Pandamus

Familie dilemma

24 indlæg i dette emne

Vi skal giftes her d. 23/8 og er kommet i et dilemma angående familien....

Vi sendte indbydelse ud i februar til hele familien deriblandt min moster og onkel - ugen efter offentliggøre de at de skal skilles efter 15 års ægteskab, men siger til os at de stadig godt kan snakke sammen og vil gerne komme begge 2. Fint nok med os og det er det vi regnede med.

Så for en måned siden kom det frem at min monster havde været min onkel utro i 8 mdr og er allerede flyttet sammen med den nye mand.

Vi fik så afvide i sidste uge at min onkel desværre ikke kom til brylluppet for det ville være lidt mærkelig for ham. Idag ringede min monster så og sagde at hun gerne ville komme og hun regnede med at hendes indbydelse for 2 stadig var gældende.

Jeg svarede at det vidste jeg ikke helt for jeg kendte overhovedet ikke hendes nye kæreste (aldrig hørt eller mødt manden) og jeg har lidt på fornemmelse at hvis han kommer støder jeg resten af min mor's familie og min kusine muligvis vil melde fra...

Så meddelte min moster at hvis han ikke måtte komme med, så kom hun hellere ikke.

Nu ved jeg ikke hvordan jeg føler med hele situationen - er det bare mig der er sippet og gammeldags og synes måske ikke lige at mit bryllup skal være der hvor hele familien møde hendes nye kæreste eller hvad siger I andre ??

Henriette :bestwishes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej

Træls dillema at stå med har prøvet noget lign.

Vi har et vennepar som blev skilt for et halvt år siden. Der har vi inviteteret dem begge uden deres nye kærester. Dette pga vi ikke havde mødt nogen af dem da vi lavede indbydelser. Vi har kun hørt fra den ene part som har meddelt at denne kom. Vi har desuden et par andre gæster som har fået kæreste siden vi inviterede til fest. Vi har taget den beslutning at deres kærester ikke skal med af 3 grunde. 1 De var single da indbydelsen blev sendt. 2 Vi har ikke mødt kæresten 3 Vi kender ikke kæresten.

Jeg synes du skal sige til din moster at du ikke er interesseret have en med til fetsen du ikke kender/har mødt. Så må hun blive væk hvis hun ikke accepterer dette.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan sagtens følge dig! :bestwishes:

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor godt et forhold du har til din moster, men hvis det var mig, ville jeg holde fast i kun at invitere mosteren uden kæreste. Jeg gad ikke have en med til mit bryllup, jeg aldrig havde mødt og omvendt ville det da heller ikke være fedt for ham at sidde til så stor en fest uden at kende en sjæl :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg syntes det er mere underligt at din mosters nye kæreste vil med til et bryllup hos nogen han ikke kender??+ og hvis det er der han skal møde hele familien?? det gad jeg sku godt nok ikke hvis det var mig... men jeg syntes i skal fortælle hende at i rigtig gerne vil møde hendes nye kæreste og glæder jer til at lære ham at kende men at det simpelthen bliver for mærkeligt for jer at have en med i ikke kender... hun tænker sikkert at grunden til han ikke må komme er fordi det har været en forkert måde de er mødtes på osv.. men hvis i forklarer hende det er jeg sikker på hun kan forstå det.. og i skal jo ikke udelukke jeres onkel til fordel for hendes nye kæreste...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg syntes det er mere underligt at din mosters nye kæreste vil med til et bryllup hos nogen han ikke kender??+ og hvis det er der han skal møde hele familien?? det gad jeg sku godt nok ikke hvis det var mig... men jeg syntes i skal fortælle hende at i rigtig gerne vil møde hendes nye kæreste og glæder jer til at lære ham at kende men at det simpelthen bliver for mærkeligt for jer at have en med i ikke kender... hun tænker sikkert at grunden til han ikke må komme er fordi det har været en forkert måde de er mødtes på osv.. men hvis i forklarer hende det er jeg sikker på hun kan forstå det.. og i skal jo ikke udelukke jeres onkel til fordel for hendes nye kæreste...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke din moster kan være bekendt at sætte sådan et ultimatum.

Lige nu er hun sikkert forelsket til op over begge ører, så derfor er logikken nok lidt forsvundet fra hende.. :thumbsupsmileyanim:

Jeg synes du skal holde fast i din mening om, at han ikke skal med. Som jeg tolker det, ud fra hvad du skriver, så har du virkelig ikke lyst til at have ham med, og synes det vil være lidt malplaceret.. Og derudover er du bange for hvad resten af familien siger... Så selvfølgelig skal han ikke med.. :bestwishes:

snak evt. med din mor om, hvad hun synes er den bedste løsning, og måske kan hun snakke med din moster?

Held og lykke med det.. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan slet ikke forstå at den nye kæreste vil med til det bryllup, efter han har været "ham den anden" igennem 8 måneder, og indtil nu ikke kender familien.

Jeg syntes du skal holde fast i din beslutning og fortælle din moster at invitationen galdt hende og din onkel, det var deres navne der stod derpå, og det står I ved. AT han så imellemtiden er blevet skiftet ud, er sådan det er.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Henriette,

Jeg vil bestemt ikke mene at du hverken er sippet eller gammeldags...

Denne dag er din store dag... , jeg mener derfor ikke det kan være rigtig at du skal stå overfor en trussel fra din moster om ... at hvis hun ikke må tage den nye kæreste med at så vil hun ikke komme... , jeg ville i den situation opveje det og sige at så måtte hun jo lade være med at komme... Det er jo et valg hun på forhånd har taget... At hun mener det er vigtige for hende at hendes kæreste kommer med.. end bare hendes egen deltagelse.

(Det kunne godt lyde lidt som om hun har et behov for at vise at hun er den stærkeste i det brudte forhold..)

Invitationen lød på hende og onklen..., det er rart for hende at hun har mødt en ny.. men mener bestemt ikke at et bryllup er det rette sted at vise sin nye gemal frem for hele familien..

Tag evt. snakken med din mor, og fortæl dilemmaet du står i... , hun må kunne tale med din moster..

Håber det kunne hjælpe....

Du får ihvertfald en masse :bestwishes::thumbsupsmileyanim: fra mig..

Malene

Redigeret af Malene1207
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Din moster er da helt gal på den........... Hendes nye kæreste skal bestemt ikke med til jeres bryllup.

Hun tænker åbentbart ikke på andre end hende selv, hvis hun ikke vil kunne se det fra jeres side.

Det er et bryllup = to personer der erklærer deres evige kærlighed til hinanden foran gud, deres familie og venner, og ikke et sted hvor man præsentere sin hemmelige elsker med gennem 8 måneder??????

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm...den var svaer!

Jeg synes umideelbart at det er fint nok at sige at man ikke vil have en med til sit bryllup som man aldrig har moedt - den holdning har vi ogsaa selv haft ifm. vores planlaegning. Der var en af Filejsens venners kaereste jeg ikke havde moedt - Filejsen ville gerne have dem begge med til brylluppet, saa vi har loebende arrangeret hygge-middage siden det nye aar, for at jeg kunne laere hende at kende. Det fungerer fint, og de er begge 2 inviteret.

Jeg er enig med Katrine i, at din moster, nyforelsket som hun er, nok ikke helt kan se hvilket dilemma hun saetter jer i. For der er jo ogsaa hensynet til resten af familien - nu ved jeg ikke hvor taet resten af familien var paa din onkel...men man kunne jo ogsaa formode at det er din moster der staar i et daarligt lys oven paa skilsmissen, fordi det er hende der har vaeret utro.

Saa hvad goer man saa?

Som jeg ser det har du foelgende muligheder:

a) I bruger et par aftener paa at laere den nye kaereste at kende, og invitere ham og din moster med.

- Her risikere du bare at din onkel ikke kommer med; Og jeg kan daelme ogsaa godt forstaa at din onkel ikke har lyst til at dukke op, hvis den nye kaereste kommer med.

b) Du holder paa dit, og lader invitationen gaelde for din onkel og din moster som foerst tiltaenkt.

- Din moster kommer sandsynligvis ikke med - men det goer din onkel saa.

Spoergsmaalet er hvem du helst vil se paa dagen, for det lyder ikke som om du kan faa begge to med under de betingelser der er stillet. Og hvad er vigtigst...familiefred eller...?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes bare slet ikke mosteren skulle have foreslået at tage den nye kæreste med i det hele taget! Det er dét jeg synes er et problem, at du skal træffe dét valg! Hun burde bare have tænkt situationen igennem!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja jeg synes nu du skulle overveje at invitere ham med.

Jeg har inviteret en vens nye kæreste som jeg aldrig har mødt samt en anden vens kæreste som jeg kun har mødt en gang. For mig handler det om anerkendelse af deres valg af partner, ikke om hvor godt jeg kender dem eller hvor meget jeg kan lide dem. Så et eller andet sted, hvis du elsker din moster og vil have hende til dit bryllup må du vise hende at du anerkender hendes valg af kæreste. Jeg synes egentlig også at et bryllup er et udemærket sted at præsentere en ny kæreste. Hele familien er der jo og alle er glade. Mit råd er at være positiv og kærlig over for denne forandring i familidynamikken, da du alligevel ikke kan lave om på det. Men du kan være med til at give det en god start.

mvh

Pernille

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kan godt være, det er mig, som har misforstået noget, men jeg opfatter det ikke som om, at det, at I ikke kender ham, er det største problem?

Det er mere hele situationen: onkel, som du har kendt i mange år, forlades af moster til fordel for hemmelig elsker, som hun nu forlanger at få med?

Hvis min moster havde været sin mand utro, blev skilt og proklamerede, at elskeren var den nye mand i hendes liv, ville jeg nok have det rimelig svært med ham - det samme ville resten af min familie!

Helt ærligt; han ville aldrig blive en del af min familie! Det lyder hårdt, og det er også ment sådan! Én, som kunne være sammen med en gift kvinde i over et halvt år, vil aldrig få min accept, og jeg ville nok også have svært ved at tilgive min mosters utroskab...

Jeg synes, du skal tage hensyn til din kusine og resten af familien (Hvis jeg var din kusine, ville jeg melde afbud, hvis han kom). Jeg tror, det kommer til at tage mange måneder, hvis ikke år, før I kan have et nogenlunde normalt forhold til elskeren (jeg er ikke sikker på, at jeg nogensinde ville få det, men jeg er heller ikke særlig tilgivende, når det kommer til utroskab, uanset om man er drevet derud af sin partner).

Årh ja, og forresten, hvis nogen "forlanger" at komme med, går jeg altså i baglås... :bestwishes:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tak for alle jeres råd.

Nu har jeg fået sovet på sagen og er ikke så sur som jeg var igår, hvor jeg blev rigtig sur og måske også lidt skuffet over min mosters udmeldning

Jeg kan godtage min onkels forklaring hvorfor han ikke vil komme at han føler at han ikke er en del af vores familie mere og siden at de ikke snakkede sammen mere vil det føles mærkelig at være til en fest sammen i hendes familie.

Så vi havde egentlig regnet med at det bare skulle være hende der kom alene....

Tror det der støder familien og især min kusine er at det er 2. gang min moster laver det nummer - hendes første ægteskab (med min kusines far) varede også i 15 år før hun var ham utro og fandt sammen med sin nye mand som hun var gift med i 15 år og fik 2 børn med og nu gentager hun det hele igen. Det er som et andet deja-vu og kan godt forstå min kusine at hun føler at der bliver rippet op i gamle sår.

Der er sikker ikke noget i vejen med hendes nye kæreste som jeg ingengang kender navnet på, men mange i min mors familie har den holdning at de gider ikke at lære manden at kende for de ved ikke om han bare er en dille som forsvinder når hverdagen melder sig eller han også holder i 15 år inden han bliver skiftet ud

Min kommende mand er lidt mobset over at hele situationen

Tror jeg næsten at vi har taget en beslutning og det bliver at vi vil ikke have manden med og hvis min moster vil fastholde sin beslutning om så ikke selv at komme. Så viser det bare hvad hun mener om vores bryllup og det bliver hendes tab

Henriette

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis din onkel (mosterens eks-mand) ikke vil komme under nogen omstændigheder - hverken med eller uden moster + evt. mosters nye fyr, så synes jeg du skal overveje, hvilke signaler, du sender din moster ved at holde fast i, at hendes nye kærlighed ikke må være med...

Hvis din onkel betyder meget for dig, og han ville komme, hvis det kun var din moster, der kom - så ville jeg holde fast i at invitere kun de to.

Hvis din onkel slet ikke vil komme under nogen omstændigheder, ville jeg kraftigt overveje, om det er rimeligt at udelukke mosters nye kærlighed. Ved ikke at invitere ham, sender du et signal om, au du ikke vil forsone dig med din mosters utroskab - vil du aldrig gøre det? Vil du så være vred på din moster til evig tid, altid nægte at se fyren og dermed hende? Jeg mener, man skal kunne tilgive - og vi er jo trods alt ikke selv herre over, hvem vi forelsker os i.

At din moster så kvajer, ved at forlange og stille sig på tværs, er helt urimeligt og dumt. Det mu hun gerne blive gjort opmærksom på. Hvis hun synes, det er så vigtigt, at I lærer hendes nye fyr at kende, kunne hun/de jo ærlig talt invitere jer til deres åbenbart fælles hjem. Hun kunne jo lægge op til at I kunne lære hinanden at kende, i stefdet for at forvente, det er jer, der skal sørge for det.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Hun kunne jo lægge op til at I kunne lære hinanden at kende, i stedet for at forvente, det er jer, der skal sørge for det.

LIGE præcis denne sætning er den, der ligger tættest på min mening om det hele. Jeg har haft lidt svært ved at forholde mig til dilemmaet her, fordi jeg på den ene side holder af tilgivelse og at velkomme "nye" folk i familier og på den anden side ikke selv ville acceptere en "ukendt" til mit bryllup.

Denne sætning satte heldigvis gang i mine tanker, så jeg kunne få dem skrevet :cheerleader3: Tak for stikordet *griner*

Når nu din moster vælger sig en ny mand - om det så var 15. gang, hun gjorde det - skal han efter en vis rum tid velkommes på en måde i hans "nye" familie. Dette skal IKKE foregå til et bryllup!

Hun skal derimod netop tage det ansvar, som nævnes: HUN skal lægge op til, at I (alle - hele familien) møder hendes nye mand, hjemme hos HENDE, altså på HENDES territorie. IKKE på dit!!

Hvis hun ikke gør det, er det ikke dit problem. Så kommer hun til at have manden for sig selv! Forståelse må her være et nøgleord, og det ER altså hende, der skal - ikke "undskylde" hendes valg - men GODTgøre hendes valg.

Det er ALTID svært i forbindelse med skilsmisser, og folk vælger uværgerligt side, men de skal have LOV og mulighed for at vide, hvad de vælger til og fra. Og DET gøres ikke til et bryllup!!!!!

MAsser af :cheerleader3: herfra!!!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

På den ene side kan jeg godt forstå, at du ikke ønsker at se folk til dit bryllup, som du ikke kender, men så må man jo melde det ud til mosteren. -Hvis det altså er DET som er problemet.

Jeg læser det bare sådan, at det faktisk er utroskaben du stejler over, og det faktum at hun har gjort det før... -Og så er det jeg spørger: Er det dig hun har gjort det mod? Jeres familie? Hendes familie eller bare hendes mand?? Jeg mener det på ingen måde anklagende, men jeg tror du skal gøre dig klart hvor din fortørnelse ligger, og om det er din opgave at blive fortørnet... Betyder hun nok til for dig, til at du har lyst til at støtte hende i denne svære situation som hun (igen) er kommet i? -For det er så nemt at slutte sig til den fælles forargelse/fordømmelse og læne sig op af den "rigtige" holdning (hun var utro, hun var idioten) Sandheden er jo altid mere nuanceret end som så, og hun har det med 100 % sikkerhed meget meget svært lige nu!!

Måske, hvis du nærmer dig den reelle situatione og åbner op, kunne det være at du kunne hjælpe med at bløde en svær situation op for resten af din familie. -Jeg spekulerer bare, om din moster er det værd.. Er hun er en håbløs idiot, som bare IKKE tænker sig om, eller er hun en stakkels person, som er et sted i sit liv, hvor hun har brug for sin familie til at hjælpe sig videre.

Det kan du selv bedst mærke, og der er ingen der dømmer dig. -Jeg beder sig bare om at mærke efter, hvad DU har brug for at gøre, og ikke hvad familien forventer af dig..

Hvad siger sin kæreste i øvrigt til det hele???? Han må da også have en mening? Altså udover at blive mobset..

Redigeret af KimsRikke
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Puha et dilemma...

Jeg ville, selvom det ville være svært, ikke invitere din mosters nye kæreste med. Det er lidt som folk, der på andres bryllupsdag afslører, at de skal have barn, at de også skal giftes eller lignende..... - Jeg mener - så kommer festen til at handle om noget andet end der lige var planlagt... Og i jeres tilfælde vil folk måske have svært ved at abstrahere fra denne nye mand (som jo ikke ligefrem er så populær endnu).

Jeg synes fokus skal være på jer - det er jo JERES dag, og så må mosteren fremvise sin erobring en anden dag ved en anden lejlighed...

Min gode veninde blev gift sidste år. Da de havde sendt invitationerne ud sagde hun til os ALLESAMMEN, at det var de personer på invitationen der blev inviteret. Fik vi nye kærester, smed vi den gamel ud o.lign. var det bare ærgeligt... Og faktisk fik ham der var "best man" ny kæreste 2-3 mdr. før brylluppet, men det var bare ærgeligt. Tror faktisk ikke engang han spurgte, om han måtte tage hende den nye med fremfor x-kæresten (som vi alle VIRKELIG holdt af)...

Jeg synes det er JER der bestemmer, og din moster kan ikke være bekendt at sætte sine egne behov før dine/jeres...

Du må bare spille med helt åbne kort overfor hende - - bliver hun sur og bliver væk i protest, er det jo hendes valg...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer