Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Englebrud84

Kageopsats der ikke er den trad.?

5 posts in this topic

Hej piger :loveboard:

Som overskriften lyder.. skal selv bage ( regner med en Bettys) til ca 100 personer, og synes ikke umiddelbart jeg kan overskue at lave en etage-kage..

Har I nogle tips og gerne billeder af hvordan man kan stille lagkager op så det ser flot ud?

TAK!!!

PS. Hvor meget tror I mon jeg skal lave til 100 personer? ( eftermiddagskage)

0

Annonce ♥

Hej, jeg kunne ikke finde den tråd, hvor jeg har skrevet en lang formel ned omkring stykkernes størrelse. Her er romanen derfor igen :loveboard: Til reception vil jeg anbefalde kagestykker på 200 kubikcm.

Beregning af stykker

Jeg har to formler, som jeg bruger, når jeg beregner stykker til kager. Jeg beregner et kagestykke som 5x5 cm og ca. 8 cm høje. Dette svarer til 200 kubikcm (5x5x8=200). Ved bryllupskager i almindelighed anvender jeg 160 kubikcm pr. kagestykke.

Min regneformel for firkantede forme er AxH/K

A= grundareal

H= højde

K= kubikcm

Jeg tager lige et eksempel:

En firkantet form på 30x30 cm bliver til 36 stykker (30x30x8=7200 /200=36)

Det var en firkantet form. Ved runde forme bruger man radius (fra midte til kant).

Min regneformel for runde forme er RxRxPIxH/K

R= radius

PI= 3,14

H= højde

K= kubikcm

Jeg tager et eksempel her også:

En rund form på 30 cm bliver til 28 stykker (15x15x3,14x8=5652 /200=28)

Ved andre forme som hjerte, sekskant, blomst osv er det nemmeste at fylde vand i dem og se, hvor meget, de kan rumme. Lad os f.eks. sige, at en hjerteform rummer 3,6 l vand. Da er formlen 3600/200=18 stykker kage.

Det kommer derfor meget an på størrelsen af de forskellige kager, hvor mange etager det bliver til. Derudover er der forskel på tunge kager (fx. meget chokolade) og på de mere luftige kager. Derudover er folk mere sultne ved receptioner end ved kage efter 3 retter mad.

Håber mine formler kan hjælpe

En idé til kagestativ kan være, at du hæver kagerne en ad gangen med f.eks. en stabel bøger, æsker eller andet. Stablen må ikke være for høj, da den skal være stabil. Her kan du komme stof over f.eks. en dug, så du ikke ser, hvad der udgør kagestativerne men kun, at der er et.

Dette er et kagestativ men du kan gøre det samme med andet og du kan se, at de på billedet "skjuler" stativet let med stof.

post-23625-1209676096.jpg

0

Annonce ♥