Sommerbrud07

Noget lånt, gammelt osv.

18 posts in this topic

Jeg har styr på mit blå (bånd + perler syet på hjemmelavet taske), mit lånte (min mors øreringe), mit nye (kjole osv.) - MEN jeg mangler det gamle. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvad det skal være. Hvor gammelt skal det gamle egentligt være? Jeg kan evt. låne en kæde fra min moster som måske passer til kjolen. Den fik hun i morgengave til sit bryllup for 23-24 år siden... er det 'gammelt'?

Der er flere perlekæder fra min mormor, men de passer ikke til kjolen, så jeg kan ikke have dem på - så kan jeg putte en af dem i tasken? Eller er det snyd?

0

Annonce ♥

Tja, jeg står i lidt samme situation - mangler det gamle.

Jeg vil spørge min mormor om ikke hun har en broche, som jeg så kan bruge til at sætte slæbet op med. Ja, alt over 1 år gammelt er gammelt nok til mig! Men nogle vil sikkert mene, at det skal være RIGTIG gammelt og der synes jeg at 23-24 år gammelt er RIGTIG gammelt.

Hmmm, mht at putte en kæde i tasken - tja, jeg ville nok synes at det er lidt snyd ;) Mest fordi en kæde ikke naturligt hører til dér. Der var én herinde som havde en lille flaske Blå Gajol med i sin taske som "noget blåt" og det synes jeg er fint, sor der hører den jo til, men smykker er jo smykker og bør vel egentlig bæres sådan. Men du bestemmer selvfølgelig selv. Jeg går også ind for bryde traditionerne, så...

-Kirstine

0

Dette skal til (hvis man vil):

Brudekjoler skal være nye, hvide eller elfenbensfarvede

bruden må ikke sy sin egen brudekjole, for hvert sting vil i så fald blive til en tåre i ægteskabet.

Det sidste sting på kjolen skal tages på selve bryllupsdagen.

Brudesko må ikke være en gave fra gommen, men må gerne lånes eller være et par af brudens gamle sko. Det siges, at hvis gommen køber brudens sko, så vil hun rende fra ham.

En mønt i skoene betød, at hun aldrig kom til at mangle penge

Især højreskoen betyder lykke, hvor denne ofte ses bundet bag bilerne.

Slør kan være nyt eller et gammelt familieslør. I sidste tilfælde kan det være en ide at tage et til lejligheden købt slør på under bryllupsdansen, da sløret traditionelt bliver revet i mange stykker derefter. Jo flere stykker, desto mere held i livet til bruden.

Something old, Something new, Something borrowed, Something blue - and a sixpence in your shoe er på dansk blevet til:

*Noget gammelt (symbol på det tidligere liv),

*Noget nyt (den nye epoke der starter i hendes liv),

*Noget lånt (må ikke stamme fra en fraskilt kvinde, symboliserer den kommende gruppe hun nu vil blive en del af)

*Noget blåt (symbol på troskab i ægteskabet) - ofte et blåt strømpebånd.

*En mønt i skoen er utrolig nok ikke så almindeligt i Danmark, selv om det ville betyde bruden aldrig vil komme til at mangle penge.

- Og så er der muligheden af at lægge timian eller pimpernel, salt og dild i skoen, hvilket vil hjælpe bruden med at få magt over ægtemanden.

- Rødt symboliserer kærligheden og holder det onde borte, så det er forståeligt at det nogle steder er skik også at bære noget rødt. Ofte havde man tidligere et rødt bånd stukket i slør eller brudekrans.

Jeg har "heldigvis" laaaang tid til at finde ud af, hvad alle mine "ting" skal være. Jeg tænker især på mit "lånte" - tror snart ikke jeg kan finde en uskilt kvinde i min familie ...

Maya

0

Annonce ♥

Something old, Something new, Something borrowed, Something blue - and a sixpence in your shoe er på dansk blevet til:

*Noget gammelt (symbol på det tidligere liv),

*Noget nyt (den nye epoke der starter i hendes liv),

*Noget lånt (må ikke stamme fra en fraskilt kvinde, symboliserer den kommende gruppe hun nu vil blive en del af)

*Noget blåt (symbol på troskab i ægteskabet) - ofte et blåt strømpebånd.

*En mønt i skoen er utrolig nok ikke så almindeligt i Danmark, selv om det ville betyde bruden aldrig vil komme til at mangle penge.

- Og så er der muligheden af at lægge timian eller pimpernel, salt og dild i skoen, hvilket vil hjælpe bruden med at få magt over ægtemanden.

- Rødt symboliserer kærligheden og holder det onde borte, så det er forståeligt at det nogle steder er skik også at bære noget rødt. Ofte havde man tidligere et rødt bånd stukket i slør eller brudekrans.

Jeg har "heldigvis" laaaang tid til at finde ud af, hvad alle mine "ting" skal være. Jeg tænker især på mit "lånte" - tror snart ikke jeg kan finde en uskilt kvinde i min familie ...

Maya

AVSSSS...Jeg skulle låne en perlekæde af min stedmor...som er en fraskilt kvinde. Jeg må da indrømme jeg ikke har meget lyst til at sige, ar årsagen til jeg ikke vil låne alligevel er, at hun er fraskilt.

Tror nu alligevel jeg låner noget andet et andet sted fra.

KH Dorthe

0

Jeg havde samme bekymring, men så kom min mor med en god ide. Jeg er nemlig en tudeprinsesse og derfor skal jeg bruge noget til næsen under vielsen, så rundt om brudebukketten folder min mor et lille lommetørklæde fra min mormor, så har jeg noget gammelt og noget til at tørre tårerne væk. Det er sådan vi løser det. :thumbsupsmileyanim:

quote name='Sommerbrud07' date='Aug 9 2007, 21:0 PM' post='550581']

Jeg har styr på mit blå (bånd + perler syet på hjemmelavet taske), mit lånte (min mors øreringe), mit nye (kjole osv.) - MEN jeg mangler det gamle. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvad det skal være. Hvor gammelt skal det gamle egentligt være? Jeg kan evt. låne en kæde fra min moster som måske passer til kjolen. Den fik hun i morgengave til sit bryllup for 23-24 år siden... er det 'gammelt'?

Der er flere perlekæder fra min mormor, men de passer ikke til kjolen, så jeg kan ikke have dem på - så kan jeg putte en af dem i tasken? Eller er det snyd?

0

Hej...

Til vores bryllup havde jeg kjolen som noget nyt, strømpebånd som noget blåt, min mosters perler som noget lånt også mit gamle Dagmar kors som noget gammelt. Det havde jeg syet i skørtet sammen med en lille bitte rød filt pude hvori jeg har syet riskorn og salt. Rød er en gammel dansk tradition - desværre kan jeg ikke huske hvad det betyder...Salt betyder at vi aldrig må mangle mad og rís betyder jo frugtbarhed.

Hilsen den nygifte :thumbsupsmileyanim:

0

du kan sagtens putte det i tasken, går ud fra det er sådan en lille fin en der vil være om dit håndled under hele dagen ellers har jeg hørt om en der netop også havde en gammel halskæde som hun havde arvet den satte hun fast i sin bh så var den lige ved hjertet under hele forløbet.

-Tina

god fornøjelse

0

Annonce ♥

Nu ved jeg jo hverken hvilken taske eller hvilken perlekæde det er, men ellers kunne man jo overveje at sætte perlerne udenpå tasken, som pynt. Det burde kunne gøres med få sting. Enten udenpå tasken eller hen over håndtaget måske. Og så selvfølgeligt forsigtigt tage den af igen bagefter, så de ikke kommer noget til.

Selv har min mor også lovet mig et lommetørklæde som min farmor kniplede til hende. Men jeg ved så ikke: Er det noget lånt eller noget gammelt?

Knus Dorthe

0

hejsa

nej der er intet der er snyd.

Mit det gamle er et vedhæng jeg fik af in mormor som barn og et vedhæng jeg fik af min farmor som barn.

begge os skal hænge i en ankelkæde jeg har lånt af min søster.

Min veninde havde en ring af en bedstemor bundet fast i strømpebåndet, så alt kan lade sig gøre :-)

0

Annonce ♥

Noget gammel, skal jo symbolisere det liv bruden forlader. For mit vedkommende bliver det et kniplingslommetørklæde min mormor lavede til mig da jeg skulle konfirmeres (15 år siden)

0

Planen var faktisk at det lånte skulle være min brudekjole da den skulle lejes og det gamle skulle være et par sko fra en genbrugs forretning (vi har ikke de fleste penge i verden og hverken min mor eller far har lyst til at smide nogle penge i dette bryllup) men hvert fald så viser det sig nu at vi køber kjolen i stedet for, og jeg får måske lov til at låne min svigermors fars vielses ring, som bare er meget gammel, nu ved jeg ikke om hans ægteskab var lykkeligt, og ved at min svigermor er gift, men jeg er meget glad for at låne den, fordi gætter på at hverken min mormor eller farmor har noget de sådan bare lige kan låne til mig :/

det nye regner jeg så med at blive undertøjet og så kjolen, og det blå bliver højt sandsynligt et strømpe bånd, men ved så ikke hvad mit lånte skal være, eller går det ind under den ring jeg låner af min svigermor eller hvordan??

0

hej jeg har styr på det nye det er jo kjolen og undertøjet, mit lånte er et tørklæde fra min lykkeligt gifte mormor mit blå er et strømpe bånd og nogle blå sten under skoene men her er mit dilemma:

da min kæreste og jeg begyndte at kæreste udvekslede vi ringe jeg havde en sølvring jeg engang havde lavet og den fik han og jeg fik en sølvring han havde fået i dåbsgave af sin mormor jeg kan desværre ikke passe denne ring mere men kan den være mit noget gamle hvis jeg på dagen får den syet ind i kjolen evt med en rød tråd så får jeg jo både det gamle med samt det røde med samt at det sidste sting på kjolen bliver taget på bryllupsdagen eller hvad synes i???

hilsen sanni...

0

Annonce ♥