Sign in to follow this  
Followers 0
Guest hkmc

- dækning af blå mærker?

3 posts in this topic

Jeg har de for vildeste blå mærker. De kommer af ingenting og ses alt for tydeligt. De kommer på arme, ben - over det hele.

Jeg har aldrig været rigtig træt af det men nu få jeg vist brug for noget at dække dem med. Nogle gode bud. Syntes ikke helt bruncreme virker.

Det er altså ikke fordi jeg bliver banket eller noget, men jeg er "som en banan" - får mærker af ingenting... (gad vide om jeg bliver brun når jeg bliver "for gammel" som bananen?! hi hi hi :boohoo:

Hanne

0

Annonce ♥

Jeg har de for vildeste blå mærker. De kommer af ingenting og ses alt for tydeligt. De kommer på arme, ben - over det hele.

Jeg har aldrig været rigtig træt af det men nu få jeg vist brug for noget at dække dem med. Nogle gode bud. Syntes ikke helt bruncreme virker.

Det er altså ikke fordi jeg bliver banket eller noget, men jeg er "som en banan" - får mærker af ingenting... (gad vide om jeg bliver brun når jeg bliver "for gammel" som bananen?! hi hi hi :bestwishes:

Hanne

Hej Hanne

Ved du hvad - det lyder som om du mangler vitamin K - jeg har haft samme problem for nogle år siden, det mindste stød imod en bordkant og jeg lignede én der havde fået et ordentligt slag med et baseball bat... Vitamin K gjorde forskellen, jeg får stadig blå mærker men det er INTET i forhold til hvad det var engang.

Her er lige en forklaring:

Hvad er vitamin K?

K-vitamin tilhører gruppen af fedtopløselige vitaminer. K-vitamin kan komme fra grøntsager, og det kan dannes i tarmfloraen. Man vurderer at halvdelen af K-vitamin bliver lavet af tarmbakterier.

Behov

• Der findes ingen officielt anbefalet mængde.

• Voksne har ca. brug for 80 mcg. (Børn 10 mcg).

• Ekstra tilskud:100 mcg=0,1 mg. (Børn 20 mcg).

• I en perioder kan det være nødvendigt at indtage en noget større dosis.

• Hvor meget der bør indtage skal aftales med lægen.

Virkning

• Er nødvendig for at blodet kan koagulere.(Størkne)

• Vitaminet er vigtigt for knogledannelse.

Mangelsymptomer

Ved leverproblemer og dårligt fungerende mave-tarmforhold ses mangel på K-vitamin. Ved antibiotika kur kan tarmbakterier også være ødelagt, og der kan være problemer med at danne K-vitamin.

Hvem har især brug for K-vitamin?

• Hudblødninger med langsom koagulation.

• Gravide med kvalme om morgenen.

• Gravide sidst i svangerskabet.

• Man giver nyfødte K-vitamin profylaktisk for at forhindre blødninger.

• Spædbørn fødes uden tarmbakterier.

• Ved dårlig fedtoptagelse i tarmen.

• Folk med langvarig antibiotika indtag.

• Ved kroniske sygdomme i fordøjelseskanal og galdeveje.

• Ved tendens til blå mærker.

• Ved alkoholmisbrug.

• Kraftige menstruationsblødninger.

Hvor findes K-vitamin?

Flerumættede olier, hvedekim, nødder, bælgfrugter, frø og uraffinerede fuldkornsprodukter. Tilberedelse af mad ved høje temperaturer, overforbrug af dårlige fedtstoffer og dybfrysning giver dårligere udnyttelse af E-vitamin.

Mange hilsner Rimmi

0