Jyden

Billedredigering

113 posts in this topic

Flere har spurgt mig, hvordan de fx fjerne ting, sætter tekst ind, gør billeder lysere/mørkere, ændrer farvetone osv. osv. osv. Så jeg tænkte, at jeg måske kunne hjælpe lidt "generelt" her i stedet for at skrive det samme til alle.

Vil dog først høre, om der er interesse for det? Det vil nemlig komme til at tage noget tid for mig, så der skal ligesom være et formål med det/en målgruppe til det.

Jeg vil primært holde mig til photofiltre, der kan downloades gratis fra nettet.

Lad mig høre - også hvis I synes, det er unødvendigt. ;)

Edited by Jyden
1

Annonce ♥

Annonce ♥

Jamen, så prøver jeg da lige så stille at starte op. :thumbsupsmileyanim:

Det skal siges, at jeg ikke er prof og at det er mine "selvlærte erfaringer", jeg giver videre. Der kan derfor være opgaver, jeg ikke kan give en løsning på, men jeg vil gøre mit bedste. Spørgsmål er altid velkomne. Det samme er billeder, jeg kan bruge til at lave eksempler og "trin-for-trin"-forklaringer.

Husk ALTID at undersøge, om du må ændre billedet, og om du må vise det på internettet.

0

Lektion 1 Kom igang + fælles nomenklatur :thumbsupsmileyanim:

Fremover vil jeg kalde photofiltre for PF. Jeg går ud fra, at du er bekendt med det basale omkring windowsbaserede programmer, at du kan åbne og gemme filer, browse osv.

Download PF

Inden vi begynder på alt det sjove, skal du have programmet på din pc.

Jeg anbefaler, at du følger vejledningen på denne side. Her står også godt forklaret, hvordan du skifter fra engelsk til dansk. Det nemmeste er IKKE at ændre på de foreslåede placeringer undervejs i installationen, for så burde alt gå glat. Så burde du også automatisk få en programgenvej på skrivebordet.

Genstart herefter photofiltre og tjek, at sproget er som valgt.

Billedets kvalitet

Originalbilledets kvalitet er en af de største begrænsninger overhovedet. Tænk derfor billedet igennem - allerede når du tager det, hvis muligt.

Vil du vide mere om fotografering kan jeg anbefale www.fotostart.dk. Se evt. også på www.fotokritik.dk - det er jo tilladt at lære af andre. ;)

Gem kopi af billede

Billedet er taget, og så skal der leges!

Arbejd ALDRIG i originalbilledet, du risikerer at ødelægge det for altid.

Derfor skal du starte med at gemme en kopi af det billede, du vil arbejde med:

1) Åbn programmet (hvis det ikke allerede er åbent)

2) Åbn det billede, du vil arbejde med

filer -> åbn -> browse

3) Gem en KOPI af billedet.

Personligt gemmer jeg altid i jpeg-formatet (gif i særlige tilfælde, som du vil høre om senere).

Jeg har ingen god begrundelse for valget af jpeg, så hvis nogen har andre anbefalinger, er kommentarer velkomne.

4) Du bliver spurgt, hvilken komprimeringsgrad du ønsker, og om du vil bevare exif-data.

Svaret afhænger selvfølgelig af, hvad billedet skal bruges til. Vælg den bedste komprimering, hvis du vil være på den sikre side. Exif-data er informationer om fx kamera, linse, de indstillinger, der er brugt osv. De færreste har formentlig brug for disse data - personligt gemmer jeg det.

Problemer? Spørg her i tråden, så andre også kan få glæde af svaret. ;)

29. nov. 2010: Nyt link til program og dansk sprogfil

Edited by Jyden
0

Lektion 1 fortsat

Placering af menuer og værktøjer

Jeg har her åbnet kopien test.jpg for at give et overblik over placeringen af de funktioner, du umiddelbart har adgang til. Samtidig navngiver jeg de steder, hvor du senere skal finde de forskellige funktioner. Indholdet i hvert menupunkt gennemgås i forbindelse med eksempler senere.

Øverst i skærmbilledet finder du en menulinie med fil, rediger, billede osv. Lad os kalde dette menulinie 1.

Lige herunder er der en menulinie med genveje til åbn ny fil, åbn eksisterende fil, print, scan osv. osv. Denne linie kalder vi menulinie 2.

Tredje linie har genveje til justering af fx kontrast, gamma, farvetone osv. osv. Lad os forblive systematiske og kalde den menulinie 3.

Nu bevæger vi os over i højre side af skærmbilledet.

Øverst kan du vælge farve til brug af spraydåse, tegning af streger osv. Den del får navnet farvebøtten (fantasien til andet mangler i skrivende stund :thumbsupsmileyanim: ).

Næste felt under farvebøtten indeholder flere forskellige værktøjer. Ved valg af et værktøj viser det nederste felt de mulige indstillinger for det valgte værktøj.

Værktøjerne er fra øverste venstre side mod nederste højre

pil

pipette

tryllestav

streg

maling

simpel pensel

avanceret pensel

dråbe

finger

klon (stempel)

flyt

post-30829-1195506060.jpg

Edited by Jyden
0

Annonce ♥

Lektion 2 Billedstørrelse

Billedstørrelse

Når vi taler om billedstørrelse er det størrelsen på det billede, du har taget. Der fjernes ikke noget og der tilføjes ikke noget til motivet, hvis du ændrer billedstørrelsen.

Et meget realistisk eksempel på dette er, at billedet test.jpg er for stort til BK (uha uha :thumbsupsmileyanim: ) og skal ændres, så det fylder færre bytes. Dette kan gøres således:

1) Menulinie 1 -> billede -> billedstørrelse

2) Flueben ved bevar sideforhold

3) Skriv et mindre tal i feltet bredde eller i feltet højde.

I det viste eksempel kunne det fx være 1000 ved bredde.

4) Tryk ok

Tjek nu filens størrelse:

5) Menulinie 1 -> fil -> egenskaber -> tjek filstørrelsen

BK's grænse for vedhæftning er 90 kb.

Alternativ: Gem som og vælg en lavere komprimeringsgrad.

Ønsker du at stille på billedets mål, så følg trin 1-2 ovenfor og derefter flg.:

3) skift fra pixel til cm i feltet til højre for højde og bredde.

4) Skriv et mindre tal i feltet bredde eller i feltet højde.

Canvasstørrelse

Ønsker du et blankt felt ved siden af billedet til at sætte tekst i eller måske plads til at sætte to billeder ved siden af hinanden, skal du stille på canvasstørrelsen. Her ændrer du lærredets størrelse mens det oprindelige billede forbliver uændret.

1) Menulinie 1 -> billede -> canvasstørrelse

2) Skriv nye mål for højde og/eller bredde.

3) Marker, hvor på det nye lærred, det "gamle" billede skal placeres på det nye lærred. Til venstre, højre, oppe, nede...

4) Vælg farven på det lærred, der stikker uden for det "gamle" billede.

5) Tryk ok

Et eksempel på resultatet med blå baggrund er vedhæftet.

Bemærk, hvis du vælger en canvasstørrelse, der er mindre en det "gamle" billede, beskæres det.

post-30829-1195508752.jpg

Edited by Jyden
0

Lektion 3 Gennemsigtig baggrund/lag på lag

Nu er der styr på størrelsen af billedet, og der er gemt en kopi, som vi kan arbejde med.

Nu ligger der en verden af muligheder for dine fødder. Vi starter ved forlovelsen (noget skal jeg jo finde på :thumbsupsmileyanim: ). I har købt de smukkeste ringe, og billedet vil I selvfølgelig gerne sende til alle. Ringene skal præsenteres på en baggrund af skov, men I har kun et billede af ringene, hvor der er hvid baggrund.

Udgangspunktet er de to billeder nedenfor. Skovbilledet er fra www.freefoto.com, hvor du kan finde mange flotte billeder gratis. Ringene er "kreeret" til anledningen.

Der er nu to muligheder: Gennemsigtig baggrund eller klippe-klistre. Billederne skal under alle omstændigheder have samme format (fx. jpg).

Gennemsigtig baggrund

Du skal nu have gjort det hvide på billedet med ringene gennemsigtigt og derefter lagt ringene oven på billedet af skoven.

1) åbn billedet med ringene

2) Marker et område af det hvide på billedet (bare en lille firkant er nok)

3) menulinie 2 -> gråt og hvidt-ternet ikon (transparent farve)

4) i det nye vindue, der kommer frem, bør farvevalget nu være hvid (det, du markerede i punkt 2). Jo højere, du stiller tolerancen, jo flere farvenuancer nær hvid gør programmet gennemsigtig.

Prøv dig frem ved at stille på tolerancen og tryk prævisning. Når du er tilfreds, så tryk ok.

5) gem det nye billede som en gif-fil (PF vælger automatisk gif). Luk det og åbn det igen.

6) åbn baggrundsbilledet (skovbilledet)

7) højreklik på ringbilledet (gif-format) og kopier.

8) Højreklik på baggrundsbilledet og indsæt.

9) Hvis ringene ikke er placeret det rigtíge sted: Træk dem på plads med musen.

Hvis de er for store/små: Højreklik på ringene -> manuel indstilling -> flueben i bevar sideforhold -> indstil ny størrelse.

Ramte du forkert mht. størrelsen? Fortryd og prøv igen. Du kan godt trække størrelsen større/mindre med musen, men da er du ikke sikker på at bevare sideforholdet

Klippe-klistre

Billedet med ringene er meget simpelt. Farverne er skarpt adskilt, og det giver mulighed for at bruge tryllestaven.

1) åbn billedet med ringene

2) højre side -> tryllestav

3) under tryllestavens egenskaber (nederste felt i højre side) sætter du flueben i farve.

alt på billedet i den farve, du efterfølgende klikker på på billedet, bliver markeret

Jo skarpere opdelingen mellem ringene og omgivelserne er, jo højere kan du stille tolerancen.

4) klik et tilfældigt sted på det hvide

Nu skulle alt hvidt gerne blive markeret

5) Højreklik på det markerede -> inverter markering

Nu er det ringene, der er markeret

6) højreklik på ringene -> kopier

7) følg punkt 6-9 under "gennemsigtig baggrund".

Alternativ: Sløret kant på ringene.

1) højre side pil -> vælg polygon i nederste del -> marker ringene manuelt ved at klikke langs med og lidt ude fra ringenes omrids

2) menulinie 1 -> rediger -> indstilling af klipfunktion -> vælg fx tolerance= 0, vandret, uklar og send til udklipsholder. Tjek med prævisning, at resultatet er som ønsket. Metoden kan være rigtig god i situationer, hvor du ikke kan lave en nøjagtig markering af det, du vil klippe over til et andet billede, eller hvor du ønsker en uklar kant (se fx lektion 4).

post-30829-1195552272.jpg

post-30829-1195552290.jpg

Edited by Jyden
0

Lektion 3 Gennemsigtig baggrund/lag på lag fortsat

Slutproduktet ved brug af gennemsigtig baggrund kan fx se ud som vist her.

post-30829-1195552756.jpg

Den kvikke vil hurtigt finde ud af, at genskær i fx ringe er hvidligt og derfor bliver gennemsigtig, hvis man markere hvid som det, der skal være gennemsigtig.

Løsningen er enkel: SNYD!

Se dette billede af en Bræmerring på hvid baggrund. Bemærk det hvide genskær på indersiden af ringen.

post-30829-1195555342.jpg

1) højre side -> farvebøtten -> klik på den store firkant til venstre -> vælg en farve, der IKKE indgår i den del af billedet, du vil bevare -> klik ok

Jeg har her valgt orange.

2) Højre side -> maling -> vælg tolerance fx 20 -> klik uden for og i hullet i ringene.

post-30829-1195555358.jpg

3) Følg vejledning til gennemsigtig baggrund pkt. 2 og frem. Marker dog det orange i stedet for det hvide i pkt. 2.

4) Gem som gif-fil.

Edited by Jyden
0

Lektion 4 Udklip i selvvalgt form

Du har et billede af dig og kæresten og vil gerne have klippet jer ud i hjerteform, fx for at lave en invitation som denne:

post-30829-1195668151.jpg

Du kan godt vælge at bruge

Højre side -> pil -> polygon

og så markere et hjerte rundt om jer. Det bliver bare sjældent som man havde tænkt sig og ofte hakket.

Mit forslag er, at du finder fx en simpel figur, der har (nogenlunde) den form, du gerne vil have, at udsnittet får. Jeg har taget udgangspunkt i dette hjerte:

post-30829-1195667754.jpg

Overordnet er jeg tilfreds med hjertets form. Jeg kunne dog godt tænke mig, at det var lidt længere og smallere samt at spidsen var mere spids og trukket lidt mod højre.

Hvis hjertet ikke er lukket som her, men er åbent, så farven omkring hjertet når sammen med farven inden i hjertet, er du nødt til først at "lukke hullet" med en streg eller spray med lille radius.

1) højre side -> farvebøtten -> klik på det store felt til venstre -> vælg samme farve som hjertet (her sort) -> streg

2) zoom ind på "hullet" inden du tegner stregen - det gør det meget nemmere at lave det pænt.

Jeg har valgt at udfylde hjertet, men det behøver du ikke gøre.

Nu kan hjertets form blive rettet.

1) menulinie 1 -> billede -> billedstørrelse

2) intet flueben i bevar sideforhold -> øg højden

Ramte du ikke det ønskede højde/breddeforhold, så fortryd og prøv igen.

Nu skal du lave mere plads om hjertet, der i dette tilfælde går helt ud til kanten.

1) menulinie 1 -> billede -> canvasstørrelse -> flueben i bevar sideforhold -> øg højden eller bredden (fx x2)

Nu ser hjertet således ud:

post-30829-1195669024.jpg

Problemer? Spørg her i tråden, så andre også kan få glæde af spørgsmålet. ;)

Edited by Jyden
0

Annonce ♥

Lektion 4 Udklip i selvvalgt form fortsat

Nu skal spidsen rettes. Jeg vil gerne have et mere spidst hjerte, hvor spidsen peger lidt til højre.

Jeg starter med at tegne den nye spids vha. polygon:

1) højre side -> pil -> vælg polygon i nederste felt.

2) klik et stykke oppe ad hjertets ene side. Klik med små mellemrum for derved at forme spidsens form.

Det svarer til at sætte en række søm og samtidig trække en snor fra søm til søm. Hvert klik, du laver med musen sætter et "søm". Får du sat et søm forkert, så dobbeltklik og vælg menulinie 2 -> stiplet firkant med pil i hjørnet (vis markering)

og start forfra.

3) slut et stykke oppe ad hjertets anden side ved at dobbeltklikke det sidste sted, du klikker. Dermed lukkes kredsen tværs over hjertet.

Med markeringen ser billedet lidt a la sådan her ud (markeringen ses ved spidsen af hjertet):

post-30829-1195669794.jpg

Udfyld nu markeringen med sort:

1) højre side -> spray -> vælg en relativt høj radius på fx 30 i nederste felt

2) farvebøtten -> vælg samme farve som hjertet

3) spray løs i markeringen - du kan ikke male udenfor.

Stikker noget af hjertet uden for markeringen? Så mal det over med samme farve som farven rundt om hjertet (her hvid):

1) højreklik på det markerede felt -> inverter markering

2) følg pkt 2 og 3 ovenfor - men vælg baggrundsfarven (her hvid)

Fjern markeringen.

menulinie 2 -> stiplet firkant med pil i hjørnet

Det hvide på billedet er det, der skal bruges videre. Marker det hvide og klip det ud. Sæt det derefter oven på billedet af jer selv (her hunden).

1) Højre side -> tryllestav -> vælg passende tolerance (her er brugt 30) -> klik på det hvide

Ønsker du en blød/uklar kant? Fortsæt med punkt 2. Ønsker du en skarp kant? Gå til pkt. 3.

2)menulinie 1 -> rediger -> indstilling af klippefunktion -> vælg fx tolerance = 0, vandret, uklar, til udklipsholder

3) højreklik på markering -> vælg kopier.

4) Åbn billedet med jer selv (her hunden).

5) højreklik -> indsæt

6) tilpas det indsatte hvide felts størrelse: højreklik -> manuel indstilling -> flueben ved bevar sideforhold -> øg/formindsk højde eller bredde til "hullet" i det hvide (her hjertet) passer i størrelsen -> højreklik -> godkend indsættelse.

Billedet ser i mit tilfælde således ud:

post-30829-1195671061.jpg

Edited by Jyden
0

Lektion 4 Udklip i selvvalgt form fortsat

Som du kan se kræver billedet beskæring for kun at være hvidt og med hjertet med hunden i midten.

1) højre side -> pil -> vælg firkant i nederste felt -> marker et passende felt

2) højreklik på markeringen -> vælg crop/beskære

Er der ikke hvidt nok, så marker de felter, der skal laves hvide og mal med spraydåsen. Øg evt. canvasstørrelsen først.

Efter beskæringen ser mit billede således ud:

post-30829-1195671911.jpg

Næste trin er at lave teksten med "Bryllup". Start med at tjekke størrelsen på billedet med hjertet og hunden:

1) menulinie 1 -> billedstørrelse -> skriv bredde og højde i pixels ned

Åbn et nyt billede og lav bryllupsteksten:

1) menulinie 2 -> første ikon med et hvidt ark -> indtast samme højde og bredde, som det andet billede havde -> gør det nemt for dig selv: Vælg samme baggrundsfarve som på billedet med hjertet og jer selv.

2) menulinie 2 -> ikonet med et T -> vælg skrifttype, farve og størrelse -> tryk ok

Det kan godt kræve et par forsøg at finde den rigtige indstilling. Jeg har brugt to skriftstørrelser - den ene halvt så stor som den anden

3) flyt ordet derhen, hvor du vil have det og gentag.

Tip: Placer ordene tilfældigt, ikke for tæt men med lidt overlap. Lad ordene gå uden for kanten flere steder.

Gør baggrunden gennemsigtig

4) højre side -> tryllestav -> flueben i farve i nederste felt -> klik på baggrundsfarven

Jo større tolerance, du vælger i nederste felt, jo mere "rent" kommer teksten til at stå, men hvis teksten har smalle streger, risikerer du at noget forsvinder. Prøv dig frem

5) menulinie 2 -> ikon med hvide/grå tern (transparent farve)

6) gem som gif-fil -> luk -> åbn igen

7) Højreklik -> kopier -> luk

Åbn nu det billedet med hjertet og jer (/hunden) igen og indsæt teksten rundt om hjertet:

1) højre side -> tryllestav -> indstil passende tolerance i nederste felt-> klik på det hvide

Prøv dig frem mht. tolerancen. Jo højere den er, jo tættere på hjertet markeres der.

2) højreklik i markering -> indsæt i markering

Hvis alt er gået godt, så ser billedet nu ud som noget i denne stil og er færdigt.

post-30829-1195672830.jpg

Edited by Jyden
0

Vil egentlig bare lige sige at det er super cool, at du bruger din tid på at lave de her vejledninger :thumbsupsmileyanim::thumbsupsmileyanim: Jeg er sikker på at der er mange der godt kan bruge det.

Nu kender jeg ikke photofiltre (arbejder med PhotoShop), men angående filformater (og det her er skrevet ud fra Photoshop, da jeg ikke ved hvad PF kan).

Normalt gemmer jeg altid som en start mine billeder i psd format. Så har jeg min grund fil og kan arbejde med lag og så videre.

Efterfølgende konverterer jeg om til enten eps eller tiff, hvis det skal bruges til tryk (giver bedre kvalitet end jpg, men kræver selvfølgelig at man har programmer der kan håndtere de formater).

Jpg bruges optimalt kun til web eller hvis der skal sendes en hurtig korrektur af noget.

0

Vil egentlig bare lige sige at det er super cool, at du bruger din tid på at lave de her vejledninger :thumbsupsmileyanim::thumbsupsmileyanim: Jeg er sikker på at der er mange der godt kan bruge det.

Nu kender jeg ikke photofiltre (arbejder med PhotoShop), men angående filformater (og det her er skrevet ud fra Photoshop, da jeg ikke ved hvad PF kan).

Normalt gemmer jeg altid som en start mine billeder i psd format. Så har jeg min grund fil og kan arbejde med lag og så videre.

Efterfølgende konverterer jeg om til enten eps eller tiff, hvis det skal bruges til tryk (giver bedre kvalitet end jpg, men kræver selvfølgelig at man har programmer der kan håndtere de formater).

Jpg bruges optimalt kun til web eller hvis der skal sendes en hurtig korrektur af noget.

Tak, og selv tak!!! Super, at du vil hjælpe. :thumbsupsmileyanim: ´

Jeg har lige tjekket mulighederne for formater i PF. Det gav flg. resultat:

post-30829-1195715339.jpg

Er der noget, du kan anbefale ud fra det?

0

Annonce ♥

Tak, og selv tak!!! Super, at du vil hjælpe. :thumbsupsmileyanim: ´

Jeg har lige tjekket mulighederne for formater i PF. Det gav flg. resultat:

post-30829-1195715339.jpg

Er der noget, du kan anbefale ud fra det?

Helt sikkert tiff, men det kræver jo så selvfølgelig at man kan bruge formatet i andre programmer, hvis billedet for eksempel skal ind i Word. Det ved jeg ikke lige, om man kan. Jpg kan dog også godt fungere, hvis man ikke skal have det trykt og det "kun" skal printes. Men ellers må man jo forsøge sig lidt frem og se hvad der fungerer.

0

Helt sikkert tiff, men det kræver jo så selvfølgelig at man kan bruge formatet i andre programmer, hvis billedet for eksempel skal ind i Word. Det ved jeg ikke lige, om man kan. Jpg kan dog også godt fungere, hvis man ikke skal have det trykt og det "kun" skal printes. Men ellers må man jo forsøge sig lidt frem og se hvad der fungerer.

Jeg kan tilføje, at et par hurtige forsøg viste, at i PF understøttes gennemsigtig ikke ved tif. Det samme gælder en lang række andre funktioner såsom de fleste værktøjer, der ikke virker ved dette format.

Giver det mening at lave billedet i jpg og så gemme i tif eller giver det reelt bare jpg-kvaliteten i et tif-format?

0

Lektion 5 Farvetone mm

Hvis I har en farve som skal gå igen i et billede, kan det også lade sig gøre. Udgangsbilledet er følgende:

post-30829-1196244301.jpg

1) Åbn billedet -> 3. menulinie -> ikon med mange farver (farvetone variation) post-30829-1196244416.jpg -> vælg farvetone

Jeg har forsøgt at ramme noget a la creme, som ligger fx omkring 45-50o.

Med en indstilling på 45o fås flg. billede:

post-30829-1196244543.jpg

Hvis du har et billede med en bestemt farvetone, som du gerne vil bruge til fx tekst (altså farvetonen), så kan du bruge pipetten:

1) Åbn billedet med farven, du vil bruge -> høre side -> pipetten -> klik på farven

Tjek, at det er den rigtige farve du har valgt

2) farvebøtten -> det store felt til venstre

Hvis det ikke er den rigtig farve, så klik på billedet igen. På fotos kan det, der ser ud som 1 farve være sammensat af utallige nuancer af den farve pga lys, skygger osv.

Nu er farven klar til brug med spray, linier, tekst osv osv. Ved indsættelse af tekst (se tidl. lektion) skal du huske at vælge farven i tekstfunktionen (den store streg over de små firkanter med standardfarverne). Hvis du vil bruge farven på et andet billede, end du har fået den fra, så gør flg.:

3) åbn billedet, du vil bruge farvetonen på, i samme PF som billedet, du vil tage farvetonen fra. Du skal altså gå op i filer -> åbn osv.

4) indsæt tekst eller hvad du nu ville. ;)

Her har jeg taget en lilla tone fra blomsten og brugt til teksten. Samtidig har jeg under effekter (i forbindelse med indsættelse af teksten) valgt en hvid kant på teksten:

post-30829-1196245421.jpg

Ønsker du at lave billedet sort/hvidt gøres det meget enkelt med ét klik:

1) Menulinie 3 -> sort/gråternet ikon post-30829-1197107730.jpg

Ikonet lige til højre for dette får et billede til at se gammelt ud - igen blot ved ét klik.

Edited by Jyden
0

Annonce ♥

Kan man med dette program... gøre billederne sort/hvide....

og lave cirkler rundt om et billede??

Og fjerne ting, som ikke skal være i bagrunden... ?

Er programmet gratis at hente??

Det bliver lige et hurtigt svar.

Ja, det er gratis.

Ja, du kan fjerne ting, ligesom jeg har gjort med scooteren bag hundene. Det, du gør, er faktisk at male over med en anden del af billedet (kloning).

Det kræver dog, at du kan "genskabe" det, der er BAG det, du vil fjerne. Det skal jo se ud som om det aldrig har været der. I tilfældet med hundene var det (relativt) nemt at "genskabe" nogle småsten, lidt græs og og grene/blade på træerne. Ingen kan se eller ved hvordan det rigtig så ud.

Er det moster Odas ansigt eller alteret i kirken, du skal genskabe, så er det straks sværere!

Mht. cirkler, så er svaret umiddelbart ja - det kommer an på, hvad du mener.

Der er en funktion til at lægge "masker" på billeder, som fx kan være en ramme. De kan downloades i utallige udgaver lige fra bobler på hele billedet over en simpel rund ramme til en blomst eller lign. i hjørnet.

post-30829-1197024358.jpg

Du kan også gøre som i eksemplet med invitationen og det hjerteformede udsnit af billedet. Blot vælger du en cirkel i stedet for et hjerte eller kopierer et cirkelformet udsnit og sætte det over på en anden baggrund (her hvid).

post-30829-1197024498.jpg

Ja, du kan ændre til sort/hvidt, ændre farvetonen, lave det som gammelt billede osv. osv.

post-30829-1197024961.jpg

Sig til, hvis jeg skal uddybe - har bare ikke lige så meget tid lige nu. ;)

8/12: Sort/hvid-funktionen er nu skrevet ind i lektion 5. Lektion 6 omhandler masker. God fornøjelse!

Edited by Jyden
0

Det ser så fedt ud, det program...

Jeg kan sagtens installere det, men kæden hopper af for mig, når jeg skal lægge den danske oversættelse ind i programmet.

Jeg får den lagt ind i folderen Photofiltre, men når jeg starter programmet op, er det stadig på engelsk... :thumbsupsmileyanim:

...og det hjælper ikke, at jeg sletter den engelske sprogfil, for så bliver det på et helt uforståeligt sprog :boohoo:

Ved du, hvad det er, der går galt?

Edited by Anjapigen80
0

Det ser så fedt ud, det program...

Jeg kan sagtens installere det, men kæden hopper af for mig, når jeg skal lægge den danske oversættelse ind i programmet.

Jeg får den lagt ind i folderen Photofiltre, men når jeg starter programmet op, er det stadig på engelsk... :thumbsupsmileyanim:

...og det hjælper ikke, at jeg sletter den engelske sprogfil, for så bliver det på et helt uforståeligt sprog :boohoo:

Ved du, hvad det er, der går galt?

Prøv, om det hjælper at gøre dette:

1) gå ind på

denne side

I teksten er der i pkt. 3 et link til "Dansk tekst". Klik på det.

2) Nu skulle du gerne få mulighed for at gemme en fil. Får du det? Hvis nej, så skriv lige, hvad du så får frem. Hvis ja, så vælg gem.

3) Der kommer et stifindervindue frem. Find mappen "photofiltre" og vælg hovedmappen. Hvis du ikke har ændret noget undervejs, da du installerede photofiltre er det vist C:\photofiltre.

4) dobbeltklik på translationsfilen, der ender på .exe.

5) Du bliver nu bedt om at vælge, hvor selve sprogfilen skal ligge. Der skulle gerne automatisk stå samme sted, som der hvor exe-filen ligger (samme sti som før - formentlig C:\photofiltre). Hvis ikke, så find den rigtige sti ved at browse. Tryk OK.

6) genstart photofiltre.

29. nov. 2010: Nyt link til den danske sprogfil

Edited by Jyden
0

Nej, det er perfekt... alle min svar er besvaret, + alt det andet jeg kan se man kan med det program, som du har skrevet...

så jeg vil få manden til at hente det for mig...

Det med at hente er ikke lige mig nemlig...

Tak tak

Velbekomme! :thumbsupsmileyanim:

0