Trine:-)

Skal mødrene sidde ved alteret??

31 posts in this topic

Jeg har et problem i forhold til om vores mødre skal sidde oppe ved alteret sammen med os og vores fædre (min kærestes far skal være hans forlover), eller de skal sidde på første stolerække.

Der hvor jeg kommer fra er det tradition at mødrene sidde på førstestolerække og det mener jeg og min mor at de skal, men i min kærestes familie mener de at mødrene skal sidde oppe ved alteret, hvilket min svigermor - og derfor også min kæreste - holder på.

Men det vil jeg bare ikke have, slet ikke når min mor heller ikke vil sidde oppe ved alteret.

Hvad skal jeg gøre! Kan jeg godt tillade mig at sige, at det vil jeg som bruden bestemme??

0

Annonce ♥

Hvis du googler bryllupstraditioner - og spørger præsten - så vil han nok sige, at det normalt er gommen og forloveren eller gommens far, der sidder ved alteret og overfor sidder bruden med den der følger hende op - hvilket ofte er hendes far.

Nærmeste familie som mødre og søskende sidder på første stolerække og så følger resten ellers som de har lyst til. Sådan var det i hvert fald til vores bryllup. Jeg har aldrig hørt at mødrene sidder med ved alteret.

0

Annonce ♥

Hejsa...

De to seneste bryllupper jeg har været til de siddet følgende.

Bruden ------------------ Gommen

Brudens far ------------- Gommens far

Brudens mor ------------ Gommens mor.

Der har så ikke været nogen forlover eller brudepiger.

Man kan sagtens gøre det. Tror også selv jeg vil gøre det, for min mor skal ikke holdes uden for. Hun betyder mindst lige så meget som min far.

Jeg tror vi så vil have fire stole så evt. forlover og brudepige sidder sammen med os.

Knus

0

Godt emne - vi har nemlig lidt samle problematik...

Min mor mener også, at hendes plads er hos brudeparret ved alteret, det har hun nemlig oplevet FLERE gange, som hun siger. Jeg har da også selv været til bryllup i en temlig stor kirke, hvor der var plads til 10 mennesker bag ved henholdsvis brud og gom. Vores kirke er også temlig stor, men da vi kun har inviteret 50, vil vi faktisk have nogle folk ned på rækkerne. Jeg har svært ved at forestille mig, at skulle gå ind i en kirke, hvor jeg skal gå 50 meter, før jeg møder de første mennesker. Egentlig synes jeg altså også at, det kun er brudens far og forlover evt. gommens far der hører til oppe ved alteret, og da min kommende er så flov over sin far, for han kommer garanteret i sit mest beskidte tøj (en anden historie), så har vi valgt, kun at have min far og min kærestes bror (forlover) ved alteret, og det har jeg meddelt min mor, hun var ikke helt tilfreds - men det bestemmer vi altså :bestwishes:

0

Jeg tror man sagtens ka gøre begge dele. Men jeg holder mig også til den version hvor der kun er fire stole ved alteret.

Min historier ligner lidt sysserpigens, jeg har selv en far jeg er flov over med lidt beskidt tøj, meget uredt hår, og de jakkesæt jeg har set ham indtilvidere, er ikke lige frem den størrelse han har nu (ALT for lille), så er lidt spændt på hvordan han ser ud til sommer. Og derfor har jeg valgt at han ikka skal føre mig op, og jeg har derfor også vlagt at det er vores to vidner der sidder oppe ved alteret. Altås min mor og Michaels far.

0

Annonce ♥

I min mors familie har det været sådan, at næsten hele den nærmeste familie sad oppe i koret. Jeg husker da også, at jeg selv sad i koret til både min mosters og onkels bryllup, så det er nok forskelligt, hvad der er af traditioner for det.

Jeg synes, det er helt i orden, at mødrene sidder i koret - de skal jo også give deres barn væk :griner:-

Så hvis det er det, man har lyst til, og det er i orden med præsten, ja så kan jeg ikke se noget problem i det - og slet ikke i "disse tider" :bestwishes:

0

Har aldrig været til et bryllup, hvor mødrene også sad med oppe ved alteret. Men jeg synes man kan gøre som man vil, hvis det er i orden med præsten.

Hos os bliver det

Min far og jeg på den ene side

og min kæreste, hans søn og hans far på den anden side

Min mor er død for mange år siden, men min moster får "hendes plads" på første række og min svigermor samme sted.

0

De 4 bryllupper jeg har været til, inklusiv vores eget, har begge forældre siddet ved alteret. Nu var det så min mor der fulgte mig til alters, og min far ventede deroppe på os (min far og mor er skilt, og jeg har ikke haft kontakt til ham i 17 år, så det var naturligt at min mor skulle følge mig op).

Jeg synes ikke, at man skal lade sig styre af, hvad man plejer at gøre. Man skal gøre præcis, som man selv vil og har lyst til.

- Henriette -

0

Annonce ♥

Hejsa

Jeg er totalt enig med dig i, at enten skal begge mødre sidde på første stolerække, eller også skal begge mødre sidde ved alteret. Tag en snak med præsten om, hvad man gør i jeres sogn.

Helt tilbage til gammel tid, var det kun brudens far (som familiens overhoved) og gommens forlover der foruden brudeparret sad ved alteret.

Til vores velsignelse i november, sad mødrene med ved alteret.

Før velsignelsen:

Brud - Gom

Brudens far - Gommens far

Brudens mor - Gommens mor

Efter velsignelsen:

Brudens mor - Brudens far

Gommen - Gommens far

Bruden - Gommens mor

Grunden til at min mor rykkede plads, var for at jeg kunne komme på den "rigtige" side af Peder.

0

Hejsa

Jeg er totalt enig med dig i, at enten skal begge mødre sidde på første stolerække, eller også skal begge mødre sidde ved alteret. Tag en snak med præsten om, hvad man gør i jeres sogn.

Helt tilbage til gammel tid, var det kun brudens far (som familiens overhoved) og gommens forlover der foruden brudeparret sad ved alteret.

Før velsignelsen:

Brud - Gom

Efter velsignelsen:

Gommen - Gommens far

Bruden - Gommens mor

Grunden til at min mor rykkede plads, var for at jeg kunne komme på den "rigtige" side af Peder.

Efter vielsen vil i altså sidde væk fra præsten? det har jeg alligevel aldrig hørt før, hvis man vælger at have så mange deroppe skal brudeparret vel stadig sidde tættest på alteret

0

Hejsa

Før velsignelsen:

Brud - Gom

Efter velsignelsen:

Gommen - Gommens far

Bruden - Gommens mor

Efter vielsen vil i altså sidde væk fra præsten? det har jeg alligevel aldrig hørt før, hvis man vælger at have så mange deroppe skal brudeparret vel stadig sidde tættest på alteret

Efter vielsen kan man godt sidde nok tættest på præsten...

Gommen ----------------------- Brudens far

Bruden ------------------------- Gommens far

Brudens mor------------------- Gommens mor

Til de bryllupper jeg har været til, har brudens far lige smuttet over på den plads, gommen havde før selve vielsen.

Vi har ikke haft noget problem med det, selv min far, som en en smule distræt, har kunne finde ud af at bytte plads.

Men det er jo individuelt, hvordan man vil gøre det.

Knus

Edited by joso
0

Hejsa

Før velsignelsen:

Brud - Gom

Efter velsignelsen:

Gommen - Gommens far

Bruden - Gommens mor

Efter vielsen kan man godt sidde nok tættest på præsten...

Gommen ----------------------- Brudens far

Bruden ------------------------- Gommens far

Brudens mor------------------- Gommens mor

Til de bryllupper jeg har været til, har brudens far lige smuttet over på den plads, gommen havde før selve vielsen.

Vi har ikke haft noget problem med det, selv min far, som en en smule distræt, har kunne finde ud af at bytte plads.

Men det er jo individuelt, hvordan man vil gøre det.

Knus

Ja det er jo selvfølgelig uíndividuelt hvordan man vil gøre det, men tror nu nok vi vil holde os til traditionerne i kirken, så kun min far og forloveren og så selvfølgelig sidde tættest ved alteret

0

Annonce ♥

Vores mødre sad med sammen med vores fædre. Min brudepige sad også med for at få det til at gå op med hans forlover.

Det var rigtig hyggeligt og betød meget for vores mødre.

Vores præst lagde op til at mødrene var med deroppe. Familien kunne også have siddet lidt bag os i koret, men der var god plads så vi sad på række. Du kan evt. se billeder i min beretning.

0

Jeg har været til flere bryllupper hvor mødre sad ved brudeparret.

Det ville jeg også selv vælge, da min mor betyder lige så meget som min far.

I skal selvfølgelig selv mærke efter hvad I vil, men det betyder åbenbart meget for din svigermor at være tæt på sin søn og svigerdatter i denne situation.

Jeg ville altså vælge, at mødrene sad oppe ved alteret.

0

Jeg har et problem i forhold til om vores mødre skal sidde oppe ved alteret sammen med os og vores fædre (min kærestes far skal være hans forlover), eller de skal sidde på første stolerække.

Der hvor jeg kommer fra er det tradition at mødrene sidde på førstestolerække og det mener jeg og min mor at de skal, men i min kærestes familie mener de at mødrene skal sidde oppe ved alteret, hvilket min svigermor - og derfor også min kæreste - holder på.

Men det vil jeg bare ikke have, slet ikke når min mor heller ikke vil sidde oppe ved alteret.

Hvad skal jeg gøre! Kan jeg godt tillade mig at sige, at det vil jeg som bruden bestemme??

Jeg kan ikke lade være med at hæfte mig ved den lille sætning "hvilket min svigermor - og derfor også min kæreste - holder på".

Er din kæreste helt vild i varmen efter at have sin mor ved sin side oppe ved alteret, eller er hans holdning mere "når hun nu så gerne vil, så er det ok med mig"? Hvis det er den første grund, så ville jeg nok overveje, om det er værd at tage diskusionen med ham, og bare bide i det sure æble, og lade hende sidde der. Men kun hvis det virkelig er noget der vil gøre ham glad og betyder noget for ham. Det skal ikke være fordi det gør svigermor glad. Så hvis han bare er enig med hende fordi han ved, at det har hun regnet med at hun skulle hele hans liv, så sig til hende, at sådan bliver det altså ikke til jeres bryllup - kæresten skal selvfølgelig lige være enig først.

Prøv også at forklare ham (og hende), at der altså ikke er tradition for at mødrene sidder med ved alteret. Og bare fordi der er plads til det, så er det ikke ensbetydende med, at alle pladserne skal fyldes ud. Og sig at du udmærket er klar over, at faderens plads ved alteret er fordi han er/var familiens overhovede, og det er han selvfølgelig ikke længere i samme forstand, men det er altså en tradition I gerne vil holde fast i.

0

Kære Brudefæller,

Vi er nødt til at holde fast i, at Bruden er dagens hovedperson og at hendes mening er den afgørende. Herudover synes jeg ikke, at der er plads til mere end 4 mennesker ved alteret, max. De, som oftest er der - udover brudeparret - dvs. faren og forloveren har jo hver deres praktiske opgaver. Jeg kan derimod godt forstå jer, der af forsk. årsager vælger at udskifte far med mor.

Bonne chance!

0

Annonce ♥

Jeg kan ikke lade være med at hæfte mig ved den lille sætning "hvilket min svigermor - og derfor også min kæreste - holder på".

Er din kæreste helt vild i varmen efter at have sin mor ved sin side oppe ved alteret, eller er hans holdning mere "når hun nu så gerne vil, så er det ok med mig"? Hvis det er den første grund, så ville jeg nok overveje, om det er værd at tage diskusionen med ham, og bare bide i det sure æble, og lade hende sidde der. Men kun hvis det virkelig er noget der vil gøre ham glad og betyder noget for ham. Det skal ikke være fordi det gør svigermor glad. Så hvis han bare er enig med hende fordi han ved, at det har hun regnet med at hun skulle hele hans liv, så sig til hende, at sådan bliver det altså ikke til jeres bryllup - kæresten skal selvfølgelig lige være enig først.

Prøv også at forklare ham (og hende), at der altså ikke er tradition for at mødrene sidder med ved alteret. Og bare fordi der er plads til det, så er det ikke ensbetydende med, at alle pladserne skal fyldes ud. Og sig at du udmærket er klar over, at faderens plads ved alteret er fordi han er/var familiens overhovede, og det er han selvfølgelig ikke længere i samme forstand, men det er altså en tradition I gerne vil holde fast i.

Det er en ret vigtig pointe! Jeg synes at lige meget hvad der er skik eller ej, så skal I vælge det som passer jer som par. Ikke bare dig som brud, men også ham som gom. Det er JERES dag.

Hos os sidder kæresten med sin far og jeg med min mor.

Dette er udelukkende fordi det er min far der er præsten og derfor ikke kan sidde ved siden af mig. Men aldrig om jeg ville tage svigermor med op også, bare for at skabe "lighed". Jeg mener vi er større mennesker end det. Og undskyld hvis jeg fornærmer nogen, det er ikke meningen. Jeg siger blot hvad jeg tænker om denne situation.

Knus Sille

0

Hej Trine

Ja det er jo desværre en irriterende situation at stå i, men jeg ville vælge det jeg finder rigtig i enhver situation og har gjort det ;) - husk på, at det er dit bryllup og du kan ikke lige gøre det om :thumbsupsmileyanim: - NB jeg skal giftes d. 1. marts 2008 og er stødt på flere kontroverser undervejs - bl.a. er min mor og svigermor raget uklar omkring betaling af brudekjole, så dn betalte jeg bare selv - så kan de lære det :cheerleader3: Held og lykke Giby

0

Kære Brudefæller,

Vi er nødt til at holde fast i, at Bruden er dagens hovedperson og at hendes mening er den afgørende. Herudover synes jeg ikke, at der er plads til mere end 4 mennesker ved alteret, max. De, som oftest er der - udover brudeparret - dvs. faren og forloveren har jo hver deres praktiske opgaver. Jeg kan derimod godt forstå jer, der af forsk. årsager vælger at udskifte far med mor.

Bonne chance!

Jeg troede ellers man var to til at giftes, to til at træffe afgørelser (som vel er noget af pointet med et ægteskab), to til at invitere sin familie og få opmærksomheden denne dagen etc :cheerleader3:

Til trådstarter - synes som en nævner tidligere - spørg din kæreste om det er HANS eller HANS MORS ønske at hun skal sidde der oppe ved alteret. Det vil vel give et bedre grundlag for at beslutte hvor hårdt du skal kæmpe lige precis denne kamp. som jeg vel antyder ovenover - jeg synes ikke at vi kvinder på NOGET område (foruden kjolen og udstyr, selvsagt) har særligt at sige fordi vi er BRUDEN. Der er jo en GOM også.

Held og lykke med det hele!

:thumbsupsmileyanim:

Edited by Bella74
0

Uha, vi var da et værre gedemarked oppe ved alteret i forhold til mange af jeg andre.

Min side: Min stedfar, min mor og mig

Min mands side: forlover (som iøvrigt var en kvinde), mor, stedfar, far, stedmor og ham selv.

Må indrømme at jeg måske ikke lige helt havde tænkt der skulle være så mange i alteret, men det var det min mand ville have på sin side og jeg ville gerne have både min mor og stedfar i alteret.

0

Hej

Sikken et dilemma!

Jeg er 100 % sikker på, at mødrene skal sidde på første stolerække. Dem der skal sidde på stolene oppe ved altret er dig og den der fører dig op på venstre side og din kommende mand samt forlover på den højre. Når I så er blevet gift flytter din far plads og tager gommens således, I sidder som mand og kone på venstre side.

Men spørg præsten om hvordan det skal foregå - ring evt. til ham/hende først og hør om det ikke er sådan, at man plejer at gøre, så du ved Han/hun er på din side. :thumbsupsmileyanim:

Held og lykke med det hele

Knus Christina

0