Sign in to follow this  
Followers 0
Ea bea buksetrold

De nye skatteregler

7 posts in this topic

Jeg har idag fået løn.

Men jeg mangler 2000 kroner. Og er blevet trukket 40 % i skat. Og et trukket 0,0 i fradrag!!

Jeg henvendte mig på kontoret på min arbejdsplads inden 1 januar, med mit nye skattekort, da vi havde lavet ændringer. Men der fik jeg afvide at jeg ikke skulle aflevere det, da det ville køre elektronisk og automatisk fra den 1 januar. ( Og hvis der var ændringer i skattekortet, ville lønkontoret selv finde de oplysninger ) Fint tænker jeg så.

MEN så er problemet her aligevel.

Allan ( min mand ) mener, at det først gælder med det elektroniske, hvis man har været ansat et år. Og da jeg kun har været ansat siden 1 oktober... tja, så er det jo ikke et år.

Idag fik jeg så afvide, at jeg selv skal rette henvendelse til SKAT. kan det virkelig være rigtigt...??

Hvor meget er i oplyst vedr det elektroniske skattekort...??

Har min mand ret, eller hvad? og hvis han har. Er det så ikke mit arbejdes opgave, at få skaffet de 2000 kroner til mig, da de jo VED jeg kun har været ansat siden 1 oktober....??

Håber nogle kan hjælpe

0

Annonce ♥

Jeg var desværre ude for det samme...

Har kun været ansat på min arbejdsplads siden 13 august sidste år, men troede fejlagtigt at det kørte pr automatik.

Det opdagede jeg så da jeg fik min lønseddel, at det gjorde det ikke..

Jeg gik så ind på told og skat og kiggede på min forskudsopgørelse og der stod ganske rigtigt i bunden at jeg selv skulle aflevere det til min arbejdsplads.

Hmmm... æv.

Kontaktede så personaleafdelingen og spurgte hvordan det kunne være. Hun svarede at det kun gik pr automatik når man havde været ansat siden sommer, hvilket jo må betyde at det var før min ansættelsesdato i august.

Hun var dog så sød at sige til mig at hvis jeg afleverede det deroppe ville de sørge for at jeg fik det manglende ved min næste lønudbetaling.

Hvor skæringsdatoen går blev jeg ikke klog på, hun svarede sommer, men min kollega blev ansat i marts og hun skulle også selv aflevere skattekortet.

Så et godt råd... kig altid i bunden af skattekortet om der står at man selv skal aflevere det.

0

Hejsa

Nu sidder jeg selv og laver løn til 300 mand. I år er man gået over til e-indkomst, hvilket betyder at arbejdsgiveren skal hente skatteoplysninger hos SKAT en gang i måneden... Så JA, din arbejdsgiver skal hente oplysningerne.

Men når du ikke har været ansat længere, så kan det være at din arbejdsgiver har afleveret oplysninger til skat om alle ansatte inden du blev ansat, og derfor ikke har fået dit hovedkort. Normalvis, står der på skattekortet, at det skal afleveres til arbejdsgiver. Men når du ikke er blevet trukket 60% så ser det ud som om, det er bikortet der er afleveret til din nuværende arbejdsgiver, og en tidligere har fået hovedkortet. Jeg vil helt sikkert mene, at dit skattekort vil blive sendt til din nuværende arbejdsgiver for fremtiden, da du nu figurerer i deres system, næste gang de henter skatte oplysninger.

Din arbejdsgiver burde kunne regulere dig i løn, det gør vi i hvert tilfælde, ellers skal du jo vente på pengene helt indtil marts næste år, når årsopgørelserne sendes ud.

Jeg vil råde dig til at tale med jeres lønningskontor/person - de burde kunne hjælpe dig.

Håber du forstår mit svar...

0

Nu mener jeg jo ikke at det er min egen skyld.

Jeg stod jo netop med mit skattekort i hånden, og nærmest viftede hende i hovedet med det. Men hun sagde. :" Jeg skal ikke have dit skatteort, da det kører elektronisk det hele nu. Og er der nogle ændringer så går lønningskontoret, selv ind og henter de oplysninger hos SKAT "

Fint, det tror jeg da på, regner da med at kvindemennesket har styr på det...!! Og så sker dette.

For satan jeg er tosset.

0

Annonce ♥

Kan godt forstå dig Ea, det er rigtig træls :balloons:

Men jeg sidder også og laver løn, og der har altså været "kludder" hos SKAT

for det er direkte derfra vi nu modtager oplysninger vedr. folks skattekort.

Ergo dem der har afleveret til mig og fx. rettet på deres trækprocent, som jeg før har retter manuelt,

må nu SELV rette på deres forskudsreg. og indberette det til skat FØR end jeg kan gøre noget.

Håber det giver menning..... E-indbretning eller sådan et eller andet mener jeg nu det hedder :ban:

0

Synes helt klart du lige skal snakke med lønkontoret om at få rettet din løn. Og tag skattekortet med (igen) - på mit arbejde kan vi stadig indtaste oplysningerne manuelt, så måske kan de også.

Det er helt korrekt, at arbejdsgiveren med eskattekort selv kan rekvirere skattekortet direkte hos Skat. Der er faktisk ingen grund til at bruge papirudgaven længere (hos os gør vi det dog her i overgangstiden - bare for en sikkerheds skyld).

Jeg vil gætte på, at din gamle arbejdsgiver har fået dit hovedkort, og din nye arbejdsgiver dit b-skattekort. Det stemmer godt nok med en % på 40 og ingen fradrag. Årsagerne kan være forskellige, men vil faktisk gætte på at din gamle arbejdsgiver har glemt at notere dig som fratrådt.

Hvilket desværre har vist sig at være et kæmpe problem, som Skat vist ikke liiiiige havde tænkt over. Så det er sket for rigtig, rigtig mange.

0

Det er helt korrekt, at arbejdsgiveren med eskattekort selv kan rekvirere skattekortet direkte hos Skat. Der er faktisk ingen grund til at bruge papirudgaven længere (hos os gør vi det dog her i overgangstiden - bare for en sikkerheds skyld).

Og det er en god ide. Jeg har ikke rigtig styr på hvordan det fungerer men det er velkendt at Skat i højere grad vil lave elektroniske løsninger og det går kun sjældent som planlagt lige i startfasen. Dvs. der er en indkøringsfase. Derfor - Som det bliver sagt: Få skattekortet ændret hvis der skal ændres noget og aflever det til lønkontoret igen.

0