Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Dorthe og Steffen

GRU! Lægens diagnose: Rosacea

13 posts in this topic

Hej alle søde zillaer...

Jeg ville bare lige høre om nogen havde noget erfaring (eller bare et lille trøstende klap på skulderen), nu hvor det bare er surt det hele. :cheerleader3:

Jeg har haft nogle røde prikker på kinderne længe og for et par dage siden fik jeg at vide hos lægen at det var sygdommen Rosacea. PIV. Det er en kronisk sygdom, med rødme, blodsprængninger og knopper i ansigtet og mange har det. Det er ikke noget der generer mig, det ser bare dumt ud (ligner lidt en alkoholiker - for når de får røde kinder, så er det fordi de har alkoholudløst rosacea).

:smolf:

MEN JEG SKAL JO GIFTES!!!! :griner:--HAHA-:heart:

Jeg har jo indtil nu bare tænkt at det var min vinterhud (har altid meget sart ud - men det har så åbenbart intet med sagen at gøre), og tænkt at jeg kunne bruge noget creme osv når vi nærmede os, og så ville det blive fint. Men nej.

Jeg har fået noget creme af lægen, det skulle gerne tage noget af rødmen. Men man ved det ikke, og blodsprængningerne inde bagved skal fjernes med laser, hvis de skal væk. :fløjt:

Man kan dække det med make-up, det gør nogen. Men jeg har aldrig brugt ansigtsmake-up fordi jeg ikke kan tåle det med min sarte hud. Havde også tænkt at holde make-up til et minimum til brylluppet... men hvis jeg stadig har de knopper jeg har nu, så skal jeg nærmest spartles op, for at skjule det... :kiss:

Det er jo selvfølgelig ikke verdens undergang, der findes værre sygdomme. Men jeg tænker at I måske kan forstå, at jeg lige nu sidder med en knude i maven og ikke rigtigt kan overskue det! Det var bare ikke lige det der manglede...

Piv og knus fra Dorthe :bed:

PS: Lige et billede af rosacea, så I ved hvad jeg snakker om.

art-aad-02.fig1.jpg

og når det er slemt

rosacea.jpg

0

Annonce ♥

Jeg har desværre ikke nogen erfaring jeg kan dele med dig. Men selvom du har sart hud, er det så slet ikke muligt at finde noget makeup du vil kunne bruge på din bryllupsdag. Jeg har også selv ret sart hud, men har da kunne finde noget. Jeg har hørt at mineral pudder skulle være ret godt, har ikke fået prøvet det endnu. Ellers vil jeg prøve at gå ind i Matas eller et stormagasin og høre om de ikke kan hjælpe dig med et mærke du måske kan tåle. Eventuel få nogle prøver med hjem.

Og så får du en masse af dem her

:cheerleader3::griner:--HAHA-:heart: :fløjt: :kiss::bed::blink:

0

Kære Dorthe

Først: :cheerleader3:

Min kæreste har det samme problem. Det er ofte værst nar han har barberet sig, men man kan ikke sige med sikkerhed hvornår det kommer. Nogen dage er det rigtig pænt og andre helt tosset. Har også tænkt at det ikke ser så godt ud til bryllupsdagen, men på den anden side: sådan ser han jo ud nogen dage og jeg elsker ham jo altid ligegyldigt hvordan han ser ud. Hvis det er slemt kan det jo fjernes på fineste vis fra bryllupsbillederne (hurra for digitale fotos)

Alt i alt må man jo tage sig selv (og kæresten) som vi nu ser ud - til hverdag og fest, tykke og tynde blabla.

Jeg er sikker på du bliver en smuk brud, glem ikke at det er dig og din kæreste der fejres og ikke hvor perfekte I ser ud.

..... og så kan en god foundation nok også gøre underværker - husk bare at fugte huden godt inden.

Kærlig hilsen

Karen

0

Hej søde Dorthe.

Gå ikke i panik! :cheerleader3: Jeg har noget af det samme problem som dig, og jeg har himlet totalt over det. Jeg er allergisk overfor en hel masse, og hver gang jeg får spist noget (det sker tit!) bliver jeg totalt rød i bærret, klør ad h... til og får også knopper og sår.

Og det er jo ikke fedt, specielt ikke, når man skal sidde på sin bryllupsdag. Så jeg ilede ind til en make up-dame, som har styr på tingene (læs ikke Matas-piger) i en butik, Beauty-Zone i Esbjerg og forelagde problemet. Hun klappede mig venskabeligt og beroligende på skulderen og tog en lille tube dims frem, som hun duppede på mit fine, store røde sår. Og vupti, så var det væk! Fantastisk, ik? :griner:- Og nej, jeg følte mig ikke klistret til eller spartlet op eller noget - jeg er HELLER ikke vant til at bruge foundation og alt det andet smarte.

Navnet på denne fine creme, som er MEGET drøj og som skjuler fint og som i gamle dage hed noget med dækstift, skal jeg nok skirve navnet på her senere. Jeg er lige på vej til Tønder for at se på tøj til gommen og har ikke cremen ved hånden, men gå ikke i panik - der FINDES løsninger -HAHA-

Knus LL

Edited by lii
0

Annonce ♥

Så er jeg tilbage fra Tønder (Askepot & Valentino, som efter min mening ikke havde så meget at byde på for mænd...) og navnet på MIN vidunder creme er: Helena Rubinstein, Extreme Concealer. Min hudfarve svarer pt til den farve, der hedder "02 medium", men der skal du så finde din egen. Min går meget fint ind i det hele - dog ikke på dette foto, hvor jeg ikke har fået smurt det ordentligt ud :loveboard: Det er nede på hagen i højre side (venstre på fotoet), hvor der står "Her" Nedenunder det er der et andet foto, hvor man SAGTENS kan se såret :bearhug:

post-18806-1203107577.jpg

post-18806-1203107995.jpg

Edited by lii
0

Så er jeg tilbage fra Tønder (Askepot & Valentino, som efter min mening ikke havde så meget at byde på for mænd...) og navnet på MIN vidunder creme er: Helena Rubinstein, Extreme Concealer. Min hudfarve svarer pt til den farve, der hedder "02 medium", men der skal du så finde din egen. Min går meget fint ind i det hele - dog ikke på dette foto, hvor jeg ikke har fået smurt det ordentligt ud :bearhug: Det er nede på hagen i højre side (venstre på fotoet), hvor der står "Her" Nedenunder det er der et andet foto, hvor man SAGTENS kan se såret :hug:

post-18806-1203107577.jpg

post-18806-1203107995.jpg

hejsa.. jeg vil bare fortælle dig at det er vigtigt at du behandler din hud ordentligt... det vil sige bruger en god creme HVER dag... netop ved vinter tid hvor kulden og sneen kommer er din hud ekstra sart, også fordi du ikke ¨får tilført din hud den fugt som du gør om sommeren fordi du ikke er lige så meget ude... nå men om vinteren kan du få flere kar sprænginger hvis du ikke passer på din hud... du kan få en creme til ekstrem sart hud og til specielt karsprængninger og rosacea.. den er grønlig i det... (grøn og rød ophæver hinanden) en concealer behandler ikke problemet kun symptomerne...derfor skal du bruge en sådanne creme under concealer :loveboard: bare et venligt råd herfra...

0

Annonce ♥

Hej Dorthe...

Så lige denne tråd...jeg har også rosacea og det ER altså ikke verdens undergang.

MEN det skal altså behandles på den rigtige måde!!!

Indtil for 2-3 år siden havde jeg aldrig haft problemer med min hud, ingen uren hud i teenageårerne eller lignende.

Men så da jeg var først i tyverne, begyndte jeg at få sådan nogle væskelignende urenheder i ansigtet, og det blev ligeså stille værre og værre - især fordi jeg er en pilfinger og ikke kunne lade det værre.

Jeg gik selvfølgelig til lægen, men hun (en lægepraktikant) mente bare at det var uren hud (jeg var på ingen måde enig!!!) og ordinerede en creme mod uren hud. Den brugte jeg så i et par måneder med det resultat, at min hud var fuldstændig tyndslidt, eftersom at et sådant produkt jo tørrer huden ud...det er også fint nok, hvis man har uren hud, men IKKE godt, hvis man har rosacea.

Nå, men efter et par måneder gik jeg så til lægen igen, og hun var med det samme overbevidst om, at det var rosacea, og hun sendte mig derfor til hudlægen med det samme (kunne dog først få en tid 5 måneder senere).

Da jeg eeeendelig kom til hudlæge ordinerede han to cremer:

1) Rozex - skulle få rosaceaen til at forsvinde. Påføres både morgen og aften.

2) Redap - skulle fjerne den rødmen, der som regel følger med sygdommen. Påføres kun aften efter rozex.

Derudover fik jeg til at starte med nogle piller, som ligesom satte gang i behandlingen.

Det er selvfølgelig rigtig irriterende at skulle smøre sit ansigt ind morgen og aften, og det er lige så træls ikke længere at kunne bruge mine chanel ansigtsprodukter...men til gengæld har jeg nu fået min hud tilbage, og jeg frygter ikke længere at møde nogen jeg kender, når jeg går en tur ned af strøget. For et år siden frygtede jeg min hudsituation på bryllupsdagen, men det gør jeg absolut ikke længere, for der er næsten intet at se.

Så op med humøret og sørg for at få en henvisning til en hudlæge, hvis du ikke allerede har fået det.

Ved ikke hvilken creme du har fået af din læge, men spørg evt om du ikke må få noget rozex at starte med, indtil du får en tid hos hudlægen. Det tager nemlig nogle måneder, inden behandlingen begynder at virke.

Jeg var også fuldstændig grædefærdig, da de endelig fik stillet den korrekte diagnose...men hvis du bare sørger for at gøre som "de kloge" siger, så skal det nok gå!!!

Et kæmpe kram i hvert fald.

0

Hvor er I søde alle sammen. Det er rigtig dejligt med jeres mange gode råd. Og jeg har faktisk brugt flere af dem.

Nu, hvor der er gået lidt tid og det er kommet lidt på afstand, tager jeg det hele noget mere roligt. Efter at have læst denne tråd gik jeg ned i den lokale Matas. Jeg var ret heldig, der var en på arbejde, som havde arbejdet for Clinique i mange år og som derfor både kendte til eksemhud og rosacea. Faktisk havde de en ny serie, der retter sig mod rød hud, herunder rosacea, men med cliniques rene og derfor allergivenlige produkter (jeg har ofte problemer med de "fine" mærker, fordi der altid er "noget naturligt" eller parfume eller æteriske olier eller sådan i). Hun forklarede mig en hele del om hvordan jeg skulle pleje min hud (som vi jo alle bør, men jeg aldrig har fået taget mig sammen til før) og gav mig en hel bunke prøver med hjem. Siden da har jeg købt nogle af tingene (andre røg på ønskesedlen, hehe...) og jeg renser og smører min hud hver morgen og aften

Det var en hudlæge, jeg fik diagnosen af. Hendes kommentar var "tag den her creme, disse recepter og så gå hjem og læs på det". Det syntes jeg ikke var okay, så jeg lavede en tid med min egen læge. Der var jeg så henne for en uges tid siden, og han var mere sød. Han forklarede at det godt nok var relateret til alkohol og stærk mad, men at jeg skulle finde ud af hvilken type mad og drikke og alt muligt andet, der gav opblussen hos mig, og så undgå netop disse typer. Fx mente han godt at man kunne få opblussen ved én slags rødvin, men ikke ved en anden. Hudlægen gav mig Rozex og noget super solfilter creme! Beskyttelse mod solen er det aller vigtigste for rosacea hud. Så det bruger jeg nu parallelt med min almindelige fugtgivende creme. Selvom der stadig er en del rødme, så kan jeg nu styre det. Det bliver mindre, når jeg behandler det godt (lidt mere her i vinterkulden, men det er jo en kort periode). Og jeg fået prøvet nogle forskellige concealere, som virker rigtig godt (en af mine mange matasprøver). Så nu skal jeg bare holde den gode stil, og så er jeg - heldigvis - overbevist om at det skal sgu nok gå.

Tak for hjælpen tøser.

:cheerleader3::cheerleader3::bunny_4::toot::bearhug:

Edited by Dorthe og Steffen
0

Hej med dig!

Det er da dejligt at høre du er kommet igang med noget der kan gjøre gode ting for din hud :thumbsupsmileyanim: Og, beskyttelse er det dedcideret vigtigste du kan gøre for huden din fremover. Det høres som om du har fået styr på lige precis det, så kommer du evt til makeupen på selve dagen.

Var jeg dig, ville jeg satse på mineralfoundation. Som tidligere nævnt - HVIS du nu skulle være uheldig og have en del rødme til dagen, kan det ophæves med en grøn concealer (den ophæver rødmen, men giver så et lidt blegt, gråt udseende). Concealeren skal så igen dækkes med en foundation som matcher din hudfarve. Jeg er uddannet hudplejer og makeup artist, og kender mange med problemhud der har fået rigtig gode resultater med Youngbloods mineralfoundation. Den hindeholder ingredienser der virker beroligende/betændelseshemmende på huden, og altså i sig selv modvirker rødmen. Oveni dækker den nesten concealer-agtig når man påfører den med en lille pensel, og mindre med en større. Så er det jo bare at køre på efter behov (den skal arbeides ind i huden i må cirkel-bevegelser), spør om vejledning hvor du får den købt. Den giver også bare den flotteste, silkebløde finish på huden. Vil selvsagt anbefale dig at prøve den i god tid inden brylluppet, så du ikke ricikerer at du slår ud af et eller andet i den på dagen.

Uanset hvad du vælger - pøj pøj med det hele, og det går nok mer end godt! :cheerleader3:

0

Hej du,

ved du hvad jeg har også rosacea og det er blevet megt bedre med tiden. Hudlægen ville have mig på roaacutan der gir vildt mange bivirkninger så det tog jeg ikke.

Jeg bruger istedet Organic Pharmacys økologiske hudplejeprodukter da de er meget milde og Jane Eiredale har en god mineral foundation. Jeg bruger deres pudder, der dækker virkelig godt uden at få det der pastede look. Huden kan sagtens ånde under den. Young blood har også mineral pudder, men jeg foretrækker Eiredale da det er økologisk. Det er virkelig det bedste til at dække. Almindelig foundation eller pudder er ikke lige så godt og mineral pudder tager heller ikke mange minutter at tage på.

Held og lykke med det!

MVh

Pernille

0

Annonce ♥

Hey!

Min veninde har haft rigtig slem acne og hun fik ansigts behandlinger med et produkt ved navn exuviance og det gav virkelig flotte resultater - Det samme gjorde min bror og hans hud er super flot den dag idag - Så det kan varmt anbefales :bearhug:)

0