MarieMus

M&M <3 2. maj 2009

3,411 posts in this topic

:super:Lidt om os :lol:
Efter et stykke tid på sidelinjen, hvor jeg har kigget med hos jer andre, er det vidst være på tide at jeg får min egen tråd. :shooter:

Vi hedder Morten og Marie.

Vi har været kærester siden 2. november 2002, og blev forlovet 2. november 2007, på vores 5 års dag.
Vi blev gift 2. maj 2009 :hug:

...-INDEX-...

Generelt
Vores kærlighedshistorie
Vores sang/e
Vores version af det perfekte bryllup
Vores bryllupsdato
Vores monogram
Kæresteringe
Farve tema – sølv og hvid

Fotograf

Polter beretning

Forlovelse
Forlovelsesringe
Forlovelsesringe bestilt
Prøveboxen fra Chanti er kommet
Vores forlovelsesringe
Forlovelsesberetning

Vielse
Borgerligt vielsesritual
Vores vielse
Espalie?
Bryllups bobler - se hvor fine boblerne er

Bryllupsboblerne og her er de helt færdige
Vielses location
Giftefoged - en vi kender
Lommeletter til "de våde øjne"

Indgangs musik

Ringæske

Fotograf

Festen
Feststed
Jukebox

Menu fra Smageriet

Drikkevarer

Dessert / Kagebord

Gæstebog

Bartendere

Bordpynt

Blomster 1. ide - Roser
Blomster 2. ide - Calla
Vaser
Bordpynts inspiration

Buket
Ideer til buket
Buket - callaer
Min brudebuket

Kreativt
Inspiration til invitation
Invitation - 1. udkast
Invitation - 2. udkast
Invitation - 3. udkast
Den endelige invitation

Scrapbog - vejledning til hvordan den laves

Skrub-af-poser
Prototype på skrub-af-pose

Den endelige skrub-af-pose
Indhold:

Tebreve med kærlighedste

Frøposer med sommerblomster

Chokolade

Tyggegummi

Plaster

Love heart rolls

Lille pose Haribo

Slikkepind

Kjole
Link til korte kjoler
Lidt flere kjoler
Kjoler til inspiration
Første prøve kjole
Kongelige inspirations kjoler
Anden prøvekjole - nu ligner det noget

Slør - med monogram

Strømpebånd

Making of the dress - 1. dag

Making of the dress - 2. dag

Making of the dress - 3. dag

Billeder af min drømmekjole

Min kjole

Frisure & Make up
Frisurer og billede af mit hår
Flere frisure og endnu flere
Frisure igen
Stylist

Sådan skal mit hår sidde

Assesories, duft osv
Mit unikke smykke - Gaffel armbånd
Halskæde og øreringe
Diadem
Smykkerne sammen
Mine smykker

Alle mine assesories
Parfume
Mit undertøj
Sko

Lingeri til bryllupsnatten

Nyt, gammelt, lånt og blåt

Nyt - kjolen

Gammelt - gaffel armbånd

Lånt - halskæde

Blåt -negle dekoration

Mortens outfit
Jakkesæt Morten har prøvet

Slipsnål

Strømper

Mortens outfit

Kager og topfigur
Favorit topfigur
Kager

Diverse
Billede i avisen

Bryllupsrejse

Personlige kuglepenne

Quiz

Præmie til vinder af quiz
Børnecitater
Traditioner
Love is… og her er en hel tråd
Oversigt over bryllupsdage
Bryllupssange
Facts om borgerlig vielse
Bettys berømte toblerone og hindbær bryllupskage
Huskeliste til brudens taske

Personlige bånd

Afrunding

Takkekort

Fotobog

post-27709-1194115173.jpg

Edited by MarieMus
0

Annonce ♥

Velkommen til :shooter:

Det er svært at holde sig væk herinde fra, når du først er begyndt - bare en advarsel ;)

Tak for advarslen. Er vidst allerede lidt afhængig af alle de dejlige beretninger, smukke kjoler og flotte buketter :super:

0

Annonce ♥

*-*Vores historie*-*

Selvom vi har svømmet sammen i mange år, fik vi først øjnene op for hinanden da vi startede i gymnasiet i 2002.

Vi var på introtur sammen i starten af 1.G og begyndte at snakke meget samme efter vi kom hjem.

Egentlig begyndte vi at snakke sammen fordi min veninde Sofie-Amalie bad mig skaffe Mortens nummer til hende. Så jeg skrev til Mette (Mortens lillesøster) som så gav mig hans nummer.

Når nu jeg alligevel havde hans nummer kun jeg da lige skrive lidt med ham, og var også nysgerrig omkring hvad Sofie-Amalie ville ham… Jeg blev mere og mere glad for Morten og vi snakkede tit sammen over MSN og især over sms. Mortens telefonregning steg meget voldsomt og hans mor undrede sig...

Dog mente Morten ikke at vi skulle være kærester, da han vidst bedre kunne lide Sofie-Amalie (men hun havde altså en kæreste…)

Endelig en dag skrev Morten, i en af vores utallige samtaler over MSN, at han havde ændret mening og nu havde følelser for mig… Så det tog mig omkring 3 måneder at overbevise ham om at vi skulle være kærester.

Den 2. november 2002 var jeg til gammel klasse fest, men da det blev kedeligt spurgte jeg Morten om vi ikke skulle mødes. Morten var til familie fødselsdag, men det fik han hurtigt afsluttet og vi mødtes. Vi sad på en bænk tæt på mit hjem og snakkede et par timer. Vi snakkede om svømning og skolen og det stævne Morten skulle til dagen efter. Da vi skulle hjem af krammede og kyssede Morten mig farvel og jeg var solgt. Efter det første kys cyklede Morten hjem gennem Hørsholm med et kæmpe smil på læben. Dagen efter var Morten til stævne og han havde det samme store smil på hele dagen :-)

Den første tid var vi ret generte, vi var jo kun 16 og 17 år. Men da genertheden var overvundet havde vi den bedste tid sammen. Nyforelskede, unge og tossede. Begge familier var glade på vores vegne, dog skulle Mortens forældre lige vænne sig til at Morten havde en kæreste (jeg er hans første kæreste)

½ årsdag: Vores første fejrings dag :rolleyes: Vi havde købt gaver til hinanden og hyggede os efter skole. Jeg havde købt to par satin boxershorts til morten og han havde købt tre led til mit armbånd. Dog har leddene altid siddet på mit ur, da jeg gerne ville havde dem på hele tiden. (se billede)

Min mor kom hjem med dejlig frokost og kager til os. Hun synes vi var så søde når vi gik op i vores ½ års dag.

1 års dag: Vi havde bare planlagt en stille og rolig dag. Vi havde været tidligt oppe og på arbejde, så vi faldt i søvn om eftermiddagen. Da vi vågnede var klokken omkring 17.00 og vi tumlede ned for at se hvad vi skulle have til aftensmad, men det var en hemmelighed.

Min lillebror opførte sig underlig… Han sagde at hvis der kom nogen og ringede på så skulle vi åbne. Det var lige omkring hallowen så det tænkte vi ikke mere over, indtil det ringede på. Vi gloede godt nok noget da vi åbnede og så Mortens forældre og hans lillesøster stå udenfor og sige tillykke.

Min mor havde inviteret dem til at fejre os. En rigtig dejlig tanke og vi havde en rigtig hyggelig aften.

Vores efterfølgende årsdage har vi holdt stille og roligt med hygge og en middag i byen.

Ja jeg kunne blive ved med at fortælle om vores forhold, men stopper her.

post-27709-1180641585.jpg

Edited by MarieMus
0

*-*Vores sang/e*-*

Det er en lidt speciel sang, men den siger bare så meget.

Ozzy Osbourne

I just want you

There are no unlockable doors

There are no unwinnable wars

There are no unrightable wrongs or unsingable songs

There are no unbeatable odds

There are no believable Gods

There are no unnameable names,

Shall I say it again?

Yeah

There are no impossible dreams

There are no invisible seams

Each night when the day is through,

I don't ask much

I just want you

I just want you

There are no uncriminal crimes

There are no unrhymable rhymes

There are no identical twins or forgivable sins

There are no incurable ills

There are no unkillable thrills

One thing and you know it's true,

I don't ask much

I just want you

I just want you

I just want you

I just want you

I'm sick and tired of bein' sick and tired

I used to go to bed so high and wired

Yeah - yeah - yeah

I think I'll buy myself some plastic water

I guess I should have married Lennon's daughter

Yeah - yeah - yeah - yeah

There are no unachievable goals

There are no unsaveable souls

No legitimate kings or queens,

Do you know what I mean?

Yeah

There are no indisputable truths

And there ain't no fountain of youth

Each night when the day is through

I don't ask much

I just want you

I just want you

I just want you

I just want you

I just want you

I just want you

Yeah, yeah, yeah

I just want you

I just want you

Hey yeah

I just want you

Yeah, yeah, yeah

I just want you

Hey

I just want you

I just want you

Har også to som er lidt søde og som også betyde noget for os.

Alletiders Jul

Jeg elsker dig

Pyrus: Jeg elsker dig, fordi du er en... øhh...

Gudinden: En Ø?

Pyrus: ..en øde palmeø der ligger i den salte sø!

Jeg elsker dig fordi... fordi...

jeg elsker dig og vi ka' li'

hinanden, som en ridder og hans mø!

Freja: Jeg elsker dig fordi...j eg ved det ikk'...

Gudinden: Ved det ikk'?

Freja: ..ved det ikke med min hjerne,

men med hjertet der slår klik!

Jeg elsker dig langt mer'... langt mer'...

end nu og da og her og der,

langt mer' end blot et enkelt øjeblik!

Begge: Jeg ved at du er skabt for mig

og jeg for dig,

og du og jeg,

vil altid holde sammen ligemeget hvad der sker!

Den ægte sande kærlighed

går op og ned,

men varer ved -

så derfor er jeg sikker på, vi aldrig skilles mer'!

Pyrus: Jeg elsker fordi du er...hvem ve'..

Gudinden: Hvem ve'???

Pyrus: ..hvem ve' - måske det allersmukkeste jeg får at se!

Jeg elsker dig fordi...fordi..

du er det rene trylleri -

og simpelthen det bedste der ku' ske!

Freja: Jeg elsker dig fordi...jeg mangler ord..

Gudinden: Mangler ord?

Freja: ..Ja, ord der kan beskrive hvordan kærligheden gror!

Jeg elsker dig så uh...så åh..

så indeni og udenpå -

du er det allerbedste her på jord!

Begge: Jeg ved at du er skabt for mig

og jeg for dig

og du og jeg

vil altid holde sammen ligemeget hvad der sker!

Den ægte sande kærlighed

går op og ned,

men varer ved -

så derfor er jeg sikker på, vi aldrig skilles mer'!

Ja, derfor er jeg sikker på, vi aldrig skilles mer'!!

Alletiders Julemand

Ingen er som dig:

Du er den jeg aller bedst kan li -

for det meste,

den jeg meget heller' ville se -

end de fleste.

Indimellem blir' jeg så tosset og vred,

og andre gange er,

det bare kærlighed.

Der er ingen der kan,

gøre mig så uh som dig...

Der er ingen der kan,

gøre mig åh som dig...

Du gør mig både lyk'lig og ør,

forvirret og fortryllelig og skør.

Du kalder på det værste,

og det bedste - på mig.

Der er ingen der kan gøre mig så ih, så uh, så åh..

som dig.

Du er den jeg helst vil snakke med -

sommetider,

den der altid former til at le -

når jeg gider.

Du er den som jeg kan bli' rasende på,

men du er også den,

der altid kan forstå.

Der er ingen der kan,

Der er ingen der kan,

gøre mig åh som dig...

Du kalder på det værste,

og det bedste - på mig.

som dig.

Jeg ku' ha' svoret at jeg kendte mig selv,

og altid ville vide hvad jeg ville.

Men når jeg truer med at sige farvel,

er det altid mig der blir' den lille,

og alle argumenter går til spilde.

Der er ingen der kan,

Der er ingen der kan,

gøre mig åh som dig...

Du kalder på det værste,

og det bedste - på mig.

Så ih, så uh, så åh -

som dig.

Som dig.

Som dig!

Edited by MarieMus
0

Annonce ♥

Hej Marie!

Tillykke med din egen tråd, og velkommen til dette skønne, inspirerende og vanedannende forum!

Hvor er det bare kært at du har de her Pyrus-sange, de er da bare for søde.. :rolleyes: der er bare visse ting man AAALDRIG bliver for gammel til! :cheerleader3:

0

*-*Vores version af det perfekte bryllup*-*

Ved at mange mener at jeg har alt for travlt med at blive gift og få børn, "I er jo stadig så unge…" men sådan er jeg altså bare. Gør ingenting for bare at gøre det, eller for at gøre som alle andre. Gør det fordi jeg føler jeg (vi) er klar til det og fordi vi ønsker det.

Har nok altid været ret moden (ikke for at prale ) og har altid haft en drøm om forlovelse, bryllup, barn osv…

Min drøm er dog blevet ændret en del, efter jeg fandt min kæreste. Har altid drømt om det helt store prinsesse bryllup med kæmpe hvid kjole og en perfekt dag, men det er ikke realistisk!

For det første kan jeg jo se hvad i giver for jeres vidunderlige bryllupper, og allerede der stopper drømmen. Det er alt for meget for vores budget. Med en SU og en elevløn kommer vi altså ikke langt. :-D og jeg gider ikke gøre det halvt!

Selvfølgelig vil jeg gerne bruge penge på denne dag, men alligevel har jeg meget svært ved at bruge så mange penge på én dag i mit liv. Og selvfølgelig er det en dag man altid vil huske og en dag man vil kunne se tilbage på for evigt, men kan ikke få mig selv til det.

For det andet er min Kæreste ikke særlig glad for at være midtpunkt. Han er meget genert og har klart givet udtryk for at han ikke har lyst til det helt store bryllup. Han er ikke vild med at have smoking/jakkesæt på. Han føler sig utilpas og alt for fin i det. Og jeg har bestemt ikke lyst til at tvinge ham til noget jeg ved han vil være ked af. Det vil også bare ødelægge min dag, hvis han går rundt og er sur.

For det tredje er både min mor og min moster skilt fra deres første mænd, har fundet nye og er blevet gift igen. Derfor er der ingen der forventer/ønsker at vi gør som dem. Ingen tvivl om at det er bedst at de er blevet skilt, men drømmen om at følge i min mors fodspor eksisterer ikke længere for mig.

For det fjerde blev min mor og hendes, ja nu mand, gift på rådhuset i marts. Det var simpelthen så hyggeligt og stille og roligt. Det er netop det vi ønsker. Vi er ikke særlig kristne og det betyder ikke noget for mig om det er Gud eller borgmesteren som "giver os lov til at gifte os." Det vigtige for os er, at vi mener at vi gør det rigtige og at vi gør det af kærlighed.

Ja der er mange grunde, men sådan ser virkeligheden ud for os. I starten var jeg ked af ikke at skulle have et stort bryllup, men efter jeg har vænnet mig til tanken er det den allerbedste løsning.

Det er vores dag og vi skal begge være 100 % tilfredse, glade og enige om den.

Vi er gået på kompromis med hinandens særheder og laver vores egen version af et vidunderligt bryllup sammen.

Sikke meget jeg skriver.. men gør mig også mange tanker...

Edited by MarieMus
0

Annonce ♥

Nu bliver jeg jo nysgerrig! Hvordan skal jeres bryllup så være?

Jeg hører selv til den galej, der ikke skal have stort prinsessbryllup :rolleyes:

Altså jeg har jo mine ideer og dem kender Kæresten ikke så meget til endnu... men jeg synes det skal være et rådhus bryllup, med pænt tøj og visse "bryllups detaljer." Selve vielsen bliver nok kun med den nærmeste familie, og så holder vi åbent hus/reception bagefter, for dem som har lyst til at komme.

Vi er enige om rådhuset og sådan men de nærmere detaljer kigger vi på når vi er blevet forlovet.

0

*-*Datoen*-*

Ja jeg har atså en eller anden skør ide om at vi kun skal have en dato der er "vores" og eftersom vi blev kærester den 2. november, så er den 2. november vores dag. 2/5 er vores ½ års dag og denne dato er også lidt i spil... Vejret kan muligvis være bedre 2/5, men det er bare ikke den helt rigtige dato...

Jeg vil super gerne forloves på den dato (hint hint) og giftes på den dato. Kæresten er helt med på den (så skal han også kun huske en dato :rolleyes: )

I 2007, er den 2. november en fredag (perfekt til forlovelse) :-D Der har vi været kærester i 5 år

I 2008 en søndag, kærester i 6 år

I 2009 en mandag, kærester i 7 år

I 2010 en tirsdag, kærester i 8 år

Edited by MarieMus
0

*-*Børnecitater i lange baner*-* :rolleyes:

BØRNECITATER - om kærlighed:

- Det er dejligt, når man har en kæreste, der holder af sig.

- Han købte en rose til sin kone, som han skyndte sig hjem og satte i vand.

- Jeg synes, kærlighed er en god ting - så længe det ikke sker, mens der er Disney-film i fjernsynet.

- Kærlighed er noget pjat. Men måske vil jeg gerne prøve det engang.

- Kærligheden skal nok finde dig, selv om du prøver at gemme dig for den. Jeg har prøvet at gemme mig for den, siden jeg var fem, men pigerne bliver ved med at finde mig.

- Jeg har ikke så travlt med at blive forelsket. Jeg synes, at fjerde klasse er skrap nok.

- Du skal ikke være ked af det, hvis du ikke har en kæreste. Der er en masse ting, man kan lave uden at have en kæreste.

- Jeg ved, at min storesøster elsker mig, for hun giver mig alt sit gamle tøj og er nødt til selv at gå ud og købe nyt.

- Du er nødt til at forelske dig, før du bliver gift. Så når du er gift, så skal I bare sidde sammen og læse bøger.

- Jeg lader min storesøster drille mig, fordi mor siger, at hun kun gør det, fordi hun elsker mig. Så driller jeg min lillesøster, fordi jeg elsker hende.

- Når man gifter sig, giver man hinanden et tavshedsløfte. Hvis man ikke holder det, bliver man skilt, og så må man dele lamperne og knivene imellem sig, og som regel bliver man ikke enige om, hvem der skal have børnene. Så må man gå til en børsmægler. Han bestemmer, at den ene skal ha´ børnene, og så får den anden et spisebord ekstra.

Nogle stensikre måder at få en person til at forelske sig i dig:

- Fortæl dem, at du ejer en hel flok slikbutikker.

- Vrik med dine hofter og håb det bedste.

Hvordan får man kærligheden til at holde ?

- Tilbring det meste af tiden med at elske hinanden i stedet for at gå på arbejde.

- Glem ikke din kones navn. Det laver roderi i kærligheden.

- Lær at kysse godt. Det kan få din kone til at glemme, at du aldrig bærer skraldeposen ud.

- Engang, når jeg er færdig med børnehaven, så går jeg ud og finder mig en kone.

Hvordan er det at være forelsket ?

- Som en lavine, hvor du må løbe for livet.

- Det er ligesom at have fødselsdag i maven.

- Hvis det at blive forelsket er ligesom at lære at trylle, så gider jeg ikke. Det tager for lang tid.

Om skønhedens rolle i kærlighed:

- Hvis du gerne vil elskes af nogen, som du ikke allerede er i familie med, så er det ikke nogen skade til at være smuk.

- Det er ikke altid et spørgsmål om, hvordan du ser ud. Se på mig. Jeg er flot som bare pokker, og jeg har ikke fået nogen til at gifte sig med mig endnu.

- Skønhed er kun overflade og det forsvinder. Men penge, de kan vare ved i lang tid.

Hvad er kærlighed ?

- Kærlighed er den følelse, du har, før alle de dårlige ting kommer i vejen.

- Da min bedstemor fik gigt, kunne hun ikke bøje sig og lakere sine tånegle mere. Så det gør min bedstefar for hende, selv om han selv har gigt i sine hænder. Dét er kærlighed.

- Kærlighed er, når en pige tager parfume på, og en dreng tager barbersprit på, og de går ud og lugter til hinanden.

- Kærlighed er, når du går ud og spiser og giver én de fleste af dine pomfritter, uden at du selv vil have nogen af hendes.

- Kærlighed er det, der er i stuen juleaften, hvis du stopper med at pakke gaver op og lytter.

- Kærlighed er, når du fortæller en dreng, at du kan lide hans t-shirt, og han derefter bærer den hver dag.

- Kærlighed er, når din hundehvalp slikker dig i ansigtet, selv når du har ladet ham være alene en hel dag.

- Kærlighed er det, der får folk til at sidde på bageste række i biografen.

Hvorfor opstår kærligheden mellem to mennesker ?

- En af dem har fregner, og så finder han en anden, der osse har fregner.

BØRNECITATER - om kærester:

- Hvis man har en kæreste og et marsvin, man godt kan lide, kan man godt kende forskel. - Kæresten, det er ham med hovedet.

- Jeg vil meget hellere have et kæledyr end en kæreste. For jeg synes, at katte er pænere end piger...

- Hvis man vil af med en kæreste, kan man bare rejse til Grønland og skrive: "Jeg savner dig slet ikke".

- Når man er forelsket, sidder den ene hjemme og drikker kaffe og ser en lille film. Og så har den anden ryddet op.

- Man kan mærke, man godt kan lide én ved at blive gift med hende.

- Man kan først få en kæreste, når man har bil. For ellers kan man ikke finde hende.

- Man finder en kæreste i Tyrkiet. For de vil gerne.

- Hvis man støder ind i hinanden på gaden, og manden siger: "Undskyld", og damen siger "Det gør ikke noget", så kan det være de flytter sammen.

- Man kan score en kæreste henne i fritteren, i det rum, hvor der står "FORBUDT" på døren.

- Man finder en kæreste inde i midtbyen, for der bor mange damer. De gider nemlig ikke gå rundt og passe grise.

- Jeg kan ikke rigtig huske, hvordan Pernille og jeg blev kærester. For det er faktisk mange år siden.

- Man kan finde en kæreste, hvis man reder sit hår hver dag, indtil hun siger ja.

- Hvis man bliver forelsket, spørger man: "Hej, vil du godt lige giftes med mig?".

- Hvis jeg ikke kan få dén, jeg er forelsket i, bliver jeg ikke ked af det, fordi jeg er tyrker.

- Man går hen til en og spørger, om de vil være kærester. Så siger de enten "ja" eller "nej"...

...eller også svarer de slet ikke.

- Hver gang man bliver gift skal man have en ring på. Så man kan kun blive gift med ti.

- Der er en sang om at general Napoleon var gift med 10.000....

- Hvis man ikke vil være kærester mere, behøver man ikke smide ting i hovedet på hinanden.

- Hvis nu ens kæreste går ud en aften, fordi han lige skal ned og købe nogle cigaretter, og han bliver slået ned, og han skal på hospitalet, og man ikke kan få ham hjem, så er det ikke sjovt at være forelsket i ham.

- Da min mor fandt en kæreste, inviterede hun ham hjem. Så blev han der lidt, indtil han fandt en kæreste.

- Man er forelsket, indtil man har født et barn. Og så er han alt for fuld.

- Når man har fundet en kæreste, lover man hende at gå i København og spise shawarma.

- Jeg ved, jeg ikke bliver skilt, for hun sagde "Ama´r halshug". Så hvis hun lyver, kan jeg bare halshugge hende.

- Hvis kæresten laver en kage til manden, og manden ikke gider spise kagen, så finder han en anden kæreste...

...det er nok fordi han ikke kan lide kagen.

- Jalousi er, når damen siger "Hej, skal vi ikke gå op i seng nu?". Og næste morgen begynder hun at pakke.

BØRNECITATER - om ægteskab:

Hvordan vælger man hvem man skal gifte sig med?

- Man slår plat eller krone om det. Plat betyder at man skal blive hos ham og krone betyder man skal prøve den næste.

- Man bliver nødt til at finde én, der kan li´ det samme som dig. Hvis du f.eks. kan li´ sport, så skal hun kunne li´ at du kan li´ sport, og så skal hun bare sørge for at der er masser af chips og dip.

Hvor gammel skal man være når man gifter sig?

- 23 er den bedste alder, for så har man kendt personen FOR EVIGT!

- Der findes ingen go´ alder at gifte sig. Man skal være et stort fjols hvis man gifter sig!

Hvordan ved en fremmed om et par er gift?

- Gifte mennesker ser som regel glade ud for at komme til at snakke med andre mennesker.

- Ægtepar ser tit lykkelige ud, når de snakker med andre mennesker

- Man kan måske blive nødt til at gætte, baseret på om de ser ud til at skælde ud på de samme børn.

Hvad tror du din mor og far har tilfælles?

- Ingen af dem vil ha´ flere børn.

Hvad gør de fleste når de går i byen med hinanden?

- Så skal man have det sjovt, og folk skulle bruge lejligheden til at lære hinanden at kende. Selv drenge har noget at sige, hvis man bare lytter længe nok.

- På det første stævnemøde fortæller de bare hinanden løgne, der som regel gør dem interesserede nok til at gå ud igen.

Er det bedst at være ugift eller gift?

- Det er bedre for piger at være ugifte, men ikke for drenge. Drenge har brug for nogen til at rydde op efter dem!

- Ugift er bedst af den simple grund at man ikke behøver at skifte bleer. Men hvis jeg nu alligevel blev gift, så skulle jeg nok finde på noget. Jeg ku´ bare ringe til min mor og invitere hende over til kaffe og ble-skiftning.

Hvad ville du foreslå man skal gøre, for at få et ægteskab til at virke?

- Man skal fortælle sin kone at hun er smuk, selvom hun ligner en lastbil!

- Hvis du vil beholde din mand, skal du tage en masse sexet tøj på. Især rødt undertøj med måske nogle diamanter på.

...om at blive gift for anden gang...

- Mænd er hjernedøde, så man bliver måske nødt til at prøve mere end én gang, for at finde én der er levende.

Hvordan ville verden være anderledes hvis folk ikke blev gift?

- Der ville sandelig være mange børn at forklare, ikke?

- Du kan være sikker på én ting - drengene ville stadig løbe efter os ligesom de gør nu!

Hvordan kan man se, at to personer, som er på restaurant, er kærester?

- Hvis han betaler for maden er de kærester

- Kærester kan sidde og se på hinanden så maden bliver kold. Andre spiser mens maden er varm.

- Se efter om manden har læbestift i ansigtet.

Hvordan lærer man at kysse?

- Du kan øve dig med dine dukker

- Det hjælper hvis man ser serier i fjernsynet

Hvornår må man kysse en anden?

- Når de er rige.

- Det er aldrig ok at kysse en dreng

Hvis det er din mor, må du kysse hende hele tiden. Hvis det er en anden må du spørge dem først.

- Det er ok at kysse, hvis man kan lide det, men det er et frit land, og ingen burde tvinges til det.

- Reglen er sådan: Hvis man kysser nogen, så skal man gifte sig med dem og ha´ børn med dem. Det er det rigtige at gøre.

- Når man er forelsket, kildrer hjertet.

- Når man elsker hinanden, brænder det i én.

- At fri vil sige, at man gerne vil være sammen med en det meste af tiden af ens liv.

- Når man er forelsket, er det ligesom, hjertet kysser kødet.

- Et ægteskab er et sted, hvor man propper ting ind i, som man gerne vil beholde.

- Når man er forelsket, er det, som der står en og kildrer én i maven hele tiden.

- Præsten siger: "Denne ring får du som tro på, at vi er forelsket og gift".

- Præsten skal give brudeparret en ring i kirken. Ellers ved de ikke de er gift.

- Præsten siger: "Vil du tage denne her kone og beholde hende i lang tid. Så må du kysse hende".

- Alle der er gift har ring på. Hvis de tager den af, er de umyndige.

- At fri er det samme som at redde en

- At fri vil sige at man gerne vil være sammen med en det meste af tiden af ens liv

- Bruden er flottere end manden. Det er derfor hun har slør på. For ellers er der måske nogen, der tager hende før de bliver gift.

- Bruden har slør på, sådan at manden kan åbne for hende, når han har lyst.

- Det er altid den, der elsker en, der frier.

- Det er godt at blive gift, hvis man ikke har en computer eller nogle andre man kan snakke med.

- Det sker at den man gifter sig med er den forkerte, at det bare er synsbedrag. Men så kan man bare skille sig og finde en ny og bedre.

- Du er nødt til at forelske dig, før du bliver gift. Så når du er gift, så skal i bare sidde sammen og læse bøger.

- Et godt ægteskab er, når den ene laver kartofler og den anden laver sovs.

- Et ægteskab er et sted hvor man propper ting ind i, som man gerne vil beholde.

- For at blive gift, skal man finde to ringe der er ens.

- Forskellen på at blive gift og ikke at blive gift er, at det er dyrere at blive gift.

- Forskellen på at have et kæledyr og en kæreste er, at man ikke kan blive gift med en hund.

- Hver gang man bliver gift skal man have en ring på. Så man kan kun blive gift med ti.

- Hvis der er en man gerne vil giftes med kan man prøve at gå ved siden af ham. Hvis man tør.

- Hvis der er en pige man gerne vil giftes med, skal man tage fri til hende.

- Hvis konen siger til manden at han skal vaske op og han gør det vil de leve lykkeligt.

- Hvis man ikke er gift kan man ikke komme på bryllupsrejse.

- Hvis man nu bliver gift så har man sin kone for sig selv.

- I kirken er det en præst der gifter en. På rådhuset er det en dame.

- I kirken lover de hinanden at leve, indtil de dør af det.

- I kirken skal man overbevise præsten om at man er skabt til at være sammen.

- Inden man bliver gift er det en god ide at invitere damen hjem et par dage. For tænk hvis hun havde sure tæer

- Jeg kender to der er blevet gift. Men de har ikke skiftet navn. De hedder stadig Walther og Annette.

- Jeg må selv bestemme hvem jeg vil giftes med. For jeg skal jo blive lykkelig.

- Jeg synes det er flot at blive gift i en kirke for der er mange præster der samler på modelskibe og hænger dem op i loftet.

- Man bestemmer selv hvem man vil giftes med, hvis hun gider.

- Præsten spørger manden om han vil gå damen i møde i modvind.

- Præsten spørger: "Vil du ære og begære din hustru?"

- Troskab er når man ror på at der er noget inde i ægteskabet.

- Man bliver gift for så ved man at man altid kan komme hjem til nogen.

- Man bliver gift fordi man er glad og føler at nu skal man være rigtig glad og en lykkelig familie

- Man gifter sig for at love hinanden noget

- Man har slør på for ens mor må ikke se at man har sminket sig

- Man kan ikke undvære en præst. For det er jo ham der har lært alle ordene udenad

- Jeg tror nok at man forventer at blive skudt med en pil eller noget lignende, men resten af det er vidst ikke så smertefuldt.

- Når man er forelsket, er det ligesom, man har fødselsdag i maven.

- Det er altid den der elsker en, der frier.

- Når man frier, spørger man pigen: "Gider du ikke komme hjem til mig og blive der, lige så lang tid du vil?"

- Når man er forelsket, kildrer hjertet.

- Når man elsker hinanden, brænder det i én.

- Når man er forelsket, er det ligesom, hjertet kysser kødet.

- Når man skal giftes, skal man huske at reservere plads oppe hos præsten.

- Når man er forelsket, er det, som der står en og kildrer én i maven hele tiden.

- Hvis man ikke er gift, kan man ikke komme på bryllupsrejse.

- Præsten siger alt mulig med Gud, og så siger han alt mulig med kærlighed - og så spiser man.

- Polterabend er, når man kommer ud at køre i noget, som man slet ikke kan.

- Når man er forelsket, kan man godt pludselig blive gift, hvis man ikke passer på.

- Når man er gift, har man et meget større ansvar. For så er man jo hinandens ting.

- Når man kommer ind i kirken, går man af en lang gang op til præsten, der står ved et skrivebord.

- Når man bliver gift, bliver man sat sammen af gud.

- Manden skal lave mad, når man bliver gift. For han er god til at lave flæskesteg.

- Polkaaften er en slags fest før brylluppet.

- Man kan mærke, man godt kan lide én ved at blive gift med hende.

- Præsten spørger manden, om han vil gå damen i møde i modvind.

- Det er godt at være forelsket, når man har fundet én man kan lide.

- Når man skal giftes, bliver man utålmodig og spændende.

- Manden bærer damen over dørtrinet, fordi der ligger et eller andet.

- Når bruden siger "ja" henne i kirken, siger præsten: " Det var godt".

- Nogle gange er det ens mor og far der bestemmer, hvem deres pige skal giftes med. - F.eks. på Bornholm.

- Hvis konen siger til manden, at han skal vaske op, og han gør det, vil de leve lykkeligt.

- Når man tager på bryllupsrejse, tager man som regel til Italien eller København og spiser fin mad.

Edited by MarieMus
0

Annonce ♥

Sikke meget der sker - Hvis du bliver ved i den fart, slår du snart rekorder ;)

Hvor ser I dejlige ud!

Ja jeg kender det godt - 'du er så ung'. Jeg er 23, og har også måtte høre for det nogle gange, men mange synes åbenbart at det hører med at vi skal høre for det. Selvom det er træls

Ja, måske er jeg klogere når jeg er 40, måske ikke. Men er det ikke meningen vi skal da leve livet nu... Jeg har mødt manden for mig nu, og han har friet, så siger man da ikke nej, vel? Man siger da ikke nej til sit livs kærlighed. Så hvad gør det om jeg er 23 eller 42??

Det var vist en længere forsvarshistorie der kom op i mig der, hva! Og nu siger jeg ikke at man ikke kan være for ung... Men altså det jeg vil frem til er bare, Gør som I har lyst!

Spændende tanker du har gjort omkring jeres bryllup - jeg har heller aldrig drømt om det store, troede ikke engang jeg nogensinde skulle giftes - indtil Jesper spurgte ;)

Håber han husker jeres dato ;)

Edited by maddy83
0

AIIIIIIJJ... En svømmehistorie!!! :toot: Jeg er selv tidligere svømmer og min første kæreste var en af mine holdkamerater! Puhha... Kom da lige en tur ned ad Memory Lane der :cheerleader3:

Nå men velkommen til :) Glæder mig til at følge med herinde...

:)

0

AIIIIIIJJ... En svømmehistorie!!! :) Jeg er selv tidligere svømmer og min første kæreste var en af mine holdkamerater! Puhha... Kom da lige en tur ned ad Memory Lane der :cheerleader3:

Nå men velkommen til :) Glæder mig til at følge med herinde...

:)

Ja klor-hoveder på bk :toot:

Har også fulgt meget med i jeres bryllup og guuuud hvor ser det lækkert ud.

0

*-*Vores monogram*-*

Kan laves i mange forskellige farver, alt efter hvad det skal bruges til :cheerleader3:

Vi vil gerne bruge det på invitationer, julekort og andre ting, så det skulle ikke være sådan et med mange krummelure og hjerter.

Iøvrigt er det min dejlige Kæreste der har lavet det!

post-27709-1181409756.gif

Edited by MarieMus
0

Annonce ♥

Hej Mariemus...

Du er fra Humlebæk kan jeg se... jeg er selv født og vokset op i Humlebæk.... har boet der de første 21 år af mit liv... + det løse...! :cheerleader3: det er hyggelig by, med dejlig strand, skov og efterhånden gode indkøbsmuligheder..en by man ikke behøver at skulle væk fra, hvis man ellers er til "landsbylivet"!!!

Jeg er dog lige 10 år ældre end jer - men måske I har nogle ældre søskende jeg kender...???

- Mette

0

Hej Mariemus...

Du er fra Humlebæk kan jeg se... jeg er selv født og vokset op i Humlebæk.... har boet der de første 21 år af mit liv... + det løse...! :rolleyes: det er hyggelig by, med dejlig strand, skov og efterhånden gode indkøbsmuligheder..en by man ikke behøver at skulle væk fra, hvis man ellers er til "landsbylivet"!!!

Jeg er dog lige 10 år ældre end jer - men måske I har nogle ældre søskende jeg kender...???

- Mette

Jeg er født i Herlev og opvokset i Hørsholm, så kender næsten igen i Humlebæk, desværre. Vi har kun boet i Humlebæk i et års tid... Men ja Humlebæk er en vidunderlig by. Alt er indenfor cykelafstand og glæder mig rigtig meget til at skulle på Sletten til sommer -HAHA-

Hvor i Humlebæk boede i?

0

Uhh en hel aften alene hjemme foran computeren og bryllupsklar -HAHA- Er lige ved at lave lidt mad og så smækker jeg benene op i sofaen og nyder at slappe af. Dejligt. :rolleyes:

0

Ja der sker ikke så meget herinde... Vil hellere være ud og nyde det dejlige vejr... Vi har jo heller ikke en tidsplan der skal holdes så jeg nyder det gode vejr mens det er her.

Har forresten bestilt to bøger med børnecitater.

0

*-*Traditioner*-*

Kirken

Bryllupper rummer mange skikke og traditioner, og kirken er ingen undtagelse!

De personer, der repræsenterer brudens familie kaldes marskaller.

Oprindelig stod marskallerne i kirken i god tid for at hjælpe gæsterne af med overtøjet og anvise pladser.

De forreste kirkebænke er normalt reserveret til de allernærmeste.

Brudens familie sidder til venstre for alteret, gommens til højre. Fra helt gammel tid satte kvinderne sig i "spindesiden", altså venstre side, og mændene i "sværsiden", højre side.

Gommen ankommer til kirken sammen med sin far eller forlover mindst 20 minutter før højtideligheden. Gommen går op af kirkegulvet på sin far eller forlovers højre side, og sætter sig på stolen nærmest alteret i højre side. Gommens far eller forlover sætter sig ved siden af.

Bruden ankommer til kirken sammen med sin forlover, som normalt er hendes far, storebror eller en anden mandlig slægtning. De ankommer, så de kan træde ind i kirken præcis på klokkeslæt for brylluppet.

Ris og korn

Det er skik at kaste ris eller korn over brudeparret, idet ris og korn rummer kimen til en ny spire og på den måde overfører man kraften fra det man kaster efter dem til selve brudeparret - man ønsker at overføre den frugtbarhed, som ris og korn er ladet med, til de nygifte.

Traditionen med at kaste ris over brudeparret, når de kommer ud af kirken stammer helt tilbage fra romertiden, men blev først indført i Danmark i det forrige århundrede. Man brugte også dadler, nødder og andet, som var kimen til nyt liv.

Men hvad med de små pipfugle, der eksploderer af risen??? Dette er en myte, som er svær at aflive, til trods for, at myten er blevet manet til jorden af flere fugle-/dyreeksperter på Internettet, bl.a. med følgende

argumentation:

"I Kina forsøgte man at udrydde spurve fordi de spiste ris på marken.

Hvorfor skulle man gøre det, hvis fuglene ikke kunne tåle risen? Ris er korn, og fugle tåler udmærket korn, også forædlede produkter! Det er muligt, at de svulmer op, men så bliver de bare mere mætte. De kan sagtens tåle risene."

Så hvis I har lyst til at kaste ris eller korn er det ok - også for kirken - blot I ikke kaster risene inden for i kirken, da kirkens gulve (især våbenhuset) bliver meget glatte af ris. Dadler, nødder mv. vil vi gerne frabede os

Brudens udstyr

Brudens udstyr er et kapitel for sig. Udover kjolen skal hun bære særligt tilbehør, som siges at bringe lykke:

* Noget nyt,

* noget gammelt,

* noget lånt og

* noget blåt.

Fundamentalt set skal bruden være iklædt nyt tøj, fordi hun træder ind i en ny verden. Det gamle skal bringe det bedste fra brudens tidligere verden over i den nye, og det lånte skal gerne være lånt af en i forvejen lykkelig gift kvinde, da det så skal smitte af på den nygifte.

Den blå farve står for troskab. Der er også dem, der mener, at man skal have noget rødt på, dels fordi det er kærlighedens farve, og dels fordi den røde farve holder onde ånder borte.

Den hvide kjole:

Før 1499 var der tradition for sorte og mørke brudekjoler. Da Anne af England blev gift i 1499 bar hun en hvid brudekjole, for at vise at hun var lykkelig for sin brudgom og glad for at skulle vies. Og det var faktisk starten på traditionen med at bære en hvid kjole på sin bryllupsdag - altså glæde og lykke!

Hvid symboliserer også renhed og uskyld, hellighed og glæde, for i gamle dage var bruden jomfru indtil hun nåede bryllupsnatten.

I overklassen var den hvide brudekjole allerede moderne i middelalderen, men i det 16. århundrede gjorde den røde brudekjole for alvor sit indtog i blandt overklassen. Rød er kærlighedens farve, så det har måske været en af årsagerne til dette farveskifte. Helt fremt il slutningen af det 18. århundrede dominerede de røde brudekjoler, men så vendte billedet igen, og den hvide brudekjole har siden været moderne.

Gennem de senere år er kulørte brudekjoler, korte som lange igen blevet mere og mere udbredt blandt brude...

Sløret:

Brudesløret havde oprindeligt den funktion, at det skulle tildække gifte kvinders hår. Det var kun ugifte kvinder, der måtte have udækket hår. Først omkring midten af det 19. århundrede blev det sædvane at bære slør til bryllup, og det er også fra den tid traditionen med at rive sløret i stykker stammer fra.

Sløret symboliserer også jomfruelighed og uskyld.

Sko:

Gommen må ikke købe brudens sko, da bruden så i følge gammel overtro vil løbe fra gommen.

I 1930erne og 40erne var det populært, at en pige samlede enører til at købe sine brudesko for. Mønterne skulle være af kobber, fordi dette metal ifølge overtroen bringer lykke, og mange piger startede indsamlingen allerede i konfirmationsalderen. Skikken med at samle enører blev i efterkrigstiden mindre udbredt og den forsvandt helt, da enøren blev afskaffet i 1973. Fænomenet fik dog en kort renæssance, da den nye 25-øre kom på gaden i 1992. Brudesko er ligesom resten af brudens udstyr omgæret af myter og overtro. Eksempelvis siger man, at en brud skal lægge en mønt i sin ene sko, så kommer hun ikke til at mangle penge i sit ægteskab. Ligeledes siges brudeskoene at være et symbol på jomfruelighed. Når gommen tager brudens sko af, er det således et symbol på defloration (sprængning af jomfruhinden).

Strømpebåndet:

Et gammelt ritual, som er blevet moderne igen, omhandler brudens strømpebånd. Man har i mange århundreder haft forskellige skikke i Europa, der handlede om, at brudens strømpebånd skulle tages af og vises frem eller kastes ud til de mandlige gæster. I dag sker det ofte under festen, at manden tager strømpebåndet af konen og kaster det ud mellem de ugifte mænd. Det kan ses som en symbolsk defloration og bringer i øvrigt lykke til den, der griber strømpebåndet. Andre siger at den mand, der griber strømpebåndet, er den næste mand, der skal falde på knæ og fri til sin kæreste!

Vielsesringe:

Vielsesringen er en cirkel uden begyndelse og uden ende, og er derfor symbol på evigt troskab, samt at ægteparret nu skal leve sammen for evigt.

I 1300-tallet begyndte man så småt i Norden at udveksle ringe som tegn på, at der var indgået en aftale mellem to mennesker.

Der er stor ueninghed, om ringen skal sidde på venstre eller højre hånd. Nogle siger venstre hånd, fordi der løber en stor blodåre direkte fra hjertet og ned i venstre ringfinger. Andre siger højre hånd, fordi man afgiver sit troskabsløfte med højre hånd.

Gammel overtro siger, at den, der først sætter vielsesringen på sin ægtefælles finger under vielsen, vil få magten i ægteskabet.

Forloveren:

Traditionen med gommens forlover, stammer fra Tyskland i middelalderen.

Dengang måtte en mand ofte bryde ind i en nabolandsby for at finde en passende brud. Han ville kidnappe hende og bringe hende hjem til sin egen landsby for at gifte sig med hende dér, og til denne gerning var han nødt til at have hjælp af en god ven - en ven med de fornødne kræfter til at hjælpe ham, særligt under vielsen, hvor hendes familie kunne tænkes at forsøge at hente hende hjem igen... deraf traditionen med forloveren.

Forloverens rolle var traditionelt også, at han i tvivlstilfælde kunne bevidne, at vielsen havde fundet sted. Oprindeligt registrerede man nemlig ikke vielser i kirkebøgerne. I dag har forloveren mistet sin juridiske betydning, men er dog fortsat en vigtig støtte for gommen.

Brudepigen og brudesvenden:

Brudepiger og brudesvende er ikke fast tradition ved danske bryllupper, men betragtes som et ekstra romantisk islæt. Tidligere havde de dog en vigtig mission, da bruden ofte bar kostbare smykker og derfor skulle beskyttes mod røveriske overfald. De valgtes blandt brudens veninder og gommens venner og var altså voksne mennersker. I dag vælger mange at lade brudebørnene kaste blomster foran brudeparret. Dette skulle i følge gammel overtro sikre et børnerigt ægteskab.

Bryllupskagen:

Traditionen siger, at brudeparret sammen skal skære kagen for (med gommens hånd ovenpå brudens) og hver spise to mundfulde af samme stykke.

Det siges at bringe ulykke, hvis ikke samtlige gæster i selskabet smager på kagen.

Bryllupskagens kvalitet og størrelse er ligefrem proportional med den lykke den vil bringe (eller med antallet af gæster den er bagt til!).

Kagen skal i følge traditionen være bagt af det fineste mel og lækkerier som nødder, marcipan, mandler, chokolade og honning. Og dens ingredienser er symbol på frugtbarhed og overflod.

Ifølge traditionen skal der ligeledes bages følgende 3 ting ind i

kagen: En ring, en mønt og et fingerbøl:

* Den, der får ringen, får lykke.

* Den, der får mønten, får rigdom

* Den, der får fingerbøllet, forbliver evig gammeljomfru.

Brudevals, slør og strømper:

Traditionen foreskriver, at brudeparret skal danse brudevalsen samt forlade festen inden midnat.

I gamle dage symboliserede brudevalsen, at kvinden blev danset ind i sin nye tilværelse som gift. Hun blev danset af de forskellige single kvinder over til sin husbond, og det var ikke længere tilladt at hun dansede med ugifte mænd.

Efter brudevalsen er danset river gæsterne sløret i stykker, og dem, der får et stykke af sløret med hjem, vil blive ekstra lykkelige i fremtiden. Jo mere sløret bliver revet i stykker, jo mere held i livet vil bruden få.

Samtidig klippes tåen af gommens strømper, for at hindre ham i fremover at gå på frierfødder samt hindre ham i at tante og fjase med andre piger end bruden - han skal ikke gøre sine hoser grønne.

Når alt dette morads er overstået, er det tradition, at bruden danser med sin far og gommen med sin svigermor. Tredie dans danser bruden med sin svigerfar og gommen med sin mor.

Bordherren danser altid første dans med sin borddame. Herefter er det fri inklinering alternativt balkortets rækkefølge, der tæller.

Overtro om vejret:

Gommens dag

To dage før brylluppet er det brudgommens dag. Som vejret er den dag, således er hans sind.

Brudens dag

Dagen før brylluppet er det brudens dag, og vejret på denne dag afslører hendes sande personlighed.

Brudeparrets dag

Selve bryllupsdagen er brudeparrets dag, og vejret her fortæller, hvordan deres ægteskab bliver:

Solskin betyder et kærligt og langt samliv.

Regn eller sne betyder materiel velstand. Man siger, at det regner med guld i brudens skød.

Storm betyder et stormfuldt ægteskab.

Gråvejr varsler et ulykkeligt ægteskab, specielt hvis det er gråvejr uden regn.

Dåserne på bilen

Ifølge gammel overtro var der dæmoner overalt, og netop i forbindelse med overgange som fx et bryllup havde dæmonerne magt. Dæmonerne kunne dog skræmmes væk ved at larme, så aftenen før et bryllup var det normalt, at man knuste lerpotter, tallerkener o.lign. mod parrets kommende hjem. På samme måde blev der larmet, når brudeparret forlod bryllupsfesten. Den tradition kender vi i dag, som dåser hængt bag parrets bil. Det er også frygten for dæmoner, der gør, at gommen bærer sin brud over dørtærskelen, så kommer hun nemlig sikkert ind i sin nye tilværelse.

Dørtærskel

Man kan være utrolig træt og gommens sidste kræfter kan bruges til at bære sin brud over tærskelen til værelset Dørtærskelen betragtes som stedet mellem to verdener, den gamle og den nye man bevæger sig ind i. For ikke at slæbe noget at det gamle med ind kan bruden blive bået gennem denne port.

Når bryllupsfesten er overstået og brudeparret kommer hjem, skal brudgommen bære sin brud over dørtærsklen. Dørtærsklen er et symbol på overgangen mellem brudens gamle verden og den nye, der venter hende.

Derfor er det meget passende, at brudgommen hjælper hende med at komme sikkert over den.

Den traditionelle" talerække ved et bryllup:

1. taler er værten(erne) (i "gamle dage" oftest brudens far, men i dag er brud og gom som regel selv værter) Der bydes velkommen, og toastmasteren præsenteres, hvis man har sådan en

2. taler er brudens far (hvis han ikke er til stede, er det i stedet brudens mor eller en anden nærtstående slægtning)

3. taler er brudgommen

4. taler er forloveren (som evt. også er brudgommens far)

5. taler er brudgommens far (hvis denne ikke allerede har talt)

6. taler kan være bruden

Herefter er ordet frit - normalt vælges tale-rækkefølgen efter, hvor tæt tilknytning taleren har til brudeparret. En tommelfingerregel siger "familien først", dernæst venner og bekendte. Ofte vil nogle af talerne være erstattet af sange eller andre indslag, og så gælder de samme "regler".

Edited by MarieMus
0