Guest lenenielsen30

Skal forældre og svigerforældre nævnes i talen

16 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Der er frit valg - der er vist ikke så mange traditioner ang. brudens tale.

Jeg nævnte både min familie og svigerfamilie (tog ligeså godt søskinde med, da de betyder meget for os), men jeg holdt det ganske kort, da jeg jo ikke helt vidste hvor meget min kæreste ville sige om det...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min kæreste spurgte mig den anden dag om, hvordan jeg vil skrive og holde min tale... Jeg sagde jo straks helt uskyldigt, at det ikke var mig der skulle holde tale, men at det da var ham:-)

Han ved jo nok godt, at jeg vil sige noget - jeg er jo den evigt snakkende - og så mener han ik, at det kan være så svært for mig, da jeg er uddannet lærer og før har talt til og for mange personer.... Der er jeg så bare helt uenig - for hvor er det svært.

Jeg anbefalede ham at tale med sin fætter eller min bror, der begge har holdt et par flotte taler til deres brude.

Så spurgte han så om lige præcis det med, om man skal sige noget til svi,gerforældre og forældre eller om han kun skal tale til og for mig... Og mine gyldne ord til det er: Sig kun det du har lyst til; er det svært nok at snakke til og for mig, så undlad måske svigerforældre og forældre; sig kun det du virkelig mener; og husk at det er helt personligt dig der vælger din stil.

Jeg har nok valgt kun at tale til og for min kæreste den dag - det er for mig det vigtigste. Mine forældre ved godt, at jeg nok holder mig til det, og det er de helt forstående overfor (de kender årsagen).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror, at der er flere traditioner knyttet til mandens tale. Her er det vist meget almindeligt at i hvert fald svigerforældrene nævnes. I gammel tid blev bruden overdraget til gommens familie, så derfor takkede han jo ligesom svigerforældrene.

Men hvad angår brudens tale, så er der så vidt jeg ved ingen traditioner knyttet dertil. Brudens tale/sang eller lign. er ligesom "valgfri". Så ifølge traditionerne tror jeg der er "frit slaw"... Jeg selv laver en kombination mellem først tale og derefter underholdning til min kæreste. Jeg har ikke planlagt at omtale forældre eller svigerforældre i talen, da underholdningen inddirekte omfatter samtlige gæster. (laaang forklaring - den er i min tråd!)

Vigtigst af alt er at følge sit hjerte og gøre hvad man selv finder passende. Nu nævner jeg godt nok traditionerne, men det har sgu ikke nogen betydning efter min mening. Man skal vælge sin egen vej! :heart:

Redigeret af MaikenHolm
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Som mange andre før mig har skrevet, så er der så vidt jeg ved ikke bundet specielt mange "traditioner" til brudens tale. Det er jo ikke specielt "traditionelt" at BRUDEN holder en tale - det er lagt mere op til brudgommen.

Men der er mange brude der vælger at holde en tale alligevel; jeg selv inklusive. Og om man så inddrager sine eller gommens forældre eller søskende, er HELT op til dig. Hvis du gerne vil holde en tale KUN til din mand, så gør det. Hvis du gerne vil sige noget til hans familie eller din egen; så gør det. Det er DIN tale, og DU bestemmer hvad der skal siges.

Held og lykke med det hele :denmarkflag:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kæreste spurgte mig den anden dag om, hvordan jeg vil skrive og holde min tale... Jeg sagde jo straks helt uskyldigt, at det ikke var mig der skulle holde tale, men at det da var ham:-)

Han ved jo nok godt, at jeg vil sige noget - jeg er jo den evigt snakkende - og så mener han ik, at det kan være så svært for mig, da jeg er uddannet lærer og før har talt til og for mange personer.... Der er jeg så bare helt uenig - for hvor er det svært.

Jeg anbefalede ham at tale med sin fætter eller min bror, der begge har holdt et par flotte taler til deres brude.

Så spurgte han så om lige præcis det med, om man skal sige noget til svi,gerforældre og forældre eller om han kun skal tale til og for mig... Og mine gyldne ord til det er: Sig kun det du har lyst til; er det svært nok at snakke til og for mig, så undlad måske svigerforældre og forældre; sig kun det du virkelig mener; og husk at det er helt personligt dig der vælger din stil.

Jeg har nok valgt kun at tale til og for min kæreste den dag - det er for mig det vigtigste. Mine forældre ved godt, at jeg nok holder mig til det, og det er de helt forstående overfor (de kender årsagen).

Kunne ikke være mere enig! Jeg nævnte mine forældre og svigermor, fordi jeg havde et behov for at gøre det. Kim talte kun til mig. -alt andet ville have været unaturligt for ham..

Gør hvad du selv føler for..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tusind tak for jeres meninger. Jeg har, efter at have læst alle jeres indlæg, bestemt mig for kun at holde talen til og for Jakob. Jeg tror slet ikke han regner med, at han holder en tale og det ligger egentligt heller ikke til mig at gøre sådan noget, men jeg VIL bare. Jeg kender jo alle gæsterne, så hvor svært kan det være :denmarkflag:

Det er så dejligt at blive bekræftet i, at det man har tænkt sig at gøre er OK. :carrot: :carrot:

Lene

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Martin holdt ikke tale for mig. Min svigerfar var ikke med til brylluppet og min svigermor har vi intet at takke for. Derfor blev min tale KUN til Martin, da jeg jo ikke kan takke mine forældre for at være der og ikke andre...

For mig er det mere naturligt kun at takke Martin og ikke alle mulige andre....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Tusind tak for jeres meninger. Jeg har, efter at have læst alle jeres indlæg, bestemt mig for kun at holde talen til og for Jakob. Jeg tror slet ikke han regner med, at han holder en tale og det ligger egentligt heller ikke til mig at gøre sådan noget, men jeg VIL bare. Jeg kender jo alle gæsterne, så hvor svært kan det være :blush:

Det er så dejligt at blive bekræftet i, at det man har tænkt sig at gøre er OK. :carrot: :carrot:

Lene

Lige nøjagtig - seje tøs!!! "Hvor svært kan det være". :cheerleader3:

Det er jo rigtigt at man kender jo dem alle, og på dagen er man jo bare omgivet af kærlige mennesker og glade smil, der bærer over med hvad som helst og dine forældre som bliver så stolte af deres lille pige og din mand der bliver så rørt og overrasket - GO FOR IT!!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer