almas

hjælp søges -

24 posts in this topic

Min søn og svigerdatter- har fået at vide at hun ikke kunne få kontanthjælp når de skulle giftes næste år- forstår det ikke hun er sygemeldt og har fået diagose mild borderline :) er der nogen der kan hjælpe med svar -ved at andre nok kan få penge, har læst meget på nettet

hilsen almas

0

Annonce ♥

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, men jeg skal prøve at give mine kommentarer:

Det kan være helt rigtigt, at din svigerdatter ikke længere vil være berettiget til kontanthjælp - hjælpen kædes sammen med din søns indtægt.

Når andre kan få økonomisk hjælp, er der nok tale om sygedagpenge eller måske pension. Så det er nok i den retning I skal søge. Men det er jeg helt sikker på, at din svigerdatters sagsbehandler kan hjælpe med.

mvh

goodbyehansen

0

Annonce ♥

Grunden til at hun (måske) ikke kan få kontanthjælp, når hun og din søn bliver gift er, at man iflg. lovgivningen har gensidig forsørgelsespligt overfor hinanden, når man er gift. Derfor er det sådan, at man ser på, hvor meget hendes ægtefælle tjener. Hvis hans løn (før skat) overstiger 2 x kontanthjælp kan hun ikke få noget (hvor meget det præcist er kommer an på om de er over eller under 25 år og om de har børn eller ej). Hvis han tjener mindre end 2 x kontanthjælp kan hun få supplerende hjælp op til det beløb, der svarer til 2 x kontanthjælpen.

Eksempel: de er begge over 25 år, men har ingen børn. Satsen er vist omkring 8.500,- kr. før skat. Dvs. at hvis din søn tjener 2 x 8.500,- kr. - altså 17.000,- kr. eller mere før skat, så er hun ikke berettiget til kontanthjælp fra den dag de bliver gift.

Hvis han i stedet tjener f.eks. 14.000,- kr. før skat, så kan hun få supplerende kontanthjælp op til det som svarer til 2 x kontanthjælp (i mit eksempel altså 3.000,- kr.)

Så er der forskellige ting man skal være opmærksomme på - f.eks. kan der være mulighed for at søge boligstøtte og der er mulighed for at hendes mand kan få lov at udnytte hendes skattefradrag osv. Det kan også være at hun stadig kan få tilskud til medicin. Det må sagsbehandleren kunne hjælpe dem med.

Hvis hun en dag får tilkendt førtidspension kan hun godt få pension selvom hendes mand er i arbejde.

Ovenstående gælder først fra den dag de bliver gift - så for nogen mennesker betyder dem simpelthen, at de er nødt til at forblive ugifte og blot bo sammen.

0

Annonce ♥

Grunden til at hun (måske) ikke kan få kontanthjælp, når hun og din søn bliver gift er, at man iflg. lovgivningen har gensidig forsørgelsespligt overfor hinanden, når man er gift. Derfor er det sådan, at man ser på, hvor meget hendes ægtefælle tjener. Hvis hans løn (før skat) overstiger 2 x kontanthjælp kan hun ikke få noget (hvor meget det præcist er kommer an på om de er over eller under 25 år og om de har børn eller ej). Hvis han tjener mindre end 2 x kontanthjælp kan hun få supplerende hjælp op til det beløb, der svarer til 2 x kontanthjælpen.

Eksempel: de er begge over 25 år, men har ingen børn. Satsen er vist omkring 8.500,- kr. før skat. Dvs. at hvis din søn tjener 2 x 8.500,- kr. - altså 17.000,- kr. eller mere før skat, så er hun ikke berettiget til kontanthjælp fra den dag de bliver gift.

Hvis han i stedet tjener f.eks. 14.000,- kr. før skat, så kan hun få supplerende kontanthjælp op til det som svarer til 2 x kontanthjælp (i mit eksempel altså 3.000,- kr.)

Så er der forskellige ting man skal være opmærksomme på - f.eks. kan der være mulighed for at søge boligstøtte og der er mulighed for at hendes mand kan få lov at udnytte hendes skattefradrag osv. Det kan også være at hun stadig kan få tilskud til medicin. Det må sagsbehandleren kunne hjælpe dem med.

Hvis hun en dag får tilkendt førtidspension kan hun godt få pension selvom hendes mand er i arbejde.

Ovenstående gælder først fra den dag de bliver gift - så for nogen mennesker betyder dem simpelthen, at de er nødt til at forblive ugifte og blot bo sammen.

Jeg kommer ikke med et nyt indlæg, da det er beskrevet ret godt her. Jeg kender ikke satserne, men princippet er korrekt.

0

Annonce ♥

Du har fået et RIGTIG godt svar her - der er ikke meget andet at skrive...

Jeg sad selv i samme situation da vi skulle giftes i 2004. Jeg fik direkte at vide på kommunen, at "hvis jeg var dig, så ville jeg vente med at blive gift, til du ikke er på kontanthjælp længere"... Men det skulle de i hvert fald ikke bestemme, så vi blev gift den dag VI ville.

Det kostede så nogle måneder uden løn, fordi min mands indkomst var højrere end den måtte være - han var i aktivering dengang... Så det er VIRKELIG ikke mange penge man må have før skat. Han fik dagpenge + lidt aktiveringstillæg.

Men få hende til at snakke med sin sagsbehandler. Han/hun er den som kan oplyse hende bedst om hvilke muligheder hun har.

0

Jeg vil også sige, at hun skal snakke med en sagsbehandler. De kender systemet og derved undgår man fremtidige problemer.

Det kan også være at hun i stedet skulle søge om sygedagpenge frem for kontanthjælp. Hun er jo ung, så pension er måske ikke den mest optimale løsning pt.

0

Hejsa..

Jeg arbejder som sagsbehandler i kontanthjælpsafdelingen og den forklaring du har fået er ganske korrekt.

Satserne er dog en anelse i underkanten, den er pt. 9259 ( for ikke forsørgere over 25 år - er man under 25 er den lige omkring 5800 ) mener jeg, men det er jo kun en detalje.

Umiddelbart ville det synes nemmere hvis man kunne ansøge om sygedagpenge i stedet for, men for at få det skal man forinden sin sygemelding have opfyldt beskæftigelseskravet, hvilket vil sige at man forinden sin sygemelding skal have haft arbejde i sammenhængende 13 uger. Dette vil sige at man ikke bare kan gå fra kontanthjælp til sygedagpenge.

Man kan sagtens være sygemeldt på kontanthjælp, men man har stadig gensidig forsørgelsespligt overfor hinanden når man er gift.

Omkring pension så er det i dag blevet meget sværere at få bevilget en pension og især hvis man er under 25 år. Det er et langt afklaringsforløb hvor der både skal arbejdsprøvninger samt lægefaglige vurderinger til som taler for en pension.

Håber de finder ud af det ..

0

Hej!

Bare lige et lille pip her fra..... Jeg var godt et år på sygedagpenge inden jeg for ca 1½ år siden fik tilkendt pension. For vores vedkommende gjorde det ingen forskel om vi var gift eller ej, da vi havde haft samme adresse i mere end to år inden da og meldingen til os var at det i så fald var hustands indtægten der er afgørende! Ligeledes har min mands indtægt indflydelse på min pension og det havde den også haft selvom vi ikke var gift da vi jo som nævnt har haft fælles adresse over to år!

Jeg er ikke så meget inde i reglerne og ved slet ikke noget om kontanthjælp, det var bare lige lidt om min historie!

Held og lykke her fra

0

Annonce ♥

Tusind tusind tak for de gode indlæg fra jer - håber på de kan få lidt hjælp - men kan jo ikke gøre for man er røget ud i sygdom - selvom hun er på medicin og går til psykolog - men vi vores komune er sagsbehandler ikke særlig medd. somme -

hilsen almas

0

Hejsa..

Jeg arbejder som sagsbehandler i kontanthjælpsafdelingen og den forklaring du har fået er ganske korrekt.

Satserne er dog en anelse i underkanten, den er pt. 9259 ( for ikke forsørgere over 25 år - er man under 25 er den lige omkring 5800 ) mener jeg, men det er jo kun en detalje.

Umiddelbart ville det synes nemmere hvis man kunne ansøge om sygedagpenge i stedet for, men for at få det skal man forinden sin sygemelding have opfyldt beskæftigelseskravet, hvilket vil sige at man forinden sin sygemelding skal have haft arbejde i sammenhængende 13 uger. Dette vil sige at man ikke bare kan gå fra kontanthjælp til sygedagpenge.

Man kan sagtens være sygemeldt på kontanthjælp, men man har stadig gensidig forsørgelsespligt overfor hinanden når man er gift.

Omkring pension så er det i dag blevet meget sværere at få bevilget en pension og især hvis man er under 25 år. Det er et langt afklaringsforløb hvor der både skal arbejdsprøvninger samt lægefaglige vurderinger til som taler for en pension.

Håber de finder ud af det ..

det jeg ikke forstår er hvorfor hun for kontanthjælp når hun er syg, det var derfor hun fik

0

Nej, det kan jeg godt forstå i ikke gør, det er også ret forvirrende..

Kontanthjælp er en ydelse som de fleste har ret til. Der er nogen betingelser som skal være opfyldt for at få det, men dem vil jeg ikke gå ind i da hun jo allerede får kontanthjælp.

Kontanthjælp er en ydelse man kan søge om hvis man ikke er berettiget til andre ydelser.

Dette vil i princippet sige at det er et sikkerhedsnet såfremt man ikke har optjent ret til dagpenge fra sin A kasse, eller optjent retten til sygedagpenge.

Som tidligere nævnt skal man, for at have ret til sygedagpenge, have arbejdet 13 sammenhængende uger inden man blev syg. Hvis man kun har været ansat hos sin arbejdsgiver 12 uger, eller har været studerende eller lign, så har man ikke ret til sygedagpenge, men man kan søge om kontanthjælp.

Hvis man så er syg når man har fået bevilget kontanthjælp, så får man en sygemelding på kontanthjælp, hvilket ikke betyder noget rent økonomisk, men som betyder at man bliver fritaget for at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Jeg håber at dette hjalp lidt på det...

0

Annonce ♥

Ja hun mangler 4 måneder af hendes studier -

gik ned med drepression (bordeline)

hilsen almas

Hej almas

Lige for at være helt korrekt: depression og borderline er ikke det samme.

En depression er en sygdom som oftest går over af sig selv. Hvis man ikke får behandling, kan den imidlertid vare op til ½ - 1 år eller længere, og det er lang tid at vente, hvis man har det dårligt.

Af de mennesker, der bliver raske, får tyve procent ikke flere depressioner. Tres procent får enkelte tilbagefald, og hver tiende får mere end ti depressioner. Altså: depression kan kureres. Læs mere om depression her.

Borderline er derimod en personlighedsforstyrrelse. Efterhånden som man bliver ældre og mere moden, bliver ens personlighedsforstyrrelse ofte mindre markant. Også selvom man ikke får behandling. Man har en større risiko for med tiden at få depressioner. Derimod ser det ikke ud til at man har større risiko for at udvikle en egentlig psykose eller skizofreni. Heller ikke selv om man evt. har haft mikropsykoser. En personlighedsforstyrrelse kan ikke kureres, men den kan holdes i ave ved hjælp af fx medicin. Læs mere om borderline her.

0