Rutima

min svigermor og min brudekjole

27 indlæg i dette emne

Hi piger,

Jeg er student, studier i handelshøjskole. Jeg er ikke danskere, derfor mit dansk er ikke perfekt. Beklager.

Jeg skal giftes med en danskere. Nu har jeg en problem og stor diskussion med min svigermor om brudekjole , så vil jeg gerne spørger hvad i synes om det fordi i alle sammen er danskere kommende brude eller har været en.

Min svigermor er ca. 55 år gammel. Hun har ikke været giftes i kirke før og hun har været inviteret til 5 bryllups i hendes liv. Hun fortæler mig mange tinge om Danske bryllups. Hvad og hvordan det skal være. De følgende er hvad hun har sagt til mig om brudekjole.

Hun sadge, "Det må ikke være stropløse og bare skulder fordi man skal repektere præsten og kirke. Hvis man har den på, det betynder at de opføre dem meget dårlige" Er det rigtig??? Jeg har set fra mange mange billeder og på internet. ca. og mere end 50% danske bruder har stråpløse og bare skylder kjolen på. Jeg synes det har ikke noget at betynde. Hvad min svirmor sadge gør mig forvirre. (confused)

Bagefter vist jeg hende billedene af dansk bruder i dares stropløse brudekjolen, så sagde hun at hvis det er stråpløse kjolen, det skal være store skørt fordi hvis man har bare skulder og slim skørt, det ser så nøgen ud of det er meget dårligt opføre i kirke.

Da jeg finder smukker som passe min brudekjole, så sagde hun at dansk brude har ikke halsklæde på. Det er ikke normal og fashionable. Men det er normal at har ørering på. Hvad jeg har set er at der er mange piger har halsklæde på og jeg synes det er meget normal.

Er der nogle som kan forklar mig? Hvad gør i og hvad synes i? Er der nogle regering om brudekjolen som min svigermor sadge eller det er bare min svigermor?

ps. sorry about my danish, hope you understand or else, i will write in English later.

Redigeret af Rutima
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hi piger,

Jeg er student, studier i handelshøjskole. Jeg er ikke danskere, derfor mit dansk er ikke perfekt. Beklager.

Jeg skal giftes med en danskere. Nu har jeg en problem og stor diskussion med min svirmor om brudekjole , så vil jeg gerne spørger hvad i synes om det fordi i alle sammen er danskere kommende brude eller har været en.

Min svirmor er ca. 55 år gammel. Hun har ikke været giftes i kirke før og hun har været inviteret til 5 bryllups i hendes liv. Hun fortæler mig mange tinge om Danske bryllups. Hvad og hvordan det skal være. De følgende er hvad hun har sagt til mig om brudekjole.

Hun sadge, "Det må ikke være stropløse og bare skulder fordi man skal repektere præsten og kirke. Hvis man har den på, det betynder at de opføre dem meget dårlige" Er det rigtig??? Jeg har set fra mange mange billeder og på internet. ca. og mere end 50% danske bruder har stråpløse og bare skylder kjolen på. Jeg synes det har ikke noget at betynde. Hvad min svirmor sadge gør mig forvirre. (confused)

Bagefter vist jeg hende billedene af dansk bruder i dares stropløse brudekjolen, så sagde hun at hvis det er stråpløse kjolen, det skal være store skørt fordi hvis man har bare skulder og slim skørt, det ser så nøgen ud of det er meget dårligt opføre i kirke.

Da jeg finder smukker at passe min brudekjole, så dansk brude har ikke halsklæde på. Det er ikke normal og fashionable. Men det er normal at har ørering på. Hvad jeg har set er at der er mange piger har halsklæde på og jeg synes det er meget normal.

Er der nogle som kan forklar mig? Hvad gør i og hvad synes i? Er der nogle regering om brudekjolen som min svirmor sadge eller det er bare min svirmor?

ps. sorry about my danish, hope you understand or else, i will write in English later.

Kan godt være det engang for længe siden var sådan med bare skuldre og stropløs men idag gør hver brud nøjagtigt hvad hun har lyst til. DU vælger din kjole og DU bestemmer hvad du kan lide og føler dig smuk i... Her bruger vi både korte kjoler, stramme kjoler, med stropper, uden stropper, fyldige kjoler, halskæder og øreringe nøjagtigt som vi har lyst til... Så lad svigermor have sin mening og gør så som du føler for :thumbsupsmileyanim: Håber du finder det du finder perfekt til dig :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er HELT enig med sikka78 og meget forarget over hvad din svigermor dog kan finde på at sige til dig.

Jeg har stropløs på og bærer også halskæde når jeg skal giftes så det passer da overhovedet ikke.

Du må IKKE lade hende bestemme, du skal gøre hvad du synes er det bedste for dig!!!

Held og lykke til dig :thumbsupsmileyanim:

Ps: Jeg synes du har et flot dansk sprog på skrift :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror til gengæld at du får svært ved at finde en dansk brud som ikke har bare skuldre.

De der ofte vælger ærmer i kjolen, er tit fordi de ikke syntes de har pæne arme.

Så gør som du har lyst til, og find den kjole du syntes passer bedst til dig. Jeg ville nok lade være med at tage svigermor med ud og kigge. Har du evt. noget familie eller veninder som i stedet.

Syntes også dit dansk er meget fint, og meget forståeligt. Hvor kommer du fra???

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt være det engang for længe siden var sådan med bare skuldre og stropløs men idag gør hver brud nøjagtigt hvad hun har lyst til. DU vælger din kjole og DU bestemmer hvad du kan lide og føler dig smuk i... Her bruger vi både korte kjoler, stramme kjoler, med stropper, uden stropper, fyldige kjoler, halskæder og øreringe nøjagtigt som vi har lyst til... Så lad svigermor have sin mening og gør så som du føler for :thumbsupsmileyanim: Håber du finder det du finder perfekt til dig :thumbsupsmileyanim:

Det tror jeg også at det kan godt være for længe siden at min svirmor snakkede om. Hun er meget konservativ og hendes familie (hendes forældre) er konservativ kristen.

Tak at forklar mig. Selvfølig bestemmer jeg hvad jeg kan godt lide, men jeg vil gerne gøre det uden tvivl og være sikkert med at respektere præsten og kirke. Det skal jeg pas på fordi jeg er Buddhist :cheerleader3:, så er det godt at ved hvad det er normal og rigtigt fra de andre.

Redigeret af Rutima
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Jeg er HELT enig med sikka78 og meget forarget over hvad din svigermor dog kan finde på at sige til dig.

Jeg har stropløs på og bærer også halskæde når jeg skal giftes så det passer da overhovedet ikke.

Du må IKKE lade hende bestemme, du skal gøre hvad du synes er det bedste for dig!!!

Held og lykke til dig :thumbsupsmileyanim:

Ps: Jeg synes du har et flot dansk sprog på skrift :thumbsupsmileyanim:

Tak. Jeg kan godt lide at lære ny sprog.

Det er meget træls at min svigermor synes mange ting personlig og siger mange gange at "det er ikke danske tradition!"

fx. Jeg vil gerne finde gav til bryllups gæsterne og lægger dem på bord, pynte bord med confetti og lyserød bånd.

Jeg fortalte hende at der er nogle danskere som gøre det og danske firme som sælge gavene og gaveasker, men hun tror ikke på mig :cheerleader3: En dag er der et program på DR1 om bryllup og der er alt om gaver og bord pynt, så sagde jeg til hende at "Tror du på mig nu?" :cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Jeg tror til gengæld at du får svært ved at finde en dansk brud som ikke har bare skuldre.

De der ofte vælger ærmer i kjolen, er tit fordi de ikke syntes de har pæne arme.

Så gør som du har lyst til, og find den kjole du syntes passer bedst til dig. Jeg ville nok lade være med at tage svigermor med ud og kigge. Har du evt. noget familie eller veninder som i stedet.

Syntes også dit dansk er meget fint, og meget forståeligt. Hvor kommer du fra???

Jeg kommer fra Bangkok, Thailand. Jeg har været i Danmark i næsten 3 år. Jeg studier Master degree (på Engelsk) i handelshøjskjole. Min familie bor ikke i Danmark, men jeg har veninder fra skole som jeg vil tage med :thumbsupsmileyanim: Det er en god ide at bare lade være med at tage min svigermor ud og kigger. :thumbsupsmileyanim:

ps. Det er lidt svert at fortæle danskere at jeg er Thai pige fordi Thai piger er almindelig bekendte på negativ måde. Jeg er bare ikke en af den måde :cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Først vil jeg sige velkommen til.

Jeg syntes at dit danske er rigtig flot, og jeg har ingen problemer med at forstå dig.

Derimod har jeg svært ved at forstå din kommende svigermor.

Nu er jeg ikke kristen - og jeg ved, at de forskellige trosretninger, har "deres" egne "regler" - også i kirken... - men der er godt nok ikke mange der følger de regler mere.

Idag gør "man", som "man" selv har lyst til...

Men jeg syntes at du skal gøre det DU har lyst til.... - og ikke lytte så meget til svigermor, med mindre hun siger noget du mener er rigtigt :thumbsupsmileyanim:

Jeg syntes heller ikke, at du skal tage hende med ud og prøve kjole, men tag et par veninder med i stedet.

Knus

Maya

P.S. Jeg har også bare skuldre og halskæde på !!! :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror til gengæld at du får svært ved at finde en dansk brud som ikke har bare skuldre.

De der ofte vælger ærmer i kjolen, er tit fordi de ikke syntes de har pæne arme.

Så gør som du har lyst til, og find den kjole du syntes passer bedst til dig. Jeg ville nok lade være med at tage svigermor med ud og kigge. Har du evt. noget familie eller veninder som i stedet.

Syntes også dit dansk er meget fint, og meget forståeligt. Hvor kommer du fra???

Jeg kommer fra Bangkok, Thailand. Jeg har været i Danmark i næsten 3 år. Jeg studier Master degree (på Engelsk) i handelshøjskjole. Min familie bor ikke i Danmark, men jeg har veninder fra skole som jeg vil tage med :thumbsupsmileyanim: Det er en god ide at bare lade være med at tage min svigermor ud og kigger. :thumbsupsmileyanim:

ps. Det er lidt svert at fortæle danskere at jeg er Thai pige fordi Thai piger er almindelig bekendte på negativ måde. Jeg er bare ikke en af den måde :cheerleader3:

Dyb respekt til dig og du skal ikke være ked af at fortælle du er fra thailand... Det behøver absolut ikke at være negativt...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Velkommen til.

:thumbsupsmileyanim: for dit dansk.

Jeg synes du skal glemme alt om danske traditioner og hvad svigermor synes du skal.

Det er jo jeres bryllup og dermed også dit, og et bryllups skal for mig at se, afpejle både brud og gom, så selfølgelig skal det ikke være 100% dansk. Det er nu også sjældendt at bryllupper i dag foregår på én bestemt måde.

Gør som I synes er rigtigt, mon ikke svigermor alligevel får en god dag.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

For det første - super flot dansk!

Og for det andet, danske svigermødre kan desværre være utroligt manipulerende, jeg kender det selv. Det lyder som om hun tror det er ligesom dengang hun blev gift. Men tingene har ændret sig, og synes ikke der er særlig mange ting vi i Danmark ser så stengt på. Men synes da du skal tale med din kommende mand omkring det. Hvis han kan stå inde for det, så er det vel okay. Og hvad siger dine veninder? Synes svigermor skal blande sig udenom for hun har tilsyneladende ikke nogen ide om hvordan tingene forholder sig.

I min familie har mine bedsteforældre svært ved at acceptere at vi ikke vil giftes i en kirke, men de må de om. Vi står sammen om beslutningen, og går det på vores måde.

Så kort sagt: Gør kige hvad der passer dig! Bare skuldre, halskæde, hvad end du har lyst til.

Håber du får et dejligt bryllup! :thumbsupsmileyanim:

Kh

Christina

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hejsa,

Det lyder på mig som om, det mere er et spørgsmål om, hvordan du får et rigtig godt forhold til din svigermor, end om hvorvidt du har en dansk baggrund eller ej. Og tro mig, det er et meget almindeligt problem såvel i Danmark som i andre steder vil jeg tro. Du skal ikke lade dig slå ud af, at hun bruger "du er ikke som os" argumenterne. De forskelle der er i jeres kultur kunne ligeså godt være der, hvis du kom fra nabolandsbyen.

I mine øjne hænger respekt for folkekirken ikke sammen med påklædning men mere med opførsel. Hvad med at tage kontakt til den præst der skal vie jer, og få klar linier med, hvad der er godt tone i den pågældende kirke. Så kan du jo tage din svigermors velmenende råd med i overvejelserne og så ellers træffe dine egne besluninger.

Fuld opbakning herfra!

MVH EmiALex

Redigeret af EmiAlex
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej - og velkommen til :thumbsupsmileyanim:

Først: Flot at du kan udtrykke dig så godt på dansk allerrede. Stor repekt for dig og dit mod!

Jeg har selv boet i Thailand i 6 måneder da jeg barn - dejligt land, dejlige mennesker!

Jeg tror at din svigermor - i bedste mening - blander hendes egne holdninger og "hvad man gør"/ tradition sammen.

Det har muligvis også noget med hendes tro og alder at gøre, men kan godt forstå at du bliver forvirret.

Jeg synes det er en rigtig god idé at tale med præsten og få hans/hendes syn på sagen, så kan svigermor selv høre hvordan det er i dag. Men som du kan se her er der intet forkert eller respektløst i en corsage! Min mor (60 år) synes forresten heller ikke at man kan have bare arme i en kirke, men det er jo noget JEG bestemmer. Næsten alle de brude jeg kender har haft det og har set så smukke og uskyldige ud.

Kan godt forstå det må være svært for dig at skulle på den ene side vise respekt for din svigermor og på den anden side holde fast i dine egne meninger (sådan har vi danske piger det også ind imellem ;) )

Derfor vil jeg måske foreslå at du holde godt fast i din kæreste. Taler med ham og spørger ham om de danske traditioner - før du taler med svigermor. Ellers ende det muligvis med at hun bestemmer det hele! Og det er ikke ok!

Du skal være glad på din bryllupsdag.

Hvad med dig selv? Har du nogle af dine traditioner med? Det vil da blive så smuk at blande det danske med det thailanske. Som du selv skriver f.eks i borddækningen?

Som du kan læse i dette fantastiske forum er der 1000 måder at holde bryllup i på og det behøver ikke være så traditionelt dansk.

Men - velkommen igen - glæd dig til mange timer herinde, hvor du altid kan finde hjælp og støtte! Bare skriv løs!

:thumbsupsmileyanim:

Camilla

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hey :thumbsupsmileyanim:

you can wear whatever you want sweetie :thumbsupsmileyanim: There´s no rules anymore - and if you should choose to follow you might as well jump in a big black bag... As you already have written, you have seen a huge variety of dresses in here - which sums it all up to - wear what YOU feel comfortable and beautiful in!!! and the same goes for accesories :cheerleader3:

best of luck!

Hugs Mie

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For det første - super flot dansk!

Og for det andet, danske svigermødre kan desværre være utroligt manipulerende, jeg kender det selv. Det lyder som om hun tror det er ligesom dengang hun blev gift. Men tingene har ændret sig, og synes ikke der er særlig mange ting vi i Danmark ser så stengt på. Men synes da du skal tale med din kommende mand omkring det. Hvis han kan stå inde for det, så er det vel okay. Og hvad siger dine veninder? Synes svigermor skal blande sig udenom for hun har tilsyneladende ikke nogen ide om hvordan tingene forholder sig.

I min familie har mine bedsteforældre svært ved at acceptere at vi ikke vil giftes i en kirke, men de må de om. Vi står sammen om beslutningen, og går det på vores måde.

Så kort sagt: Gør kige hvad der passer dig! Bare skuldre, halskæde, hvad end du har lyst til.

Håber du får et dejligt bryllup! :thumbsupsmileyanim:

Kh

Christina

Min kommende mand siger også at sin mor har ikke nogen ide om hvordan tingene forholder sig og hun tror ikke på nogle da vi forklar hende hvad det er rigtig. Han fortalt mig at vi aldrig snakke om bryllup hvis sin mor er der fordi hun har for mange ider og hun skal blande sig i. Hun bruger så meget tid at diskustere hvorfor hendes ide er bedre og mere rigtig end vores, selvom hun sagde altid at det er bare hendes ide og vi behøv ikke at gøre det. Vi vil gøre på vores måde, men det er bare spild af tid at diskustere med hendes....hehe Mine veninder siger også at vi skal gør hvad vi har lyst til. Problemet er Jeg kan ikke lide hvis min svigermor er sur på mig og på os :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Hejsa,

Det lyder på mig som om, det mere er et spørgsmål om, hvordan du får et rigtig godt forhold til din svigermor, end om hvorvidt du har en dansk baggrund eller ej. Og tro mig, det er et meget almindeligt problem såvel i Danmark som i andre steder vil jeg tro. Du skal ikke lade dig slå ud af, at hun bruger "du er ikke som os" argumenterne. De forskelle der er i jeres kultur kunne ligeså godt være der, hvis du kom fra nabolandsbyen.

I mine øjne hænger respekt for folkekirken ikke sammen med påklædning men mere med opførsel. Hvad med at tage kontakt til den præst der skal vie jer, og få klar linier med, hvad der er godt tone i den pågældende kirke. Så kan du jo tage din svigermors velmenende råd med i overvejelserne og så ellers træffe dine egne besluninger.

Fuld opbakning herfra!

MVH EmiALex

Jeg har læst og selv undersøgt om dansk bryllup i nutid fra bøger, internet, og forum ie. bryllupsklar :thumbsupsmileyanim:

Jeg provede at fortæle hendes at hvad hun siger er forkert. Ved i hvad hun sagde??? Hun sagde jeg kan ikke tror på dem.

hehe....det er typisk hende!!! Vi kan gøre ikke nogle om det. Jeg synes det er ikke fair nok at hun bruger "Du er ikke daskere, hvordan kan du ved det" argumenterne. Nu lytter jeg ikke på hende!!! :thumbsupsmileyanim:

Jeg skal siger tak til alle piger at i hjælpe med at konfimere hvad nutid dansk brude gør.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Jeg tror nu også der er rigtig mange som ikke betragter "thai piger" som noget negativt.

Jeg syntes det er flot du har mod på at komme til et fremmed land og studere. Mødte du din kæreste på skolen??

Det er lang historie, men here you go.....

Jeg mødte mim folovede på grund af Maersk. Jeg arbejdede hos Maersk i bangkok som Management trainnee og skulle til Danmark 2 gange om året. Jeg har mange dansk arbejdskollega or venner. Så mødte jeg min kommende man. Vi havde long term relationship for 1 år. Dengang rejset vi frem og tilbage....hehe Jeg skulle til Danmark 2 gange om året alligevel. :thumbsupsmileyanim:

Da jeg besluttede at studier master degree, jeg valgte Danmark i stedet for UK som jeg kunne tænke mig før fordi min kommende man er der, Maersk er der, og uddanelse i økonomi og finance er så god som i UK. Jeg er også meget intersseret at danmark er et af de lande som har bedst økonomi of finance i verden, så er jeg ikke tvivl om dask uddanelse quality. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej og velkommen til.

Først og fremmest vil jeg sige, at du og din kommende mand skal gøre NØJAGTIG som I har lyst til. Hvis din svigermor har indvendinger, så kan hun fortælle dem på en pæn måde - og ikke bare sige 'du er ikke dansk, så du forstår ingenting'. Din kommende mand har vel også et hoved, ikk'? Han er vel også i stand til at sige fra overfor sin mor eller hvad?

Dernæst vil jeg sige: Jeg betvivler ikke, at du er en intelligent kvinde med ben i næsen. Og du er i et andet land end dit eget og nogle gange skal der bare små, bitte ord eller ansigtsudtryk til, førend det hele bliver misforstået. Derfor skal både du og din svigermor væbne jer med tålmodighed og give plads til hinanden. Måske føler din svigermor sig 'forpligtet' til at hjælpe dig - og så gør hun det på sin måde. Måske savnede hun selv hjælp, da hun i sin tid skulle giftes. Jeg siger IKKE, at du bare skal føje din svigermor, men siger blot, at der ikke skal særlig meget til for at tingene bliver misforstået. Omvendt skal der heller ikke særlig meget til, førend ting kan lykkes til alles tilfredshed.

Selvom det ikke er det det samme, så kan jeg klart mærke forskelle fra Danmark til Sverige, hvor jeg bor nu. Der kan opstå misforståelser - tit på grund af sproget, men lige så ofte på grund af forskellige måder at anskue verden på. Men det kan altid lade sig gøre at løse problemerne, hvis man vil.

Du og din kommende mand skal gøre jer klart, hvad I har lyst til. Brug dine veninder og brug os herinde på BK. Brug altid din sunde, fornuftige sans og gør nøjagtig som du/I har lyst til. Så skal I nok få det dejligste bryllup.

Held og lykke til jer begge.

Redigeret af MissCath
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej - og velkommen til :thumbsupsmileyanim:

Først: Flot at du kan udtrykke dig så godt på dansk allerrede. Stor repekt for dig og dit mod!

Jeg har selv boet i Thailand i 6 måneder da jeg barn - dejligt land, dejlige mennesker!

Jeg tror at din svigermor - i bedste mening - blander hendes egne holdninger og "hvad man gør"/ tradition sammen.

Det har muligvis også noget med hendes tro og alder at gøre, men kan godt forstå at du bliver forvirret.

Jeg synes det er en rigtig god idé at tale med præsten og få hans/hendes syn på sagen, så kan svigermor selv høre hvordan det er i dag. Men som du kan se her er der intet forkert eller respektløst i en corsage! Min mor (60 år) synes forresten heller ikke at man kan have bare arme i en kirke, men det er jo noget JEG bestemmer. Næsten alle de brude jeg kender har haft det og har set så smukke og uskyldige ud.

Kan godt forstå det må være svært for dig at skulle på den ene side vise respekt for din svigermor og på den anden side holde fast i dine egne meninger (sådan har vi danske piger det også ind imellem ;) )

Derfor vil jeg måske foreslå at du holde godt fast i din kæreste. Taler med ham og spørger ham om de danske traditioner - før du taler med svigermor. Ellers ende det muligvis med at hun bestemmer det hele! Og det er ikke ok!

Du skal være glad på din bryllupsdag.

Hvad med dig selv? Har du nogle af dine traditioner med? Det vil da blive så smuk at blande det danske med det thailanske. Som du selv skriver f.eks i borddækningen?

Som du kan læse i dette fantastiske forum er der 1000 måder at holde bryllup i på og det behøver ikke være så traditionelt dansk.

Men - velkommen igen - glæd dig til mange timer herinde, hvor du altid kan finde hjælp og støtte! Bare skriv løs!

:thumbsupsmileyanim:

Camilla

Yup, Thailand er et dejligt og smuk land. Hvad jeg kan ikke lide er at vi har for stor forskellige i løn, uddannelse og liv quality.

Hele mit liv har jeg været heldig på grund af min god familie baggrund og høj uddannelse. vill du tror på mig hvis jeg fortæle dig at alle min bror (jeg har 2 store bror) har Master degree og arbejde i Bangkok. De få 20,000 og 23,000 kr om måned efter skat i løn. Min far er lage og han få ca. 30,000 kr. om måned efter skat i løn, når andre som har ikke undannelse fx. arbejder i butikker, restuarant og landmand få kun 1,000-2,000 kr. om måned i løn og har lav liv quality. Max skat i thailand er kun 25%!!! Der bor 60 mil. mennesker i Thailand, men kun mindre end 10 mil. mennesker som har høj undannelse og høj løn. I alt, vi er "middle income country" (according to the world bank) Jeg er ked er det om den stor forskellige af liv quality i Thailand. Jeg vil gerne betale mer skat i Thailand så andre kan har bedre liv. Derfor er jeg meget interesseret i Dansk social system og hvordan dansk samfund fungerer. Jeg er meget glad at vare i Danmark.

sorry......i didn't wanna make it long about that.

tilbage til bryllup diskussion....hehe

vi vil holde 2 bryllup, en i Danmark og en i Thailand. Min mening om Dansk bryllup er går i kirke, holde lille fest om aften, brudevals, nogle sjovt tradition du gør(cut the socks, steal the kisses and so on). Det er også det sammen mening som min kommende mand har, men min svigermor bare gør det svartere. Det skal væar ligesom bryllup hun kender i detaljer. Det har vi ikke lyst til. Min kommende mand synes at sin mor blande sig for meget og han skal sige til hende at bare lade være med vores bryllup, selv om vi kan godt forstå at hun har god mening og vil gerne hjælpe. Hun er spændende på først bryllups af alle sine søne, måske mere spændende end os...hehe Det kan jeg godt forstå.

Redigeret af Rutima
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Hi piger,

Jeg er student, studier i handelshøjskole. Jeg er ikke danskere, derfor mit dansk er ikke perfekt. Beklager.

Jeg skal giftes med en danskere. Nu har jeg en problem og stor diskussion med min svirmor om brudekjole , så vil jeg gerne spørger hvad i synes om det fordi i alle sammen er danskere kommende brude eller har været en.

Min svirmor er ca. 55 år gammel. Hun har ikke været giftes i kirke før og hun har været inviteret til 5 bryllups i hendes liv. Hun fortæler mig mange tinge om Danske bryllups. Hvad og hvordan det skal være. De følgende er hvad hun har sagt til mig om brudekjole.

Hun sadge, "Det må ikke være stropløse og bare skulder fordi man skal repektere præsten og kirke. Hvis man har den på, det betynder at de opføre dem meget dårlige" Er det rigtig??? Jeg har set fra mange mange billeder og på internet. ca. og mere end 50% danske bruder har stråpløse og bare skylder kjolen på. Jeg synes det har ikke noget at betynde. Hvad min svirmor sadge gør mig forvirre. (confused)

Bagefter vist jeg hende billedene af dansk bruder i dares stropløse brudekjolen, så sagde hun at hvis det er stråpløse kjolen, det skal være store skørt fordi hvis man har bare skulder og slim skørt, det ser så nøgen ud of det er meget dårligt opføre i kirke.

Da jeg finder smukker at passe min brudekjole, så dansk brude har ikke halsklæde på. Det er ikke normal og fashionable. Men det er normal at har ørering på. Hvad jeg har set er at der er mange piger har halsklæde på og jeg synes det er meget normal.

Er der nogle som kan forklar mig? Hvad gør i og hvad synes i? Er der nogle regering om brudekjolen som min svirmor sadge eller det er bare min svirmor?

ps. sorry about my danish, hope you understand or else, i will write in English later.

Kan godt være det engang for længe siden var sådan med bare skuldre og stropløs men idag gør hver brud nøjagtigt hvad hun har lyst til. DU vælger din kjole og DU bestemmer hvad du kan lide og føler dig smuk i... Her bruger vi både korte kjoler, stramme kjoler, med stropper, uden stropper, fyldige kjoler, halskæder og øreringe nøjagtigt som vi har lyst til... Så lad svigermor have sin mening og gør så som du føler for :thumbsupsmileyanim: Håber du finder det du finder perfekt til dig :thumbsupsmileyanim:

Jeg er HELT enig med sikka78 og meget forarget over hvad din svigermor dog kan finde på at sige til dig.

Jeg har stropløs på og bærer også halskæde når jeg skal giftes så det passer da overhovedet ikke.

Du må IKKE lade hende bestemme, du skal gøre hvad du synes er det bedste for dig!!!

Held og lykke til dig :cheerleader3:

Ps: Jeg synes du har et flot dansk sprog på skrift :cheerleader3:

Tak. Jeg kan godt lide at lære ny sprog.

Det er meget træls at min svigermor synes mange ting personlig og siger mange gange at "det er ikke danske tradition!"

fx. Jeg vil gerne finde gav til bryllups gæsterne og lægger dem på bord, pynte bord med confetti og lyserød bånd.

Jeg fortalte hende at der er nogle danskere som gøre det og danske firme som sælge gavene og gaveasker, men hun tror ikke på mig :cheerleader3: En dag er der et program på DR1 om bryllup og der er alt om gaver og bord pynt, så sagde jeg til hende at "Tror du på mig nu?" :)

Jeg er helt enig i, hvad de andre siger. Lyt ikke så meget til svigermor. Kom hellere herind, vi er vist mere up-to-date :cheerleader3: Sjovt med programmet, men hun vil vist ikke lytte.

Min kjole er uden stropper. Halskæde kan jeg også sagtens finde på at tage på og vi har bestemt små gaver på bordene til vores gæster.

Dit danske er flot, så det skal du bestemt ikke undskylde. Jeg har personligt absolut intet imod folk fra Thailand. Nogle gange synes jeg, at det er irriterende, at I er så flotte, men det er jo kun jalousi, hihi.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det lyder som omdin svigermor forsøger at sætte sin egen mening igennem over for dig ved at påstå at "sådan gør man". Der er masser brude som bliver gift i kirken i kjoler som du dér beskriver. Der er nogen - men det kan ikke være mange nu om dage, det er mest gamle og religiøse folk - som mener man ikke bør have bare skuldre i kirken. Så kan man tage et sjal eller slør over hvis man deler den mening. Men det er meget almindeligt med bare brudeskuldre! Hvorfor hun i øvrig mener hun skal blande sig i dit tøjvalg den dag ved jeg ikke, men hvorvidt du tager halskæde på eller ej synes jeg er en detalje som det er fuldstændig absurd at din svigermor går op i. I øvrig er det meget normalt og jeg synes personligt det er flot hvis man har stropløs top på.

God fornøjelse med bryllupet! :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

hi

nutidens brude bestemmer helt oh holdent selv hvad de vil bære af brudekjole

om det er med ærmer;med stropper eller uden;stram eller ikke stram

præsterne går ikke op i den slags mere....

for så kommer der ikke nogen i kirke og bliver gift/viet.....

DU VÆLGER DEN KJOLE DU KAN LIDE UDEN AT TÆNKE PÅ HVAD SVIGERMOR SYNTES

DET ER DIN DAG OG DU SKAL FØLE DIG SMUK SOM EN PRINSESSE

INGEN ANDRE SKAL BESTEMME HVORDAN DIN KJOLE SKAL VÆRE

mange kærlige tanker herfra mig

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror at hvis du føjer din kommende svigermor på dette område vil hun tro at hun kan manipulere sin vilje ind i alt hvad du og din mand foretager sig fremover. Tror bare i skal gøre som i vil - uden at spørge hende til råds!!! Hvis man skal leve livet efter hvad andre synes og mener har man jo ikke ordentlig fodfæste i sin egen identitet.

Jeg tror bestemt ikke at hun vil blive sur og at i vil blive uvenner over at du gerne vil bestemme over dit eget bryllup. Det er nok bare et spørgsmål om at hun gerne vil prøve kræfter med dig.

Sig evt. til hende at du synes det er dejligt at hun gerne vil hjælpe til med forberedelserne og giv hende lidt opgaver hun kan tage æren for (risposer, klippe hjerter som konfettibordpynt) og så ros hende for hendes arbejdsindsats, på den måde får du en medgørlig svigermor der føler sig betydningsfuld. Hvis du først begynder at blive sur og irriteret vil det tage noget af din glæde ved at forberede bryllup!

Håber det kunne hjælpe??

/Chalotte

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer