Sign in to follow this  
Followers 0
JHJ

Alternativ til taler/sange - Nogle forslag?

13 posts in this topic

Hejsa..

Jeg mangler inspiration til et alternativ til taler og sange. Brudeparret har frabedt sig taler, og personligt er jeg ikke den store tilhænger af festsange. Gomen bryder sig ikke om at være for meget i centrum, så eventuelle "aktiviteter" hvor brudeparret er involveret er udelukket, han skulle jo helst synes vores indslag er sjovt :-) Desuden kan jeg som en sidebemærkning tilføje at hverken min kæreste eller jeg har lyst til at sige noget, men en kort præsentation kan man måske overleve...

Har i nogle idéer til hvad vi kan lave af indslag?

Jeg læste et andet indslag her inde hvor der var nævnt noget med et stort lærred hvor alle gæsterne kan tegne - male - skrive til brudeparret, den idé kan jeg rigtig godt lide... Nu er det bare min kærestes bror der skal giftes, så vi synes ikke det er nok...

Håber i kan hjælpe!

0

Annonce ♥

Den er lidt svær kan jeg godt se...

Der er jo udover den med lærredet også mulighed for at lave en festlig pyntet kasse (beklædt pap med en lille sprække) hvor i lægger nogle hjerteformede stykker papir ved hvor man i løbet af aftenen kan skrive en sød hilsen på og putte i og så måske sige til dem at de først må åbne den på deres bryllupsdag?? Det er jo noget de kan sidde med i fred når de læser og ikke er i centrum...

Lige en mellem sidebenene : hvis man ikke vil være i centrum den ene dag - hvorfor så invitere gæster og gifte sig overhovedet?????? Hmmm!

Håber det måske kunne hjælpe lidt :cheerleader3:

/Chalotte

0

Måske kunne det med maleriet kombineres med noget andet. Hvad med at give alle gæsterne en seddel hvorpå de skal skrive en lille hilsen eller en anekdote om brudeparret, og så lægger I det ned i en æske sammen med en god flaske vin og så må brudeparret først åbne den på deres 1 års bryllupsdag????

Eller I kan gøre som min kusine og fætter gjorde til deres forældres sølvbryllup. De havde lavet en form for amerikansk lotteri. Alle gæster skulle trække et lod. På 12 af lodderne stod der måneder (altså januar, august eller december) og resten af lodderne var blanke. Da alle så havde fået et lod, og fundet ud af hvem der havde trukket en med en måned på så rejste min kusine sig op, og skulle høre hvem der havde august (sølvbrylluppet var i juli) og så var der jo selvfølgelig en der havde august. Vedkommende fik så en eller anden opgave som han/hun skulle sørge for sølvbrudeparret blev en del af i august måned. Det kunne være alt muligt. I august fx. inviter brudeparret på en skovtur. I december: Sørg for at brudeparret får en rigtigt julet lørdag. Alt muligt, kun fantasien sætter grænser. På den måde sørger man for at det første år bliver fyldt med oplevelser. Det kan også være mindre ting man skal gøre...

Det er da et forslag og en "gave" de kan glæde sig over i et helt år.

0

Ja den med hjerterne har jeg selv prøvet fø. Dér skulle gæsterne skrive på dem og komme dem i en vinflaske om brudeparret så skulle åbne på deres ét års bryllupsdag. En rigtig go´idé, men mange af gæsterne til dette bryllup er de samme, og så går magien lidt af synes jeg... Men tak alligevel :-)

Og til din sidebemærkning... Bryluppet bliver et kompromis imellem hans ønske om rådhusbryllup og hendes om et stort kirkebryllup med alt hvad der der til hører. Jeg synes også at det er æreligt at de frabeder sig nogle traditioner, men jeg kunne aldrig drømme om at gå imod hans ønske, og slet ikke at lave et indslag der gør ham utilpads. Det skal være en dag han nyder og mindes med glæde, og ikke hvor han er nervøs for hvad vi udsætter ham/dem for...

0

Annonce ♥

Måske kunne det med maleriet kombineres med noget andet. Hvad med at give alle gæsterne en seddel hvorpå de skal skrive en lille hilsen eller en anekdote om brudeparret, og så lægger I det ned i en æske sammen med en god flaske vin og så må brudeparret først åbne den på deres 1 års bryllupsdag????

Eller I kan gøre som min kusine og fætter gjorde til deres forældres sølvbryllup. De havde lavet en form for amerikansk lotteri. Alle gæster skulle trække et lod. På 12 af lodderne stod der måneder (altså januar, august eller december) og resten af lodderne var blanke. Da alle så havde fået et lod, og fundet ud af hvem der havde trukket en med en måned på så rejste min kusine sig op, og skulle høre hvem der havde august (sølvbrylluppet var i juli) og så var der jo selvfølgelig en der havde august. Vedkommende fik så en eller anden opgave som han/hun skulle sørge for sølvbrudeparret blev en del af i august måned. Det kunne være alt muligt. I august fx. inviter brudeparret på en skovtur. I december: Sørg for at brudeparret får en rigtigt julet lørdag. Alt muligt, kun fantasien sætter grænser. På den måde sørger man for at det første år bliver fyldt med oplevelser. Det kan også være mindre ting man skal gøre...

Rigtig go´idé faktisk, den vil jeg lige tænke lidt over :-)

0

Den med lotteriet var der også nogle der lavede til mine forældres sølvbryllup.

Der var en måned man skulle sende et postkort, eller sende en buket til deres bryllupsdag året efter, pudse deres vinduer, invitere på kaffe osv.

De solgte lodderne og man bestemte selv hvad man ville give for dem. Der blev samlet næsten 1300 kr ind de fik med som lommepenge på deres sølvbryllupsrejse.

Normalt ville jeg synes det var en dårlig idë at bede gæsterne om at give penge. De har jo formodentlig allerede haft en gave med, men da det var forholdsvis små beløb der blev bedt om - man kunne jo nøjes med at give 1 kr synes jeg godt det kunne forsvares, og de bblev ihvertfald glade for det.

Jeg har også to gange været med til bryllup hvor der var nogle der havde købt et lærred og maling i forskellige farver. Ved siden af var sangen Regnvejrsdag i november. I nogle af sangene var det vers, hvor man synger en farve skrevet med den farve, som der synges om. Ca 1/5 af sangene med blå osv. Dem der havde det farvede vers rejste sig op og malede noget. MAn blev ved med at synge det vers til alle havde været oppe. Til sidst var der et maleri til brudeparret som de kunne få rammet ind. Det sidste vers synges bare. Gav det mening?

Regnvejrsdag i november

Jeg vil male dagen blå

med en solskinsstribe på,

vælge lyset frem for skyggen,

gi' mig selv et puf i rygge,

tro på alting, selv på lykken.

- Jeg vil male dagen blå.

Jeg vil male dagen gul,

solen som en sommerfugl

sætter sig på mine hænder

alle regnvejrsdage ender,

der står maj på min kalender.

- Jeg vil male dagen gul.

Jeg vil male dagen rød

med den sidste roses glød,

jeg vil plukke kantareller,

løvetand og brændenælder,

leve i det nu, der gælder.

- Jeg vil male dagen rød.

Jeg vil male dagen grøn,

dyb og kølig - flaskegrøn,

sætte tændte lys i stager,

glemme rynker, dobbelthager,

håbe på mit spejl bedrager.

- Jeg vil male dagen grøn.

Jeg vil male dagen hvid

nu, hvor det er ulvetid,

købe franske anemoner

for de sidste tyve kroner.

lytte til Vivaldis toner

- Jeg vil male dagen hvid.

Jeg vil male dagen lys,

strege ud og sætte kryds,

jeg har tusind' ting at gøre.

Klokken elleve-fem-og-fyrre

blev november hængt til tørre.

- Jeg vil male dagen lys.

Knus

Louise

Edited by Miss Knudsen
0

Jeg må altså være lidt på tværs her...

Jeg synes ideen om et maleri fra alle gæster er rigtig, rigtig dårlig! Undskyld, men så er det sagt! Nogle af vores venner fik sådan et - og ærlig talt, så var det hammer grimt! Og i dag føler de, at de er nødt til at have det hængende i stuen - adr!

Jeg er MEGET glad for, at vi ikke fik sådan et til vores bryllup!

:hug: Nu til den mere konstruktive del af svaret...

Hvad med at samle nogle forskellige familiemedlemmer (andre søskende, fætre, kusiner, onkler, tanter, mostre mv.) og så lave en form for "sketch" over nogle sjove/anderledes episoder i deres liv.

Det gjorde min mors familie til vores bryllup. De klædte sig ud som os (bare en paryk med hver sin farve), og agerede os i det mest sindssyge og sjove situationer fra vores liv. Der var blandt andet en scene om min mand, som altid er den første til at blive fuld til julefrokosten, en hvor han forsøger at ramme ænder (er jæger) og en, hvor han friede til mig. Jeg blev udsat for ligeså tossede scener. Vi skreg af grin sammen med resten af selskabet.

I hver scene byttede de rolle, så de fleste fik spillet enten mig eller min mand (uafhængigt at form og køn!).

På den måde er de jo i centrum uden egentlig at være det - vi morer os stadig helt vildt over deres påfund! :bearhug:

0

Den er meget svær. Den med familiesketchen og sjove/anderledes episoder i deres liv vil jo netop sætte centrum på dem hvad de ikke ønsker.

Jeg må også sige: Den med gøremålene for gæsterne er utrolig meget brugt i dag, det samme med gæsternes hilsen efter et år. Jeg så endda en variant hvor gæsterne fik en ballon hver med heliium og derefter blev de sendt op i luften så alle folk kunne se at X og X var blevet gift. Jeg tror nok at jeg spillede Nena 99 luftballon mens det stod på :bearhug:

Det at ideerne er prøvet før og tit ses gør dem ikke dårlige men der er måske bare ikke det store overraskelselsmoment i det. Den med maleriet er også meget brugt men det giver mulighed for at folk kan koble lidt af, folk står og kigger snakker m.v. og det er med til at skabe en uformel stemning hvad de fleste ønsker. At maleriet måske ikke bliver så kønt er ikke afgørende i mine øjne. Det er stadigvæk et minde fra dagen.

En mulighed man kunne overveje var at nogle af tøserne (eller mændene) klædte sig ud og dansede/mimede til et nummer. Jeg har set det hvor tøserne de var klædt ud som husmødre med forklæde og det hele til et af "Venter på Fars nummer" og mændenes var klædt ud med arbejdstøj, hammer osv til "Jeg vil ha en handymand".

Et alternativ er også slet ikke at lave noget.

PS. Jeg må give Bowmo ret. I hvertfald kommer en bryllupsfest uden taler, sange o.l. til at blive meget anonym. Det er ihvertfald min oplevelse som udefostående. Så kan det godt være at andre der er tæt på parret har haft en anden oplevelse.

0

Annonce ♥

Jeg skal til et bryllup i sept hvor parret heller ikke er helt vilde med sange, taler mv. så jeg her simpelthen bestilt et gospelkor, som kommer oG synger for dem til recpetionen. Det var måske en ide?

0

Det er en rigtig sød ide, som min mor og hendes mand også fik til deres bryllyp. Der var opgaverne skrevet på sedlerne på forhånd (skovtur i august, juleklip i december, anemonejagt i april osv). Desværre fik de kun 4 oplevelser ud af den, da folk enten glemte det eller ignorerede det.. Og ingne vidste hvem der havde sedlerne. Så på den måde fik brudeparret mere ærgelse og skuffelse ud af den smukke tanke. -Og min mormor fik en nitte, og var SÅ ked af det, for hun ville så gerne have gjort noget for dem! Så man skal lige være sikker på, at gæsterne er af en sådan kaliber, at de også husker det!! Evt. må arrangørerne notere hvem der fik hvilke måneder, og "minde på", når tiden nærmer sig. -Og det bude jo ikke være nødvendigt, vel?

0

Hej igen...

Tusind tak for jeres svar, har ikke lige været her inde de sidste dage, men er kommet frem til en løsning nu. Et billede jeg maler på forhånd som gæsterne så kan skrive hilsner på. Jeg har malet det i nogle farver som passer til deres hjem, så hvis de har lyst kan de have det hængende, og ellers tager jeg det ikke ilde op. For min skyld kan de have det på loftet, eller gemme det væk et andet sted, i hvert fald ville jeg selv synes det var en dejlig ting at tage frem en gang i mellem for at mindes dagen.

Der ud over ha jeg selv skrevet en sang som så bliver kombineret med at gæsterne skal op og sætte et lys i et stort hjerte. På den måde bliver det ikke helt ligesom "det plejer".

Nu er det allerede på lørdag, så tiden er knap, men idéen med parykker og sjove episoder fra ders liv er ellers super, den vil jeg lige ha i tankerne til næste gang ;-)

Tak igen, det var rart at få lidt andre øjne på det hele, som altid er alle så hjælpsomme her inde :rolleyes:

0

Hej,

Jeg er helt enig i at det med billedet heller ikke lige passer med min idé om et godt indslag - kender også flere der har fået sådan et "værk" og også har været tvunget til at hænge det op derhjemme.

En måde man evt. kan "styre" det på er ved kun at give folk mulighed for visse farver - altså for eksempel en farveskala der passer til brudeparrets møbler derhjemme - det kunne evt. afhjælpe lidt.

Jeg blev gift sidste år og min mands onkel er beton-mand (ejer en betonvarefabrik). Han havde uden for festlokalet støbt en flise (ca. 50 x 50 cm) i en form og kunne så da den var tilpas tør, bede alle vores gæster om at skrive deres navne i med en pind. Flisen ligger fint i vores terrasse herhjemme nu.

Jeg ved godt at det ikke er alle der har muligheden for det, men det var i hvert fald en gave vi blev super glade for!

Et indslag jeg har lavet til min venindes bryllup var i stil med en sang, men da halvdelen af bryllupsgæsterne ikke talte dansk (og var fra Filipinerne), lavede jeg det som karaoke. Man kan få nogle rigtig gode versioner via iTunes. Jeg havde så valgt 5 sange (bare 2 vers + omkvæd), som enten bruden (+kvindelige gæster) skulle synge til gommen eller gommen (+mandlige gæster) skulle synge til bruden og til sidst en hvor man skiftedes. Som sangskjulere havde jeg trykt en mikrofon på papir, og rullet dem sammen, så det lignede rigtige mikrofoner.

Folk endte med at stå på stolene og skråle med på sangene, så det var klart et hit.

0

Annonce ♥

Jeg hører til gengæld til dem som synes at malerierne er en god ide. Men jeg ville næsten ikke turde det med det fine tøj folk jo som regel har på. Som den der tager sådan en ide med har man jo faktisk mulighed for at styre hvilke farver malerierne får. I hvert tilfælde næsten. Da vi var brugte ideen sidst sørgede jeg for at det ikke var rød, blå, gul og grøn - selvom det er de farver der er i sangen. Jeg valgte i stedet jordfarver incl orange og rød. Dermed blev malerierne faktisk ret gode.

Men tit er det jo smag og behag.

Jeg synes det lyder som en god ide med maleriet, som er lavet på forhånd som så kan signeres af gæsterne.

0