Janniedavid

Navneændring - Hvad gør I?

47 indlæg i dette emne

Midt i bryllupsforberedelserne er vi nu også lidt begyndt at snakke om vores efternavne efter vielsen.

Jeg hedder noget så kedeligt som Sørensen og kæresten hedder Qvist som er lidt mere usædvanligt.

Mht efternavne må man jo idag næsten hvad som helst, men hvad gør I? Og næsten endnu vigtigere hvorfor?

Min mand har meldt ud, at han ikke tager mit efternavn og at han heller ikke vil have det som mellemnavn. Han siger også at han er ligeglad med om jeg beholder Sørensen som mit efternavn, - det er jeg nu ikke sikker på at han er.

Jeg selv er lidt i vildrede. :cheerleader3: Synes bestemt at Sørensen er møgkedeligt, men det er mange år man har gået rundt med det. Pludselig at skulle skifte til Qvist, der er så kort ift mit eget, virker bare mærkeligt, måske at det er tilvænning? Overvejer derfore at beholde Sørensen som mellemnavn og så Qvist som efternavn.

Ih det er svært, godt at der endnu er lang tid til.

Hjælp mig piger, måske jeres beretninger og tanker kan hjælpe mig lidt på vej :ilovebryllupsklar:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skifter til kærestens efternavn og vi beholder hver vores mellemnavn (de står begge som fornavne, så dem kan vi ikke bare overtage). Kæresten har sagt at vi ikke kan blive gift hvis jeg ikke tager hans navn - er vist lidt gammeldags der. Vi hedder hhv. Hansen og Thomsen - så der er ikke nogen "spændende" navne involveret. Jeg er nok også selv lidt gammeldags og synes at man skal hedde det samme til efternavn når man er gift.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har beholdt vores egne navne. Synes det rykker for meget ved ens identitet at skifte navn. Jeg havde ikke den samme mening da jeg var i starten af 20´erne og der ville jeg nok have skiftet navn lige med det samme, men her 10 år senere..... aldrig i livet! :ilovebryllupsklar:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har kæmpet længe for at få mit mellemnavn godkendt som efternavn og det lykkedes.(brugte ikke mit efternavn før) Så var jeg lige ved at komme til at hende hans efternavn indtil jeg satte foden i så nu skal vi hedde begges efternavne med bindestreg og ingen mellemnavne...

:ilovebryllupsklar:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tilføjer min kommende mands efternavn. Jeg vil nemlig ikke af med mit eget, så det bliver nu mit mellemnavn. Vi har valgt at skulle hedde det samme. Dels fordi var ved at blive indkvarteret hver for sig da vi skulle overnatte i Italien på vej til vores sommerferie sidste år :ilovebryllupsklar: og del for at jeg kommer til at hedde det samme som min kommende mand og hans søn (og et evt. fællesbarn)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej!

Vi har besluttet os for at beholde begge efternavne og gøre dem til ét ved at knytte dem sammen med en bindestreg :ilovebryllupsklar:

På den måde tilgodeser vi begges familienavne og alligevel har vi helt vores eget!

Vi kommer altså til at hedde hhv Jonas Nikolaj Appelquist-Nielsen & Lulu Anne Appelquist-Nielsen

Dét syns jeg er fint :cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har ikke ændret noget da vi ikke kunne finde den gyldne middelvej. Min mand bruger stortset kun sit mellemnavn til efternavn. Så han snakkede om at slette sit Pedersen, som er han egentlige efternavn. Hun synes dog det var for underligt at slette noget der alti havde været der. Jeg havde ikke lyst til at hedde Pedersen. Overvejede at tage hans mellemnavn til mit mellemnavn, men synes at mit navn blev så frygtlig langt da jeg også har to fornavne. Han var ikke interesseret i at tage mit efternavn.

Så ja vi beholdte altså vores egne navne. Det er egetlig også ok med mig, jeg tænkte bare det kunne være rart at hedde det samme hvis der nu kom små medlemmer af familien til på et tidspunkt. Men den må vi så tage til den tid.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager kærestens efternavn og så får han mit efternavn som mellemnavn.

Grunden er, at det betyder MEGET for ham, at kunne føre sit efternavn videre, da det er ved at gå tabt i hans del af familien, så derfor skal vores børn have hans efternavn. Jeg har så holdt på, at mit efternavn (som indtil for 1 år siden var mit mellemnavn) også skal føres videre, så derfor er vi gået på kompromis og tager mit som mellemnavn.

Jeg synes også der er noget specielt i det, at have samme efternavn som ens ægtefælle. Og så kommer jeg fra et hjem, hvor begge forældre har hvert deres efternavn, hvilket er SUPER besværligt, når man skal skrive postkort eller brev til dem, da begge efternavne skal på.. -så jeg tænker også lidt praktisk.. ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har ikke helt fået undersøgt endnu om vi kan hedde det vi gerne vil...

Han hedder M. K. K. Hansen

og jeg M. S. Hansen.

Begge smider vi Hansen og vil gerne tage mit S som efternavn. Og så kærestens to K-navne til mellemnavne. Dog overvejer han at smide et af K'erne, da han faktisk ikke bruger det.

Så forhåbentlig bliver vi til M. K. K. S. eller M. K. S.

Men nu skal vi undersøge navneloven nærmere.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min kæreste er meget glad for sit efternavn, som han har et stærkt tilholdsforhold til, og som han har kæmpet for at få. Det var tidligere hans mellemnavn.

Jeg har ikke noget tilhørsforhold til mit Nielsen, og det vigtigste for mig er, at mine børn kommer til at hedde det samme efternavn som mig, så der var ikke den store kampe.

tilgenæld har min kæreste så givet sig i forhold til mellemnavn. Min mors mellemnavn vil jeg nemlig meget gerne have, så jeg kommer til at hedde noget fuldstændigt andet, end før jeg blev gift. Jeg tror dog ikke min kæreste dropper sit mellemnavn, men så hedder vi bare ikke helt det samme... Det går nok... Bare ungerne hedder, det samme som mor her...

Knus

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

vi får mit efternavn.

min kæreste krævede at vi hed det samme, og jeg havde kraftige indvendinger imod at droppe mit navn.

mit er lidt specielt, og hans er ganske alm. og kedeligt.

men navne-diskussionen er nok det der har været hårdest i forbindelse med bryllupsplanlægningen. er glad for at den er overstået

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har et specielt efternavn - og mellemnavn - og min kæreste her et alm -sen navn. Men jeg har valgt at beholde mit mellemnavn og så tage hans efternavn. Grunden er at han har et barn i forvejen ( på 11) og hun har sin mosrs efternavn som mellemnavn og sin fars efternavn som sit efternavn. Vi ville i første omgang gerne have taget mit efternavn, men så kommer hun - til at stå med et navn som ingen af os har. Vi regner også med fælles børn på et tidspunkt og de vil komme til at hedde det samme som os - så vi er bange for at hun vil føle sig udenfor familien. Det skal lige siges at hun er meget knyttet til sin far og er stolt af at de hedder det samme. Jeg er rimelig flexibel med mit navn og synes bestemt ikke hun skal føle sig uden for når det kan ordnes så nemt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har valgt at tage min mands mellemnavn som efternavn - som der ikke findes ret mange af her i DK. Jeg har slettet mine mellemnavne og han har slettet sit efternavn ...

Min mand har været gift før og hans ex-kone beholdte hans efternavn og jeg vil altså ikke være nr. 2 i rækken, så det er også en af grundene til vores valg.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi sætter begge vores mellemnavne sammen til et nyt fælles efternavn - med en bindestreg og uden nogle andre mellemnavne eller efternavne. Men nøj hvor har der været diskussion om den lille bindesteg som jeg ville have... :thumbsupsmileyanim:

Men jeg fik det som gerne ville have det, så nu starter vores nye familie med et frisk nyt efternavn :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tager min kærestes mellemnavn og efternavn, fordi det synes jeg er en tradition der skal bevares. Jeg beholder dog stadig mit eget efternavn som mellemnavn. Så jeg får et lidt langt navn: J. Gøttrup Radich Johansen. Jeg hedder bare Gøttrup nu, navnet tilhøre den del af familien jeg ikke er stolt af, men jeg ved der vil blive balade hvis jeg bare sletter det. Men har så kun til dagligt tænkt mig at bruge J. Radich Johansen.

Kærsten bliver bare ved med at hedde det han altid har gjort.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke snakket om emnet endnu med det betyder jo ikke at man ikke kan gøre sig tanker om hvad man gerne vil hedde i fremtiden :cheerleader3:

Jeg har overvejet at tage min kærestes mellem -og efternavn fordi jeg hader mit eget efternavn og det har jeg altid gjort. Mortensen findes der noget mere kedeligt og grimt?? (undskyldt til dem der hedder det og er glad for det :cheerleader3: ) Kæresten har et meget specielt mellemnavn og det syntes jeg er så flot så hvis vi må vil jeg gerne tage det til mig.

Kæresten har dog også snakket om at skrotte sit Nielsen og så bare hedde Meik til efternavn men det er ikke blevet til andet end snakken. Måske brylluppet kunne blive anledningen til endnu en overvejelse for dette

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Midt i bryllupsforberedelserne er vi nu også lidt begyndt at snakke om vores efternavne efter vielsen.

Jeg hedder noget så kedeligt som Sørensen og kæresten hedder Qvist som er lidt mere usædvanligt.

Mht efternavne må man jo idag næsten hvad som helst, men hvad gør I? Og næsten endnu vigtigere hvorfor?

Min mand har meldt ud, at han ikke tager mit efternavn og at han heller ikke vil have det som mellemnavn. Han siger også at han er ligeglad med om jeg beholder Sørensen som mit efternavn, - det er jeg nu ikke sikker på at han er.

Jeg selv er lidt i vildrede. :cheerleader3: Synes bestemt at Sørensen er møgkedeligt, men det er mange år man har gået rundt med det. Pludselig at skulle skifte til Qvist, der er så kort ift mit eget, virker bare mærkeligt, måske at det er tilvænning? Overvejer derfore at beholde Sørensen som mellemnavn og så Qvist som efternavn.

Ih det er svært, godt at der endnu er lang tid til.

Hjælp mig piger, måske jeres beretninger og tanker kan hjælpe mig lidt på vej :cheerleader3:

Jeg tager min kommede mands efternavn... :cheerleader3: Jeg er selv en Nielsen og synes det er kedeligt, men jeg kan godt følge din fornemmelse, men det er et spørgsmål om tilvænning...... ved jeg fra min søster som skiftede...... Jeg springer også i en helt anden grøft fra nielsen til Liliendahl, det er måske derfor vi synes det er så underligt men nu er papirerne indleveret og den store dag står 2. maj.

Jeg fortryder intet...... :cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Midt i bryllupsforberedelserne er vi nu også lidt begyndt at snakke om vores efternavne efter vielsen.

Jeg hedder noget så kedeligt som Sørensen og kæresten hedder Qvist som er lidt mere usædvanligt.

Mht efternavne må man jo idag næsten hvad som helst, men hvad gør I? Og næsten endnu vigtigere hvorfor?

Min mand har meldt ud, at han ikke tager mit efternavn og at han heller ikke vil have det som mellemnavn. Han siger også at han er ligeglad med om jeg beholder Sørensen som mit efternavn, - det er jeg nu ikke sikker på at han er.

Jeg selv er lidt i vildrede. :cheerleader3: Synes bestemt at Sørensen er møgkedeligt, men det er mange år man har gået rundt med det. Pludselig at skulle skifte til Qvist, der er så kort ift mit eget, virker bare mærkeligt, måske at det er tilvænning? Overvejer derfore at beholde Sørensen som mellemnavn og så Qvist som efternavn.

Ih det er svært, godt at der endnu er lang tid til.

Hjælp mig piger, måske jeres beretninger og tanker kan hjælpe mig lidt på vej :cheerleader3:

Hej

Vi har valgt den lidt mere utraditionelle version, hvor min kommende mand tager mit efternavn. Til svigerforældrenes store ærgelse. De så gerne, at han førte "slægtsnavnet" (=Nielsen) videre. Mit efternavn er mere sjældent, og jeg kunne aldrig drømme om at skifte det ud med noget så kedeligt som Nielsen :cheerleader3:

Bettina

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da vi blev enige om at gifte os sidste år, havde vi nøjøgtig samme problemstilling som så mange andre herinde.

:cheerleader3:

Men vi fik snakket om det, og min mand fik meldt klart ud at han ville have at jeg skulle have hans efternavn (Witteveen), da han nok er den eneste der nogensinde blev gift og fik børn af hans søskende. :cheerleader3:

Og da jeg havde et efternavn jeg ikke er relateret til (Nørskov-fik det fra min stedfar, da han og min mor blev gift), ja så tænkte jeg at jeg hellere vil føre mine egne traditioner og efternavn videre. Så Witteveen blev det. Og det er der ikke ret mange der hedder i DK.

VH Anja

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager min kærestes mellem og efternavn og dropper mit eget. Jeg ville helst at vi kun skal hedde hans mellemnavn til efternavn, men det betyder åbentbart temlig meget for ham, at vi skal hedde begge navne - så det skal vi så...

Mange har sagt til os, hvorfor vi ikke bare hedder noget forskelligt, når vi nu ikke har været helt enige, men vi blev enige om, at vi lige så godt kunne tage beslutningen nu, som at skulle diskutere det, når vi engang får børn. Vi er begge af den opfattelse at hele familien skal hedde det samme.

Så jeg gik på kompromis - og han ved godt at han skylder, det kan blive meget godt at have noget til gode senere :cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi tager begge mit mellemnavn (Lund) og Johnnys efternavn (Madsen).

Det besluttede vi egentlig allerede da vi skulle have Cecilie døbt, for vi var enige om, at det hun blev døbt til efternavn skulle vi allesammen hedde med tiden. Johnny har ikke noget mellemnavn, så der var egentlig ikke så meget at diskutere (jeg har også et 'sen efternavn og synes ikke det passer så godt med et 'sen navn både som mellem- og efternavn).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer