Guest Englebrud84

hvor køber man marcipan til bryllupskage?

21 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Ja, som overskriften siger...

Hvor køber man eller laver man det hvide marcipan som dækker kagen???+ :biggrin:

Det hvide marcipan hedder Sugarpaste... Man kan f.eks. købe det i panduro eller i forskellige online kagebutikker...

Som Didde siger, kan det være sugarpaste du leder efter, MEN der er også udrulnings marcipan, som nok er nemmest at få fat på igennem din lokale bager. -HAHA- Jeg har købt "hvidt" marcipan ved min bager - det er dog lidt dyrt så vidt jeg husker. Men ellers er det jo også muligt at vælge mmf (marshmellow fondant), som er SUPER nemt at lave selv. :badgirl::griner:- Det er det jeg bruger (og selv laver), når jeg dekorerer kager! Du kan få en opskrift, hvis du har lyst!? -HAHA-

Kram Heidi

(jeg vedhæfter lige et billede af en af mine kager med mmf, som dog er blevet farvet lyseblå i anledningen af at det var til en dåb!) :)

post-22484-1210503368.jpg

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil i hvert fald gerne have opskriften, kagen er super flot. Hvordan er det at arbejde med?

Jamen her er så en opskrift til dig og andre der er interesserede:

1 pose hvide marshmellows (dem jeg bruger hedder noget med Rockey og fås i Netto og Føtex)

2 spsk. vand

1 spsk. olie

500-600 g. flormelis (evt. lidt mere, hvis det er nødvendigt)

Marshmellows, vand og olie smeltes i microovnen i ca. 1 minut. (Hvis mmf´en skal farves så skal farven i nu). Den smeltede masse røres med flormelisen, men hold lidt tilbage, for massen må hellere være lidt klistret end for tør. Når massen er en "dej" der kan æltes som en alm. bolledej, er den klar til at komme i køleskabet og hvile. Lad den hvile 1-2 timer.

Når du skal rulle mmf´en ud, bruger du en alm. kagerulle eller rullepind og bruger Marizena majsstivelse som du ville have brugt mel til en alm. bolledej. Men brug kun lidt, da mmf´en suger en del af det ind og kan blive for tør. Sker dette, kan du smørre dine hænder ind i noget olie, og så ælte mmf´en igennem igen.

Massen er nem at arbejde med og meget elastisk. Jeg har nogle gange sammenlignet det med modelervoks, når man trykker på det og trækker i det.

Hvis du har spørgsmål, kan du bare skrive!

Kram Heidi

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Ja, som overskriften siger...

Hvor køber man eller laver man det hvide marcipan som dækker kagen???+ -HAHA-

Det hvide marcipan hedder Sugarpaste... Man kan f.eks. købe det i panduro eller i forskellige online kagebutikker...

Som Didde siger, kan det være sugarpaste du leder efter, MEN der er også udrulnings marcipan, som nok er nemmest at få fat på igennem din lokale bager. :badgirl: Jeg har købt "hvidt" marcipan ved min bager - det er dog lidt dyrt så vidt jeg husker. Men ellers er det jo også muligt at vælge mmf (marshmellow fondant), som er SUPER nemt at lave selv. :griner:--HAHA- Det er det jeg bruger (og selv laver), når jeg dekorerer kager! Du kan få en opskrift, hvis du har lyst!? :)

Kram Heidi

(jeg vedhæfter lige et billede af en af mine kager med mmf, som dog er blevet farvet lyseblå i anledningen af at det var til en dåb!) :boohoo:

Jeg vil bare lige sige total :boohoo: for den kage Heidi...

Nu ved jeg hvor jeg skal henvende mig,hvis jeg liiige fik brug for en fin lille kage :biggrin: .

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Ja, som overskriften siger...

Hvor køber man eller laver man det hvide marcipan som dækker kagen???+ -HAHA-

Det hvide marcipan hedder Sugarpaste... Man kan f.eks. købe det i panduro eller i forskellige online kagebutikker...

Som Didde siger, kan det være sugarpaste du leder efter, MEN der er også udrulnings marcipan, som nok er nemmest at få fat på igennem din lokale bager. :badgirl: Jeg har købt "hvidt" marcipan ved min bager - det er dog lidt dyrt så vidt jeg husker. Men ellers er det jo også muligt at vælge mmf (marshmellow fondant), som er SUPER nemt at lave selv. :griner:--HAHA- Det er det jeg bruger (og selv laver), når jeg dekorerer kager! Du kan få en opskrift, hvis du har lyst!? :boohoo:

Kram Heidi

(jeg vedhæfter lige et billede af en af mine kager med mmf, som dog er blevet farvet lyseblå i anledningen af at det var til en dåb!) :hug:

Jeg vil bare lige sige total :blush: for den kage Heidi...

Nu ved jeg hvor jeg skal henvende mig,hvis jeg liiige fik brug for en fin lille kage :biggrin: .

Jamen du skal være SÅ velkommen til at tage kontakt, hvis du har brug for kage... :boohoo: Kig evt. forbi min hjemmeside, der er et menu punkt der hedder kager. Der er mange forskellige efterhånden. :)

Kram Heidi

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Heidi :)

Super mange tak for din opskrift!!

Det lyder som en nem opskrift og godt at arbejde med for en ny-begynder. Lige et enkelt, men vigtigt spørgsmål - hvordan SMAGER DET?? iforhold til hvid marcipan?

Og bliver den hvide mmf. " gennemsigtig" - dvs sådan man vil kunne se det mørkere kage nedenunder??

:) Tak for svar til en TOTAL nybegynder i dens slags fine kager- ja respekt for din dåbskage ! Super flot!!

PS. Kan punt godt være dek.pynt/blomst som ikke nødvendigvis skal spises? - det vil være en del nemmere end at lave marcipan roser osv..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Heidi :denmarkflag:

Super mange tak for din opskrift!!

Det lyder som en nem opskrift og godt at arbejde med for en ny-begynder. Lige et enkelt, men vigtigt spørgsmål - hvordan SMAGER DET?? iforhold til hvid marcipan?

Og bliver den hvide mmf. " gennemsigtig" - dvs sådan man vil kunne se det mørkere kage nedenunder??

:denmarkflag: Tak for svar til en TOTAL nybegynder i dens slags fine kager- ja respekt for din dåbskage ! Super flot!!

PS. Kan punt godt være dek.pynt/blomst som ikke nødvendigvis skal spises? - det vil være en del nemmere end at lave marcipan roser osv..

Hej...

MMF smager godt - bedre end sugarpaste efter min mening (det er knap så sødt). :) Mange af dem som jeg har lavet kager til har faktisk troet, at det var marcipan, indtil jeg forklarede hvad MMF er. :blink: MMf´en bliver ikke gennemsigtig, men jeg vil klart anbefale dig at smøre kagen/ kagerne op med en smørcreme, da forskelligt fyld (især med frugter og flødeskum :griner:- ) smelter MMF´en, og smøret i smørcremen kan holdedet på plads. Smørcremen er også med til at få MMF´en til at hæfte på kagen/ kagerne. :)

Mht. "ægte" pynt på kager, så vil jeg ikke anbefale det, men det kan godt lade sig gøre. Problemet med ægte blomster som eksempelvis roser er, at det ikke er så hygiejnisk. Jeg vil anbefale dig se på denne side: NCD? Her er der SÅ meget inspiration og der kan du finde svar på næsten alle de spørgsmål som man hari starten. :loveboard: Det er nogle flinke mennesker der er derinde og de svarer meget hurtigt. :bestwishes:

Tak for rosen af min kage. Dejligt. :cheerleader3:

Kram Heidi

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Heidi

Tak for dit svar.. jeg bliver lige nødt til at stille nogle flere dumme spm :hug:

Hvad er er smørcreme? Det lyder umiddelbart " av min mave" ...

Jeg har tænkt på at lave noget hindbær creme og chokolade eller skildpaddecreme til at komme indeni kagen.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mente der sker sker med MMF´en`??

Og så ANER jeg ikke hvordan MMF ser ud, hvi sjeg skal finde det- kan du smide et billede af en pakke eller?

Hvad koster det og hvor fåes det?

Er det meget billigere end marcipan?

Jeg ved faktisk heller ikke helt hvad sugerpaste er.. okay... den bryllupskage virker lidt fjern for mig nu, men det skal lykkes!! :denmarkflag:

Jeg var til en reception hvor de havde ægte pynt på kagen, men det var meget lidt.. et par grønne stilke og nogle lette blomster oven på marcipanen - samme som kirkepyntet så det så brandgodt ud!

TAK FOR SVAR :denmarkflag:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Hej Heidi

Tak for dit svar.. jeg bliver lige nødt til at stille nogle flere dumme spm :hug:

Hvad er er smørcreme? Det lyder umiddelbart " av min mave" ... Smørcreme er ½ smør og ½ flormelis med lidt citronsaft. Det fungerer som "lim" mellem kage og overtræk. Der skal ikke så meget på - blot ligge en hinde, så syre fra fyld ikke smelter overtrækket.

Jeg har tænkt på at lave noget hindbær creme og chokolade eller skildpaddecreme til at komme indeni kagen.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mente der sker sker med MMF´en`?? Hvis du ikke ligger en "hinde" (smørcremen) vil syren fra hindbærrene og fløden smelte MMF´en.

Og så ANER jeg ikke hvordan MMF ser ud, hvi sjeg skal finde det- kan du smide et billede af en pakke eller? MMf er noget du selv laver...

Hvad koster det og hvor fåes det?

Er det meget billigere end marcipan? Det kan desværre ikke købes færdigt, men det er MEGET billigere at lave end at bruge marcipan.

Jeg ved faktisk heller ikke helt hvad sugerpaste er.. okay... den bryllupskage virker lidt fjern for mig nu, men det skal lykkes!! :denmarkflag:

Jeg var til en reception hvor de havde ægte pynt på kagen, men det var meget lidt.. et par grønne stilke og nogle lette blomster oven på marcipanen - samme som kirkepyntet så det så brandgodt ud! Det kan også sagtens lade sig gøre, men så skal blomsterne virkelig være rene/ tørre og ligges på som det ALLER sidste inden kagen serveres! Det er med at have hygiejnen i orden - ikke fedt, hvis folk bliver syge af kagen... ()()

TAK FOR SVAR :denmarkflag:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Heidi

Tak for dit svar.. jeg bliver lige nødt til at stille nogle flere dumme spm :bearhug:

Hvad er er smørcreme? Det lyder umiddelbart " av min mave" ... Smørcreme er ½ smør og ½ flormelis med lidt citronsaft. Det fungerer som "lim" mellem kage og overtræk. Der skal ikke så meget på - blot ligge en hinde, så syre fra fyld ikke smelter overtrækket.

Jeg har tænkt på at lave noget hindbær creme og chokolade eller skildpaddecreme til at komme indeni kagen.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mente der sker sker med MMF´en`?? Hvis du ikke ligger en "hinde" (smørcremen) vil syren fra hindbærrene og fløden smelte MMF´en.

Og så ANER jeg ikke hvordan MMF ser ud, hvi sjeg skal finde det- kan du smide et billede af en pakke eller? MMf er noget du selv laver...

Hvad koster det og hvor fåes det?

Er det meget billigere end marcipan? Det kan desværre ikke købes færdigt, men det er MEGET billigere at lave end at bruge marcipan.

Jeg ved faktisk heller ikke helt hvad sugerpaste er.. okay... den bryllupskage virker lidt fjern for mig nu, men det skal lykkes!! :cheerleader3:

Jeg var til en reception hvor de havde ægte pynt på kagen, men det var meget lidt.. et par grønne stilke og nogle lette blomster oven på marcipanen - samme som kirkepyntet så det så brandgodt ud! Det kan også sagtens lade sig gøre, men så skal blomsterne virkelig være rene/ tørre og ligges på som det ALLER sidste inden kagen serveres! Det er med at have hygiejnen i orden - ikke fedt, hvis folk bliver syge af kagen... :griner:-

TAK FOR SVAR :thumbsupsmileyanim:

Men der er vel også syre i citronen (pH under 7), men det er måske ikke så surt som i hindbær?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Heidi

Igen - tak for gode svar..

Ang. MMF - jeg mente hvad er :

"1 pose hvide marshmellows (dem jeg bruger hedder noget med Rockey og fås i Netto og Føtex)" - har aldrig set, hørt eller eller ved hvad marshmellows er???? :thumbsupsmileyanim:

Når denne oplysning er på plads tror jeg, at jeg springer ud i det:-)

Ja, egentlig i et godt spørgsmål omkring syre-ph fra citronen.. vil det ikke også smelte MMF??

TAK

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Hej Heidi

Igen - tak for gode svar..

Ang. MMF - jeg mente hvad er :

"1 pose hvide marshmellows (dem jeg bruger hedder noget med Rockey og fås i Netto og Føtex)" - har aldrig set, hørt eller eller ved hvad marshmellows er???? :thumbsupsmileyanim:

Når denne oplysning er på plads tror jeg, at jeg springer ud i det:-)

Ja, egentlig i et godt spørgsmål omkring syre-ph fra citronen.. vil det ikke også smelte MMF??

TAK

Mht. syren fra citronen så gør det ikke noget i samarbejdet med flormelis og smør. :thumbsupsmileyanim: Det er heller ikke alverden der skal i 1-2 tsk.

Jeg har ikke lige et billede af posen med marshmellows, men i slik afdelingen i Netto og Føtex findes de i en gennemsigtig pose med et gult logo mener jeg. Det er sådan nogle store hvide "puder" og de er ikke til at tage fejl af... :thumbsupsmileyanim: Mener de koster omkring 17-18 kroner.

Kram Heidi

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Endnu et par spørgsmål....

Hvor længe kan det holde sig i køleskab?

Kan man kun komme farven i mens massen er flydende? jeg tænker, hvis man nu gerne vil have flere forskellige farver til pynten, om man så kan lave en portion, dele den op og indfarve de enkelte "klumper"...

Tak for hjælpen :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer