Jyden

Billedredigering

113 indlæg i dette emne

Det ser så fedt ud, det program...

Jeg kan sagtens installere det, men kæden hopper af for mig, når jeg skal lægge den danske oversættelse ind i programmet.

Jeg får den lagt ind i folderen Photofiltre, men når jeg starter programmet op, er det stadig på engelsk... :thumbsupsmileyanim:

...og det hjælper ikke, at jeg sletter den engelske sprogfil, for så bliver det på et helt uforståeligt sprog :boohoo:

Ved du, hvad det er, der går galt?

Prøv, om det hjælper at gøre dette:

1) gå ind på

http://www.villysonnichsen.dk/FotoFiltre.html

I teksten er der i pkt. 3 et link til "Dansk tekst". Klik på det.

2) Nu skulle du gerne få mulighed for at gemme en fil. Får du det? Hvis nej, så skriv lige, hvad du så får frem. Hvis ja, så vælg gem.

3) Der kommer et stifindervindue frem. Find mappen "photofiltre" og vælg hovedmappen. Hvis du ikke har ændret noget undervejs, da du installerede photofiltre er det vist C:\photofiltre.

4) dobbeltklik på translationsfilen, der ender på .exe.

5) Du bliver nu bedt om at vælge, hvor selve sprogfilen skal ligge. Der skulle gerne automatisk stå samme sted, som der hvor exe-filen ligger (samme sti som før - formentlig C:\photofiltre). Hvis ikke, så find den rigtige sti ved at browse. Tryk OK.

6) genstart photofiltre.

Det virker, det virker, DET VIRKER!!!

Tusind tak for hjælpen :boohoo:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ser så fedt ud, det program...

Jeg kan sagtens installere det, men kæden hopper af for mig, når jeg skal lægge den danske oversættelse ind i programmet.

Jeg får den lagt ind i folderen Photofiltre, men når jeg starter programmet op, er det stadig på engelsk... :thumbsupsmileyanim:

...og det hjælper ikke, at jeg sletter den engelske sprogfil, for så bliver det på et helt uforståeligt sprog :boohoo:

Ved du, hvad det er, der går galt?

Prøv, om det hjælper at gøre dette:

1) gå ind på

http://www.villysonnichsen.dk/FotoFiltre.html

I teksten er der i pkt. 3 et link til "Dansk tekst". Klik på det.

2) Nu skulle du gerne få mulighed for at gemme en fil. Får du det? Hvis nej, så skriv lige, hvad du så får frem. Hvis ja, så vælg gem.

3) Der kommer et stifindervindue frem. Find mappen "photofiltre" og vælg hovedmappen. Hvis du ikke har ændret noget undervejs, da du installerede photofiltre er det vist C:\photofiltre.

4) dobbeltklik på translationsfilen, der ender på .exe.

5) Du bliver nu bedt om at vælge, hvor selve sprogfilen skal ligge. Der skulle gerne automatisk stå samme sted, som der hvor exe-filen ligger (samme sti som før - formentlig C:\photofiltre). Hvis ikke, så find den rigtige sti ved at browse. Tryk OK.

6) genstart photofiltre.

Det virker, det virker, DET VIRKER!!!

Tusind tak for hjælpen :boohoo:

Det var så lidt. Så er det bare med at klø på - øvelse gør mester. God fornøjelse!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Haløj igen...

Nu har eg hentet programmet, super godt... arbejdet lidt på det...

Ville lige hører hvor jeg kan hente alle de cirkler henne??

Og det billede jeg har vedhæftet her, som er dit, hvordan har du lavet det? med det program der, kan bare ikke finde det - hvis du har...

post-28050-1197069194.jpg

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lektion 6 Masker

På foranledning af Metju's spørgsmål tager vi lige en lektion om masker. Masker kan fx være figurer, man lægger oven på et billede. Det kan også være ét billede, man lægger oven på et andet, samtidig med at det gøres halv-gennemsigtigt.

Billedet nedenfor er lavet ved at lægge en færdig maske oven på billedet af hunden.

post-30829-1197104769.jpg

1) menulinie 1 -> Filter -> photomasque...

2) Browse for at finde dem maske, du ønsker at bruge. Jeg har brugt "Twirl".

Browserfeltet er meget lille og det kan være svært at få et overblik/tage lang tid at finde den rigtige maske. Tip: Åbn mappen photofiltre\masks i stifinder og vælg visning af store ikoner.

post-30829-1197105296.jpg

Det giver et meget bedre overblik over de tilgængelige masker. Når du har fundet den, du vil bruge, så find den ved at browse som nævnt i selve pkt. 2.

3) Vælg maskens farve, opacitet (massiv (100)/gennemsigtig (0)) og om masken skal være fx uklar og tryk prævisning. Når du er tilfreds med resultatet trykker du ok.

4) Hvis du ønsker andre masker kan du besøge www.photofiltre.com -> english -> add-ons (menuen til venstre) -> scroll ned til Masks for the PhotoMasque module -> download pakker med masker til mappen "masks", der ligger i hovedmappen Photofiltre.

Du kan desværre ikke se indholdet, før du downloader, så du må prøve dig frem.

5) Åbn mappen masks i stifinder og find den downloadede pakke (en zip-mappe) -> højreklik og vælg udpak alle -> følg anvisningerne i den wisard, der åbner. Foreslået placering af de udpakkede filer ændres til photofiltre\masks. Alternativt skal du flytte filerne bagefter.

Hvis du vil lægge ét billede oven på et andet som maske:

1) åbn "maske-billedet" -> udvælg evt. en del af billedet med -> højreklik og kopier

2) Åbn det andet billede -> højre side -> farvebøtten -> vælg en farve -> menulinie 1 -> rediger -> indsæt speciel -> Maske.

Personligt bruger jeg aldrig denne funktion men indsætter i stedet med højreklik -> indsæt -> tilpasser størrelse og placering -> højreklikker og vælger option for indsæt -> stiller på opacitet.

Redigeret af Jyden
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg nu sendte et billede til dig pr. email..ville du så have lyst til at prøve at redigere det??? Det er mig i kjolen i den butik jeg købte den, men jeg vil gerne have fjernet alt undtagen mig i kjolen....har også et med brudebuketten, hvor jeg går op af kirkegulvet..men der skal zoomes ind osv....har nemlig ikke noget synderlig godt billede af den heller ej....

Jeg har ikke overskud til at gå i gang med det selv lige nu.....men ville gerne se om det kunne lykkedes for dig...så kunne det inspirerere mig til at gå i gang med nogle andre billeder...overvejer nu også at få fotografen til det....

Mvh Nanna

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej

Signe:

Tak for de pæne ord! Jo, jeg vil meget gerne forklare det med at fjerne ting. Er pt. "på vej tilbage" efter en tur i influenza-land, men jeg vil prøve at få lavet en lektion om det inden nytår. ;)

Da det kan være en lidt omstændig affære at fjerne ting, kan lektionen komme til at strække sig over flere omgange.

Fjorbak:

Jeg vil gerne prøve at redigere dine billeder. Jeg kan dog ikke love, at det bliver sådan lige nu og her. Jeg sender dig lige en pm med min mail-adresse. Så kan du prøve at sende billederne inkl. forklaring om det, der skal gøres. Så ser jeg på, om det kan lade sig gøre.

Glædelig bagjul til alle og godt nytår! :ilovebryllupsklar:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lektion 7 Kloning (fjerne ting) - trin 1 introduktion

Lad det være sagt med det samme, at fjerne ting fra billeder kan være et tålmodighedskrævende pillearbejde. Men øvelse gør hurtigt mester, så det er bare om at komme igang.

Reelt set fjerner man ikke noget fra billedet men maler over med andre dele af billedet. Funktionen kaldes kloning og findes i højre side som et stempel. Med denne funktion maler du på én del af billedet med en anden del af billedet.

Jeg vil gennemgå denne funktion i flere trin. Først er der det rent tekniske i at få valgt funktionen og det sted, der skal være udgangspunkt for kloningen – altså det område, man vil kopiere over på et andet sted:

1) Højre side -> stempel -> stil musen på det, du vil kopiere -> tryk ctrl + venstre museknap.

Musen er nu et kryds.

2) Nederste del -> juster radius og opacitet (massiv (100)/gennemsigtig (0)) på det, du maler over med.

post-30829-1198847954.jpg

3) Flyt musen hen til det sted, hvor du vil male over -> hold venstre museknap nede mens du ”maler over”

Du vil nu have to krydser, som bevæger sig synkront, når du flytter musen – et for det sted, du kopierer fra og et for det sted, du maler

Dernæst er der det mere billedlige i at få det til at se naturligt og rigtigt ud. Du skal forestille dig, hvad der i virkeligheden var bag den ting/person, du vil fjerne. Hvis det er personer eller detaljerede ting såsom et alter eller malerier, kan det være svært at rekonstruere. Er det derimod træer, vand, græs, sand eller lignende, så er det ofte nemt.

På dette billede har jeg malet scooteren over med småsten, græs og træer. Medmindre, der i virkeligheden var noget skjult bag scooteren, som jeg ikke kendte til, er der højst sandsynlig aldrig nogen som helst, der opdager, at græsset, stenene og træerne ikke ser 100 % ud som i virkeligheden.

post-30829-1198839185.jpg

Sådan noget som en ”dum” fold i brudekjolen kan ofte også rettes, fordi ingen ved, hvordan kjolen i virkeligheden foldede, og fordi en brudekjole ofte er ensartet i farve og udformning.

Hvis nogen har et eller flere billeder, jeg må bruge i denne tråd mht. at fjerne ting, så vil jeg meget gerne høre fra jer.

Redigeret af Jyden
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lektion 7 Kloning (fjerne ting) - trin 2 eksempel

Nå, ingen har tilsyneladende billeder, de vil have redigeret, så I må nøjes med et billede af nogle skibe... ;)

Dette er originalbilledet:

post-30829-1199471225.jpg

Begynd med at se godt på billedet og få et overblik over

1) hvad der skal fjernes

2) hvad det skal erstattes med

På dette billede skal skibet til højre væk. Faktisk er det både selve skibet og kølvandet bag skibet. Rundt omkring er der vand, land i horisonten og himmel. Dette skal erstatte skibet.

post-30829-1199471667.jpg

Prøv at se på farverne, de skifter nærmest i vandrette lag.

post-30829-1199471510.jpg

Det betyder, at jeg også skal føre musen vandret, når jeg går fra 2) til 3) i punkterne beskrevet i trin 1 af denne lektion.

Når du begynder at male over, skal du ofte skifte det punkt, du kopiere ud fra (køre punkt 1-3 igennem igen, men vælge nyt sted i punkt 1). Gør man ikke det, vil det ofte være synligt, at det er en anden del af billedet, der er kopieret over.

Jeg vil lige prøve at lave en "god" og en "dårlig" kloning på skibet - I må lige have tålmodighed med mig, det skal nok komme. :cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lektion 7 Kloning (fjerne ting) - trin 2 eksempel fortsat

Her er en dårlig kloning/fjernelse af det lille skib (kan desværre ikke vedhæfte i bedre opløsning). Jeg har kun taget udgangspunkt i ét punkt, som var over vindmøllerne til venstre på højde med toppen af masten.

Der er zoomet helt ind på området, hvor skibet tidligere var.

post-30829-1199482479.jpg

Bemærk, at vindmøllerne nu er dobbelt (nederste pile). Sådan ville de nok aldrig stå i virkeligheden. Desuden kan man se, at himlen over de oprindelige vindmøller til venstre, og som nu er kopieret over til højre, er lysere (se fx ved øverste pil). Der er derfor kommet en lys plamage, hvor jeg har malet skibet over.

Problemet med vindmøllerne kunne være undgået ved at klone et sted på horisonten, hvor der ikke er ting, samt ved at klone lidt fra ét sted, lidt fra et andet, lidt fra et tredje osv.

Problemet med farveforskellen kunne være løst ved at klone steder tættere på skibet, der skulle fjernes. Som før klones lidt fra flere forskellige steder.

Ved at sætte opaciteten ned til fx 30 kan man glatte evt. forskelle ud.

DENNE LEKTION KOMMER PÅ STAND BY INDTIL VIDERE - MEDMINDRE NOGEN HAR SPØRGSMÅL ELLER BILLEDER, DE ØNSKER ÆNDRET (og som må bruges i tråden).

Redigeret af Jyden
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lektion 8 Relief, engraving mm. - trin 1 downloading af plugin

Denne lektion er delt i to - downloading af plugin og derefter eksempel på, hvad du kan lave.

Det er muligt at "forvandle" et almindeligt billede til et relief, en stregtegning og lignende. Det kræver dog, at du først downloader en plugin:

1) Luk PF og gå til www.photofiltre.com -> vælg engelsk -> vælg plugins i venstre side (helt nederst) -> scroll ned til "engraving"

2) klik på navnet -> gem zipmappen i din photofiltremappe under plugins.

3) højreklik på mappen Gravure.zip -> vælg udpak alle...

4) følg udpaknings-guiden, skift dog stien til plugins mappen. Slet zipmappen.

Alternativt til at ændre stien skal du efterfølgende flytte filerne.

5) Åbn PF igen -> tjek at engravning er en mulighed under filter -> plug-in.

Herefter kan du begynde at bruge plugin'en.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lektion 8 Relief, engraving mm. - trin 2 eksempel

Lad os sige, at invitationer mm. skal være sorte. Jeg vil gerne have en slags stregtegning af kirken, som også har sort baggrund. Udgangspunktet er nedenstående billede:

post-30829-1200161406.jpg

Der findes i plugin'en engraving mange muligheder for farver, coal, engraving osv. Min anbefaling er derfor, at du prøver dig frem - gentag evt. plugin'en på billedet men med en anden funktion (fx først coal og bagefter engraving). Her er, hvad jeg har gjort for at få dette billede:

post-30829-1200161542.jpg

1) Åbn originalbilledet -> menulinie 1 -> filter -> plug-in -> engraving

2) Vælg relief (+/-2) -> stil threshold på 0

Ønsker du at ændre farve kan det ske ved at trykke på de farvede firkanter for hhv. relief + og relief -. Du kan også vende om på farverne ved at trykke "invert +/-).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Allerførst skal du virke have en stor tak for denne tråd! Jeg har bare så meget glæde af det program! Det er bare fedt at eksperimentere med det! :cheerleader3:

Nu kender jeg heller ikke til andre af den slags programmer, så dette kan rigeligt til mine behov lige nu.

Nu har jeg et spørgsmål:

Når jeg fx gerne vil spejle en genstand (har prøvet med bogstaver), men det bliver ikke særligt pænt. Det er som om, at den spejlede del bliver "sløret" i det.

Er der et "komponent", som jeg skal installere - ligesom med plug-in?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Allerførst skal du virke have en stor tak for denne tråd! Jeg har bare så meget glæde af det program! Det er bare fedt at eksperimentere med det! :cheerleader3:

Nu kender jeg heller ikke til andre af den slags programmer, så dette kan rigeligt til mine behov lige nu.

Nu har jeg et spørgsmål:

Når jeg fx gerne vil spejle en genstand (har prøvet med bogstaver), men det bliver ikke særligt pænt. Det er som om, at den spejlede del bliver "sløret" i det.

Er der et "komponent", som jeg skal installere - ligesom med plug-in?

Jeg fandt ud af at få installeret Mirror-effekt :cheerleader3: , men kan jeg spejle en genstand i billedet uden at spejle hele billedet? - og at det samtidig bliver pænt og ikke "sløret"?

Redigeret af Anjapigen80
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Allerførst skal du virke have en stor tak for denne tråd! Jeg har bare så meget glæde af det program! Det er bare fedt at eksperimentere med det! :cheerleader3:

Nu kender jeg heller ikke til andre af den slags programmer, så dette kan rigeligt til mine behov lige nu.

Nu har jeg et spørgsmål:

Når jeg fx gerne vil spejle en genstand (har prøvet med bogstaver), men det bliver ikke særligt pænt. Det er som om, at den spejlede del bliver "sløret" i det.

Er der et "komponent", som jeg skal installere - ligesom med plug-in?

Jeg fandt ud af at få installeret Mirror-effekt :cheerleader3: , men kan jeg spejle en genstand i billedet uden at spejle hele billedet? - og at det samtidig bliver pænt og ikke "sløret"?

Hej Anja

Har først lige set dine spørgsmål. Har du fundet ud af det?

Til generel orientering må jeg hellere lige tilføje, at I er meget velkomne til at sende mig en pm, hvis I har spørgsmål i tråden, som I vil være sikre på, at jeg ser. ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lektion 9 - (spejl)vende dele af billede

Du kan spejlvende en del af et billede. Det kræver blot, at du kan markere det og kopiere det.

Denne gang er nedestående, simple eksempel udgangspunktet:

post-30829-1205097158.jpg

Teksten skal spejles.

1) Marker teksten. I dette tilfælde kan det gøres meget simpelt med a) højre side -> pil -> polygon eller b) højre side -> tryllestav -> 100%, farve -> klik på den sorte tekst.

2) Højreklik -> kopier

3) Højreklik -> indsæt

4) Menulinie 3 -> Vælg spejlvend (vandret eller lodret) eller dreje 90 grader (højre om eller venstre om)

post-30829-1205097512.jpg

5) Flyt det indsatte derhen, hvor det skal være. Træk med musen eller brug piletasterne.

5) Højreklik -> juster evt. placering, perspektiv mm (omform), størrelse og position (manuel indstilling) eller opacitet mm. (option for indsæt) -> godkend indsæt ved at dobbeltklikke uden for det indsatte eller højreklik og godkend.

Her har jeg først spejlet teksten vandret og derefter kopieret det hele og spejlet lodret:

post-30829-1205097968.jpg

Redigeret af Jyden
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lektion 9 - (spejl)vende dele af billede

Du kan spejlvende en del af et billede. Det kræver blot, at du kan markere det og kopiere det.

Denne gang er nedestående, simple eksempel udgangspunktet:

post-30829-1205097158.jpg

Teksten skal spejles.

1) Marker teksten. I dette tilfælde kan det gøres meget simpelt med a) højre side -> pil -> polygon eller b) højre side -> tryllestav -> 100%, farve -> klik på den sorte tekst.

2) Højreklik -> kopier

3) Højreklik -> indsæt

4) Menulinie 3 -> Vælg spejlvend (vandret eller lodret) eller dreje 90 grader (højre om eller venstre om)

post-30829-1205097512.jpg

5) Flyt det indsatte derhen, hvor det skal være. Træk med musen eller brug piletasterne.

5) Højreklik -> juster evt. placering, perspektiv mm (omform), størrelse og position (manuel indstilling) eller opacitet mm. (option for indsæt) -> godkend indsæt ved at dobbeltklikke uden for det indsatte eller højreklik og godkend.

Her har jeg først spejlet teksten vandret og derefter kopieret det hele og spejlet lodret:

post-30829-1205097968.jpg

Tusind tak - hold da fast, det er et stort arbejde, du har lavet!

Jeg glæder mig til at afprøve det i morgen :cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Lektion 9 - (spejl)vende dele af billede

Du kan spejlvende en del af et billede. Det kræver blot, at du kan markere det og kopiere det.

Denne gang er nedestående, simple eksempel udgangspunktet:

post-30829-1205097158.jpg

Teksten skal spejles.

1) Marker teksten. I dette tilfælde kan det gøres meget simpelt med a) højre side -> pil -> polygon eller b) højre side -> tryllestav -> 100%, farve -> klik på den sorte tekst.

2) Højreklik -> kopier

3) Højreklik -> indsæt

4) Menulinie 3 -> Vælg spejlvend (vandret eller lodret) eller dreje 90 grader (højre om eller venstre om)

post-30829-1205097512.jpg

5) Flyt det indsatte derhen, hvor det skal være. Træk med musen eller brug piletasterne.

5) Højreklik -> juster evt. placering, perspektiv mm (omform), størrelse og position (manuel indstilling) eller opacitet mm. (option for indsæt) -> godkend indsæt ved at dobbeltklikke uden for det indsatte eller højreklik og godkend.

Her har jeg først spejlet teksten vandret og derefter kopieret det hele og spejlet lodret:

post-30829-1205097968.jpg

Tusind tak - hold da fast, det er et stort arbejde, du har lavet!

Jeg glæder mig til at afprøve det i morgen :cheerleader3:

Hej Anja

Sig lige til, om dit problem er løst. Ellers må vi lige arbejde os frem til en. ;)

Det kan være, jeg skal se billedet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh... jeg gør noget forkert!

Jeg kan nemlig ikke lave flere lag - med gennemsigtig baggrund. Når jeg kopierer et foto, kan jeg ikke indsætte det i det andet foto.... Skal jeg klikke på noget inden?

Nu skal jeg lige være sikker på, at vi taler om det samme. ;)

Photofiltre kan ikke arbejde i lag ligesom photoshop kan. Var det det, du mente?

Er det fordi du vil lægge noget fra én fil (ét billede) oven på et andet billede?

Prøv at beskrive, hvad du gør, så skal jeg se, om jeg kan hjælpe.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nå ja, du har jo fået mange spørgsmål, og selvfølgelig ved du jo ikke, hvor det lige var, at JEG befandt mig *griner*

Men ja, det du svarede på, var faktisk det, jeg spurgte om... Øv. :cheerleader3: Tror jeg da i hvert fald...

Se, jeg gik frem efter din anvisning om ringene og skovbilledet, og du skriver, at man kan kopiere det ene foto ind på det andet. Det kan MIN maskine bare ikke :bearhug: Den nægter at indsætte. Og så regner jeg jo med, at jeg gør noget forkert :bearhug:

Giver det mening? Kan du følge mig?

Og hey, har du et hotline-telefonnummer? *griner* Nej, det var bare en joke :cheerleader3:

Tak for det store arbejde, du gør!!!!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Nå ja, du har jo fået mange spørgsmål, og selvfølgelig ved du jo ikke, hvor det lige var, at JEG befandt mig *griner*

Men ja, det du svarede på, var faktisk det, jeg spurgte om... Øv. :bearhug: Tror jeg da i hvert fald...

Se, jeg gik frem efter din anvisning om ringene og skovbilledet, og du skriver, at man kan kopiere det ene foto ind på det andet. Det kan MIN maskine bare ikke :bearhug: Den nægter at indsætte. Og så regner jeg jo med, at jeg gør noget forkert :pokey:

Giver det mening? Kan du følge mig?

Og hey, har du et hotline-telefonnummer? *griner* Nej, det var bare en joke :cheerleader3:

Tak for det store arbejde, du gør!!!!

Velbekomme.

Umiddelbart kan jeg ikke gennemskue, hvad der går galt. Har desværre ikke tid til at køre det igennem step by step lige nu. Men... Er billederne samme format? Fx. jpeg.

Prøv med noget meget simpelt - fx et nyt billede, der kun er en hvid baggrund og så et andet, hvor du laver baggrunden... ja, lad os sige grønlyseblå. :cheerleader3:

Kan du så heller ikke kopiere en firkant eller lign. fra det ene til det andet?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer