prinsesse

munchkin katte

13 indlæg i dette emne

Hej tøser.

så har jeg brug for jeres hjælp.

vi overvejer at få en lille missekat, og har besluttet at det skal være en munchkin kat.

Kattene er meget små, og med søde korte ben. Når de er fuldt udvoksede, er de ligeså store som en killing.

vi kan finde dem i USA, men har endnu ikke været så heldige at finde dem i Danmark.

Er der nogen der kender disse katte, eller ved hvor vi kan få mere info om dem?

sætter lige 2 billeder ind til jer

post-25977-1195069603.jpg

post-25977-1195069336.jpg

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig hørt om racen før, så jeg tvivler på at den kan fåes i Danmark.

Nu vil jeg ikke tage glæden fra dig, men jeg ville være betænkelig ved at anskaffe mig en kat som den du har sat billeder ind af. Den lille størrelse, og de mistænkeligt korte ben, vidner om indavl i en sådan grad, at sundheden hos disse katte kan være meget tvivlsom.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg kan sagtens forstå din tanke om indavl, men vi har undersøgt denne race rimelig grundigt, da vi ikke vil have indavlskatte.

Det viser sig at nogen katte har et særligt gen, som hvis både mor og far, er bæreren, giver disse særlige racer og størrelser.

så der skulle altså ikke være noget uetisk med denne kat, og den fejler højst sandsynligvis det samme som alle andre almindelige katte.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Dejligt at høre at du har sat dig ind i tingene - for det er jo i høj grad også et etisk spørgsmål :thumbsupsmileyanim:

Men udfra hvad du skriver om kattenes genetik, lyder det til at anlægget for små katte nedarves reccesivt - reccesivt nedarvede gener er som oftest også forbundet med nedsat fitness (= dårligere helbred, nedsat chance for overlevelse osv.) hos individer der får genet både fra moderen og fra faderen.

Jeg fristes derfor til at konkludere at der her avles på uhensigtsmæssige gener, forstået på den måde at "reccesive" individer med nedsat fitness ville blive bortselekteret i naturen - i disse kattes tilfælde ville de korte ben fx forhindre dem i at jage (Darwins survivel of the fittest).

Jeg kan i forbindelse med reccesiv nedarvning, heller ikke lade være med at sammenligne de små katte med dværgvækst hos mennesker - dette er nemlig også en reccesivt nedarvet tilstand, omend det reccesive gen er meget sjældent.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha jeg kan godt se det total nuttede i de små missekatter - for søde det er de altså, men jeg kan altså også kun hæfte mig ved chrisser vise ord :thumbsupsmileyanim:

der var ikke en mere almindelig og måske sundere missekat der ville være et hit???

Jo det ville der måske nok være, men nu har jeg forelsket mig i disse små nuttede pelsbolde. jeg er ikke så glad for at for store dyr, så disse er jo helt perfekte.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Prinsesse

Jeg kan godt forstå, at du har forelsket dig helt vildt i de små uldtotter - det er bare charmerende.

Men jeg er også enig i, at hvis den type katte er et udspring af indavl eller avl på katte med genetiske fejl, så vil jeg tage kraftig afstand fra denne race.

Jeg er selv kattejer. Fik først en ganske alm. rød, korthåret gårdkat og efterfølgende den kønneste lyse, langhårede racekat. Jeg havde godt nok mine betænkeligheder, om jeg nu kunne give begge katte den samme mængde opmærksomhed, når nu der er så åbenlys forskel i udseende.

Jeg kan godt se på vore gæster, at det ligefrem kibler i fingrene for at nusse den langhårede, men til daglig er det slet ikke noget problem, kattene har så forskelligt sind og forskellige vaner, at det som regel ender med, at den lyse får mest opmærksomheden fra min mand, og det er især om morgenen, og den røde mest af mig og det er tit om aftenen.

Min morale med dette er: at uanset hvordan katten ser ud, så afhænger det utroligt meget af kattens sind og væsen, om det er den store kærlighed eller ej.

Jeg håber, du finder katten i dit liv - uanset størrelse, farve og pelslængde.

mvh

Goodbyehansen

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

super. den havde jeg ikke set, nok mest fordi det er kæresten der har surfet rundt og ledt efter alle informationerne.

men uanset hvad, tror jeg altid der vil være store diskussioner om hvorvidt denne race er indavl eller ej. personligt tror jeg ikke det er.

og som en også skriver; persere er jo indavls katte, men dem er da der mange der har.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi perseren er indavlet, gør det det jo ikke mere okay at denne race evt. også er det...

Nej du har helt ret. men min point var: moral er godt, dobbelt moral er åbenbart dobbelt så godt.

og hvad jeg kan høre på mange af de mennesker jeg har mødt der ved noget om katte, så er det lidt som om at det er okay, når det er en perser, men ikke hvis det er en munchkin. jeg kan bare ikke se forskellen.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer