Oktober2007

Er der andre end mig der ikke skal fejre dansk jul juleaften??

10 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Skal heldigvis holde jul herhjemme..: MEn alligevel bliver den lidt anderlede, for vi holder to... Der er små børn med og for at de skal få så meget ud af dagen som muligt, så holder vi jul for ungerne tidligt over frokost og så holder vi traditionel jul om aftenen for de voksne med and og alt der dertil hører *SS*

Men kan godt huske det selv fra dengang jeg holdt jul da jeg boede i USA... det er bare ikke det samme...

Kan du ikke få indført lidt af dine egne danske juletraditioner *SS*

Knuz Trine

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg skal holde jul i udlandet - skiferie !!!!!! Jubiiiiiiii

Efter mange års juleræs/julehygge har vi besluttet, at vi holder traditionel jul hver tredie år, tager til solen hvert tredie år og på ski hvert tredie år, og i år er det på ski. Tro nu ikke, at der ikke bliver jul i det lille hjem. Der pyntes op omkring 1. søndag i advent, og familie og venner inviteres inden jul til lidt julehygge, men selv ferie incl. juleaften bliver fejret i det fjerne - sikkert uden and og flæskesteg.

Og vi er tilbage i god tid inden nytår.

mvh

Goodbyehansen

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja, jeg skal holde jul i Irland. Det er nu 2. år i træk, og det ER altså ikke det samme.

Og så skal jeg endda arbejde juleaftensdag!!!! Men vi har nu fået lov til at gå hjem ved frokosttid - heldigvis.

Men vi holder så altså "dansk" jul juleaften med and og rødkål og alt hvad der ellers hører sig til. Godt med lidt angelsakiske traditioner som f.eks bordknallerter smidt oveni. Vi giver halvdelen af gaverne juleaften og halvdelen den 25. om morgenen (hold OP nogle forkælede børn vi får - hele 2 omgange jul!).

Den 25. spiser vi stille og roligt morgenmad efter vi har åbnet gaver. Vi tager up til Patricks forældre til "Christmas lunch" ved 2 tiden. Der får vi kalkun og juleskinke, og selvfølgelig Christmas pudding (som altså BESTEMT ikke er min favorit!!!).

Jeg tror, at jeg har overbevist Patrick om, at jeg gerne må få levende lys på juletræet juleaften. Jeg har fået hentet mine lyseholdere herover. Han har ellers ikke rigtigt kunnet forlige sig med ideen :rolleyes:

Ellers pynter vi op, som jeg ville have gjort i Danmark. Jeg har næsten al min egen pynt med herover og har da også masser af ting til at klippe-klistre med. Vi har også kalenderlys og adventskrans osv. I år skal vi til danmark den første weekend i december, så der skal jeg have købt et godt lager af julegodter, lys osv. :bestwishes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal så holde dansk jul i år :blush: Og lige i år passer det mig bare bestemt ikke! Jeg har prøvet det før, og har da egentligt synes det har været okay, men i år har jeg bare ikke lyst.

Traditionerne er jo meget det samme som ved norsk jul. Maden er anderledes, men jeg kan nu godt lide den danske julemad, så det gør mig ikke så meget. Men jeg kommer til at savne min familie, og så hader jeg bare gaveoppakningen i svigerfamilien. Hos os er vi kun voksne, og vi åbner stille og roligt en pakke ad gangen. Derefter er det den der har åbnet der skal hen til træet og vælge den næste pakke. Sådan har vi altid gjort det og jeg synes det er så hyggeligt. Men i svigerfamilien er der 5 små børn, og hele gaveoppakningen foregår som et ræs, hvor jeg slet ikke klarer at følge med. Misforstå mig ret - jeg æææælsker de børn normalt, men lige juleaften ville jeg helst være uden dem (selvom det for de fleste nok ville være omvendt). Eneste positive er at jeg da har nogle at se Disney juleshowet med, og nogle der er superbegejstrede for mine julekager :blush:

Men i år er det lidt ekstra trist. Mine forældre kommer nemlig til at sidde alene det meste af julen. Vi fejrer hvertandet år hos dem, og min ældste storebror og hans kæreste er der næsten hvert år. De er der også juleaften i år, men rejser et par dage efter for at være en måned sammen med hendes forældre. Og min yngste storebror, som heller ikke var hjemme sidste år, har lige aflyst i år :rolleyes: Og så synes jeg jo lige pludselig at mine forældre er ret gamle til at sidde alene, og får lyst til at tage hjem :biggrin:

Så selvom jeg æææælsker julen og nok skal få det fint nok, har jeg mest lyst til at græde bare ved tanken i år :bestwishes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Men i år er det lidt ekstra trist. Mine forældre kommer nemlig til at sidde alene det meste af julen. Vi fejrer hvertandet år hos dem, og min ældste storebror og hans kæreste er der næsten hvert år. De er der også juleaften i år, men rejser et par dage efter for at være en måned sammen med hendes forældre. Og min yngste storebror, som heller ikke var hjemme sidste år, har lige aflyst i år :rolleyes: Og så synes jeg jo lige pludselig at mine forældre er ret gamle til at sidde alene, og får lyst til at tage hjem :biggrin:

Så selvom jeg æææælsker julen og nok skal få det fint nok, har jeg mest lyst til at græde bare ved tanken i år :bestwishes:

Jeg ved hvad du mener. Min mor skal sidde HELT alene. Det synes jeg er lidt unfair, men jeg har inviteret hende en million-milliard gange, og hun bliver ved med at sige, at hun ikke vil presse sig på, og så har hun det ikke så godt med at skulle op til svigermekanikken den 25. Patricks forældre er meget gamle i forhold til hende (hun er 63 og svigerfar er 80!) og hun kan ikke heeeeelt forlige sig med dem.

Men til NÆSTE år tager vi revanche. SÅ skal vi til Danmark. og GERNE i en hel uge - i hvert fald for mit vedkommende!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Jeg skal holde jul i udlandet - skiferie !!!!!! Jubiiiiiiii

Efter mange års juleræs/julehygge har vi besluttet, at vi holder traditionel jul hver tredie år, tager til solen hvert tredie år og på ski hvert tredie år, og i år er det på ski. Tro nu ikke, at der ikke bliver jul i det lille hjem. Der pyntes op omkring 1. søndag i advent, og familie og venner inviteres inden jul til lidt julehygge, men selv ferie incl. juleaften bliver fejret i det fjerne - sikkert uden and og flæskesteg.

Og vi er tilbage i god tid inden nytår.

mvh

Goodbyehansen

Hej Goodbyehansen

Hvor lyder det bare fedt!!

Vi smutter til Tenerife denne jul og vi har faktisk haft snakket om, om hveranden jul det var sådan en "jul for os to et lækkert sted i udlandet"-jul.

En af lørdagene i december har vi noget jule-noget med julemad og pakkeleg, så vi på min side af familien er sikre på at se hinanden, selvom i år er det år hvor vi holder jul hver især med svigermekanikken (som jeg ikke rigtig har noget af). Det bliver vores juleaften i år inden vi flyver afsted til varmere himmelstrøg!

30/12 er vi hjemme igen til at fejre nytårsaften - det er jo altid en rigtig lækker aften.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Jeg skal så holde dansk jul i år :lol: Og lige i år passer det mig bare bestemt ikke! Jeg har prøvet det før, og har da egentligt synes det har været okay, men i år har jeg bare ikke lyst.

Traditionerne er jo meget det samme som ved norsk jul. Maden er anderledes, men jeg kan nu godt lide den danske julemad, så det gør mig ikke så meget. Men jeg kommer til at savne min familie, og så hader jeg bare gaveoppakningen i svigerfamilien. Hos os er vi kun voksne, og vi åbner stille og roligt en pakke ad gangen. Derefter er det den der har åbnet der skal hen til træet og vælge den næste pakke. Sådan har vi altid gjort det og jeg synes det er så hyggeligt. Men i svigerfamilien er der 5 små børn, og hele gaveoppakningen foregår som et ræs, hvor jeg slet ikke klarer at følge med. Misforstå mig ret - jeg æææælsker de børn normalt, men lige juleaften ville jeg helst være uden dem (selvom det for de fleste nok ville være omvendt). Eneste positive er at jeg da har nogle at se Disney juleshowet med, og nogle der er superbegejstrede for mine julekager :blush:

Men i år er det lidt ekstra trist. Mine forældre kommer nemlig til at sidde alene det meste af julen. Vi fejrer hvertandet år hos dem, og min ældste storebror og hans kæreste er der næsten hvert år. De er der også juleaften i år, men rejser et par dage efter for at være en måned sammen med hendes forældre. Og min yngste storebror, som heller ikke var hjemme sidste år, har lige aflyst i år :rolleyes: Og så synes jeg jo lige pludselig at mine forældre er ret gamle til at sidde alene, og får lyst til at tage hjem :biggrin:

Så selvom jeg æææælsker julen og nok skal få det fint nok, har jeg mest lyst til at græde bare ved tanken i år :bestwishes:

Nøøøj, hvor kan jeg følge dig!

Første gang jeg holdt jul med svigermor var jeg også ved at dø af stress - hun holder jul med sine venner, fordi hun ikke har så meget familie heroppe...så der var en del mennesker jeg ikke har noget særligt forhold til med den aften. Hjemme plejer vi også at pakke gaver op som Jer; én eller to gaver ad gangen, stille og roligt, så man kan nå at se hvad de andre får. Men hos svigermor blev alle gaverne delt ud på én gang, vild panik, gavepapir osv over det hele - havde købt nogle rigtig fede gaver det år,og nåede slet ikke at se folk blive glade for dem :lol: Gaveræset var overstået på 15 min...hvilket antiklimaks, følte mig total snydt :blush:

Nu tager jeg også julen meget nært - jeg ææææælsker jul, og holder meget af de traditioner jeg er vokset op med.

Jeg har heldigvis fået afværget fremtidige julekriser ved at foreslå at mig og filejsen, mine forlædre, min mormor og hans mor holder jul sammen hvert år - på skift. Altså gøre det til en ren familieting, og samtidig undgå slåskampe om hvem der skal have mig og Filejsen (vi er begge enebørn) og at nogen kommer til at sidde alene. Når de en gang så for børnebørn, er der også taget højde for det ;)

Vi skal holde julen i år, og glæder mig rigtig meget.

Gaveoppakning kommer i fremtiden til at foregår stille og roligt...uden glidende tacklinger under juletræet osv...også når vi selv får børn en gang :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal så holde dansk jul i år GP Og lige i år passer det mig bare bestemt ikke! Jeg har prøvet det før, og har da egentligt synes det har været okay, men i år har jeg bare ikke lyst.

Traditionerne er jo meget det samme som ved norsk jul. Maden er anderledes, men jeg kan nu godt lide den danske julemad, så det gør mig ikke så meget. Men jeg kommer til at savne min familie, og så hader jeg bare gaveoppakningen i svigerfamilien. Hos os er vi kun voksne, og vi åbner stille og roligt en pakke ad gangen. Derefter er det den der har åbnet der skal hen til træet og vælge den næste pakke. Sådan har vi altid gjort det og jeg synes det er så hyggeligt. Men i svigerfamilien er der 5 små børn, og hele gaveoppakningen foregår som et ræs, hvor jeg slet ikke klarer at følge med. Misforstå mig ret - jeg æææælsker de børn normalt, men lige juleaften ville jeg helst være uden dem (selvom det for de fleste nok ville være omvendt). Eneste positive er at jeg da har nogle at se Disney juleshowet med, og nogle der er superbegejstrede for mine julekager :lol:

Men i år er det lidt ekstra trist. Mine forældre kommer nemlig til at sidde alene det meste af julen. Vi fejrer hvertandet år hos dem, og min ældste storebror og hans kæreste er der næsten hvert år. De er der også juleaften i år, men rejser et par dage efter for at være en måned sammen med hendes forældre. Og min yngste storebror, som heller ikke var hjemme sidste år, har lige aflyst i år :rolleyes: Og så synes jeg jo lige pludselig at mine forældre er ret gamle til at sidde alene, og får lyst til at tage hjem :biggrin:

Så selvom jeg æææælsker julen og nok skal få det fint nok, har jeg mest lyst til at græde bare ved tanken i år :bestwishes:

Nøøøj, hvor kan jeg følge dig!

Første gang jeg holdt jul med svigermor var jeg også ved at dø af stress - hun holder jul med sine venner, fordi hun ikke har så meget familie heroppe...så der var en del mennesker jeg ikke har noget særligt forhold til med den aften. Hjemme plejer vi også at pakke gaver op som Jer; én eller to gaver ad gangen, stille og roligt, så man kan nå at se hvad de andre får. Men hos svigermor blev alle gaverne delt ud på én gang, vild panik, gavepapir osv over det hele - havde købt nogle rigtig fede gaver det år,og nåede slet ikke at se folk blive glade for dem :) Gaveræset var overstået på 15 min...hvilket antiklimaks, følte mig total snydt :lol:

Nu tager jeg også julen meget nært - jeg ææææælsker jul, og holder meget af de traditioner jeg er vokset op med.

Jeg har heldigvis fået afværget fremtidige julekriser ved at foreslå at mig og filejsen, mine forlædre, min mormor og hans mor holder jul sammen hvert år - på skift. Altså gøre det til en ren familieting, og samtidig undgå slåskampe om hvem der skal have mig og Filejsen (vi er begge enebørn) og at nogen kommer til at sidde alene. Når de en gang så for børnebørn, er der også taget højde for det ;)

Vi skal holde julen i år, og glæder mig rigtig meget.

Gaveoppakning kommer i fremtiden til at foregår stille og roligt...uden glidende tacklinger under juletræet osv...også når vi selv får børn en gang GP

LOL ser det lige for mig :blush::blush::) Thi hi, der er altså morsomt at være visuel.

Bortset fra det deler jeg samme holdning. Ingen glidende tacklinger men masser af tid og hygge

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Jeg skal så holde dansk jul i år GP Og lige i år passer det mig bare bestemt ikke! Jeg har prøvet det før, og har da egentligt synes det har været okay, men i år har jeg bare ikke lyst.

Traditionerne er jo meget det samme som ved norsk jul. Maden er anderledes, men jeg kan nu godt lide den danske julemad, så det gør mig ikke så meget. Men jeg kommer til at savne min familie, og så hader jeg bare gaveoppakningen i svigerfamilien. Hos os er vi kun voksne, og vi åbner stille og roligt en pakke ad gangen. Derefter er det den der har åbnet der skal hen til træet og vælge den næste pakke. Sådan har vi altid gjort det og jeg synes det er så hyggeligt. Men i svigerfamilien er der 5 små børn, og hele gaveoppakningen foregår som et ræs, hvor jeg slet ikke klarer at følge med. Misforstå mig ret - jeg æææælsker de børn normalt, men lige juleaften ville jeg helst være uden dem (selvom det for de fleste nok ville være omvendt). Eneste positive er at jeg da har nogle at se Disney juleshowet med, og nogle der er superbegejstrede for mine julekager :lol:

Men i år er det lidt ekstra trist. Mine forældre kommer nemlig til at sidde alene det meste af julen. Vi fejrer hvertandet år hos dem, og min ældste storebror og hans kæreste er der næsten hvert år. De er der også juleaften i år, men rejser et par dage efter for at være en måned sammen med hendes forældre. Og min yngste storebror, som heller ikke var hjemme sidste år, har lige aflyst i år :rolleyes: Og så synes jeg jo lige pludselig at mine forældre er ret gamle til at sidde alene, og får lyst til at tage hjem :biggrin:

Så selvom jeg æææælsker julen og nok skal få det fint nok, har jeg mest lyst til at græde bare ved tanken i år :bestwishes:

Nøøøj, hvor kan jeg følge dig!

Første gang jeg holdt jul med svigermor var jeg også ved at dø af stress - hun holder jul med sine venner, fordi hun ikke har så meget familie heroppe...så der var en del mennesker jeg ikke har noget særligt forhold til med den aften. Hjemme plejer vi også at pakke gaver op som Jer; én eller to gaver ad gangen, stille og roligt, så man kan nå at se hvad de andre får. Men hos svigermor blev alle gaverne delt ud på én gang, vild panik, gavepapir osv over det hele - havde købt nogle rigtig fede gaver det år,og nåede slet ikke at se folk blive glade for dem :) Gaveræset var overstået på 15 min...hvilket antiklimaks, følte mig total snydt :lol:

Nu tager jeg også julen meget nært - jeg ææææælsker jul, og holder meget af de traditioner jeg er vokset op med.

Jeg har heldigvis fået afværget fremtidige julekriser ved at foreslå at mig og filejsen, mine forlædre, min mormor og hans mor holder jul sammen hvert år - på skift. Altså gøre det til en ren familieting, og samtidig undgå slåskampe om hvem der skal have mig og Filejsen (vi er begge enebørn) og at nogen kommer til at sidde alene. Når de en gang så for børnebørn, er der også taget højde for det ;)

Vi skal holde julen i år, og glæder mig rigtig meget.

Gaveoppakning kommer i fremtiden til at foregår stille og roligt...uden glidende tacklinger under juletræet osv...også når vi selv får børn en gang GP

LOL ser det lige for mig :blush::blush::) Thi hi, der er altså morsomt at være visuel.

Bortset fra det deler jeg samme holdning. Ingen glidende tacklinger men masser af tid og hygge

Hehe, lige sådan er det også hos svigerfamilien. Nogle år har børnene været så spændte at de har kastet op efter at den første gave var udpakket!

Synes det lyder supergodt sådan som i har ordnet det, nogle fordele skal man da også have som enebørn! Desværre kan vi ikke gøre sådan, da vi (heldigvis) har to søskinde hver. Egentlig ville det være rart hvis de så bare udfyldte sit "ansvar", men i begge familier så er det midterste barn lidt ustabile, så vi ved aldrig før nogle uger inden jul om vores forældre bliver siddende hjemme alene i julen.

Jeg har dog tænkt på at lave min egen løsning, må se om jeg tør at præsentere den til manden efter jul. Den er at vi holder jul hvert år ved mine forældre, medmindre noget specielt sker, så holder vi det her. Synes det ville være retfærdigt, da hans forældre jo har os hele tiden, og til alle de andre højtide. Desuden er vi sikret ind, at i det tilfælde at vi ikke kan rejse et år (f.eks. pga helt nyfødt eller kæmpegravid mave eller sygdom eller noget) så er det ikke pisse uretfærdigt for mine forældre, fordi vi jo var der sidste år. Min mand har også indrømmet at han synes julen er mere afslappende hjemme ved mine forældre. Problemet er bare at svigerforældrene jo kommer til at føle sig uretfærdigt behandlet, desuden ved jeg ikke helt om jeg kan overtale manden. Men nu må vi se... Det er i hvert fald det jeg har lyst til.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer