hesselbjerg

Endeligt et fornuftigt forslag

5 indlæg i dette emne

Forslag: Skatterabat til kvinder

Offentliggjort 24.10.07 kl. 07:27

Når kvinder ikke må få løn som mændene, skal de heller ikke betale skat som dem, mener to økonomer, som har sat gang i en heftig, international debat.

Det er ikke hver dag, man hører to mænd sige, at kvinder skal betale mindre i skat end mænd. Men det mener de to italienske økonomer Andrea Ichino og Alberto Alesina, der er af den overbevisning, at skat på kønnet er nøglen til ligestilling på arbejdsmarkedet.

Ideen er enkel, skriver metroxpress. Kvinder tjener ofte mindre end mænd. Når man ikke kan få has på lønefterslæbet før skat, kan man i stedet regulere beskatningen af kvinders og mænds løn, så de får det samme ud efter skat. Forslaget har nået avisen Financial Times og medført en oprørt debat.

»Vi har fået en del hade-mail fra mænd, som er rasende over, at vi synes, de skal betale mere i skat. Men vi har også mødt stor interesse. Er man tilhænger af ligestilling mellem kønnene, kan man kun støtte vores forslag,« siger Andrea Ichino fra Bologna Universitet til informationscentret for kvinde- og kønsforskning Kvinfo's webmagasin.

Fint forslag

Umiddelbart synes Ruth Enemark, der er lektor ved Aalborg Universitet og medlem af EU's ekspertgruppe vedrørende køn og beskæftigelse, at det italienske forslag lyder fint. »Når regeringen kan komme med et forslag om, at folk på 64 år skal betale mindre i skat, så kan kvinder vel også betale mindre i skat. Men vi skal nok lige høre, hvad de danske mænd siger til den idé, de er jo ikke altid lige galante,« siger hun.

Ruth Enemark mener dog ikke, at det vil give en mere lige løn på det danske arbejdsmarked. »Hvis man vil prøve at udligne lønforskellen mellem mænd og kvinder, kan man i stedet indføre en mindre skat på de arbejdsområder, hvor kvinder er overrepræsenteret. Det vil måske også tiltrække flere mænd til de fag,« foreslår Ruth Enemark.

Hos folketingspartiet SF modtages det italienske forslag yderst positivt. »Det er et provokerende og velkomment forslag til en veltrængt debat om, hvordan vi kan øge ligestillingen på arbejdsmarkedet,« siger Pernille Vigsø Bagge, der er ligestillingsordfører for SF.

Kilde: metroXpress

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må indrømme at jeg ikke er meget for at kommentere politik på dette forum.

Men dette forslag, syntes jeg virkelig så godt om, at jeg bliver nød tol at kommentere det.

Der er rigtig mange kvinder der arbejder i det offentlige, og selvfølgelig også i det private, som er underbetalt i forhold til mændende.

Så mindre i skat til kvinderne :thumbsupsmileyanim:

Heto

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Jeg må indrømme at jeg ikke er meget for at kommentere politik på dette forum.

Men dette forslag, syntes jeg virkelig så godt om, at jeg bliver nød tol at kommentere det.

Der er rigtig mange kvinder der arbejder i det offentlige, og selvfølgelig også i det private, som er underbetalt i forhold til mændende.

Så mindre i skat til kvinderne :thumbsupsmileyanim:

Heto

:ditto:

Kan man som kvinde sige andet end; JA TAK!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kunne faktisk være rigtig sjovt sådan, helt alvorligt, at se nogle beregninger og prognoser på, om dette forslag ikke ville hjælpe økonomien? :heart:

Det tror jeg nemlig umiddelbart godt! :thumbsupsmileyanim:

En skattelettelse for kvinder ville sikkert virkelig sætte gang i samfundet, for let's face it: Vi ville BRUGE de ekstra penge! Og det ville så sætte gang i markedet, få flere folk til at arbejde mere, så de kunne betale mere i skat, osv. osv. :bearhug:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer