Xzenia

Min kat er ikke min

43 posts in this topic

Kære alle

Står med lidt af et dilemma

Medio 2003 flyttede vi i et nyt rækkehus. I juledagene, hvor det var minusgrader, og sne, fik vi uanmeldt besøg af en kat. Den hoppede simpelthen op i køkkenvinduet. Den ville bare ind. Min (nu) mand ville ikke høre talen om at tage den ind - ej heller måtte jeg fodre den. For så ville den jo bare komme igen. Mit hjerte blødte, men jeg lystrede min mand - jeg havde jo hele svigermekanikken på besøg - og de var også enige med min mand :-( Som katte elsker, tilgiver jeg aldrig mig selv for ikke at slå i bordet og tage affære.

9 måneder senere dukkede katten op igen. Dvs. september 2004. Skyldfølelsen var stadig stor så jeg fodrer og lader døren stå åben - aften efter aften. Katten er nu blevet en huskat. En sær en. Den er meget meget bange, og selv om den har et tillidsforhold til mig, så bliver den let bange og gemmer sig.

For et år siden ser jeg at den har noget i øret. Utallige gange har jeg forsøgt at læse koden. Det er aldrig lykkedes. Den river sig løs og er flugs væk. I går aftes lykkedes det mig. Og nu kan jeg se på Internettet at den er blevet efterlyst i marts 2003. Dvs. for snar 5 år siden. Man skal kontakte stedet hvor katten er registreret for at give ejeren besked.

Hvad gør jeg?

Jeg står nu med en kat, som jeg holder umådelig meget af, men som jeg ved er en andens, og som er efterlyst. Et eller andet sted sidder der en ejer, som aldrig så sin kat igen (formoder jeg). Den kan nemlig godt være væk i perioder (få dage ad gangen), så hvem ved, måske besøger den sin ejer.

Samtidig så mangler katten sin historik. Hvor gammel er den f.eks.? Hvad hvis den skal på dyrehospital en dag. Bliver jeg så anmeldt for at dukke op med en anden persons kat.

Til sidst men ikke mindst, så er jeg komemt til at holde af katten, og vil helst ikke give afkald på den.

Ja mange tanker. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre :-)

Måske har I nogle gode forslag.

Edited by Xzenia
0

Annonce ♥

Åhh ha. Du er desværre nok nødt til at melde til katteregistret at du har den, for det er ikke din kat, og dens ejere har netop hvis dette skulle ske - altså at katten blev væk - fået den øretatoveret.

Jeg har selv fire katte som alle er tatoveret netop af samme årsag og jeg ville være rigtig glad for a nogle tog sig af dem, men også rigtig meget sur hvis de bare eholdt dem for dig selv uden at sige de havde den.

Nu er det jo fem år siden, så det kan jo være at de har fået nye katte m.m og derfor måske ser at den får det bedre hos dig.

Men syner helt klart du skal kontakte ejeren

0

Du skal HELT klart kontakte ejeren af katten... Tænk hvis det var omvendt - ville du så ikke gerne vide hvad der var sket med din kat?

Du kan være heldig, at den "egentlige ejer" vil gå med til at katten bliver hos dig. Det ville for mig at se være det mest optimale for katten, som jo selv har valgt hvor den gerne vil bo. Desuden har den det godt hos dig, og du er rigtig glad for den.

Det KAN jo være at den "egentlige ejer" er flyttet et sted hen hvor de ikke må have katte, eller at vedkommende har de katte som vedkommende vil have, eller et helt tredje scenarium.

Lige meget hvad, så skal du kontakte ejeren. Så må du se hvad tiden bringer, og hvis du skal aflevere katten, så er det sådan det er. Lige meget hvad, så synes jeg at det bedste vil være at kontakte ejeren. Som sikkert har tænkt MANGE tanker over, hvor katten dog endte henne.

Held og lykke med dit "jule-eventyr". Håber det ender lykkeligt for både dig, den "egentlige ejer" og ikke mindst for katten.

0

Annonce ♥

Hejsa

Ja, der er vist ikke så meget tvivl herinde. Så jeg må heller samle mig mod. Er altså ikke meget for det, hvis jeg skal være helt ærlig. Har knyttet mig til den og føler virkelig at jeg har et ansvar for at den har det godt. Og selv om det er en kat som nærmest har adfærdsvanskeligheder, så er der ingen tvivl om at den er glad for mig -traver altid i hælene på mig :-)

Og ja politiet, det ville være træls. Håber så politiet vil forstå, at det drejer sig om en kat som ikke er til at komme i nærheden af, medmindre den selv synes det. Dvs. den kan kæles hvis/når den selv kommer til mig. Selv de mindste bevægelser - og den søger ly :-). En meget mærkelig kat, der nok er mærket af, at den i en længere periode har levet i naturen.

KH Xzenia

0

Ja, der er vist ikke så meget tvivl herinde. Så jeg må heller samle mig mod. Er altså ikke meget for det, hvis jeg skal være helt ærlig. Har knyttet mig til den og føler virkelig at jeg har et ansvar for at den har det godt. Og selv om det er en kat som nærmest har adfærdsvanskeligheder, så er der ingen tvivl om at den er glad for mig -traver altid i hælene på mig :-)

Og ja politiet, det ville være træls. Håber så politiet vil forstå, at det drejer sig om en kat som ikke er til at komme i nærheden af, medmindre den selv synes det. Dvs. den kan kæles hvis/når den selv kommer til mig. Selv de mindste bevægelser - og den søger ly :-). En meget mærkelig kat, der nok er mærket af, at den i en længere periode har levet i naturen.

KH Xzenia

Føler med dig, søde Xzenia... Det er altid hårdt, sådan noget med dyr som man er knyttet til. Men der er altid det lille håb at kattens "egentlige ejere" måske godt vil gå med til at du beholder katten. Måske vil de bare være tilfredse med at få at vide hvad der blev af deres kat, og så ellers lade den leve videre hos dig. Man kan da håber...

Men det eneste rigtige er vitterligt, at du henvender dig til politiet.

Held og lykke med det!

0

Hejsa

Puha, jeg har kontaktet registeret, så nu må jeg vente og se hvad der sker. Fortryder faktisk at jeg har gjort det. For det er ikke i kattens interesse. Og det er kattens interesse, der først og fremmest skal varetages. Anyway, skridtet er taget, og jeg krydser fingre for en god løsning for den.

Kh Xzenia

0

Annonce ♥

Hejsa

Puha, jeg har kontaktet registeret, så nu må jeg vente og se hvad der sker. Fortryder faktisk at jeg har gjort det. For det er ikke i kattens interesse. Og det er kattens interesse, der først og fremmest skal varetages. Anyway, skridtet er taget, og jeg krydser fingre for en god løsning for den.

Kh Xzenia

Jeg synte det er sådan en for kert holding du har, det kan være at katten er blevet væk og at ejren savner den. og det er ikke kun i kattens interesse, men også dens ejers interesse.

0

Hvis katten er vant til mennesker, og den ser sund og rask ud, så er den enten ude at strejfe,

blevet efterladt eller blevet væk fra sin ejer. Se efter, om katten er øretatoveret, hvis den er tillidsfuld.

Hvis katten er øretatoveret, kan du kontakte Dansk Katte-Register (tlf.: 4485 3555) samt

Det Danske Katteregister (tlf.: 7027 0447). Så vil man der prøve at finde ud af, hvem der ejer katten.

Ignorer derudover katten, og lad være med at fodre den! men svært er det..det ved jeg alt om.. :thumbsupsmileyanim:

0

Hejsa

Kh Xzenia

RIGTIG FLOT, Xzenia!! Det var virkelig godt gjort!

Jeg krydser fingre for at du får lov til at beholde katten - eller at du finder ud af at den "opringelige ejere" måske endda bor i nærheden, og faktisk endda bor halvdelen af tiden hos dig - og halvdelen hos dem :cheerleader3:

...hvem ved... Måske kan det være at du får en tidlig julegave, i form af at du må beholde katten??

post-1053-1197312809.gif

0

Annonce ♥

Hejsa

Kh Xzenia

RIGTIG FLOT, Xzenia!! Det var virkelig godt gjort!

Jeg krydser fingre for at du får lov til at beholde katten - eller at du finder ud af at den "opringelige ejere" måske endda bor i nærheden, og faktisk endda bor halvdelen af tiden hos dig - og halvdelen hos dem :cheerleader3:

...hvem ved... Måske kan det være at du får en tidlig julegave, i form af at du må beholde katten??

Hejsa

Tak for opmundtring. Du kan tro jeg nusser lidt ekstra om katten (der stadig kaldes ved navnet "Kat/ten"). I disse dage.

Ja jeg krydser i den grad også fingre.

Kh Xzenia

0

Kære alle

Står med lidt af et dilemma

Medio 2003 flyttede vi i et nyt rækkehus. I juledagene, hvor det var minusgrader, og sne, fik vi uanmeldt besøg af en kat. Den hoppede simpelthen op i køkkenvinduet. Den ville bare ind. Min (nu) mand ville ikke høre talen om at tage den ind - ej heller måtte jeg fodre den. For så ville den jo bare komme igen. Mit hjerte blødte, men jeg lystrede min mand - jeg havde jo hele svigermekanikken på besøg - og de var også enige med min mand :-( Som katte elsker, tilgiver jeg aldrig mig selv for ikke at slå i bordet og tage affære.

9 måneder senere dukkede katten op igen. Dvs. september 2004. Skyldfølelsen var stadig stor så jeg fodrer og lader døren stå åben - aften efter aften. Katten er nu blevet en huskat. En sær en. Den er meget meget bange, og selv om den har et tillidsforhold til mig, så bliver den let bange og gemmer sig.

For et år siden ser jeg at den har noget i øret. Utallige gange har jeg forsøgt at læse koden. Det er aldrig lykkedes. Den river sig løs og er flugs væk. I går aftes lykkedes det mig. Og nu kan jeg se på Internettet at den er blevet efterlyst i marts 2003. Dvs. for snar 5 år siden. Man skal kontakte stedet hvor katten er registreret for at give ejeren besked.

Hvad gør jeg?

Jeg står nu med en kat, som jeg holder umådelig meget af, men som jeg ved er en andens, og som er efterlyst. Et eller andet sted sidder der en ejer, som aldrig så sin kat igen (formoder jeg). Den kan nemlig godt være væk i perioder (få dage ad gangen), så hvem ved, måske besøger den sin ejer.

Samtidig så mangler katten sin historik. Hvor gammel er den f.eks.? Hvad hvis den skal på dyrehospital en dag. Bliver jeg så anmeldt for at dukke op med en anden persons kat.

Til sidst men ikke mindst, så er jeg komemt til at holde af katten, og vil helst ikke give afkald på den.

Ja mange tanker. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre :-)

Måske har I nogle gode forslag.

Åh nej hvor er det synd for dig og katten og dens tidligere familie. Du bliver nødt til at ringe til familien eller katteregisteret så den kan komme hjem. Det kan jo være familien ikke ønsker den mere og du kan beholde den. Men forstil dig hvor meget du holder af den og hvor meget de så også må holde af den. Du kan tilgengæld hvis du skal af med den, gå ned på Inges kattehjem og få dig en killing der ikke bliver bange og som du også kommer til at holde af. Ser frem til at hører hvad du finder på.

Kh

M

0

Annonce ♥

ved godt jeg går i mod strømmen og flertallet når jeg siger dette, men hvis det var min kat der havde været væk i 5 år, så ville jeg for længst have troet den var død, og på nuværende tidspunkt så have en ny kat eller flere, som ikke ville bryde sig om der kom en "ny" gammel kat. Så var de nød til at slås om teritorier, og det ville kunne udviklte sig til at den ene måtte aflives fordi de ikke kunne enes.

Tror ikke der vil komme noget godt ud af at du kontakter den gamle ejer. Vær glad for DIN kat.

0

Nu er der jo blevet ringet til katteregisteret, og det synes jeg altså er den helt rigtige beslutning!

Selvfølgelig er det trist evt. at miste en kat, man har knyttet sig til, og som man er kommet til at holde af, men jeg synes altså også, man er nødt til at tænke på ejeren.

Det kan da godt være, at der i mellemtiden er kommet en ny kat til, og at ejeren derfor ikke er interesseret i den "gamle" kat, men så har ejeren da i det mindste haft tilbuddet og ved nu endelig, hvad der er sket med den bortløbne kat.

Nu er jeg selv katteejer, og jeg ville virkelig være ked af ikke at vide, hvad der var blevet af min højtelskede kat, hvis han pludselig ikke kom hjem længere.

Held og lykke til alle parter i denne sag....både ny ejer, gammel ejer og kat.

0

Hejsa

Kh Xzenia

Hvordan kan du sige noget om, at det er ikke er i kattens interesse, at dens tidligere ejer bliver kontaktet? Du går sikkert og håber på, at katten er blevet mishandlet og er løbet væk hjemmefra, for på den måde kan du retfærdiggøre overfor dig selv, hvorfor du har valgt at beholde den.

Den kan også være den har været med sin familie på udflugt og er smuttet ud af sin kasse, og familien har gået og ledt i flere timer efter den, inden de var nødt til at give op og tage hjem igen. Eller den kan have været blind passager i en gæsts bil og er derfor havnet langt hjemmefra.

Der kan være mange grunde til, at katten er havnet i dit hjem, som, måske, er så langt hjemmefra, at den har besluttet sig for at blive hos dig. Uanset hvad, skal du kontakte de korrekte myndigheder, så ejerne kan blive kontaktet.

ved godt jeg går i mod strømmen og flertallet når jeg siger dette, men hvis det var min kat der havde været væk i 5 år, så ville jeg for længst have troet den var død, og på nuværende tidspunkt så have en ny kat eller flere, som ikke ville bryde sig om der kom en "ny" gammel kat. Så var de nød til at slås om teritorier, og det ville kunne udviklte sig til at den ene måtte aflives fordi de ikke kunne enes.

Tror ikke der vil komme noget godt ud af at du kontakter den gamle ejer. Vær glad for DIN kat.

Selvom jeg synes, at hun skal kontakte ejerne, så tænkte jeg faktisk også det samme som dig, mens jeg sad og læste de forskellige svar. De har sikkert fået en ny kat på nuværende tidspunkt, men jeg ved, at stod jeg i samme situtaion, så ville jeg i hvert fald meget gerne have at vide, hvad der er sket med min gamle kat.

Hvis Xzenia er "heldig", så er det dette scenarie der passer, og familien vil vælge at lade hende beholde katten, fordi de har affundet sig med dens død, og har kastet deres kærlighed på en ny kat - som måske ikke kan sammen med den gamle. Jeg kan ikke tro, at ejerne vil vælge at lade den ene kat aflive, hvis de ikke kan sammen, når de ved, at der er en anden, som meget gerne vil overtage deres kat.

I får lige en lille historie:

Jeg er selv tidligere katteejer, og han fik selvfølgelig lov til at komme og gå, som han ville. Engang var han væk i længere tid, end han plejede, og mine forældre besluttede sig for, at det var på tide at lave efterlysningsplakater. En dag da min mor og jeg kom hjem (tilfældigvis samme dag som min mor havde fået lavet en masse plakater), sad katten i vores baggang og ventede på os.

Han var ikke afmagret eller så på nogen anden måde ud til at have været forsømt i sin tid hjemmefra, så vi var ret sikre på, at han havde fået mad andre steder. Vi var bare heldige, at han besluttede sig for at finde hjem til os igen. Den anden familie kunne lige så godt have besluttet sig for at beholde ham, og så kunne vi gå resten af live og tænke på, hvad der skete med vores kat. Og familien kan ikke undskyldes med, at de ikke kunne vide, katten var efterlyst når plakaterne ikke nåede at blive sat op, for han var tydelig tatoveret i øret, og han var ultrolig kælen over for alle, så det ville have været meget nemt at aflæse hans tatovering.

Så Xzenia jeg håber meget, du snart hører fra registreret, så vi kan få en afslutning på det hele. Jeg forstår godt, at du har knyttet dig til den, men hvis du ikke havde kontakte registret, velvidende at katten tilhørte nogle ande, så er det det samme som at stjæle katten. Hvis det viser sig, at ejerne er flyttet og ikke kan spores, så kan du beholde katten med god samvittighed. Hvis de gerne vil have den tilbage, så kunne det være, du skulle overveje at anskaffe dig din egen lille killing i stedet for.

0

Kære alle (næsten alle :-)

Tak for jeres gode input. Som sagt har jeg kontaktet katteregisteret. Efter nogle dage kom jeg så i kontakt med ejeren, og jeg har nu fået en sød e-mail, om at hun gerne vil se den. Selv om ejer er fra området, har den aldrig været tilbage hos dem. Når ejeren har set den, vurderer hun hvad der skal ske med den.

Der er en herinde som skriver at jeg, fordi jeg nok håber på, at katten er blevet mishandlet og er løbet væk hjemmefra, så jeg kan retfærdiggøre, at jeg har valgt at beholde den. Undskyld mit ubehøvlede sprog, som dette forum heldivgis for det meste er frit for, men det er simpelthen så sygt og ulækkert kommenteret. For det næste tror jeg, at de fleste dyrevenlige sjæle havde valgt at tage katten til sig, efter at have haft den kredsende omkring sit hjem imange måneder, og tydeligvis ikke vidste hvor den hørte til. Især når det er 2. vinter at den gør det.

Mange hilsener

Xzenia

0

Annonce ♥

Hejsa

Jeg synes du har gjort det rigtige, og krydser alt hvad jeg kan krydse, for at ejeren siger at du skal beholde katten. :thumbsupsmileyanim:

Ellers må du jo forberede dig på at skulle af med den, selvom det bliver hårdt. På et tidspunkt kan det være, at du føler dig klar til at få dig en lille killing, som ingen kan "tage fra dig"

Håber det bedste for dig og katten. Jeg er selv den største dyreelsker og ved hvor knyttet man bliver til sådan et lille væsen.

Forresten vil jeg give dig ret i, at det var en meget underlig kommentar en er kommet med i de tidligere besvarelser- der er ingen grund til at sige sådan noget. Du har jo på intet tidspunkt givet udtryk for disse tanker.

0

Klokken er mange og jeg har ikke læst alle svarene, så måske er det bare en lang gentagelse. Jeg ville HELT sikkert melde katteregestreingen at jeg havde "fundet" den, så jeg kunne komme i kontakt med dens "retmæssige"/"gamle" kald det hvad du vil ejere. Så ved de at den er fundet. Måske var det en højt elskede mis. Hvis vores forsvandt ville jeg være LYKKELIG hvis jeg om det så var fem år senere fik afvide at den var levende.

MEN jeg ville nok også give "afkald" på den og videre give den til dem som havde passet på den. Eller det vil sige jeg ville måske ønske at se den og se hvordan den regerede. Men jeg har også et ABNORMT tæt forhold til de katte jeg har haft, hmmm.

Men i hvert fald tilkende giv at du har fået den og se hvad der kommer ud at det....

0

Kære alle (næsten alle :-)

Tak for jeres gode input. Som sagt har jeg kontaktet katteregisteret. Efter nogle dage kom jeg så i kontakt med ejeren, og jeg har nu fået en sød e-mail, om at hun gerne vil se den. Selv om ejer er fra området, har den aldrig været tilbage hos dem. Når ejeren har set den, vurderer hun hvad der skal ske med den.

Der er en herinde som skriver at jeg, fordi jeg nok håber på, at katten er blevet mishandlet og er løbet væk hjemmefra, så jeg kan retfærdiggøre, at jeg har valgt at beholde den. Undskyld mit ubehøvlede sprog, som dette forum heldivgis for det meste er frit for, men det er simpelthen så sygt og ulækkert kommenteret. For det næste tror jeg, at de fleste dyrevenlige sjæle havde valgt at tage katten til sig, efter at have haft den kredsende omkring sit hjem imange måneder, og tydeligvis ikke vidste hvor den hørte til. Især når det er 2. vinter at den gør det.

Mange hilsener

Xzenia

Kære Xzenia!

Du har gjort det HELT rigtige. Det må du ikke være i tvivl om.

Dejligt at du er blevet kontaktet af den "oprindelige ejer". Og dejligt at det var en SØD E-mail du har fået :thumbsupsmileyanim: Kan forestille mig at den "oprindelige ejer" er helt himmelfalden over at høre nyt om den kat som de mistede for så lang tid siden... Jeg krydser fingre for at hun bare gerne lige vil se at det virkelig er den kat - og at hun så bare "overdrager" den til dig. Det kunne godt lyde som om at katten HAR valgt hvor den gerne vil bo, når de tidligere ejere endda bor i nærheden.

Held og lykke med det hele!! :)

0

Hejsa

Ja det kommer meget bag på mig at ejeren bor lige lige i nærheden. Helt ærligt så troede jeg i lang tid (indtil jeg for et år siden, så mærket i dens øre) at det var en vildkat. For den har hele tiden været ret mærkelig, og bestemt ikke som de kælne katte jeg ellers kender. Har også tænkt at den evt. kunne komme rigtig rigtig langvejs fra. Har hørt om katte, som hopper op i en håndværkerbil eller lignende, og vi flyttede nemlig ind i et nybyggerområde.

Ejeren er selvfølgelig glad. Det er jo dejligt ikke længere at skulle spekueler på, hvad der nu skete med katten, og jeg tror hun er spændt på at få den at se igen. Hun kommer forbi i morgen, så jeg er selvfølgelig både spændt og samtidig nervøs. Jeg glæder mig ellers meget til at få at vide hvad den hedder. Hjemme hos os hedder den nemlig bare "Kat".

Nå men måske er der mere nyt i morgen.

Kh Xzenia

0

Hejsa

Ja det kommer meget bag på mig at ejeren bor lige lige i nærheden. Helt ærligt så troede jeg i lang tid (indtil jeg for et år siden, så mærket i dens øre) at det var en vildkat. For den har hele tiden været ret mærkelig, og bestemt ikke som de kælne katte jeg ellers kender. Har også tænkt at den evt. kunne komme rigtig rigtig langvejs fra. Har hørt om katte, som hopper op i en håndværkerbil eller lignende, og vi flyttede nemlig ind i et nybyggerområde.

Ejeren er selvfølgelig glad. Det er jo dejligt ikke længere at skulle spekueler på, hvad der nu skete med katten, og jeg tror hun er spændt på at få den at se igen. Hun kommer forbi i morgen, så jeg er selvfølgelig både spændt og samtidig nervøs. Jeg glæder mig ellers meget til at få at vide hvad den hedder. Hjemme hos os hedder den nemlig bare "Kat".

Nå men måske er der mere nyt i morgen.

Kh Xzenia

Hvor er det skønt at høre, at hun blev glad! Du har gjort det helt rigtige - selvom det er en svær beslutning. Vi mistede en lille kattekilling for et par år siden. Vi satte plakater op, efterlyste den hos politiet osv. Vi hørte intet i omkring et halvt år, før vi selv fandt den hos nogle ældre mennesker, der bor lige i nærheden. Nøj, hvor blev jeg gal! De kunne da i det mindste ha' givet besked! Den var også mærket, hvilket de udmærket var klar over... Men hvor var jeg lettet over, at den havde det godt!

Jeg vil også lige knytte en kommentar til det, at den er "mærkelig". Den kan nemlig ha' været ude for et eller andet, der har gjort, at den ikke er sig selv længere. I min barndom havde vi en kat, der blev kørt ned. Den overlevede, men blev aldrig den samme kat igen. Den blev agressiv og bange også for os. Stakkels lille kat. Måske din kat også har været ude for en barsk oplevelse, og derfor er lidt speciel...

Held og lykke med det hele! Og rigtig glædelig jul til dig og "Kat" (vores katte har også altid heddet "Mis" eller "Kat".

0