vist hvad jeg umiddelbart kunne komme på af gode råd, som jeg har taget til mig, og som jeg vil forsøge at efterleve :loveboard:

Glæder mig til at se, hvad I andre bidrager med :loveshower:

Edited by AnjaSL
0

Sikke dog en lækker tråd :loveboard: Tak Louise :unsure:

Jeg faldt lige over det der tip: Lad for guds skyld være at få en ansigtsbehandling op til brylluppet....

Hvor tæt op til brylluppet er det?

Vi har nemlig bestilt to brudepakker. som er inkl en ansigtsbehandling en uge før...!

-Sophie

0

Sikke dog en lækker tråd :loveboard: Tak Louise :unsure:

Jeg faldt lige over det der tip: Lad for guds skyld være at få en ansigtsbehandling op til brylluppet....

Hvor tæt op til brylluppet er det?

Vi har nemlig bestilt to brudepakker. som er inkl en ansigtsbehandling en uge før...!

-Sophie

En uge før skulle nok gå an. Men huden bliver gerne ret rød, så dagen før en nok ikke en god idé :blush:

(studsede nemlig også lige selv over den...)

Edited by Louiseh79
0

Annonce ♥

:loveboard:

Der findes en supergod - og meget lang tråd, hvor mange har bidraget med deres oplevelser. Jeg vil lige prøve at finde den...

:loveshower:

0

:loveboard: Sørg for, at fotografen også tager billeder, hvor man kan se HELE din kjole - har alt for ofte hørt om brude, der ikke har et eneste billede af kjolen i hel figur, hvor slæbet ligger rigtigt osv.

:unsure: Lad være med at stikke buketten helt op under hagen - det ser så dumt ud på billeder (hånden skal være ca. ud for navlen)

:blush: Slap af og hyg dig - den perfekte dag findes ikke! ;)

0

Tak Louise...Nu tager jeg det lidt roligt igen :loveboard:¨

Havde nemlig glædet mig meget til ansigtsbehandlingen :unsure:

-Sophie

0

Annonce ♥

:loveboard: Sørg for, at fotografen også tager billeder, hvor man kan se HELE din kjole - har alt for ofte hørt om brude, der ikke har et eneste billede af kjolen i hel figur, hvor slæbet ligger rigtigt osv.

:unsure: Lad være med at stikke buketten helt op under hagen - det ser så dumt ud på billeder (hånden skal være ca. ud for navlen)

:blush: Slap af og hyg dig - den perfekte dag findes ikke! ;)

Lige mine ord. Min teori er at der skal være nogle fejl/brølere ved en bryllupsfest. Ellers er der ikke noget at grine af, eller nogle sjove episoder at tænke tilbage på. Naturligvis skal der helst ikke ske fatale fejl og store brølere, men den største fejl man kan begå, og som jeg desværre har oplevet mange begå, er at fokusere så meget på den perfekte fest og på hvad mon deltagerne syntes om det etc. etc. at man glemmer at nyde festen selv.

Glem alle bekymringerne på dagen. Tænk: Vi har gjort det så vi kan. Det må gå som det går, og som Lena siger: Slap af og hyg jer.

Edited by diskobil
0

Hej Sophie

Beklager hvis jeg skræmte dig med ansigtsbehandlingen - det var bestemt ikke meningen.

Men et par dage før ville jeg bestemt ikke begynde at få en behandling. Men alt afhænger jo dels af, hvordan man reagerer på en behandling, og dels af om man fx får en fugtgivende og afstressende behandling, eller om det er den store tur med dybderensning og bumsepresning - for det kan man godt slå ud af nogle dage efter.

Min svigerinde har åbenbart meget sart hud, for det var kun lige dagen før brylluppet, at hendes rødme forsvandt, selvom hun fik sin behandling 1 uge før - men som sagt - hun har fin sart lys, så det kan jo også spille ind - men ellers snak med dem, der skal give behandlingen - de må kunne vurdere jeres hud :loveboard:

God fornøjelse med behandlingen - tror også jeg selv vil have en, men jeg snupper den nok et par uger før :loveshower: bare for at være på den sikre side, for jeg har nemlig også sart hud

Edited by AnjaSL
0

Det er en rigtig god tråd louise... desværre har jeg ikke særligt mange gode råd... men jeg vil med glæde tage del i jer andres... og lære af dem!!!

TAK - godt initiativ...

smil fra Mette :loveshower:

Edited by MetteTejlmann
0

Super tråd.

Råd:

Hvis man skal giftes om sommeren, skal man lige tænke over hvad man har på, når man soler sig, så man ikke får streger de forkerte steder.

0

Annonce ♥

Så er der vist også noget med mad - udngå at spise frugt og brød sammen om morgenen da det kan give vældig luft i maven (altså egen erfaring :thumbsupsmileyanim: ).....det er jo ikke fedt at fremme en topmave, hvis den kan undgås ;-)

Kh Louise

0

uhhh ja nogle råd om hvad der er godt og dårligt at spise om morgenen når sommerfuglene flakser rundt men man alligevel bliver nød til at få lidt at stå imod med MEN MEN MEN der er jo heller ingen der som skrevet ovenfor ønsker at fremme en evt. topmave med luft i maven... Så flere af den slags råd :thumbsupsmileyanim:

0

ved et sommerbryllup med meget udendørsophold er det nok godt at ha noget solcreme på. Meget træls med meget rødt ansigt om aftenen, fordi man har stået med pæren i solen hele dagen....... :thumbsupsmileyanim:

0

Annonce ♥

Her er mine 5 generelle råd til et godt bryllup:

1) Overvej og tal med din partner om, hvilket bryllup I vil have og hvad I ikke har lyst til og sig fra FRA STARTEN fra, selvom det kan være svært og man kan føle at man måske skuffer nogen. Når svigermor siger at hun vil stå for alle borddekorationerne eller at du da skal giftes i hendes gamle brudekjole så tak hende for den kærlige tanke og lad hende vide at du er rørt over at hun tager en interesse i jeres bryllup, men at du ikke er interesseret og derfor må takke nej. Selvom det kan føles svært i øjeblikket. Man gør hverken sig selv eller familien glad ved at lade sig presse ind i nogen løsninger, som man ikke har det godt med.

2) Sørg for at planlægge så meget som muligt i så god tid som muligt. Tænk i god tid, alle praktiske detaljer på dagen igennem fra du står op den morgen, til festen er forbi. De værste brølere er som regel ikke de store ting, men at man har glemt at arrangere en eller anden lille ligegyldig ting, som enten kan sætte dagen helt i stå eller rykke tidsplanen. Beslut hvordan I vil gøre med gaveudpakning, tidsplan og alle den slags ting, så der ikke er noget I skal diskutere eller stresse over på dagen.

Sørg også for at være i så god tid med forberedelserne, sådan at du egentlig er færdig med det hele en uge før din bryllupsdag og kan have en dejlig uge før brylluppet, hvor I slapper af og kommer i overskud og nyder hinanden mens I glæder jer til den store dag. Spis sundt, få din søvn og hav tid til at holde fri fra planlægningen i dagene op til brylluppet - så risikerer du ikke så let at blive syg/få bumser eller forkølelsessår og det er den bedste skønhedskur og giver optimale betingelser for romantikken mellem dig og din partner.

Sørg for at tilrettelægge din bryllupsdag sådan at du og din mand absolut INGEN forpligtelser har. I får nemlig ikke tid til noget som helst andet end at være brudepar den dag.

3) Sørg for at få ALLE aftaler på skrift - i detaljer! Især med feststedet. Og bed jeres forlover, toastmasteren eller en anden der er egnet, om at have mappen/en konvolut med aftaler og kvitteringer på sig på dagen som dokumentation ved en evt. uoverensstemmelse. Hvis der skal afregnes kontant for noget, så lav konvolutter med beløbene og skriv evt et lille kort med jeg _______ har modtaget _______ kr som fuld betaling for fotografering/servering/musik/whatever som modtager kan underskrive som kvittering og giv ansvaret for opbevaring og betaling til een I stoler på.

4) NYD processen med at vælge en brudekjole og prøv EN MASSE brudekjoler og tag billeder forfra, fra siden og bagfra. Når du har set på billederne nogle dage, så læg billederne væk en uge eller to og se på dem igen. Det er ikke altid den stil man egentlig havde sat sig fast på, der klæder een bedst og det ser man meget mere tydeligt på et foto end foran spejlet. Lad dig ikke presse til at købe en kjole i butikken her og nu - hverken af ekspedienten eller dem du har med.

Tænk på at kjole og sko skal være behagelige. Masser af sten og perler på overdelen kan kradse hul på indersiden af armene. Brudesatin (polyester) bliver ekstremt varmt - overvej en kjole i 100 % silke hvis du har tendens til at få det for varmt. Hvis du normalt ikke bryder dig om at være meget bar, er det måske en god ide at vælge en kjole med ærmer/en jakke eller købe et sjal til, som du kan tage over dig, hvis du føler dig utilpas eler fryser. Få dine brudesko blokket hos en skomager og gå dem til hjemmefra i rigtig god tid, så de er behagelige at have på på dagen.

5) Vedtag på forhånd at fra du vågner på din bryllupsdag vil du ikke lade dig gå på eller stresse af noget som helst. Du kan ikke nå at gøre mere eller lave om på noget - men du kan ødelægge dagen for dig selv, ved at blive vildt ked af det hvis bilen bryder sammen og du kommer for sent til vielsen eller feststedet har glemt bryllupskagen, din svigermor holder en ond tale eller feststedet snyder jer for noget. Nyd dagen og vent med at hidse dig op til en anden dag.

Forkusér på din ægtefælle og på at skabe et mentalt rum sammen hvor I oplever dagen sammen og bare nyder hinanden og vær large og spring op og fald ned på de ting der går galt.

Med venlig hilsen

Louise

0

3) Sørg for at få ALLE aftaler på skrift - i detaljer! Især med feststedet. Og bed jeres forlover, toastmasteren eller en anden der er egnet, om at have mappen/en konvolut med aftaler og kvitteringer på sig på dagen som dokumentation ved en evt. uoverensstemmelse. Hvis der skal afregnes kontant for noget, så lav konvolutter med beløbene og skriv evt et lille kort med jeg _______ har modtaget _______ kr som fuld betaling for fotografering/servering/musik/whatever som modtager kan underskrive som kvittering og giv ansvaret for opbevaring og betaling til een I stoler på.Med venlig hilsen

Louise

Det kan ikke siges for tit. Også selvom pågældende leverandør siger at det måske ikke er nødvendigt. Man hører så tit om folk der bliver brændt af og ofte er der netop ingen skriftlige aftaler om det. Jeg har en teori om at det at en leverandør tvinges til at lave en skriftlig aftale eller en bekræftelse i sig selv er med til at forebygge misforståelser og forglemmelser hos denne.

Herudover er det altid en god ide lige at tale med pågældende leverandør op til festen. Det kan være lang tid siden aftalen er lavet og det er altid en god ide lige at følge op på tidspunkter m.v.

Vedr. den 2. halvdel forholder det sig dog sådan at langt de fleste leverandører - inkl. os selv - udsteder en faktura, og har man den med ude, så kvitterer man for betalingen på den. Langt de fleste af vores kunder vælger dog at betale via bank lige inden, fordi de ikke vil rende rundt med eller spekulere på penge til festen, og de har så også inden festen modtaget en faktura hvor der står betalt på.

Edited by diskobil
0

Her er mine gode råd, her 2 uger efter brylluppet:

- sørg for at der er noget "rigtigt" at spise til receptionen, de fleste er ret sultne på det tidspunkt.Bagels fungerede perfekt for os - kage er IKKE nok.....

- sørg for at aftale med feststedet om aftenen præcist hvad I skal gøre med jeres ting (gaver, musik, mærkelige ting der er brugt ved indslag)

- sørg for at have ekstra nylon strømper. Hvis du har tylskørt, så vær forberedt på at skørtet river dem i stykker.

- hav lidt tid sammen i løbet at dagen, det er superfedt lige at få snakket sammen privat

- start så tidligt som muligt - så varer dagen naturligvis meget længere

- hvis du har gæster der kommer fra langt fra eller meget sjældent ser, så prioter at få snakket lidt med dem (her mener jeg ikke fjerne onkler, men f.eks. veninder som er fløjet ind fra udlandet)

- hvis muligt, så rejs dig under middagen og gå lidt rundt og hør hvordan de forskellige gæster har det. Det er superrart at stå lidt op, og gæsterne bliver meget glade.

- skriv evt. ned hvem der tager billeder - man kan IKKE huske det dagen efter (nu mener jeg ikke fotografen, men blandt gæsterne). Man vil gerne have så mange billeder som muligt, og det kan være at der er en onkel som har taget rigtig mange gode billeder.....

- sørg for efter brylluppet at have noget tid sammen, hvor I har gode muligheder for rigtig at få snakket (dvs. skal I på bryllupsrejse, så lav et så simpelt program som muligt)

Og så en enkel ting: nyd det

Men sig fra når folk minder dig om på dagen at du skal nyde det - det er sgu' pisse irriterende!

:thumbsupsmileyanim: Fru Aas

0

:thumbsupsmileyanim::loveboard::cheerleader3:

Til alle vordende brudepar!

Denne her tråd er alt for god til at være gemt væk - så derfor tillader jeg mig at hente den frem igen!

Kærlige tanker fra

Rikke Marie

0

Annonce ♥