Guest Englebrud84

Svigermor er ikke tilfreds

28 indlæg i dette emne

ahrr..

Min Svigermor er aldrig tilfreds og slet ikke når det kommer til traditioner!! :loveboard:

Hun kan ikke forstå at vi ønsker min kommende mands mellemnavn som efternavn (som eller er deres familienavn og flere hundrede år gammelt slægtnanvn). Hun synes, at det er kvinden der tager mandens efternavn og vi derfor burde hedde det. :cheerleader3:

Nu er det sådan at vi også ønsker mit mellemnavn som mellemnavn og derfor vil vi IKKE have 3 navne.

Jeg synes bare det er for meget at hun vil blande sig i det istedet for at glæde sig over vores bryllup. Hun mister jo ikke sin søn eller han skifter ikke jo ikke identitet. De er jo stadig i lige tæt familie og jeg hedder jo heller ikke det samme som mine forældre.

Faktisk vil min kommende mand beholde det efternavn han har nu som mellemnavn (så han faktisk får 3 navne modsat 2 hos mig), men bare det han rykker det om til et mellemnavn er helt galt.

Jeg kan bare blive så vred og ked af at de ikke byder mig velkommen i familien, men kritiserer os som om vi var teenagere... :thumbsupsmileyanim:

Jeg synes, slet ikke hun har krav på den diskussion!!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved du hvad - hende svigermor skal bare blande sig helt udenom! I er blevet enige om, hvad I vil hedde - BASTA!

Hun skal ikke blive sur på dig. Hendes søn har jo selv været med til at beslutte, at hans navn ændres, så hun må nøjes med at være sur på ham.

Det med at kvinden automatisk tager mandes efternavn er en efter min mening gammeldags tankegang.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej du!

Nej! Hun har overhovedet intet krav - ikke på sin søn, dig eller jeres kommende navn :ban:

Kan godt forstå at du bliver trist, men det eneste er vel at lade som ingenting.

Hvis i (din tilkommende) allerede har sagt:" Ved du hvad mor, det er vores beslutning og sådan bliver det, selvom du ikke er enig" ja, så er der ikke meget andet at gøre.

Har han ikke sagt det - så se at få det gjort!

Hun skal ikke ha lov at ødelægge jeres glæde! :cheerleader3:

Jeg ville prøve at holde hende lidt på afstand og ikke fortælle hende alle detaljer om brylluppet. På den måde beskytter du dig selv fra at blive skuffet og trist, tror jeg.

Kan virkelig godt følge dig - men prøv at glemme hende og tænke på at du skal giftes med din elskede og det er JERES bryllup! :thumbsupsmileyanim:

Mange knus

:loveboard:

Camilla

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

JERES beslutning, basta :cheerleader3:

Spørg hende vis bryllup det er, hvis hun skulle have glemt det, man ved jo aldrig.....

Mere er der vist ikke at sige.. Min svigermor sku lige prøve på at blande sig i det... Et er at sige sin mening, men blive sur over det, kan man da ikke.... For pokker det er jo bare et navn (forstå mig ret, navnet betyder meget for mig)...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, men det er da bare ærgerligt for hende så! Det skal hun da slet ikke blande sig I.. Tror hun, at du slet ikke har noget slægts-/fødenavn? Eller er du bare mindre vigtig end din mand? Spørg hende om det, næste gang hun brokker sig. Og hold så fast i jeres egen beslutning.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan virkelig godt forstå at du er frustreret. Ville jeg også være, men hvis hun ikke kan glæder sig på jeres vegne må i jo bare være mere glade for det selv :)

Vi er blevet viet på rådhuset i første omgang og skal så giftes rigtigt om ikke så længe. Jeg har ikke taget min mands efternavn, men beholdt mit eget. der kommer nok først brok når vi skla finde ud af hvad vores børn skal hedde. :loveboard:

Op med humøret, i får nok en god dag uanset hvad hun synes :cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hun skal slet ikke blande sig - det er 110% jeres beslutning...saa maa hun surmule for sig selv.

Min mor er ogsaa meget "fortaernet" over at jeg ikke vil have hendes mellemnavn, nu hvor jeg alligevel skal skifte efternavn...men jeg synes bare ikke det er paent, saa saadan bliver det. Basta!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tja... Jeg er enig med alle andre - det kommer ikke din svigermor ved, hvad I har valgt at hedde. Og hun kan ingenting gøre, hvis hun havde lyst til at forhindre det.

Få din kommende mand til at tage en snak med sin mor om det. Han er den rette til at "banke" det ind i hendes hoved, at det er hvad I har valgt.

Da jeg blev gift, var min mor fortørnet over at jeg valgte at beholde både mit mellemnavn OG efternavn - og at smide min mands efternavn efter mine to. Hun syntes at det blev ALT for langt. Men det var jo ligesom noget jeg selv bestemte :loveboard:)

Min lillesøster har stadigvæk ikke "tilgivet" mig, at jeg valgte et andet efternavn end det jeg er døbt - hun syntes VIRKELIG det var forkasteligt, at jeg OPGAV vores efternavn. Men det er så heller ikke noget hun bestemmer. :cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender alt for godt til, at svigermor blander sig i navne-valget!

Min svigermor blev så skuffet over, at jeg valgte at beholde mig eget navn, i stedet for at skifte til deres! Jeg hører stadig for det!

Faktisk sagde hun direkte til mig, at "jer forlanger, at kommende børnebørn kommer til at hedde MIT efternavn" (altså min mands)! Nøøj, hvor blev jeg bare ked af det - der er nemlig ingen, som bestemmer over mig! Min mand og jeg havde forinden aftalt, at børn skal hedde begge navne, men hans til sidst - og hun kan bare lige prøve at blande sig i det også!

Jeg følte jo egentlig, at hun tog afstand fra mig om min familie. Jeg kommer nok aldrig til at tilgive hende helt...

Mit råd til dig: lad svigermor sejle i sin egen sø! :cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej igen!

Ihhh, sidder og bliver helt vred nu :angry1:

Og en tanke slår mig:

Hvor er mændende henne i alt det her? Det er DERES mødre der skaber problemer og jer svigerdøtre der rammer!

Undskyld: Men nu må de mænd til at træde i karakter overfor deres mødre! Det kan ikke være rigtigt og I (kvinder) skal blive kede af det, når det er en fælles beslutning.

Jeg tror at jeg ville prøve at trække mig helt ud (ved godt at det er svært) og lade manden komme til.

Så kan de lære det!

Et stort hep til jer! :loveboard:

:cheerleader3:

Camilla

Redigeret af Camilla Brylle
1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
ahrr..

Min Svigermor er aldrig tilfreds og slet ikke når det kommer til traditioner!! :cheerleader3:

Hun kan ikke forstå at vi ønsker min kommende mands mellemnavn som efternavn (som eller er deres familienavn og flere hundrede år gammelt slægtnanvn). Hun synes, at det er kvinden der tager mandens efternavn og vi derfor burde hedde det. :)

Nu er det sådan at vi også ønsker mit mellemnavn som mellemnavn og derfor vil vi IKKE have 3 navne.

Jeg synes bare det er for meget at hun vil blande sig i det istedet for at glæde sig over vores bryllup. Hun mister jo ikke sin søn eller han skifter ikke jo ikke identitet. De er jo stadig i lige tæt familie og jeg hedder jo heller ikke det samme som mine forældre.

Faktisk vil min kommende mand beholde det efternavn han har nu som mellemnavn (så han faktisk får 3 navne modsat 2 hos mig), men bare det han rykker det om til et mellemnavn er helt galt.

Jeg kan bare blive så vred og ked af at de ikke byder mig velkommen i familien, men kritiserer os som om vi var teenagere... :loveboard:

Jeg synes, slet ikke hun har krav på den diskussion!!

Uha, hvor kan jeg godt følge dig!!

I bestemmer altså selv hvad I skal hedde. Punktum.

Som du selv siger har hun overhovedet ikke krav på en diskussion. Jeg er selv begyndt at øve mig i at sige "Det er i øvrigt, slet ikke til diskussion, da det er vores valg." Den kan bruges i alle mulige situationer hvor folk er uenige i ens valg eller blot vil argumentere for et andet valg. Fx hvor mange penge vi bruger på brylluppet, hvem der er inviteret/ikke inviteret, dresscode, hvorvidt jeg krøller mit hår eller ej, hvilken type slør jeg bærer, om jeg bærer et slør... osv. osv. osv.

Lige præcist med efternavne har jeg slet slet ikke gidet ud i en diskussion. Min kommende og jeg har valgt at holde vores beslutning hemmeligt og forhåbentligt kan vi holde det sådan indtil det er gjort. Kun præsten, kommunen og sognet ved det foruden os selv.

Jeg er mere end enig med Camilla Brylle i "Hvor i alverden er mændene henne når deres mødre bliver for meget??" Men hvis man trækker sig ud og lader manden komme til sker der nok ikke så forfærdligt meget!!!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Hej igen!

Ihhh, sidder og bliver helt vred nu :angry1:

Og en tanke slår mig:

Hvor er mændende henne i alt det her? Det er DERES mødre der skaber problemer og jer svigerdøtre der rammer!

Undskyld: Men nu må de mænd til at træde i karakter overfor deres mødre! Det kan ikke være rigtigt og I (kvinder) skal blive kede af det, når det er en fælles beslutning.

Jeg tror at jeg ville prøve at trække mig helt ud (ved godt at det er svært) og lade manden komme til.

Så kan de lære det!

Et stort hep til jer! :loveboard:

:cheerleader3:

Camilla

Det er en god pointe. Tror bare desværre tit mænd er konfliktsky, og så er det "nemmere" efter hans mening hvis hun selv ordner det! Tror også mange mænd skal til at stå op for deres kvinder ellers ender det galt i mange familier, og forholdet til svigermoren kan jo blive så belastet at det til sidst bliver svært at finde noget som helst positivt ved hinanden.

Så mænd!! kom ud af starthullerne og tag ansvar... Vis jeres mor at i er flyttet hjemmefra og er over 18, og at hun ikke længere har indflydelse over jeres liv!!!

/Chalotte

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha.....sidder og får en grim erindring over at læse dit indlæg :-(

Først og fremmest så skal hun bare blande sig udenom, og ja din mand må være den rette til at sige det.

Desværre er ( de fleste ) mænd nogle kyllinger og tør ikke sige fra over for deres mødre- men det er jeres fælles beslutning og den kommer ikke andre ved, heller ikke når der kommer børn :-)

Har selv oplevet det samme, bare modsat- jeg var ikke god nok til at bære min mand efternavn.... Men fordi vi begge gerne ville have samme efternavn og mit var et alm ( jensen) var det slet ikke på tale..

Men punktum blev (som mit brugernavn) jeg hedder Fru Jensen og min mand har hans efternavn- og jeg har siden fortrudt bitterligt jeg gav efter for det gjorde ikke svigermor mildere- tværimod så er hun en heks og er nærmest endnu værre end før :-(

Håber I får et dejligt bryllup :-)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tja, hvor er mændene i dette ????

Mon ikke det er sådan, at nogle familienavne betyder rigtig, rigtig meget i nogle familier. Dette er de omtalte mænd jo vokset op med, så i deres små hoveder betyder deres navn en hel del, og når så deres mor tager kampen med svigerdatteren, så behøver de jo ikke ??

Jeg er født med en ganske alm. sen-efternavn, fik et sen-navn ved mit første ægteskab, men har nu giftet mig til et af de mere specielle. I min mands familie ser familien forskelligt på dette navn. De fleste er utroligt stolte af navnet - eller dvs. stolte af deres rødder, mens andre er lidt mere ligeglade med selve navnet, men alle er dog meget stolte af den familie de kommer fra - også selvom nogle har skiftet navn ved ægteskab.

Jeg kan jo ikke vide, hvad der er bevæggrundene for svigermor i denne tråd, men hvis hun bare har lidt af den stolthed, der hersker i min svigerfamilie, så vil hun sikkert kæmpe hårdt og inderligt - især for at børnebørn får familienavnet.

Min mand insisterede ikke på, at jeg tog hans navn, men det gjorde jeg med stor glæde. Jeg kan nu godt lide, at vi hedder det samme.

mvh

goodbyehansen

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Tja, hvor er mændene i dette ????

Mon ikke det er sådan, at nogle familienavne betyder rigtig, rigtig meget i nogle familier. Dette er de omtalte mænd jo vokset op med, så i deres små hoveder betyder deres navn en hel del, og når så deres mor tager kampen med svigerdatteren, så behøver de jo ikke ??

Jeg er født med en ganske alm. sen-efternavn, fik et sen-navn ved mit første ægteskab, men har nu giftet mig til et af de mere specielle. I min mands familie ser familien forskelligt på dette navn. De fleste er utroligt stolte af navnet - eller dvs. stolte af deres rødder, mens andre er lidt mere ligeglade med selve navnet, men alle er dog meget stolte af den familie de kommer fra - også selvom nogle har skiftet navn ved ægteskab.

Jeg kan jo ikke vide, hvad der er bevæggrundene for svigermor i denne tråd, men hvis hun bare har lidt af den stolthed, der hersker i min svigerfamilie, så vil hun sikkert kæmpe hårdt og inderligt - især for at børnebørn får familienavnet.

Min mand insisterede ikke på, at jeg tog hans navn, men det gjorde jeg med stor glæde. Jeg kan nu godt lide, at vi hedder det samme.

mvh

goodbyehansen

Hvis svigermor er så stolt af sit efternavn (som hun med garanti har giftet sig til), så bør hun jo også forstå, at jeg (og måske også trådstarter) er mindst ligeså stolt af mit efternavn!

Jeg tror, det ofte handler om, at man(d) har det svært med at sige fra overfor sin familie - uanset om man er 25 eller 55...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ronnie skifter til mit meget specielle efternavn... det har vi faktisk ikke fortalt ret mange... mest fordi det er vores valg, og vi/ronnie har besluttet sig... så der er slet ikke noget at diskutere..

ville måske også overveje at fortælle sm at det udelukkende er jeres sag - og så for eftertiden undlade at fortælle for mange detaljer...

Redigeret af joro
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa.

Jeg er selv en gammel svigermor :cheerleader3: , og jeg kunne aldrig finde på at blande mig i planlægningen af hverken min datter eller søns bryllup, jeg kommer med ideer hvis jeg bliver spurgt, og respekterer at det måske ikke er mine ideer der bliver brugt, det er deres bryllup og ikke mit, jeg havde selv en skøn bryllup, uden indblanding fra nogen som helst, og det skal mine børn også have, de ved at jeg hjælper alt hvad jeg kan de skal bare spørge, og jeg har også tilbudt min hjælp til min datters bryllup, var så heldig at komme med hende ud og købe brudekjole og udstyr, og det er nu en skøn oplevelse, og jeg tror at jo mindre man blander sig, jo mere indblik får man i planerne, min datter og svigersøn havde faktisk også alle ting på plads da vi fik at vide de skulle giftes, og de har spurgt mig om en del hvor jeg har sagt min mening, men tilføjet at det er dem der bestemmer, for sådan skal det være!!!!!!!!!!!!!!

Hilsen Sandie

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åhh kender det, føler med dig :thumbsupsmileyanim:

Vi tog mit efternavn og fik begge hans mellemnavn.

Min kære svigermor sagde det dog ikke direkte til os, men i stedet for at kalde ham ved det efternavn vi nu har, bliver hun ved at kalde ham ved det gamle... Hvad så hr. Jørgensen, når vi nu hedder Frandsen og har gjort det i over 2 år.

Det gør lidt ondt at det ikke bliver accepteret!

Med venlig hilsen

Anette

Bridalshop

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Godt at höre der er flere i sammen baad!!

Vi har besluttet at tage mit efternavn som efternavn, og min kommende mands efternavn som mellemnavn. Det har väret vigtig for mig at videreföre mit efternavn, og det har min käreste haft forstaaelse for....

Men men men det er svigermonsteret ikke tilfreds med. Hun synes mit navn er grimt!!!! og mener helt sikkert det er noget min far skulle have bestemt???Yeah right!! :cheerleader3: Og saa har hun tilmed forsögt at overbevise min kommende mand om at han kan risikere at miste sine venner og sammenholdet til sine brödre, fordi han skifter navn... Hvad sker der??? :cheerleader3: hun er simpelthen ikke rigtig klog!!

Heldigvis har jeg den sejeste käreste!!! Han gav sin mor tört paa og sagde, at det kunne hun godt glemme, beslutningen var vores, og hun havde INTET at skulle have sagt, og at han i övrigt var stolt af, at han ogsaa fik mit navn, for det betöd at han blev en del af en dejlig familie med et stärkt sammenhold og masser kärlighed og respekt!! - noget at sige til at jeg elsker ham :thumbsupsmileyanim: ???

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Hejsa.

Jeg er selv en gammel svigermor :cheerleader3: , og jeg kunne aldrig finde på at blande mig i planlægningen af hverken min datter eller søns bryllup, jeg kommer med ideer hvis jeg bliver spurgt, og respekterer at det måske ikke er mine ideer der bliver brugt, det er deres bryllup og ikke mit, jeg havde selv en skøn bryllup, uden indblanding fra nogen som helst, og det skal mine børn også have, de ved at jeg hjælper alt hvad jeg kan de skal bare spørge, og jeg har også tilbudt min hjælp til min datters bryllup, var så heldig at komme med hende ud og købe brudekjole og udstyr, og det er nu en skøn oplevelse, og jeg tror at jo mindre man blander sig, jo mere indblik får man i planerne, min datter og svigersøn havde faktisk også alle ting på plads da vi fik at vide de skulle giftes, og de har spurgt mig om en del hvor jeg har sagt min mening, men tilføjet at det er dem der bestemmer, for sådan skal det være!!!!!!!!!!!!!!

Hilsen Sandie

Ih, hvor er det skønt at høre fra dig! Sådan! :thumbsupsmileyanim:

Jeg har selv en rigtig god svigermor som passer meget på ikke at blande sig og kun kommer med forsigtige, gode råd.

På den måde har jeg/vi også haft lyst til at fortælle hende om vores planer - ikke dem alle, men de fleste..

Mine forældre er lige sådan - så ingen problemer på den front, heldigvis!

Trist at høre at så mange har problemer med forældre/svigerforældre - det var også derfor at jeg kom op af stolen mht. mændene :cheerleader3:

Så tak for din historie igen!

Knus

:cheerleader3:

Camilla

Redigeret af Camilla Brylle
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Heldigvis har jeg den sejeste käreste!!! Han gav sin mor tört paa og sagde, at det kunne hun godt glemme, beslutningen var vores, og hun havde INTET at skulle have sagt, og at han i övrigt var stolt af, at han ogsaa fik mit navn, for det betöd at han blev en del af en dejlig familie med et stärkt sammenhold og masser kärlighed og respekt!! - noget at sige til at jeg elsker ham :cheerleader3: ???

SÅDAN! Tillykke med ham! Herligt at høre :cheerleader3:

Stor :cheerleader3:

Knus

:thumbsupsmileyanim:

Camilla

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Hvis i (din tilkommende) allerede har sagt:" Ved du hvad mor, det er vores beslutning og sådan bliver det, selvom du ikke er enig" ja, så er der ikke meget andet at gøre.

Har han ikke sagt det - så se at få det gjort!

..

Jeg ville prøve at holde hende lidt på afstand og ikke fortælle hende alle detaljer om brylluppet. På den måde beskytter du dig selv fra at blive skuffet og trist, tror jeg.

Kan virkelig godt følge dig - men prøv at glemme hende og tænke på at du skal giftes med din elskede og det er JERES bryllup! :thumbsupsmileyanim:

Mange knus

:thumbsupsmileyanim:

Camilla

Kunne ikke være mere enig.

Hun skal bare have en kort, klar udmelding. Du kan lige så godt få skabt noget respekt nu ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Affødt af denne diskussion prøvede jeg at spørge Thomas om hvad han ville synes om at tage mit mellemnavn (familienavnet) som hans mellemnavn også og så vi tog hans efternavn ja som efternavn. Det synes han var en god idé såååh det er meget muligt at vores navne bliver et mixnavn :thumbsupsmileyanim: Jeg tror på ingen måde at nogen i familien vil have noget imod det og ja hvis de har... tjaeh så er det deres problem!

/Chalotte

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Puha.....sidder og får en grim erindring over at læse dit indlæg :-(

Først og fremmest så skal hun bare blande sig udenom, og ja din mand må være den rette til at sige det.

Desværre er ( de fleste ) mænd nogle kyllinger og tør ikke sige fra over for deres mødre- men det er jeres fælles beslutning og den kommer ikke andre ved, heller ikke når der kommer børn :-)

Har selv oplevet det samme, bare modsat- jeg var ikke god nok til at bære min mand efternavn.... Men fordi vi begge gerne ville have samme efternavn og mit var et alm ( jensen) var det slet ikke på tale..

Men punktum blev (som mit brugernavn) jeg hedder Fru Jensen og min mand har hans efternavn- og jeg har siden fortrudt bitterligt jeg gav efter for det gjorde ikke svigermor mildere- tværimod så er hun en heks og er nærmest endnu værre end før :-(

Håber I får et dejligt bryllup :-)

øøøhh, der tabte jeg lige sutten... hedder du ikke julimor06? Fru jensen? -Eller er det mig som ikke fatter noget her?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer