Sign in to follow this  
Followers 0
ViTo

Efternavn, hvad gør I?

14 posts in this topic

Hej BK'ere

Nu er der kun en god måned til den store dag og jeg går stadig og overvejer om jeg skal beholde mit navn. Min kæreste har et lidt specielt mellem navn, som hovedsageligt er det han bruger når han skal præsentere sig, Pedersen som efternavn. Vi talte lidt om at han skulle slette sin Pedersen navn og vi begge vil tage hans mellemnavn til efternavn. Men han kunne alligevel ikke få sig selv til at Pedersen "for det havde han jo altid heddet". Jeg har ikke lyst til at hedde Pedersen(slet ikke når han ikke bruger det) og overvejer at tage hans mellemnavn, som mit mellemnavn og så beholde mit eget efternavn.

I princippet synes jeg godt vi bare kan hedde hvad vi nu hedder, det er mere hvis der kommer børn til at jeg synes det bliver noget rod, med mor hedder det, far hedder det og børnene hedder en mellemting.

Hvad gør I?

mvh

ViTo

Edited by ViTo
0

Annonce ♥

Min mand havde et specielt mellemnavn og et almindeligt Hansen til efternavn.

Han slettede Hansen og havde så sit mellemnavn som efternavn.

Jeg havde et specielt mellemnavn og et specielt efternavn. Da vi så giftede os tog han mit efternavn som mellemnavn og jeg tog hans nye efternavn som efternavn... Men beholdte mine to oprindelig også...

Rodet?? Yeps... Men det var det der virkede bedst for os.

0

Vi er blevet enige om en kombination. Jeg har et specielt efternavn men et mellemnavn jeg ikke vil beholde. (det er min fars navn og han har jeg intet at gøre med)

Min Kæreste har et fint mellemnavn, men et kedeligt efternavn (Andersen)

Så vi er blevet enige om at vi begge tager hans mellemnavn og mit efternavn.

Altså bliver Marie Aa. M. -> Marie B. M.

og Morten B. A. - > Morten B. M.

0

Vi beholder begge vores egne navne. (og svigerfamilien er ikke glade for det...)

Baggrunden for vores (mit) valg er, at jeg er meget knyttet til både mit mellemnavn og mit efternavn. Det er meget gamle, danske navne - og der findes ikke mange af "os". At beholde mit navn er desuden både en ære- og principsag for mig. Jeg vil ikke tvinges til at tage min svigerfamilies navn - mine navne er meget smukkere end hans, som ikke kan tælles mere end 3 generationer tilbage. Han ville jo heller aldrig vælge mit - jeg har tilbudt ham det... :thumbsupsmileyanim: Måske der er lidt rødstrømpe-blod i mig...

Mine forældre hedder heller ikke det samme, selvom de har været gift i næsten 24 år. (De spillede stangtennis om det, og min mor vandt...) :bearhug:

Det har aldrig givet problemer, at mine forældre har heddet noget forskelligt. Mine søstre og jeg er døbt min mors navn til mellemnavn og min fars til efternavn.

Ved du hvad - vælg du det navn, du har det bedst med, og lad ham gøre det samme - ægteskabet bliver jo ikke mere ægte af, at man hedder det samme...

0

Annonce ♥

Jeg har også et ret specielt efternavn, det er kun min familie der hedder, men jeg har valgt at opgive mit efternavn :bearhug:

Jeg har ikke helt vænnet mig til tanken endnu, men Sørens navn er også lidt speciel, stavemåden er i hvrt fald, og han er den sidste i familien der kan føre det videre. De har desuden et stamtræ og har sporet deres familie meget langt tilbage, det er lidt specielt, synes jeg :thumbsupsmileyanim:

Vi er ret mange unge i min familie, jeg er 1 blandt 10 unge (jeg er ældst) med mit efternavn, og der er et par der allerede har fået børn, så mit efternavn bliver stadig først videre i modsætning til Sørens :bearhug:

Jeg elsker virkelig mit efternavn, og det gør ondt at skille sig af med det, men jeg VIL hedde det samme som min mand, og jeg vil ikke lave mit efternavn til et ekstra mellemnavn, det bliver for kluntet, synes jeg, i hvert fald med vores navne :bearhug:

0

Vi har begge to "underlige" navne. Mit efternavn er blevet vores mellemnavn og hans efternavn er vores fælles efternavn. Det er også sådan ungerne er døbt. Jeg kan heller ikke vænne mig til mit nye efternavn - endnu. Når jeg ringer til nogen præsenterer jeg mig som jeg plejer. Tænker slet ikke over det. Synes også at det er lidt underligt at hedde det samme som svigermor....

0

Annonce ♥

Hej Vi var meget uenige på navnefronten da vi skulle giftes sidste år, jeg har et usædvanligt mellemnavn og almindeligt efternavn, det samme gælder min mand.

Da vi undersøgte om vi kunne få hans mellemnavn til efternavn, hvilket vi begge gerne ville, kom bureaukratiet til. Det kunne ikke lade sig gøre fordi navnet var et fornavn til min mands tipoldefar, og altså i denne gren var et fornavn, det kan ikke ændres til et efternavn....Selvom der er nogle i landet der har det som efternavn......Så nu hedder vi begge det vi altid har heddet, min mand ville dog gerne at jeg tog hans efternavn, det hedder vores børn også, jeg syntes det er kedligt og jeg kan ikke få det særlige mellemnavn med, øv øv :thumbsupsmileyanim:

0

Jeg har droppet mit Larsen. Ikke fordi jeg har noget imod 'sen navne, men jeg har altid "vidst" at jeg en dag ville tage min mands navn - også før jeg mødte ham. Jeg har beholdt mit specielle mellemnavn. Min kæreste havde i forvejen 3 navne - sit fornavn, sin farfars navn som mellemnavn og sit efternavn. Han havde ikke lyst tila t tilføje et 4. navn. Det respekterer jeg, selv om jeg gerne vil have, at han når den dag komme skal hedde det samme som vores børn og jeg.... men det er jo bare mit ønske - han skal også have det godt med det - og han havde også respekteret hvis jeg ville have beholdt mit Larsen og ikke havde taget hans efternavn.

Jeg kan huske da jeg var barn - at jeg syntes det var noget underligt noget, at min far ikke havde det samme mellemnavn som os andre... han ville gerne have det, men navneloven har indtil april 2006 ikke tilladt det.... og efter 38 års ægteskab synes min far vist det er fjollet at tage navnet nu..... ;)

MEN...... jeg synes da det er meget mærkeligt, at der nu står et andet navn på mine breve, på mine mails, på mit dørskilt mv og ikke mindst at jeg skal præsentere mig som en "anden"... og skrive under på en ny og uvant måde... har stadig ikke fundet ud af hvordan underskriften skal være - den har endnu ikke været "ens"... så jeg har heller ikke skrevet under på mit sygesikringskort endnu - har faktisk kun skrevet under som Larsen ind til videre.... den ligger jo godt i hånden den signatur.... den anden falder ikke naturligt ind i håndrytmen endnu - men mon ikke det kommer :thumbsupsmileyanim:

0

Hej,

Jeg beholder mit mellemnavn og tager min kærestes eftenavn. Det er fint med mig, for sådan har jeg altid ønsket at gøre det- også før jeg mødte min prins :thumbsupsmileyanim: For mig virker det mest logisk, at vi hedder det samme, og i sær når vi (forhåbentlig) får børn. -Og så gør det ikke noget, at min kærestes navn er specielt, ligesom mit eget er nu. :thumbsupsmileyanim:

Knus!

0

Annonce ♥

Vi beholder hver vores efternavn og og får hinandens efternavne til mellemnavn men det er mest af alt for at så har vi nästen samme navn det er kun räkkefölgen der bliver byttet rundt på vores sön har jo automatisk mit efternavn da vi ikke var gift da han blev födt så han får kärestens efternavn til mellemnavn lige som mig... puuuuha det löd godt nok rodet... men sådan er det :thumbsupsmileyanim:

0

I første omgang havde vi tænkt os at jeg skulle have Signes efternavn og hun mit mellemnavn.

Men det viste sig så, at det vi troede var mit mellemnavn var registreret som mit andet fornavn, altså måtte vi lave planerne om.

Så nu bliver det til at jeg tager hendes mellem og efternavn og hun mit ene fornavn.

0