Metju

Ang. vielsesring

21 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Jeg har hørt at vielsesringen skal sidde på venstre hånd, da den så er tættest på hjertet :biggrin:. Ved ikke om det bare er gammel overtro?

Jeg vælger dog stadig at sætte min på venstre hånd, da den så forhåbentlig ikke bliver så slidt, da jeg generelt bruger højre hånd meget til musen. Desuden skal min kæreste ikke have en ring men i stedet for et ur og det sidder også på venstre side :jul 15:.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror det afhænger af hvad du selv vil...

Men efter sigende så er det en amerikansk tradition at have ringen på venstre hånd, fordí den er tættest på hjertet.

Hvor imod det er mere dansk tradition at have ringen på højre hånd, fordi du giver hånd derpå ( altså højre hånd )

Så det afhænger meget af hvilken tradition i vil følge og tage en beslutning... Det er vel i teorien lige fedt hvor den sidder - bare man selv bestemmer jer to imellem hvor den sidder... smil

KnuZ Maria

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rigtigt, at det er en "angelsaksisk" (dvs Storbritannien, Irland, USA, Canada, Australien osv osv) tradition at have ringen på venstre hånd, da overleveringen siger at der går en åre direkte fra hjertet til venstre ringfinger.

Det er desuden også tradition at have både forlovelsesring og vielsesring på samme finger (og nogen har endda også alliancering på den finger).

Da jeg jo bor i Irland og er gift med en irer har jeg min vielsesring på venstre hånd. Jeg synes det let bliver noget rod med 2 bling bling ringe på den samme finger, så jeg har min forlovelsesring på højre hånd. På den måde har jeg det bedste af begge verdener :biggrin:

Redigeret af Irishbride
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min oldemor fortalte mig dette for mange år siden mens hun stadig levede;

Forlovelsen er et tegn på kærligheden og at give sit hjerte til sin kæreste, derfor sidder forlovelsesringen på venstre hånd da denne er tættest på hjertet (gammel tro da hjertet jo ikke sidder til venstre)

Ægteskabet er en aftale som indgåes mellem 2 mennesker om at dele livet sammen til deres dages ende, derfor sidder vielsesringen på højre som er den hånd man bruger når man giver hånd til hinanden..

So derfor sidder min forlovelsesring på venstre og min vielsesring bliver sat på højre. :biggrin:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Min oldemor fortalte mig dette for mange år siden mens hun stadig levede;

Forlovelsen er et tegn på kærligheden og at give sit hjerte til sin kæreste, derfor sidder forlovelsesringen på venstre hånd da denne er tættest på hjertet (gammel tro da hjertet jo ikke sidder til venstre)

Ægteskabet er en aftale som indgåes mellem 2 mennesker om at dele livet sammen til deres dages ende, derfor sidder vielsesringen på højre som er den hånd man bruger når man giver hånd til hinanden..

So derfor sidder min forlovelsesring på venstre og min vielsesring bliver sat på højre. :biggrin:

:ditto:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min oldemor fortalte mig dette for mange år siden mens hun stadig levede;

Forlovelsen er et tegn på kærligheden og at give sit hjerte til sin kæreste, derfor sidder forlovelsesringen på venstre hånd da denne er tættest på hjertet (gammel tro da hjertet jo ikke sidder til venstre)

Ægteskabet er en aftale som indgåes mellem 2 mennesker om at dele livet sammen til deres dages ende, derfor sidder vielsesringen på højre som er den hånd man bruger når man giver hånd til hinanden..

So derfor sidder min forlovelsesring på venstre og min vielsesring bliver sat på højre. :biggrin:

Denne "forklaring" giver bare fuldstændig mening!

Og sådan bærer vi o :hug: gså vores ringe

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ved ikke hvad der er det rigtige !!

Det er der vidst mange meninger om, og forskellige traditioner for.

Men vi har valgt at have vores vielsesringe på højre hånd, og så har jeg min morgengave ( en ring smeltet sammen af vores forlovelsesringe ) på venstre hånd

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Min oldemor fortalte mig dette for mange år siden mens hun stadig levede;

Forlovelsen er et tegn på kærligheden og at give sit hjerte til sin kæreste, derfor sidder forlovelsesringen på venstre hånd da denne er tættest på hjertet (gammel tro da hjertet jo ikke sidder til venstre)

Ægteskabet er en aftale som indgåes mellem 2 mennesker om at dele livet sammen til deres dages ende, derfor sidder vielsesringen på højre som er den hånd man bruger når man giver hånd til hinanden..

So derfor sidder min forlovelsesring på venstre og min vielsesring bliver sat på højre. :biggrin:

Hjertet sidder altså i venstre side, så ikke noget med gammeltro dér..... :hug:

Hvs overvejelserne betyder noget for en, så skal man da gøre dét, der siger en mest....

I dag er det helt op til den enkelte.

Dorte.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min oldemor fortalte mig dette for mange år siden mens hun stadig levede;

Forlovelsen er et tegn på kærligheden og at give sit hjerte til sin kæreste, derfor sidder forlovelsesringen på venstre hånd da denne er tættest på hjertet (gammel tro da hjertet jo ikke sidder til venstre)

Ægteskabet er en aftale som indgåes mellem 2 mennesker om at dele livet sammen til deres dages ende, derfor sidder vielsesringen på højre som er den hånd man bruger når man giver hånd til hinanden..

So derfor sidder min forlovelsesring på venstre og min vielsesring bliver sat på højre. :cheerleader3:

Hjertet sidder altså i venstre side, så ikke noget med gammeltro dér..... :cheerleader3:

Hvs overvejelserne betyder noget for en, så skal man da gøre dét, der siger en mest....

I dag er det helt op til den enkelte.

Dorte.

Altså Dorte, det er jo helt utroligt, som vi hele tiden er enige..

Nå, men jeg har faktisk boget i det her på nettet.. Og det er noget med, at der i meget gamle dage var helt faste regler for det, men det er der ikke mere.. Det mest "normale" er dog, at man har forlovelsesringen på venstre og vielses på højre. - Min forældre har faktisk altid haft deres vielsesringe på venstre, da de synes, at det var upraktisk omvendt, fordi man bruger højre hånd så meget.. (Hvis man altså vel at mærke er højrehåndet...)

Janne.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej!

Jeg vil da også deltage lidt i snakken :cheerleader3:

Min kæreste og jeg var forleden dag nede og bestille vores ringe, og spurgte ekspedienten hvad der er den "rigtige" hånd at sætte den på....

Vi er forlovet, og har altid haft ring på venstre hånd, men vi ville jo være sikre på vi gjorde det helt "rigtigt"...

Ekspedienten svarede: Da kronsprins Frederik blev gift med Mary satte han den på højre hånd.... Og folk mener jo at de kongelige har tjek på traditonerne....

Hilsen Lotte

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Min oldemor fortalte mig dette for mange år siden mens hun stadig levede;

Forlovelsen er et tegn på kærligheden og at give sit hjerte til sin kæreste, derfor sidder forlovelsesringen på venstre hånd da denne er tættest på hjertet (gammel tro da hjertet jo ikke sidder til venstre)

Ægteskabet er en aftale som indgåes mellem 2 mennesker om at dele livet sammen til deres dages ende, derfor sidder vielsesringen på højre som er den hånd man bruger når man giver hånd til hinanden..

So derfor sidder min forlovelsesring på venstre og min vielsesring bliver sat på højre. :cheerleader3:

Dette har jeg også hørt - og sådan gør vi også.

Min kæreste er tømrer, og han bruger ikke sin ring på arbejde, da det er for farligt. Men ellers har jeg lagt mærke til at rigtigt mange håndværker mænd, altid har deres ring på venstre, for det er mindre farligt, da det næsten altid er højre hånd man tager ved med, har inde nogle mærkelige steder hvor man kan hænge i og bruger til det "farlige" værktøj :jul 15:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kim var ligeglad, så jeg fik lov at bestemme. Jeg valgte så højre hånd, fordi jeg har en anden ring på min venstre, som betyder meget for mig. Den var en ring min bedste veninde fik lavet til mig, (en kopi af min tatovering). Hun forærede mig den til min 30 års fødselsdag, da jeg for første gang i 10 år var blevet single, og desuden havde forfulgt en gammel drøm om at være med i en musical.

Jeg valgte også højre fordi det er den danske tradition.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de gode forklaringer, nu tror jeg også, jeg ved, hvordan vi gør det. Jeg har lige nu min forlovelsesring på venstre hånd, men havde overvejet om jeg skulle flytte den over på højre for at få plads til vielsesringen på venstre. Det vil dog blive lidt besværligt for så skal størelsen også ændres... nu tror jeg den bliver på venstre og så tager vi vielsesringen på højre :cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har hele tiden hørt at man har forlovelsesringen på højre hånd, og når man bliver gift bliver den så sat over på venstre hånd (altså hvis man kun har én ring - ellers er det jo så vielsesringen man sætter på højre hånd ;) )

Men jeg kan ikke passe min ring på venstre hånd, så vi har hele tiden haft den siddende på højre hånd, og der skal den også sidde når vi bliver gift. :blush:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Min oldemor fortalte mig dette for mange år siden mens hun stadig levede;

Forlovelsen er et tegn på kærligheden og at give sit hjerte til sin kæreste, derfor sidder forlovelsesringen på venstre hånd da denne er tættest på hjertet (gammel tro da hjertet jo ikke sidder til venstre)

Ægteskabet er en aftale som indgåes mellem 2 mennesker om at dele livet sammen til deres dages ende, derfor sidder vielsesringen på højre som er den hånd man bruger når man giver hånd til hinanden..

So derfor sidder min forlovelsesring på venstre og min vielsesring bliver sat på højre. :blush:

Hjertet sidder altså i venstre side, så ikke noget med gammeltro dér..... :loveflag:

Hvs overvejelserne betyder noget for en, så skal man da gøre dét, der siger en mest....

I dag er det helt op til den enkelte.

Dorte.

Altså Dorte, det er jo helt utroligt, som vi hele tiden er enige..

Nå, men jeg har faktisk boget i det her på nettet.. Og det er noget med, at der i meget gamle dage var helt faste regler for det, men det er der ikke mere.. Det mest "normale" er dog, at man har forlovelsesringen på venstre og vielses på højre. - Min forældre har faktisk altid haft deres vielsesringe på venstre, da de synes, at det var upraktisk omvendt, fordi man bruger højre hånd så meget.. (Hvis man altså vel at mærke er højrehåndet...)

Janne.

Jamen, det er da fordi vi har så god smag!!!! :) Og skal giftes på samme dag, hvor vejret bliver strålende flot!!! :)

Dorte.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Forlovelsen er et tegn på kærligheden og at give sit hjerte til sin kæreste, derfor sidder forlovelsesringen på venstre hånd da denne er tættest på hjertet

Ægteskabet er en aftale som indgåes mellem 2 mennesker om at dele livet sammen til deres dages ende, derfor sidder vielsesringen på højre som er den hånd man bruger når man giver hånd til hinanden..

So derfor sidder min forlovelsesring på venstre og min vielsesring bliver sat på højre. [/color] :blush:

Lige præsic sådan har jeg det også, min forlovelses ring sidder på venstre og vielsesringen komemr til at sidde på højre..

Men ja hvis det er den samme ring har jeg også hørt med at flytte den fra venstre til højre, min kusine havde en ring hvor der var guld på den ene side og sølv på den anden halvdel, og da det var forlovelsesringen var sølv inderst og da den blev flyttede over havde de guld inderst;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har min forlovelsesring på højre hånd, da jeg slet ikke kan have en ring på venstre ringefinger. (ikke noget fysisk, jeg synes bare jeg kan "mærke" den hele tiden - sådan har jeg det ikke med nogen af de andre fingre.)

Det giver jo et problem, når der så også kommer en vielsesring til, da de ikke kan sidde sammen. Havde jo planer om at vielsesringen skulle på højre. Men måske viser det sig, at min venstre ringfinger simpelthen bare har "gemt sig" til vielsesringen kommer på?? ;) Og så kan jeg bare have den på venstre - mine fingre er lige tykke :cheerleader3:

mvh Maria

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer