Posedame

Svigerforældrenes venner med til bryllup?

28 posts in this topic

Jeg har alletiders svigerforældre og specielt svigermor. Hun er meget glad for at hendes søn og jeg skal giftes og har tilbudt at lave invitationerne, hvilket jeg er rigtig glad for. Vi har flere gange set på gæstelisten som berammer sig til 80 mennesker (til middag) + flere endnu ikke definerede der kun inviteres til receptionen, som i øvrigt skal holdes hos dem. I dag taler jeg så med min svigermor i telefonen, hvor hun spørger om, hvis hun og manden betaler, at to hold af deres venner kan blive inviteret til vores bryllup??? HVAD jeg har aldrig mødt de omtalte, men kan godt huske min kæreste snakkede om, at hans forældre havde været med til deres børns bryllup, dog var vi hurtigt meget enige om, at siden vi ikke har noget med dem at gøre kunne vi ikke se nogen grund til at invitere dem. Og nu efter en månds minglen med gæstelisten vil svigermor pludselig have disse to vennepar med til vores bryllup og ikke bare til receptionen, nej til hele middagen om aftenen. MIn umiddelbare reaktion var at sige, at det måtte hun tale med min kæreste om, at det måtte være hans beslutning, men faktisk synes jeg det er mangel på respekt at spørge. Godt nok vil de betale for, de kommer med, men helt ærligt, vi har virkelig skåret i den liste så kun de vi er tættest på kommer med til middagen om aftenen. MIn kussine og mand er ikke inviteret, et hold venner som er lige på kanten er ikke inviteret osv. For vi vil have en dag som handler om os og ikke andres forventninger til os.... NU er min kæreste endnu ikke kommet hjem fra arbejde, så jeg har ikke fået det vendt med ham, men min holdning er ret klar. Er jeg for streng?

0

Annonce ♥

Hej søde

Jeg er så meget imod andre skal bestemme hvem der skal med til ens fest.

Jeg synes det er vigtigt du og din kommende mand får talt sammen så I er enig. Det næste synes jeg, at I skal meddele, at pga I selv har skulle skærer venner familie væk fra gæstelisten vil I være meget ked af at der skal fremmede mennesker for jer med til festen.

Det er selvfølgelig pænt af dem at tilbyde at betale for gæsterne, men det er jo ikke deres fest. Det er deres søns og svigerdatters fest.

Jeg ved det kun for mig selv at stå i den situation. Derfor er det vigtigt I som par er enige, det gør det nemmere at stå fast. Forklar jeres sag og bed om deres forståelse for at I ønsker de næremste med. og har måtte skære i gæstelisten.

De bedste ønsker

Rikke

0

Ja, nu var det godt nok ikke mine svigerforældres venner, men det var mine forældres venner, altså min mands svigerforældres venner (Det blev da lidt kringlet :biggrin: )

Men vi tog i hvert fald nogle af mine forældres venner med, og det fortryder jeg ikke bagefter.

Det var mest fordi mine forældre havde været med til deres børns bryllupper, så det lå ligesom i luften, at de så skulle med til vores. Men det skal så siges, at det er nogle mennesker, som jeg kender ret godt.

I dit tilfælde ser det nok lidt anderledes ud. Du har ikke set eller tilbragt tid sammen med disse venner. Og de skal så inviteres med. Det kan give lidt bøvl med andre, der måske er tættere på jer, der ikke bliver inviteret.... Fordelen er så, at det er svigerforældrene, der betaler.

Men som udgangspunkt mener jeg, at du og din kommende mand skal blive enige om, om de skal inviteres eller ej. Det er jeres bryllup!

Men jeg ville nok i dit tilfælde føle lidt, at jeg stod i en slags taknemmelighedsgæld til svigerforældrene, da svigermor jo har tilbudt at lave invitationerne, og receptionen skal holdes hos dem.

Men uanset hvad, så er det stadig jeres bryllup.... Håber det gav lidt mening....

0

Annonce ♥

Jeg synes ikke, at I skal invitere dem med,især ikke når I har skåret andre væk, der er tættere på...altså du står da ikke i gæld til dine svigerforældre fordi de holder receptionen og laver indbydelserne! De holder forhåbentlig receptionen og laver indbydelserne af ren og skær glæde.

Vi inviterer kun selv dem, der er tæt på os og som VI har noget at gøre med eller som vi regner med at få noget at gøre med i fremtiden.

0

Hej!

Jeg synes overhovedet ikke at du er streng - derimod synes jeg din svigermor er streng!!! Hvorfor er det at man tror at man kan invitere nogen til nogle andres bryllup?!!! Jeg forstår det simpelthen ikke!

Jeg synes ikke de skal med - medmindre i kommer frem til at I vil have dem med. Jeg er af den holdning at jeg vil kende alle til mit bryllup! Venner hvis kærester vi ikke har mødt bliver ikke inviteret med af samme grund.

Jeg håber I får det løst på en god måde.

Knus Nathasia

0

Du er ikke spor for streng - BASTA!!

Det er jeres bryllup og jeres dag. Jeg er enig med alle de andre i, at du og din kæreste skal være enige for at stå fast.

Jeg synes, det er dine svigerforældre, der har behov for at opfylde en forpligtelse overfor de venner - og det har I jo ikke del i.

Personligt ville jeg ikke have noget imod, at de var med til receptionen - men så ville jeg måske også gerne invitere de venner og familie, I har måtte sortere fra til aftenens fest.

Pøj-pøj med det - og så håber jeg, at din kommende mand vil bakke dig op, selvom han måske kommer i dilemma.

:biggrin:

Dorte.

0

Annonce ♥

Jeg synes som de andre, heller ikke I behøver invitere dem med..

Jeg synes I skal sige det som det er, at I har været nødt til at skære rigtig mange fra til middagen, så I vil have det rigtig dårligt med, at have svigerforældrenes venner med, især når du ikke kender dem..

Var det ikke et godt kompromis, at invitere dem med til receptionen og så selv betale for dem? -Eller noget i den stil?

Håber kæresten er enig med dig.. :biggrin:

0

Jeg kunne på ingen måde forestille mig, at der skulle være folk med til mit bryllup som jeg aldrig havde mødt. Jeg ville finde det meget mærkeligt og faktisk lidt ubehageligt. Et bryllup er en meget følelsesladet begivenhed som brudeparret vælger at dele med de nærmeste (ihvertfald i jeres tilfælde) og fordi dine svigerforældre har været med til nogle bryllupper, er i ikke nødsaget til, at invitere fremmede mennesker med til jeres.

0

NEJ du er ikke for streng!!!

Jeg har haft nøjagtig den samnme diskussion med min svigermor og det tog lang tid før hun fattede hvor fornærmet - ikke kun jeg men også min mand blev iver det!

De ville også have to vennepar med og vi sagde nej selvom de tilbød at betale. Vi sagde til min svigermor, at hvis de skulle med skal vi nok selv betale, men det skal de bare ikke! Svigerfar holder heldigvis med Morten og jeg!

Det er jeres fest og hvorfor skulle der nogle folk med som I ikke kender?!

Jeg kan sagtens forstå dig, men I skal gøre som I synes og har det bedst med.

Knus Britta

0

Annonce ♥

Hej

Vi er spændte på at høre hvad din kommende mand siger til dilemmaet.

Jeg fik sådan en sjov tanke da jeg havde læst dit indlæg for det er jo ikke første gang herinde på Bryllupsklar problematikken med forældres venner + egenbetaling dukker op:

Betyder "egenbetalings-forslag" at uanset fest og kontekst, så kan vi hver især invitere gæster med hos hvem vi vil, - så længe vi bare selv betaler?

Jeg skal snart til en 50 års fødselsdag hos min svoger - det kunne være jeg skulle invitere nogle venner med selvom han ikke kender mine venner - jeg betaler jo for deres kuvertpriser ??

:hug::):):):balloons:

Kan man i øvrigt selv dukke op når man ikke er inviteret - bare man selv betaler for sin kuvertpris??? Så kunne det være vi herinde på Bryllupsklar skulle til at partycrashe hinandens bryllupper!

:smolf: :smolf: :smolf:

0

Tak, hvor er i bare fantastiske. Jeg var faktisk lidt i tvivl om, hvorvidt jeg var/er streng dog uden at være i tvivl om, hvad jeg synes :-) Min kommende mand er heldigvis helt enig med mig og meget fortørnet over hans mor som har prøvet at snige den ind via mig, idet han faktisk allerede een gang har fortalt hende, at de ikke vil blive inviteret med. Dog ikke i forbindelse med vores bryllup men da vi tidligere på året deltog i et andet familiebryllup, hvor diverse venner af brudens forældre var inviteret med.

Min kæreste er lige gået ned for at ringe til sin mor og meddele hende at de skal være velkomne til receptionen men ikke til VORES bryllupsmiddag. (han er gået ned fordi det er det eneste sted han ryger og det kræver en smøg at sætte mor på plads :-) )

Jeg håber virkelig ikke der kommer noget skudder-mudder agtigt ud af det her, hvis der gør så sender jeg sku et link til den her tråd til min svigermor, så kan hun se, at jeg har zilla-støtte :-) Tak igen for jeres hjælp.

0

Annonce ♥

Tak, hvor er i bare fantastiske. Jeg var faktisk lidt i tvivl om, hvorvidt jeg var/er streng dog uden at være i tvivl om, hvad jeg synes :-) Min kommende mand er heldigvis helt enig med mig og meget fortørnet over hans mor som har prøvet at snige den ind via mig, idet han faktisk allerede een gang har fortalt hende, at de ikke vil blive inviteret med. Dog ikke i forbindelse med vores bryllup men da vi tidligere på året deltog i et andet familiebryllup, hvor diverse venner af brudens forældre var inviteret med.

Min kæreste er lige gået ned for at ringe til sin mor og meddele hende at de skal være velkomne til receptionen men ikke til VORES bryllupsmiddag. (han er gået ned fordi det er det eneste sted han ryger og det kræver en smøg at sætte mor på plads :-) )

Jeg håber virkelig ikke der kommer noget skudder-mudder agtigt ud af det her, hvis der gør så sender jeg sku et link til den her tråd til min svigermor, så kan hun se, at jeg har zilla-støtte :-) Tak igen for jeres hjælp.

Hvor er din mand da bare dejlig! (Også fordi han for åbenbart længe siden kunne tænke selv!)

Og tak fordi du skriver en hurtig update - for vi er da vist nogle stykker, der har holdt lidt øje med din tråd! :)

Du skriver bare igen, hvis der bliver mere bøvl, så skal vi nok fylde din tråd med fornuftigheder! :hug:

Hav en rigtig god aften! :biggrin:

Dorte.

0

Hvor er din mand da bare dejlig! (Også fordi han for åbenbart længe siden kunne tænke selv!)

Og tak fordi du skriver en hurtig update - for vi er da vist nogle stykker, der har holdt lidt øje med din tråd! :)

Du skriver bare igen, hvis der bliver mere bøvl, så skal vi nok fylde din tråd med fornuftigheder! :)

Hav en rigtig god aften! :hug:

Dorte.

Tak Dorte og alle i andre. Ja han er bare den bedste af alle, ikke underligt jeg elsker ham så højt :biggrin:

0

Annonce ♥

Jeg må støtte alle de andre i, at din kæreste er sej, når han står fast over for sin mor....

Jeg kan godt forstå, du synes, det er en lidt træls situation, din svigermor har stiller jer i, men når I bare står sammen om, at det er JERES fest, og derfor er det også kun jeres gæster, der skal med...

Bare fordi man deltager i fester, er man efter min mening ikke tvunget til, at man skal invitere den pågældende til sine fester. F.eks. var jeg med til en af mine gymnasievenninders bryllup i 2003, men siden brylluppet er vi gledet fra hinanden og har nu ikke snakket sammen i 1½ år. Jeg opgav at blive med at holde kontakten, da jeg ikke følte, hun bidrog på nogen måde, så den dag vi skal holde bryllup, skal hun og hendes mand ikke med til vores bryllup, for vi snakker jo ikke med dem, og min kæreste har slet ikke snakket med nogen af dem... Så jeg føler mig på ingen måde forpligtet til at invitere hende, selvom jeg var med til hendes bryllup.

Min mor har også tidligere været opsat på, at man er "tvunget" til at invitere nogen. Det er de heldigvis gået fra, og til gengæld har de valgt at prioritere anderledes. F.eks. sidste fest inviterede de os unger og vores svigerforældre.. en suveræn hyggelig fest. Det kunne en fest med alle de gamle venner egentlig også have blevet, men de snakker bare ikke med ret mange af de gamle venner længere, så de valgte at prioritere anderledes.

men sluttelig. tillykke med den søde kæreste.... håber min i samme situation vil gøre det samme. smil

Knus joso

0

Jeg er også helt enig, har faktisk været i samme situation næsten

Min mor ville gerne have sin mors søskende med til vores bryllup og tilbød også selv at betale for dem. Og selvom jeg prøvde at forklare hende, at hun jo heller ikke havde sin mormors søskende med til sit bryllup, så var det bare svært at få igennem.

Jeg er rimelig sikker på hun har forstået det nu, men jeg tror stadig inderst inde hun håber på jeg skifter mening, inden inbydelserne bliver sendt ud.

Og det skal da lige siges at kæresten var helt enig emd mig!

Knus Sille

0

Jeg synes i har ret og din svigermor skal droppe ideen.

:biggrin: for din kæreste, der kan finde ud af at sige hende imod - må jeg låne ham lidt? :)

Vi har været ude i noget af det samme, dog med pap-fætre, og når det kun var mig og Jesper, var vi enige om at de ikke skulle med. Når svigermor var der, skiftede han lige pludselig mening... :hug: De kommer dog ikke med - gider ikke ha nogen med til mit bryllup, som jeg ikke kender.

Selv en af mine bedste veninders kæreste, kommer ikke med, fordi jeg aldrig har mødt ham - man må jo holde på sine principper :)

mvh Maria

0

Hej

Vi er spændte på at høre hvad din kommende mand siger til dilemmaet.

Jeg fik sådan en sjov tanke da jeg havde læst dit indlæg for det er jo ikke første gang herinde på Bryllupsklar problematikken med forældres venner + egenbetaling dukker op:

Betyder "egenbetalings-forslag" at uanset fest og kontekst, så kan vi hver især invitere gæster med hos hvem vi vil, - så længe vi bare selv betaler?

Jeg skal snart til en 50 års fødselsdag hos min svoger - det kunne være jeg skulle invitere nogle venner med selvom han ikke kender mine venner - jeg betaler jo for deres kuvertpriser ??

:):):):balloons::kiss:

Kan man i øvrigt selv dukke op når man ikke er inviteret - bare man selv betaler for sin kuvertpris??? Så kunne det være vi herinde på Bryllupsklar skulle til at partycrashe hinandens bryllupper!

:smolf: :smolf: :smolf:

KANON POINTE! ELSKER DIN LOGIK.. :hug: :jul10: :kiss: Halli hallo, der er da kommet jule-smilyer på banen, må jeg sige!!

0