Guest AnnWP

Lave Kage

14 indlæg i dette emne

Jeg har tilbudt at lave en kage til mine forældres sølvbryllup.

Så jeg har lige et par spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med...

  1. Kan jeg lægge kagen sammen dagen inden?
  2. Nogen der har opskrift på hindbær mousse?
  3. Og chokolademousse?
  4. Og til sidst kan man købe nøddelagkagebunde? Eller skal jeg selv til at bage??

Jeg skal lave en kage med hindbærmousse og chokolademousse. Men tænkte om den ville blive vammel hvis det var med almindelige lagkagebunde?? Så tænkte lidt at nøddebunde (hvor der er lidt bid i) kunne være en mulighed. Vil godt kunne bage dem, men det skal være enkelthvis, da jeg ikke kan finde ud af at dele dem lige hvis de skal deles i 3.

Håber i kan hjælpe :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har tilbudt at lave en kage til mine forældres sølvbryllup.

Så jeg har lige et par spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med...

  1. Kan jeg lægge kagen sammen dagen inden?
  2. Nogen der har opskrift på hindbær mousse?
  3. Og chokolademousse?
  4. Og til sidst kan man købe nøddelagkagebunde? Eller skal jeg selv til at bage??

Jeg skal lave en kage med hindbærmousse og chokolademousse. Men tænkte om den ville blive vammel hvis det var med almindelige lagkagebunde?? Så tænkte lidt at nøddebunde (hvor der er lidt bid i) kunne være en mulighed. Vil godt kunne bage dem, men det skal være enkelthvis, da jeg ikke kan finde ud af at dele dem lige hvis de skal deles i 3.

Håber i kan hjælpe :thumbsupsmileyanim:

Uhh lige en ting mere... Hvordan gør man marcipan mere smidig???? Kan nemlig ikke helt finde ud af om heg skal bruge det eller MMF...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Ann

Her kommer lidt du måske kan bruge :

Knus Sanne

Hindbærmousse :

Tilberedningstid: 60+ min.

Årstid: Sommer, Efterår

Antal: Dessert til 10

Dagen før

650 g friske hindbær

100 g florsukker (ca. 2 dl)

1 spsk friskpresset citronsaft

7 blade husblas

1½ dl Karolines Køkken kaffefløde 9%

1½ dl cremefraiche 18%

3 dl Karolines Køkken piskefløde

Pynt

mørk chokolade, fx kringler

friske hindbær

Dagen før: Drys hindbærrerne med florsukker og citronsaft og stil dem tildækkede i køleskabet til næste dag.

Læg husblas i blød i koldt vand i ca. 10 min. Bland imens de marinerede hindbær med kaffefløde og cremefraiche. Pisk fløden til et let skum. Træk husblassen op af vandet med det vand, der hænger ved. Smelt den i en skål i vandbad. Rør husblassen i hindbærblandingen og vend forsigtigt flødeskummet heri - gem lidt flødeskum til pynt. Kom hindbærmoussen i en pæn skål og stil den tildækket i køleskabet i ca. 1½ time.

Chokolademousse med piskefløde :

Tilberedningstid: 60+ min.

Årstid: Hele året

Antal: Dessert til 6-8

200 g mørk chokolade (ca. 50% kakao)

1 dl kold, stærk kaffe

2 pasteuriserede æggeblommer

½ liter piskefløde

25 g mandler

10 g smør

Del chokoladen i mindre stykker og smelt dem i en skål i vandbad. Tag skålen op, og rør kaffe og æggeblommer i chokoladen. Pisk fløden stiv og vend den forsigtigt i chokolademassen, når denne er kold. Hæld moussen i portionsglas og stil dem koldt, 4-6 timer.

Skold og smut mandlerne, snit dem i tynde strimler. Rist dem gyldne i smør på panden. Pynt ved serveringen med mandlerne.

Og Karen Volf Nøddelagkagebunde :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil forsøge at tage dine spørgsmål et ad gangen - så vidt muligt.

1) Ja - det er faktisk en fordel at du lægger kagen sammen (putter fyld i den) dagen før den skal pyntes - på den måde når fyldet at sætte sig, og moussen bliver faktisk også først helt stiv, når den er lagt sammen med kagen og har stået i køleskabet i 5 timers tid.

2) nem opskrift på hindbærmousse:(laves dagen før brug, da den skal stå i køleskab en dag for at stivne) Denne opskrift giver nok til 2 lag fyld i en rund kgae på 25 cm. i diameter.

250-300 g. frosne hindbær (en pose)

1 spsk sukker

korn fra 1 hel vanillestang

½ l. piskefløde

5 blade husblas

- Bærrene tøes og moses, og røres med sukker og vanille.

- Husblasen lægges i blød i et glas vand

- fløden piske MEGET stiv (næsten smør)

- Husblassen tages op at krammes let for vand. Blandes dernæst i hindbærmassen, hvor der skal røres til husblassene r opløst. (alternativt kan man give husblasen 5-10 sek. i mikrotil den akkurat er smeltet og hælde den i hindbærmassen i en tynd stråle mens der røres....)

- Hindbærmassen vendes grundigt med fløeskummet

- sættes i køleskabet til stivnet.

- lige inden brug røres det hurtigt op med en elpisker.

3) chokolademousse: (lqaves ligeledes dagen før, så den kan når at stivne.) giver også 2 lage i 25 cm kage.

300-400 gr. chokolade efter eget valg (hvid chokolade er sødere end mørk og lys og skal derfor ikke bruges så meget af det - man kan også med fordel bruge toblerone, skildpadder, after eight m.v.)

½ l. piskefløde

5 bl. husblas

2 dl. grandmarnier/cognac/appelsinlikør

- Smelt chokoladen i en tykbundet gryde ved svag varme og rør spiritussen i.

- blød husblassen op i et glas vand

- når husbalssen er blød tages den op og krammes af for vand og røres derefter i den varme chokolade så den smelter helt.

- chokoalden tages af blusset og køles ned så meget som muligt uden det størkner...

- fløden piske til MEGET stiv flødeskum (næsten smør)

- den nedkølede chokolade røres i flødeskummet (blandingen vil føles meget flydende nu, bare rolig, den stivner igen i køleskabet!) - pas på med ikke at røre for meget så det gryner.

- stillers på køl til det stivner

- lige inden brug røres det hurtigt op med en elpisker.

FÆLLES FOR ALLE MOUSSER LAVEt på flødeskum er at kagen skal stå på køl til den bliver spist og at du skal smøre kagerne op med en smørcreme eller andet således at fløden ikke kommr i direkte kontakt med mmf/fondant/sukkerpaste eller lign. da det smelter.

4) Ja - du kan sagtens købe dem - eller alternativt for bageren til at lave dem i nøjagtig de dimensioner du ønsker - men det er nu heller ikke særlig besvarligt at lave dem selv!!

At dele en kage i 3 er faktisk ikke så svært som det ser ud - man skl første skære (score på engelsk) en linie hele vejen rundt om kagen med kniven ligesom hvis du tegnede en streg at skære efter - du skal bare skærer stregen i stedet. Du må gerne skærer dybt så længe du ikke når over halvt ind i kagen. Nå du så er kommet hele vejen rundt så kan du skære kagen igennem og så vil kniven følge skærelinien på den side af kagen du ikke kan se - og det vil blive lige...(håber det var til at forstå). Desuden skal du sørge for at du bruger en skarp kniv med savtakker - og hvis kagen har tendens til at krumme så put den i fryseren 1 times tid eller 2 inden du skærer - på den måde krummer den mindre når du skærer!!! Men husk altid at kagen som minimum skal være fuldt afkølet inden du deler den!

og nej - alm. lyse bunde vil ikke blive vammelt til en kombination af hindbærmousse og chokomousse...

Du er velkommen til at stille flere spørgsmål eller sende mig en pm hvis der er mere du vil vide

Redigeret af badutski
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
1000tak for jeres svar!

hvor finder jeg opskriften på smørcreme?

Og kan man gøre marcipan mere smidig? Den gør altid i stykker for mig :thumbsupsmileyanim: Kunne selvfølgelig også lave MMF, men kan det laves en dag eller 2 i forvejen (inden man skal bruge det)??

Du kan også vælge at blande marcipan og MMF/eller sugarpaste - på den måde får du en dejlig cremefarvet fondant der smager af marcipan og har smidigheden fra sugarpasten.

God på skrift på smørcreme, med chokolade smag - kan laves både med mørk og hvid chokoalde alt efter hvad smag og farve der ønskes. Man kan også helt udelukke chokoladen - så skal der istedet lige så meget flormelis som smør, og man kan så smagssætte med vanilleekstrakt/mandelekstrakt/lemon osv.....:

4 æggeblommer

60 g. flormelis

100 g. blødt USALTET smør

100 g. smeltet chokolade

- æg og flormelis piskes til det er luftigt og hvidt og det bløde smør tilsættes herefter mens der piskes. til slut piskes smag/den smeltede chokolade i.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1000 tak for jeres hjælp. Glæder mig til at prøve :cheerleader3:

Dvs.

Jeg kan lave moussen søndag/mandag??

og så lægge kagen sammen tirsdag aften med både overtræk og pynt??

Og så er den klar til spisning onsdag??

Ja, skal desværre lige have det skåret ud i pap :lol:

Ja du kan godt lave moussen mandag og lægge kagen sammen tirsdag - men så SKAL det være tirsdag morgen, således at kagen kan nå at sætte sig i køleskabet inden du dækker og pynter den tirsdag aften...

Ellers ville jeg forslå at du lavede moussen søndag - lagde kagen sammen mandag, og smurte den op mandag aften.... så var den klar til at overtrække og pynte tirsdag aften.

Held og lykke - og skriv bare hvis du har flere spørgsmål

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
1000 tak for jeres hjælp. Glæder mig til at prøve :cheerleader3:

Dvs.

Jeg kan lave moussen søndag/mandag??

og så lægge kagen sammen tirsdag aften med både overtræk og pynt??

Og så er den klar til spisning onsdag??

Ja, skal desværre lige have det skåret ud i pap :lol:

Ja du kan godt lave moussen mandag og lægge kagen sammen tirsdag - men så SKAL det være tirsdag morgen, således at kagen kan nå at sætte sig i køleskabet inden du dækker og pynter den tirsdag aften...

Ellers ville jeg forslå at du lavede moussen søndag - lagde kagen sammen mandag, og smurte den op mandag aften.... så var den klar til at overtrække og pynte tirsdag aften.

Held og lykke - og skriv bare hvis du har flere spørgsmål

Jeg kan ikke lægge kagen sammen tirsdag morgen... Det skal gøres hos mine forældre og der er jeg først tirsdag eftermiddag. Og kan ikke lægge den sammen herhjemme da jeg så skal have den med i en bus (1½ time), og det er jo ikk så smart...

Så kan ikke rigtig gøre det før jeg kommer derned... Men hvad nu hvis jeg så lægger den sammen når jeg kommer derned tirsdag eftermiddag og så pynter den og overtrækker den tirsdag aften??

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det kan lige lade sig gøre, hvis du lægger den sammen og stiller den i frysereni 3 timer.. smører den op og i køleskab i min. 1 time og så dække og pynte....

ikke optimalt men det kan gøres :cheerleader3:

held og lykke

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
det kan lige lade sig gøre, hvis du lægger den sammen og stiller den i frysereni 3 timer.. smører den op og i køleskab i min. 1 time og så dække og pynte....

ikke optimalt men det kan gøres :cheerleader3:

held og lykke

Oki... ja der er vist ikke andet for så :lol:

for det dur jo ikke at køre bus med 2 kager ;)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer