Sign in to follow this  
Followers 0
Betina82

Bedt om at sige op under graviditet??

19 posts in this topic

Her kommer historien så:

Min veninde er 3 måneder henne. For en måned siden sagde hun til sin direktør at hun var gravid og fik også bekræftet at han havde modtaget dette på skrift.

I går hiver han hende så til side og fortæller hende at hendes afdeling (bestående af 3 mand) skal flyttes til London fra ca. 1 april, og han vil gerne lige have styr på hende mm. Da hun er gravid kan hun jo så ikke flytte med og han tilbyder hende derfor at hun kan blive i virksomheden frem til den 1 juni under normale omstændigheder hvorefter at han beder hende om at sige op. Så vil han til gengæld give hende 4 måneder med halv løn (barsel)..

Men men men... han beder hende jo om selv at sige op? Hvis han fyrede hende fik hun 3 måneder med fuld løn, men han ved jo godt at det er svært at fyre en gravid sikkert. Så nu står hun og har fået en uge af ham til deres næste møde og så skal de finde en løsning.

Virksomheden har ikke en barselsordning, dvs. at de 4 måneder med halv løn er fuldstændig i overensstemmelse med funktionærloven men virksomheden betaler også penge ind til ATP barsel som giver virksomheden mulighed for at få udbetalt svarende til 147 kr max i timen for en medarbejder der er på barsel.. Det skal siges at min venindes timeløn er ca. 240 kr.

Hvordan skal hun forholde sig?

Hun er ikke medlem af fagforening kun medlem af a-kasse så hun kan ikke hente hjælp derfra.

Jeg er jo sikker på at hun ikke skal sige op og at det er i strid med ligebehandlingsloven og at hvis det er reelt at virksomheden flytter den afd så skal han tilbyde hende et andet job i virksomheden...

Har jeg ikke ret???

Men hvad pokker skal hun gøre? Hun skal vel ikke bare vente på hans udspil?

KH Betina

Edited by Betina82
0

Annonce ♥

Her kommer historien så:

Min veninde er 3 måneder henne. For en måned siden sagde hun til sin direktør at hun var gravid og fik også bekræftet at han havde modtaget dette på skrift.

I går hiver han hende så til side og fortæller hende at hendes afdeling (bestående af 3 mand) skal flyttes til London fra ca. 1 april, og han vil gerne lige have styr på hende mm. Da hun er gravid kan hun jo så ikke flytte med og han tilbyder hende derfor at hun kan blive i virksomheden frem til den 1 juni under normale omstændigheder hvorefter at han beder hende om at sige op. Så vil han til gengæld give hende 4 måneder med halv løn (barsel)..

Men men men... han beder hende jo om selv at sige op? Hvis han fyrede hende fik hun 3 måneder med fuld løn, men han ved jo godt at det er svært at fyre en gravid sikkert. Så nu står hun og har fået en uge af ham til deres næste møde og så skal de finde en løsning.

Virksomheden har ikke en barselsordning, dvs. at de 4 måneder med halv løn er fuldstændig i overensstemmelse med funktionærloven men virksomheden betaler også penge ind til ATP barsel som giver virksomheden mulighed for at få udbetalt svarende til 147 kr max i timen for en medarbejder der er på barsel.. Det skal siges at min venindes timeløn er ca. 240 kr.

Hvordan skal hun forholde sig?

Hun er ikke medlem af fagforening kun medlem af a-kasse så hun kan ikke hente hjælp derfra.

Jeg er jo sikker på at hun ikke skal sige op og at det er i strid med ligebehandlingsloven og at hvis det er reelt at virksomheden flytter den afd så skal han tilbyde hende et andet job i virksomheden...

Har jeg ikke ret???

Men hvad pokker skal hun gøre? Hun skal vel ikke bare vente på hans udspil?

KH Betina

Stakkels pige. Prøv Ret & Råd....?

0

Kan hun ikke flytte afdeling i virksomheden, så hun bliver i Danmark? Hvorfor skal hun absolut forlade virksomheden? Jeg mener bestemt ikke, hun skal sige op selv. Hvis de vil af med hende, må de fyre hende, og det må de jo ikke! Jeg synes også, hun skal kontakte sin fagforening!

:thumbsupsmileyanim:

Maja

0

Annonce ♥

Du skal fortælle din veninde, at hun skal melde sig ind i sin fagforening NU! For mange fagforeninger har nemlig det princip, at hvis man først melder sig ind når man står overfor en uretmæssig fyring, så vil de ikke hjælpe (min mor arbejder i fagforening) Det er jo ikke fair overfor de andre, som betaler til fagforeningen, selvom de ikke har problemer..

Hun skal ikke sige ja til, selv at sige op, da hun siger nej til en masse rettigheder.. Når hun selv siger op, så får hun jo også karantæne i sin a-kasse, så hun får en periode uden dagpenge.. Så jeg mener ikke hun skal gøre som chefen vil.. -Han ville ikke give hende tilbuddet, hvis han ikke kunne spare penge på det..

Håber hun finder ud af det.. :thumbsupsmileyanim:

0

Har sagt til hende at hun skal få meldt sig ind i en fagforening...

Mht at flytte hende til en anden afd. så består virksomheden 95 % af IT Udviklere, så der er ikke rigtig noget andet sted for hende at være.. er det bare mig eller virker det her som at han har ville fyre hende men nu er i problemer, da det næsten er umuligt at fyre en gravid?

0

Mht at flytte hende til en anden afd. så består virksomheden 95 % af IT Udviklere, så der er ikke rigtig noget andet sted for hende at være.. er det bare mig eller virker det her som at han har ville fyre hende men nu er i problemer, da det næsten er umuligt at fyre en gravid?

Det kan godt være han har tænkt på, at fyre hende før, og nu ser et problem i, at skulle fyre hende fordi hun er gravid. Men så længe han kan begrunde det med andre ting, end hendes graviditet, så er han faktisk i sin gode ret..

0

Annonce ♥

Hun skal omgående melde sig i en fagforening.

De vil hjælpe hende fra dag nr. 1.

Jeg undre mig hvorfor hun har meddelt chefen på skrift at hun er gravid???? Det har han ikke krav på.

Til hendes næste møde med chefen, skal hun bede om at få hans foreslag på skrift. Det kan hun så medbringe til hendes fagforening.

Når hun er funktionær har hun ret til fuld løn under barsel, uanset hvad han siger. Han har da lugtet lunten at hun ikke er faglig organiseret.

Hvis han derefter fyrer hende, kan hun sammen med hendes fagforening, lægge sag an, og få en erstatning.

Du har fuldstændig ret i at hun ikke får atp, eller pensionsordnig hvis hun går med på hans lille "leg".

Ja, som du nok kan høre er jeg fagligorganiseret, og bruger meget tid på fagligt arbejde.

Jeg vil hermed opfordre alle til at melde sig ind i en faglig organisation, det er jeres sikkerhed for at i bliver behandlet ordenligt.

Der findes desværre alt for mange typer som din venindes chef. Og især kvinder er udsat på arbejdsmarkedet.

VH Heto

0

Og det er lige præcis derfor man skal være medlem af en fagforening... Men hun skal under ingen omstændigheder selv sige op. Han er i sin gode ret til at "fyre" hende så længe det ikke er begundet i hendes graviditet. Men det er, set med mine øjne, uanstændig personalepolitik og jeg håber at din stakkels veninde får hjælp til at undgå at havne i en træls situation.

0

Annonce ♥

Når hun er funktionær har hun ret til fuld løn under barsel, uanset hvad han siger.

Det har man da ikke?! Man har ret til dagpenge under barsel, om man får fuld løn afhænger da af ens arbejdsplads.

:thumbsupsmileyanim:

Maja

Tak for alle jeres svar, jeg undrer mig også over den med fuld løn under barsel??? Det mener jeg nu ikke at man har krav på?

Status er at hun igår har meldt sig ind i Kristelig fagforening.. og så har hun fået fat i en advokat..

0

Håber hun får den hjælp hun har brug for..

Kender én der har været i en lignende situation.. Og der ville HK ikke hjælpe, da hun "kun" var medlem af A-kassen - og skulle derfor have tænke over konsekvensen af "kun" at have tilvalgt denne service :thumbsupsmileyanim:

Det er selvfølgelig rigtig surt, når man ikke kan få hjælp.

Men jeg har tendens til at give HK ret. A-kassen hjælper dig når du bliver ledig og skal havde ledighedsydelse.

Det er fagforeningen der kæmper for din sag, og hjælper dig i forskellige situationer/problemer du kan have på din arbejdsplads.

Jeg ved at mange syntes det er for dyrt at være med i en fagforening, men jeg syntes nu at det er en større pris at betale, hvis en arbejdsgiver tager "røven" på dig, og man ikke kan få hjælp.

Edited by heto
0

Jeg synes det er flot af hende at hun har sagt hun er gravid når hun ikke er længere henne end hun er.. Så vidt jeg ved, har man ikke krav på at sige det før man begynder at planlægge barsel..

Sig til hvis jeg tror forkert, for er bestemt ikke sikker.. Men mener bare at have hørt engang, at chefen ikke behøver vide det før der er et par måneder til.

Anyway så håber jeg at det hele nok skal gå for din veninde..

Pøj pøj

:fløjt:

0

Annonce ♥

Når hun er funktionær har hun ret til fuld løn under barsel, uanset hvad han siger.

Det har man da ikke?! Man har ret til dagpenge under barsel, om man får fuld løn afhænger da af ens arbejdsplads.

:fløjt:

Maja

Tak for alle jeres svar, jeg undrer mig også over den med fuld løn under barsel??? Det mener jeg nu ikke at man har krav på?

Status er at hun igår har meldt sig ind i Kristelig fagforening.. og så har hun fået fat i en advokat..

det var godt, syns at hendes arbejdesgiver er et S... sån kan man altså ikke folk, om de er gravid eller sygmeldt,håber at advokaten kan hjælpe hende

knus Louise

0

Er godt nok spændt på det hele.. Håber det bedste for hende.. så vidt jeg ved så skal hun tale med chefen onsdag i denne uge..

Ja S... det er et pænt ord om ham...

MHT at sige det så tidligt: man skal sige det senest 3 måneder før terminsdagen, hun valgte at sige det med detsamme, da hun ved at det er svært at skaffe medarbejdere, og derfor ville hun gøre ham denne tjeneste. MEN det fik hun så intet ud af.. desværre..

Håber bare aldrig at jeg havner i den situation. Jeg er glad for at jeg er medlem af fagforening lige meget hvad.

0

Hejsa

Din veninde skal selvfølgelig ikke selv sige op. Vil firmaet af med hende, må de selv til tasterne og skrive hendes opsigelse. Jeg har svært ved at se din venindes fordel i selv at sige op. Dernæst er det et forsøg værd, at kontakte en fagforening, og håbe at de vil kigge på dagen.

Mht. opsigelse af gravide eller personer, der er på barsel, så er der intet ulovligt i det. Det er ikke sådan at gravide eller personer på barselsorlov har nogen form for er lovlig, og her lyder det som om din veninde er ramt af opsigelser grundet rationaliseringer. Dog skal din venindes firma bevise at afskedigelsen ikke skyldes hendes graviditet. Denne bevisbyrde er imidlertid ifølge retspraksis tung at løfte. Den er tung at løfte fordi hendes arbejdsgiver ikke alene skal bevise at opsigelsen skyldes rationaliseringer, hendes arbejdsgiver skal ligeledes bevise at andre forhold – såsom graviditeten ingen indflydelse har haft på opsigelsen.

Håber det går godt for veninden

Kh Xzenia

0