Guest stealthmeister

Børn

14 indlæg i dette emne

Har lige siddet og skrevet en tekst, som jeg dog alligevel ikke vil publicere på vores hjemmeside:

"For nogle ville det måske virke naturligt at få børn efter et bryllup. Dette er en meget privat sag, hvorfor vi ikke accepterer at blive spurgt til ”hvornår det bliver” eller ”om vi snart skal have børn”. Det vedkommer jer ganske enkelt ikke."

Er jeg den eneste, der synes at dette er en privat sag? Hvorfor er det ikke OK/accepteret at man svarer "Det skal bare ikke være lige nu." Hvorfor skal man absolut have lyst til at have børn. Hvorfor er det ikke OK at man bare ikke er klar lige nu? Jeg synes bare ikke man kan være bekendt at spørge om sådan noget.

Mine bedsteforældre går rundt og siger "Vi vil være oldeforældre!". Da jeg var teenager sagde de da jeg begyndte at have kærester "Du må ikke blive gravid for vi føler os ikke gamle nok til at være oldeforældre.." Dog med et glimt i øjet, men det begyndte virkelig at gå mig på nerverne da de havde sagt det for syvende gang! Jeg gjorde dem opmærksom på at det bestemte jeg selv og jeg var da ligeglad med hvad de var klar til. Det gælder jo stadigvæk.

Hvad hvis min kæreste og jeg var igang med at prøve at få børn og vi havde svært ved det og vi måske blev kede af at blive spurgt? Hvad hvis jeg rent faktisk var gravid og det bare var for tidligt i forløbet til at vi ville fortælle det til nogen?

Har andre erfaringer med nysgerrige familiemedlemmer og venner der bare skal bore i det det med børn og ikke bare kan acceptere at det bliver når VI er klar og at vi nok skal fortælle det når der er "noget på vej", men indtil da vil vi betragte det som vores private sag?

Er det noget man absolut er nødt til at sætte tid på? Fx. jeg vil have børn inden 20xx eller vi går i gang efter brylluppet... hvad hvis vi ikke vil dele denne information? Hvordan får man det forklaret så folk forstår det?

Redigeret af stealthmeister
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvis du/i er afklaret, som jeg klart kan fornemme i er, så meld det klart ud - så må folk jo bare opfatte jer som sure eller whatever.. og gør det klart for dem at i IKKE synes det er skægt at høre på...

alternativt, skal i give en spydig modkommentar...

vi har tre børn og er stadig unge 26 og 29 år, og mange er meget direkte i deres mening om at vi da i hvertfald ikek bør få flere børn...

det er sg vores egen sag ... måske kommer der et hold på 2 børn om 10 år??? hvis vi har lyst til det... måske kommer der ikke flere... måske kommer der en om 3 år... hvem ved :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her har vi altid bare sagt, at børn de kommer først når vi er gift. Og det har folk så bare accepteret og også dengang der ikke var sat dato på brylluppet. Men nu hvor vi snart skal giftes, så kunne spørgsmålet om børn godt komme tilbage igen. Men jeg tror det ikke for vi har ofte sagt, at når vi begynder på det, så får folk først noget at vide efter de ca. 12 uger.

Så hvis jeg var dig/jer, så ville jeg melde klart ud, at de spørgsmål ønsker I ikke høre på evig og altid.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tak for jeres svar :cheerleader3:

Jeg synes nu allerede at jeg har meldt særdeles klart ud... men ca. et år efter starter de bare igen!! :thumbsupsmileyanim:

Min holdning er bare at det ikke vedkommer nogen. Måske man bare bør sige at man ikke svarer på det spørgsmål. Så bliver folk nok bare rigtig nysgerrige og vil studere maven helt vildt nøje :blush:

joro, du har fuldkommen ret: det er netop jeres egen sag!

Men det er da altid noget at jeg ikke er den eneste, der skal høre på hvad andre mennesker synes om ens privatliv....!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her bliver jeg lige nødt til at blande mig - for jeg troede menlig at Rasmus og jeg var de eneste i verden der blev spurgt om børn konstant!

Vi er 28 og 29 år, har været kærester i 9½ år, skal giftes den 2 august i år, bor i et forholdsvis stort hus, gode jobs, hund, to biler, gode og stabile familier og en fornuftig vennekreds med mange dejlige venner der alle har sunde interesser...

Vi har efterhånanden en del vennepar der enten har børn, er gravide eller netop har meddelt at NU vil de have børn! Fred være med dem og deres valg... Jeg er VILD med børn, så jeg synes kun det er hyggeligt med alle de små prinser og prinsesser!

Når det så er sagt - så JA - der er mange mange der tit siger "nu er jeres liv da liiiige til at få børn, hva?" Jeg plejer gerne at sige "Nå, det synes du nu alligevel?" Så bliver de tit stille og forundret over mit svar...

Jeg siger gerne at Rasmus og har har lyst til at leve et 100 % spontant liv UDEN at skulle tage hensyn til andre end os selv (hunden ryger i pension)... Og dette er ikke muligt med et lille barn (Så er det nogle vil sige "Jo- det kræver bare bedre planlægning - olg NEJ, det er vi ikke intersseret i), og så længe det er vores livsstilsholdnig, så skal vi ikke have børn... Slut bingo - det er vel ikke så svært at forstå? Hvis man ikke forstår os, så kan det jo sådan set aldrig blive vores hovedpine :thumbsupsmileyanim:

Lyder måske lidt hård, men er sgu os ved at være jævnt træt at få det der "jeg synes nu I skal få børn"-blik...

Men skønt at andre oplever det samme som os, troede som sagt at vi var nogle af de eneste :blush:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ej hvor belastende. Jeg er 24 år gammel, men synes allerede mig og kæresten mærker lidt af det samme!! Jeg ved godt manden er 8 år ældre end mig, men alligevel! Jeg får kontant kommentarer om, at nu vil vi vel også snart til at have nogle små efter brylluppet (fordi både mig og manden er tossede med børn, og altid leger med dem til sammenkomster), og når så jeg siger at vi vil vente noooogen år endnu og blot nyde hinanden, så ser folk helt bekymrede ud :thumbsupsmileyanim: Min kærestes søster har alvorligt spurgt ham, om vi har besluttet at vi ikke vil have børn, eller hvad - så slap da af!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

:thumbsupsmileyanim: De er sørme ikke til at stille til fredse de kære familier.

I vores omgangskreds og familie var der voldsomme reaktioner på at vi fik børn så tidligt i vores forhold og så unge.

Vi havde kendt hinanden et halvt år da jeg blev gravid og jeg var 23. Og JA begge børn var planlagte og meget ønskede. Så uanset om man gør det før eller senere, ja så skal de nok kommentere det.

Jeg tror bare vi må tage begge dele med så meget et smil som man nu kan. Det er ofte bare for at starte en samtale og fordi de bekymre sig/interesere sig for vores liv, ve og vel. En klog sygeplejeske sagde til mig engang, husk du har to ører, et til at lade det gå ind af og et til at lade det gå ud af igen.

:blush:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kender godt til de spørgsmål om børn, da jeg fortalte at jeg skulle giftes syntes jeg at det eneste svær jeg fik var er der børn på vej eller skal i så have børn, ikke noget med tillykke med det kommende bryllup.

Og jeg er en af den hvor at jeg muligvis ikke må for børn pga. blodsygdom, så jeg syntes ikke det er sjovt at blive spurt til om børn.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min svigerfar begyndte at prikke til os omkring børn, da vi havde været sammen i et års tid, og til sidst blev det bare for meget for mig, og fik sagt noget med at Per ikke ville have børn lige nu.. Siden da har der ikke været spørgsmål af den art.. :unsure:

Hvis folk begynder at bliver for nærgående, har jeg tænkt mig at sige til dem, om de havde tænkt på, at der var en mulighed for at vi prøvede, men at vi bare ikke kunne blive gravide? -Ikke at vi prøver nu, men synes altså godt at folk nogengange mangler lidt pli, når de bliver ved med at spørge ind til det med om man ikke snart skal have børn.. Det er jo vitterligt ikke alle der kan få børn, så hvorfor ikke vente med at snakke om det, førend parret selv bringer det på banen?

Så stealthmeister jeg er meget enig i de ting du skriver.. :cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

De kommentarer hører vi også rigtig tit!

Det var endda sådan, at min moster begyndte at snakke om, at vi jo kunne få hjælp, når vi havde prøvet så og så lang tid uden at det lykkes! Jamen hallo! - Vi har så ikke forsøgt at få nogen børn, vel!

Det hos os, som jeg synes er trælst, er at der er nogen, som tror vi har svært ved at få børn, fordi vi ikke har nogen endnu.

Jeg plejer tit at svare, at jeg skal lige dyrke min karriere som folkeskolelærer :unsure:

Men der er i hvert fald et mønster i min familie mht. spørgsmålene:

Ca. 12-17 år: Har du en kæreste?

Har man en kæreste: Hvornår skal I flytte sammen?

Bor sammen: Hvornår skal I giftes?

Blevet gift: Hvornår skal I have børn?

Efter 1. barn: Hvornår skal I have nummer 2?

Efter nummer 2: Skal I ikke have en lille mere?

Måske er der nogen, der kan genkende dette mønster eller har tilføjelser :cheerleader3:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ååååh ja, hvor jeg kender det der spørgsmål, og hvor bliver man dog træt af det. Har været sammen med min kæreste i snart 10 år, og det er rigtigt længe siden at det spørgsmål dukkede op første gang. Særligt svigermor har været slem, da hun har været bedstemor-skruk siden hendes egne børn flyttede hjemmefra.

Og det er altså ikke særligt sjovt at skulle svare på det spørgsmål og lytte til åndsvage hentydninger når man inderst inde slet ikke har lyst til at få børn. Men efter at være blevet irriteret lidt for mange gange over spørgsmålet (som jeg ovenikøbet har oplevet at få stillet fra en næsten fremmed mandlig kollega til en julefrokost - det er altså grænseoverskridende også selvom hans intention var at snakke om hans egne fantastiske guldklumper) - ja så valgte jeg for flere år siden at være ærlig og sige at jeg faktisk ikke havde lyst til at få børn hverken nu eller i fremtiden.

Og det lukker altså munden på folk, hvis man siger det overbevisende. For så bevæger vi os ind på noget helt andet og meget tabubelagt - en kvinde der ikke vil have børn! der må være noget galt med hende vi må hellere lade det ligge!

Og det er nok for mig. Det er nemlig en meget svær beslutning at tage for mig at skulle have børn fordi jeg aldrig har mærket det der biologiske ur. Derfor har jeg brug for at det bliver en beslutning som min kæreste og jeg tager i fællesskab - og KUN os. Det skal ikke være noget vi gør fordi vores forældre presser på - eller fordi vores venner syntes det vil være himmelsk hvis vi kunne promenere med barnevogne sammen.

Derfor mener jeg også at man skal være ærlig hver gang folk spørger, uanset hvad de tænker bagefter. man skal sige at man ikke har lyst til at få børn, at man ikke ved hvornår man, eller om man overhoved får lyst til det, og at det kun gør det værre når folk begynder at spørge til det. Ligegyldigt hvor velmenende folk er når de spørger, så trykker de altså på de forkerte knapper, og hvis de er rigtigt uheldige så risikere de at maskinen går helt i stå.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hey

vi blev gift i hemmelighed og ½år efter blev vi gravide selvom vi kun havde været sammen1½ år inden vi blev gift,

Vi fik den ofte bliver vi aldrig bedsteforældre... :-) da vi så blev det blev de glade og vi fik en lille pige... alle var glade... min mens er en by i rusland relgmæssig kender den ikke til :-) og det ved min svigermor, fordi hun overhørte en samtale mellem min mand og jeg.... DANM hver eneste ene gang vi ser hende nu kommer spørgsmålet: Er du gravid... men er jeg ikke så kommer kommentaren godt for det kan du heller ikke holde til nu.... fantatisk et menneske kan tro de kender en bedre end en selv.... nå men svare: der kommer en når jeg færdig med at nyde hende vi har.. måske kommer der en måske ikk.... så siger hun selvfølgelig skal i have flere.... øhm nej det ikke en selvfølge for os...

hvorfor prøver folk udfra at påvirke en... jeg kan ikke have det og bliver nok flabet i mine svar til sidst men gider ikke "dumme" spørgsmål... jeg spørger heller ikke dem om alt muligt

Redigeret af natja
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej alle,

Tusind tak for alle jeres svar og fordi I har givet mig et smil på læben!

Jeg tror at Husse har ret i at man nok får kommentarer lige meget hvad. Folk skal åbenbart blande sig hele tiden.

Til anita80's "mønster" har jeg en tilføjelse jf. joros indlæg:

Ca. 12-17 år: Har du en kæreste?

Har man en kæreste: Hvornår skal I flytte sammen?

Bor sammen: Hvornår skal I giftes?

Blevet gift: Hvornår skal I have børn?

Efter 1. barn: Hvornår skal I have nummer 2?

Efter nummer 2: Skal I ikke have en lille mere?

Efter nummer 3: Nu skal I vist ikke have flere, hva?

nuserchip, du udtrykker det præcist, som jeg har det!

Til jer andre: tak for de gode forslag, fif og kommentarer. Det er fedt at læse om jeres synspunkter!

Hvis andre har flere synspunkter er ligeledes I velkomne.

Redigeret af stealthmeister
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer