metteandreas

Festlokale eller restaurant?

46 posts in this topic

Vi skal holde fest på Hørby Færgekro. En restaurant på tuse næs ved holbæk.

Vi har simpelthen valgt at betale os fra alt. Vi skal bare komme med blomster og bryllupskage og så vælge farven på servietter og den slags. Sådan har vi det bedst selvom det er halvdyrt, men tror egentlig at prisen bliver nogenlunde det samme i forhold il hvis vi skulle ud og leje et lokale (eller telt som vi snakkede om engang) samt personale, m.m.

0

Annonce ♥

Hejsa!

Vi har valgt en af variation af forsamlingshuset, nemlig en EFTERSKOLE! Flere grunde:

1. Det er min kommende mands arbejdsplads, så det koster os ikke en krone at være der

2. Det har alle de faciliteter, vi har brug for: Festsal, storkøkken, overnatning til alle gæster, nabo til skov og strand bl.a.

3. Den ligger 10 minutter fra kirken

4. Vi kan være der helt op til en uge før og gøre klar, så vi ikke behøves at stresse. Vi har også inviteret folk fra fredag til søndag, så der er tid til at snakke ordentligt med alle de mennesker vi ikke har mulighed for at se så tit.

5. Vi kan feste hele natten!!

Mht. økonomien, så kommer vi nok til at bruge det sammen, som hvis vi havde købt en pakkeløsning. Men jeg synes vi får meget mere for pengene ved at holde det på efterskolen. En masse af de ting vi har råd til nu - 5 mands orkester, 80 gæster, gourmet menu, bryllupsfotograf, stor brudekjole, bryllupsrejse - ville der ikke have været råd til, hvis vi ikke vi havde et sted vi kunne få gratis og selv gjorde en del af arbejdet.

Der er faktisk flere efterskoler, der udlejer sine faciliteter i somerferien til MEGET billige penge. Det kan man jo også have med i sine overvejelser :)

Knus fra

Gaughin

0

Vi havde først bestemt os for at holde det hele på restaurant. Men vi var begge lidt irreterede over de rammer det gav os, fordi vi f.eks. gerne ville have at festen sluttede når den sluttede. Og ikke når bussen skulle køre folk hjem (vi skulle holde det ude "på landet" selvom vi bor i København og skal vies i København).

Så vi ombestemte os simpelthen og har nu fundet den perfekte løsning. En nedlagt restaurant på Østerbro der nu er selskabslokaler. De leverer maden, kunne hjælpe os med serveringspersonale, vi må selv medbringe drikkevarer (hvilket har gjort at vi nu har råd til at Diskobil kommer og underholder) - ja det bliver helt som vi har ønsket os (omend omgivelserne ikke er så romantiske som man godt kunne tænke sig).- Gitte

og det at I ikke skal være ude på et bestemt tidspunkt matcher jo også meget Diskobil-konceptet: At vi spiller til festen slutter.

Der er mange steder hvor man kan fortsætte længere end eks. kl. 2 men ofte koster det ekstra. Kommer man ud i provinsen kan man dog godt finde steder, hvor man betaler en fast pris og kan fortsætte til man slutter. At man har frit lejde i forsamlingshusene er dog ikke ensbetydende med at disse fester altid først slutter tidligt om morgenen, men man er som brudepar fri for at gøre sig bekymringer om økonomi undervejs. Det gælder i forhold til lokalerne som i forhold til musikken.

0

Annonce ♥

Hej!

Vi ville utrolig gerne have et slotsbryllup, men med et budget på 130.000 har vi måtte gå på kompromis, da vi også har en masse gäster vi gerne vil dele dagen med, vi er derfor faldet for sonnerupgaard gods hovedbygning som vi har lejet inkl. alle värelserne der er oven på, med bryllupssuite og otte andre värelser til den närmeste familie. Her får vi de romantiske omgivelser vi gerne vil have og samtidig står vi selv for alt, vi har selv skaffet kok, serveringspersonale osv. mine foräldre og svigerforäldre sörger for opdäkning dagen för, da man har hele bygningen fra fredag til söndag. dagen efter får vi leveret morgenmad det er med i prisen, som faktisk er ret overkommelig...men tjek deres hjemmeside... det er nästen federe i virkligheden :thumbsupsmileyanim:

0

Hej!

Vi ville utrolig gerne have et slotsbryllup, men med et budget på 130.000 har vi måtte gå på kompromis, da vi også har en masse gäster vi gerne vil dele dagen med, vi er derfor faldet for sonnerupgaard gods hovedbygning som vi har lejet inkl. alle värelserne der er oven på, med bryllupssuite og otte andre värelser til den närmeste familie. Her får vi de romantiske omgivelser vi gerne vil have og samtidig står vi selv for alt, vi har selv skaffet kok, serveringspersonale osv. mine foräldre og svigerforäldre sörger for opdäkning dagen för, da man har hele bygningen fra fredag til söndag. dagen efter får vi leveret morgenmad det er med i prisen, som faktisk er ret overkommelig...men tjek deres hjemmeside... det er nästen federe i virkligheden :thumbsupsmileyanim:

0

Jeg er først lige gået i gang med at planlægge mit eget bryllup - og der er ikke engang fastsat tidsplan endnu. Men det skal helt sikkert IKKE være på en restaurant.

Jeg har været til mange bryllupper både i forsamlingshuse, i spejderhytter og på mellemfine og rigtig fine restauranter, og jeg tror det kommer meget an på, hvordan man selv er, og hvordan man ønsker dagen skal forløbe - hvor meget indflydelse man vil have.

Jeg kan godt lide at have en høj grad af indflydelse og spare penge. Og for vores kommende bryllup med ca. 90 gæster er forskellen fra alm. restaurant til forsamlingshus altså 25.000 - 50.000,- kr. (vel og mærke uden ekstra drikkevarer). Dertil kommer at jeg gerne vil have stor indflydelse på maden og evt. lave noget selv... dog overhoved ikke røre en finger på selve dagen. Jeg vil også gerne have lidt speciel bordpynt mv.

Fordelen ved restaurant er helt klart at man kan bestille og så læne sig tilbage... Men jeg vil dog nævne, at man heller ikke her kan være 100% sikker på, at det kører efter bogen.....

Fordelen ved andre steder er, at man kan feste natten lang, få alternativ pynt / indretning, at der ikke er andre selskaber / gæster mv. samt en mere afslappet stemning. Og der findes faktisk rigtig mange fine festlokaler i forsk. stand til rimelige penge.

Jeg har været til et bryllup med overnatning i en spejderhytte. Det var fantastisk. Fik smadder lækker mad lavet af en rigtig dygtig kok, festede natten lang, sov i sovesal, spiste brunch dagen efter. Det kan absolut anbefales.

Med hensyn til service på selve aftenen tilbyder visse cateringfirmaer at komme med serveringspersonale. Så er det deres ansvar, at der kommer nogle, aflønning mv.

Men som sagt så tror jeg det er meget individuelt.... Så det er nok noget med at læne sig tilbage i sofaen og føle efter, hvad netop DU har lyst til....

Held og lykke med planlægningen

Mvh BBP

0

Annonce ♥

Hej

Jeg tror man skal spørge sig selv hvad det er man kan lide ved forberedelserne til festen. Det er vigtigt at det ikke er ideen om at stå for det selv der lokker men rent faktaisk en reel lyst og et overskud. Jeg har altid syntes at det lød hyggeligst at stå for det selv og jeg vil rigtig gerne være sådan en der hygger og har overskud til at stå for alt til drømmebrylluppet selv... MEN DET ER JEG DESVÆRRE BARE IKKE! Og det tror jeg det er vigtigt at man lytter til. Jeg kender mig selv så godt at jeg ved at det enste vildt hyggelige ved et hjemmegjort bryllup for mig vil være tanken. Men den er til gengæld også rigtig dejlig, så hvis du er en der trives med ansvaret, så er det da bare på med vanten!

Vi har selv valgt at holde det på en sjask chamerende kro ( ikke sådan en stegt flæsk og persillesovs en :boohoo: ). Vi synes ikke det bliver meget dyrere hvis man alligevel har nogle krav til mad og vin. Vi synes også at der er masser af hyggelige ting at forberede alligevel.. med overskud så det rent faktaisk kan blive hyggeligt. Det er bla sådan noget som valg af ringe, blomstervalg, madvalg, og kagevalg. Kagen har vi f.eks valgt skal indtages i skoven udenfor kirken sammen med champagne vi selv henter i tyskland og ligger på køl i store tin kar med is. Kagen er vores egen hjemmelavede yndlings chokoladekage formet som store hjerter med marcipan dekoreret med en naivistisk sjov og sød tegning vi har tegnet af hinanden som går igen på invitationer, bordkort mm.

Det jeg prøver at sige er hvis bare at der er så utrolig mange måder at gøre det på, så det passer lige præcis til jer og jeres lyster. Men husk at det er vigtigt at det ikke bliver ideen om noget I gerne vil være eller andres forventninger der styrer, men udelukkende jeres lyst. Det man trives med afhænger jo fuldstændig af hvem man er. Jeg ved f.eks at jeg ligger i risikogruppen for ikke at kunne kaste ansvaret fra mig ved festen hvis jeg selv har planlagt alt. Så uanset hvor hyggelig jeg synes tanken er, så er jeg bange for at jeg vil ende med ikke at være ordentlig tilstede fordi halvdelen af mig er ude i køkkenet og den anden ikke har sovet en uge op til festen. Og det ville være ret skidt til sådan en særlig dag! Ønsker jer alt det bedste!

0

Hej!

Vi skal holde vores bryllup på Dronninglund slot i Nordjylland. Det har vi altid drømt om, så vi er naturligvis rigtig glade for at vi har muligheden for det :thumbsupsmileyanim: Æren skal mine dejlige forældre have, fordi de betaler for festen TAK MOR OG FAR! :balloons:

Vi har lejet hele slottet med værelser og det hele, så gæsterne overnatter og spiser morgenmad dagen efter. Over halvdelen kommer langvejs fra, så det er den perfekte løsning synes vi :boohoo:

Vi skal give ca. 740,- kr pr kuvert og 18.000,- kr for leje af slottet. Det er ganske vist mange penge,men taget alt i betragtning synes jeg faktisk det er en ok pris.

Vi får vores drømmebryllup og gæsterne sidder ikke og spytter i glassene fordi de skal køre og så får vi mulighed for at sige ordentlig tak og farvel dagen efter -HAHA-

:balloons:

0

Vi har valgt at holde det "ude" - altså i et lokale hvor alt er inkl. Borddækning, servering, mad, oprydning osv.

Vi har 2 små børn og hvis vi selv skal ordne det hele, så vil det være på bekostning af dem i dagene op til og dagene efter. Desuden vil jeg slet ikke kunne hygge mig på samme måde, hvis det var mit ansvar om der var småkager nok, øl og sodavand nok.

Så for os er den bedste løsning at holde det "ude"

0

Vi har undersøgt som sindsyge på hvad der kunne betale sig osv.osv. for jeg vil hellere gøre en smule selv og så få en kæmpe bryllupsrejse ud af det..gider ikk betale 1200; kuverten for at mine gæster skal overforkæles på en vild kro eller lignende..

Så det hele endte med..efter megen overvejelse at gøre det selv.

Jeg vil så gerne have sølv-dæktallerkner og store herregårdslysestager og guldstole.. det kunne jeg næsten kun få hvis vi lavede det selv.

Så min kommene mands arbedjskammerat er medejer af Øster Ulslev forsamlingshus,..og det får vi billigt.. så har vi hyret en professionel kok og 4 proffessionelle tjenere som skal servere alt.. vi vil have tallerken serveret mad og skænket vin.. men alligevel selvom vi selv sørger for lokaler, indretning,mad og drikkevarer selv. har vi holdt os under det aller billigste som vi kunne finde af kuvertpris..den lå på 600 kr. Vi når højst op på 400 kuverten ved at gøre det selv..og det er mange penge i sidste ende!!

Bryllupskagen laver min søster som har lavet bryllupskager til omkring 20 bryllupper..

Duge og servietter sørger min svoger for som arbejde på de forenede dampvaskerier..så JA.vi har mange fordele..som andre skal betale for..men nogen gange skal man bare sørge for at undersøge lidt nærmere..så kender man sikkert nogen som kender nogen.. og det kommer virkelig en til gode i sidste ende.. vi har forlangt gala påklædning af alle gæster til om aftenen.. for vi vil have det ret de luxe agtigt..

Vi har så fået venner og familie til at hjælpe dagen før med opdækning og oprydning af alt..ja..det er hvad man også har sine venner til! jeg vil til enhver tid hjælpe mine venner på samme måde..så vi skal bare nyde hinanden dagen efter og pakke gaver op! det rigtig fedt!!

Husk på at man behøver ikke andre for at det skal være et rigtig cool bryllup.. vores bryllup bliver uforglemmeligt og utroligt lækkert.. med lidt hjælp fra os selv op til den store dag!

0

Annonce ♥

PUHA :thumbsupsmileyanim:

Det er da rart at læse at jeg ikke er den eneste der er lidt på herrens mark hvad angår: " hvor skal vi holde festen?!!!"

Det lyder jo helt fantastisk med jer der skal holde det på et slot. Det ville jeg også gerne, men eftersom vi gerne selv vil betale for hele molevitten og ikke vil ud at låne penge til det, har vi nok en grænse der siger omkring de 80.000.

I bund og grund vil vi egentlig gerne holde det på en rigtigt hyggelig kro( ikke suppe, steg is) hvor vores gæster kan overnatte sammen med os, men efterhånden som jeg får nogle tilbud ind ad døren lyder det som om det bliver for dyrt for os. ØV

På den anden side kunne jeg godt se det hyggelige i at holde det i lejede lokaler, så vi bare kunne feste igennem til den lyse morgen. Men jeg er lidt bekymret for om det kræver for meget, og at jeg højst sandsynligt ville ende som en rigtig bridezilla :bearhug::balloons: . og det vil jeg nu alligevel ikke udsætte min stakkelse kæreste eller familie for :balloons:

Så lige for tiden er vi igang med at indhente tilbud fra diverse restauranter.

Så hvis der er nogen der kender et hyggeligt festlokale(hvor man evt. kunne overnatte), og en rigtig god kok der har sit eget serveringspersonale med vil jeg da mægtig gerne høre fra jer :boohoo: .

Vi skal giftes i en lille by på midtfyn, så det skulle egentlig bare ligge et sted på fyn.

Det er da vist godt at det først er til næste år vi skal giftes :carrot: . så kan jeg rigtig nå at blive helt -HAHA-

danica

0

Vi holder festen på en restaurant. Da vi begyndte på forberedelserne, fik jeg at vide mange gange at det ikke kunne betale sig at holde den i et festlokale og arrangere alting selv, altså det var kun marginalt dyrere at holde festen på en restaurant. Jeg er så mageligt anlagt at jeg sætter stor pris på at andre sørger for den del af brylluppet. Vi skal godt nok være ude allerede kl. 2, men jeg valgt at se sådan på det at vi så kan være nogenlunde friske til dagen efter hvor vi tager i sommerhus i Nordjylland :boohoo:

Som talt ud af min mund!!!

Jeg vil have det sådan, at jeg bare kan sætte mig til et smukt bord, at oprydningen og opvasken IKKE er mit ansvar og vigtigst af alt: Hvis noget kikser i køkkenet er det IKKE mig som skal tage mig af dig.

Derfor har vi købt hele pakken på Hotel Himmelbjerget: 695,- kr. pr. kuvert og det er inkl:

Borddækning + blomsterdekorationer

Servering hele dagen/aftenen/natten

Velkomstdrink

3-retters middag

Kaffe/småkager og 1 likør/bailey/cognac pr. person efter middagen

Natmad

Drikkevarer ad libitum under HELE arrangementet

Udover dette skal vi betale:

Kaffe/drikkevarer om eftermiddagen

Vi kommer selv med bryllupskage til om eftermiddagen

Opdækning til eftermiddagen tog de ikke betaling for: "Vi skal jo alligevel dække op til jer ved middagsbordet"

Overnatning + morgenmadsbuffet koster 500,- for en dobbeltværelse.

Vi sover gratis, og det gør vores forældre også (dvs. 3 hold forældre, for jeg er skilsmissebarn..)

Jeg synes det er en rigtig fin pris, og jeg er lykkelig for det!!

0

PUHA :boohoo:

Det er da rart at læse at jeg ikke er den eneste der er lidt på herrens mark hvad angår: " hvor skal vi holde festen?!!!"

Det lyder jo helt fantastisk med jer der skal holde det på et slot. Det ville jeg også gerne, men eftersom vi gerne selv vil betale for hele molevitten og ikke vil ud at låne penge til det, har vi nok en grænse der siger omkring de 80.000.

......................................................................

I

Hej danica

Vil bare lige skrive en kort meddelses lidt henvendt til dig pga dine forespørgsel...

Vi var selv meget i tvivl. vi havde set en meget fint festloksle som tiltalte os meget, særligt fordi vi også kunne holde vores reception der... vi havde faktisk besluttet os til det, men synes alligevel vi ville kigge på et andet alternativ for at se på sådan et arrangement og blive helt sikker på vores valg....

Vi tog derfor ud os så på et vandrehjem som også holder fester.... skælskør lystskov (www.lystskoven.dk) og vi faldt for det med det samme, midt i en lysning i skoven med alle bøgetræerne der netop var sprunget ud - så idyllisk og tiltalende. Da vi kom ind var både lokaler og værten lyse og venlige og ovenikøbet var manden fuld af spas :-) lige noget for os.

Lokalerne var fine lyse og nye....og der er mulighed for at alle gæsterne kan overnatte.... vi betaler ikke overnatningen, men tilgengæld er det billigt for dem at leje et vær. 300kr for et dobbeltværelse, eller 350kr for et 4-5 personers værelse...

Vi så os lidt omkring....og det er så fint.

Vi skal give 525 for et arrangement med velkomstdrink, 3 retter, vinmenu, kaffe/the+avec, samt natmad.... incl borddækning blomster osv.

det synes jeg faktisk er billigt.... og overkommeligt....

ulempen er så at vi ikke kan smage maden, men fordelen er at mine forældre har været der til en fest hvor alt bare var som de ønskede det og værtsparret havde ikke en finger at sætte på det :-)

Det var måske en ide hvis man ønsker en rimelig prismæssig løsning og samtidig ikke vil stå for det hele selv...

Ved godt det ikke er på fyn, men der var måske lignende muligheder på nogle vandrehjem på fyn... prøv at se på www.danhostel.dk og se deres egne hjemmesider der....

Håber det giver lidt inspiration til andet end de helt traditionelle ideer.

God fornøjelse med planlægningen

Louise

0

PUHA :thumbsupsmileyanim:

I bund og grund vil vi egentlig gerne holde det på en rigtigt hyggelig kro( ikke suppe, steg is) hvor vores gæster kan overnatte sammen med os, men efterhånden som jeg får nogle tilbud ind ad døren lyder det som om det bliver for dyrt for os. ØV

På den anden side kunne jeg godt se det hyggelige i at holde det i lejede lokaler, så vi bare kunne feste igennem til den lyse morgen. Men jeg er lidt bekymret for om det kræver for meget, og at jeg højst sandsynligt ville ende som en rigtig bridezilla :bearhug::balloons: . og det vil jeg nu alligevel ikke udsætte min stakkelse kæreste eller familie for :balloons:

Så lige for tiden er vi igang med at indhente tilbud fra diverse restauranter.

Så hvis der er nogen der kender et hyggeligt festlokale(hvor man evt. kunne overnatte), og en rigtig god kok der har sit eget serveringspersonale med vil jeg da mægtig gerne høre fra jer :boohoo: .

Vi skal giftes i en lille by på midtfyn, så det skulle egentlig bare ligge et sted på fyn.

Det er da vist godt at det først er til næste år vi skal giftes :carrot: . så kan jeg rigtig nå at blive helt -HAHA-

danica

Jamen så kan jeg da klart anbefale jer at kigge hos Birch og Conrad i Odense. Jeg har spillet der et par gange og selvom det nok er en restauration og de sørger for maden så er det tip top og de har mig bekendt heller ikke noget imod at festen trækker ud. Men ellers prøv at kigge på nogle af Odd Fellows bygninger/lokaler.

0

Annonce ♥

Vi skal holde en gør-det-selv-fest i et lejet festlokale. Det er udelukkende et spørgsmål om økonomi. Det næstbilligste alternativ ville koste os omkring 17.000 kr mere!

Det ultimative ville have været Sonnerupgaard Gods, da det samtidigt ligger tæt på kirken og hvor vi bor, men det var simpelthen for dyrt. Den anden drøm ville have været en multipavillon (festtelt med vinduer hele vejen rundt og kupler!) men med leje af alt fra møbler til garderobestand ville det også blive megadyrt.

Så da jeg fandt vores selskabslokale til 2700 og samtidigt har hyret en kollega og hendes veninder som serveringspiger, så er jeg helt tryg ved det hele :griner:-

Vi har været dygtige til at uddelegere meget arbejde til andre (svigermor sørger for at receptionen glider, min mor modtager maden sammen med pigerne, pigerne sørger derefter for ALT med servering, udskæring, opvask osv) Så når festen ruller, så kan vi nyde det hele:)

Ja, det bliver et kæmpearbejde i dagene op til, og dagen efter (hehe), men det tager vi med som en ekstra charme ...HAHA!!

0

Hejsa

IIIHHH hvor er det spændende at læse jeres andres planer for jeres bryllup. :griner:-

Vi skal giftes til næste sommer, så vi har stadig god forberedelsestid, men vi er meget i tvivl om vi skal holde festen i et lejet festlokale eller om vi skal betale os for servicen hele aftenen og slippe for oprydningen dagen efter ved at holde det på en restaurant eller kro.

Hvad har I andre valgt?

Er meget interesseret I at høre hvad I har valgt og hvad der var udslagsgivende for jer?

Vi skal holde vores fest på Ballebro Færgekro i Blans ved Als og Sønderborg. Vi har altid vidst det skulle være der. Vi elsker stedet - og kender værtsparret. Vi orkede ikke at skulle arrangere det hele selv, for så villle vi (og i sær jeg) ikke få så meget ud af festen... så ville jeg rende rundt og lege vært og sørge for at tingene kørte på skinner.... så vi har valgt at betale os fra det meste, så vi ikke stresser op til med at skulle købe en masse ind og forberede en del ting... og slipper for den efterfølgende oprydning.

0

Hej Louise

Tak for tippet :thumbsupsmileyanim:

Har faktisk netop idag været i Kerteminde og se på noget der hedder Skovpavillonen, som ligge lige ved vandrehjemmet

Helt fantastisk skønne lokaler, sådan næsten til at betale sig fra( ca. 700,- pr.mand) og så har jeg hørt en masse godt om stedet.

Det eneste minus er bare at den nuværende ejer vil prøve noget andet, og man veed endnu ikke hvem der overtager. Så det er uvist hvilken madstil, prisleje osv. det kommer til at ligge i.

Puha :oops: ville ellers så frygtelig gerne holde vores fest der. Nu må vi se.

Tak også til diskobil for tippet :)

Jeg vil undersøge det du foreslog

danica

0

Vi er sådan rigtig til suppe steg og is , så vi har valgt lidt andet .

Vi skal holde det i et telt i haven og det bliver holdt i mine forældres sommerhus have tæt på strand og vand . Samtidig er det sted hvor vores piger og de andre børn der deltager kan rør sig .

0

Annonce ♥