Guest Forår2009

Bettys bryllupskage til 12 personer

87 posts in this topic

Tusind tak det var lige hvad jeg manglede :thumbsupsmileyanim: Min søster og jeg skal lave prøvekage i morgen så jeg skynder mig at gemme din proces :balloons:

Og WOW den er blevet flot din kage :loveboard:

Er glad for at kunne hjælpe - det kan godt være lidt uoverskueligt, synes jeg. Min søster og jeg laver næste prøvekage i næste weekend til mine forældres sølvbryllup, så jeg er glad for at have fået lidt øvelse. Og mange tak!

Rigtig flot kage :loveboard: Jeg får helt lyst til at prøve at lave en her til min fødselsdag... det tror jeg ikke jeg ville have gjort, hvis ikke du havde lavet denne fine, fine beskrivelse :balloons:

Mange tak! Jeg kan hvert fald berolige med, at det sådan set er okay nemt - det eneste der stressede mig lidt var MMF'en. Men jeg håber, at du vil lave den - den er bare så lækker!

Super flot klaret, den kan du roligt være stolt af søde og en stor hjælp til andre med beskrivelsen, er jeg sikker på :loveboard::balloons:

Tak ska' du ha! Ja, som jeg skriver, så kunne jeg ikke have klaret det uden dig. Det er dejligt at have fået lidt øvelse og mærke, at det ikke er nær så svært som jeg troede.

Har du "bare" brugt de almindelige kagebunde, som man kan købe i supermarkederne?

Ja, jeg orkede ikke at bage. Men som jeg skriver længere oppe, er den allernederste bund blevet meget våd og smuldrer - jeg ved ikke om det skyldes kvaliteten af bundene eller om min hindbærmousse er for fugtigt.

0

Annonce ♥

Hvor ser det bare prof ud! :loveboard:

Det er så dejligt, at du også har haft overskud til at lave billeder til under processen :loveboard:

0

Super flot resultat det kan du godt være stolt af. MMF'en er det ikke bare svært at arbejde med? Jeg prøvede engang i sommers, men måtte opgive fordi det klistrede så meget til fingerne uanset hvor meget flormelis jeg brugte. :)

0

Glemte at spørge om smørcremen ikke kommer til at "svede" gennem MMF'en

0

Annonce ♥

Super flot resultat det kan du godt være stolt af. MMF'en er det ikke bare svært at arbejde med? Jeg prøvede engang i sommers, men måtte opgive fordi det klistrede så meget til fingerne uanset hvor meget flormelis jeg brugte. :)

Hejsa

Den første gang jeg rullede MMF'en ud, kunne jeg ikke få det af bagepapiret, så jeg måtte krølle det sammen igen og rulle ud forfra (hvilket var svært, for den sad virkelig fast, men jeg måtte kradse den af). Derefter gik det af en eller anden grund rigtig fint - dryssede flormelis under klumpen og vendte den hele tiden, mens jeg rullede.

Brugte du samme opskrift som den jeg har angivet? For den er absolut ikke klistret - den er mere som tør modellervoks.

Nej, smørcremen svedte ikke - men selvom jeg kun brugte en lille del af den creme-masse jeg havde lavet, kunne jeg smage smør - dvs. næste gang vil jeg virkelig kun lave et tyndt, tyndt lag smørcreme, da smagen er smør bare ikke er særlig skøn. Men MMF'en var pæn og hvid i mange dage...

0

Hejsa

Den første gang jeg rullede MMF'en ud, kunne jeg ikke få det af bagepapiret, så jeg måtte krølle det sammen igen og rulle ud forfra (hvilket var svært, for den sad virkelig fast, men jeg måtte kradse den af). Derefter gik det af en eller anden grund rigtig fint - dryssede flormelis under klumpen og vendte den hele tiden, mens jeg rullede.

Brugte du samme opskrift som den jeg har angivet? For den er absolut ikke klistret - den er mere som tør modellervoks.

Nej, smørcremen svedte ikke - men selvom jeg kun brugte en lille del af den creme-masse jeg havde lavet, kunne jeg smage smør - dvs. næste gang vil jeg virkelig kun lave et tyndt, tyndt lag smørcreme, da smagen er smør bare ikke er særlig skøn. Men MMF'en var pæn og hvid i mange dage...

Hejsa

Jeg har fulgt din fantastiske gennemførte og vildt nemme opskrift trin for trin - og resultatet er rigtigt godt synes jeg. Jeg lavede hele kagen på en dag, og den ser fin ud her dagen efter. Nu mangler vi kun at smage den, så her i eftermiddag har mine kolleger lovet at agere testpanel - jeg er meget spændt må jeg sige, men kæresten og jeg nænnede ikke at skære i den igår, da den bare var så flot at se på:-)

Så ville egentlig bare sige tak for din guide :cheerleader3:

0

Fandt du ud af hvad der skulle ændres for at bunden ikke blev smattet? :)

Overvejer nemlig at forsøge mig med en i forbindelse med min store drengs fødselsdag :loveflag:

0

:):loveflag: WOW :rolleyes::griner:-

Hvor ser den kage vidunderlig ud :griner:-

Og som du har beskrevet både indkøbsseddel og fremgangsmåde, ser det faktisk ud til at jeg tør give mig i lag med det.......

Overvejer lige endnu et par dage :blink:

Vi skal holde fødselsdag for min søn påskelørdag, hele familien ankommer, og jeg kunne da godt tænke mig at overraske dem, med lidt hjemmegjort :balloons:

Men altså :biggrin: til dig for dit arbejde med denne fremgangsmåde og billeder

WE LOVE billeder post-36281-1237812172.gif

0

Annonce ♥

Hejsa

Jeg har fulgt din fantastiske gennemførte og vildt nemme opskrift trin for trin - og resultatet er rigtigt godt synes jeg. Jeg lavede hele kagen på en dag, og den ser fin ud her dagen efter. Nu mangler vi kun at smage den, så her i eftermiddag har mine kolleger lovet at agere testpanel - jeg er meget spændt må jeg sige, men kæresten og jeg nænnede ikke at skære i den igår, da den bare var så flot at se på:-)

Så ville egentlig bare sige tak for din guide :)

Hejsa. Jeg håber, at din kage blev god?! Det kan godt lige kræve en øvegang eller to, men så er man også godt med. Og velbekomme!

Fandt du ud af hvad der skulle ændres for at bunden ikke blev smattet? :)

Overvejer nemlig at forsøge mig med en i forbindelse med min store drengs fødselsdag :)

Hejsa. For det første jeg blevet rådet til, at lade chokoladecremen være nederst, da den er mindre "våd" end hindbærmoussen. Derudover har jeg læst, at man kan presse lidt af saften fra bærrene efter optøning eller eventuelt skære ned på mængden af yoghurt naturel. Held og lykke med projektet...

:loveflag::rolleyes: WOW :griner:-:griner:-

Hvor ser den kage vidunderlig ud :biggrin:

Og som du har beskrevet både indkøbsseddel og fremgangsmåde, ser det faktisk ud til at jeg tør give mig i lag med det.......

Overvejer lige endnu et par dage :balloons:

Vi skal holde fødselsdag for min søn påskelørdag, hele familien ankommer, og jeg kunne da godt tænke mig at overraske dem, med lidt hjemmegjort :)

Men altså :blink: til dig for dit arbejde med denne fremgangsmåde og billeder

WE LOVE billeder post-36281-1237812172.gif

Hej! Jamen jeg synes helt sikkert du skal prøve. Selvom man ikke selv skal bage bryllupskagen, er det faktisk rart at kunne overraske med god kage - folk bliver så glade. Hvis man sætter nogle timer af til det, og tænker, at man har god tid og "no pressure", så er det faktisk hyggeligt at lave den.

0

Hej

Hvorfor skal man have det, der smørcreme på - er det for at kagen ikke skal trække ud i MMF´en?

0

Hej

Hvorfor skal man have det, der smørcreme på - er det for at kagen ikke skal trække ud i MMF´en?

Ja, det er for at fyldet, fx frugtsyren fra hindbæren, ikke trækker ud gennem det man dækker kagen med.

0

Hvor lang tid i forvejen kan man lave den?

Jeg skal nemlig bruge den på søndag, hvornår er det bedst at ligge den sammen, overtrække, pynte :thumbsupsmileyanim:

0

Annonce ♥

Hvor lang tid i forvejen kan man lave den?

Jeg skal nemlig bruge den på søndag, hvornår er det bedst at ligge den sammen, overtrække, pynte :thumbsupsmileyanim:

Dagen før, der er flødefyld i og det skal man altså være en kende påpasselig med.

:thumbsupsmileyanim:

0

DEN FÆRDIGE KAGE:

Så er kagen endelig færdig og kan serveres!

post-34723-1222977923.jpg

Ja, der er jo plads til forbedring... i næste weekend prøver jeg igen med en kage til mine forældres sølvbryllup.

Og meget vigtigt: tusind tak til Pernille § - jeg tør ikke tænke på, hvor jeg var endt henne uden hendes hjælp!

Kanon beskrivelse og flot kage!!

Tror jeg vil prøve din skumfidusfondant i stedet for den alm jeg plejer at købe. Den lyder lidt mere delikat..

0

Super flot resultat det kan du godt være stolt af. MMF'en er det ikke bare svært at arbejde med? Jeg prøvede engang i sommers, men måtte opgive fordi det klistrede så meget til fingerne uanset hvor meget flormelis jeg brugte. :thumbsupsmileyanim:

Hejsa

Til smørcremen plejer jeg at tilsætte noget vanilie i, det skjuler noget af smagen af smør.. Man kan vist også bruge kakao har jeg læst et sted.

Men det er bare med at prøve sig frem. Jeg har oplevet at fondanten sidder underligt hvis der er for lidt smørcreme på.

0

1. TRIN: HINDBÆR MOUSSEN:

Du skal bruge:

- 125 g. optøede hindbær

- ½ spsk. sukker

- kornene fra 1/4 vaniljestang

- 1 dl. yoghurt naturel

- 250 ml. piskefløde

post-34723-1222972097.jpg

Håber ikke at jeg spørger meget dumt....men skal der ikke andet end ½ spsk. sukker i??? På billedet ligner det en ret stor omgang sukker der står i en rund beholder... :thumbsupsmileyanim:

0

Annonce ♥

1. TRIN: HINDBÆR MOUSSEN:

Du skal bruge:

- 125 g. optøede hindbær

- ½ spsk. sukker

- kornene fra 1/4 vaniljestang

- 1 dl. yoghurt naturel

- 250 ml. piskefløde

post-34723-1222972097.jpg

Håber ikke at jeg spørger meget dumt....men skal der ikke andet end ½ spsk. sukker i??? På billedet ligner det en ret stor omgang sukker der står i en rund beholder... :thumbsupsmileyanim:

Tror bare at det er Anes sukkerbeholder. Det er rigtigt at der ikke skal mere sukker i .

0

lige et hurtigt spørgsmål...

den pasta farve hvor får man fat i den henne eller kan man evt bruge alm frugt farve??

0

lige et hurtigt spørgsmål...

den pasta farve hvor får man fat i den henne eller kan man evt bruge alm frugt farve??

Almindelig frugtfarve kan ikke bruges til fondant eller SP, jeg mener den faktisk får dethele til at smelte.

Pastafarver kan du købe hos enten kagebutikken eller kagekompaniet. Ellers kan du via engelske butikker købe dem også, jeg handler altid hos a piece of cake, men der er et væld af butikker at vælge imellem.

0

Så skal jeg snart igang med at prøve at lave kagen, jeg har helt styr på selve kagen, har lavet bundene, og moussen og cremen volder mig ingen problemer, det eneste jeg er bekymret for er hvis jeg ikke kan få MMF ordentlig, altså hvis jeg slet ikke kan finde ud af det, hvad gør man så, står man så med en ubruelig kage? Jeg mener, nu hvor smørecremen er smurt ud over?

0

Annonce ♥

Så skal jeg snart igang med at prøve at lave kagen, jeg har helt styr på selve kagen, har lavet bundene, og moussen og cremen volder mig ingen problemer, det eneste jeg er bekymret for er hvis jeg ikke kan få MMF ordentlig, altså hvis jeg slet ikke kan finde ud af det, hvad gør man så, står man så med en ubruelig kage? Jeg mener, nu hvor smørecremen er smurt ud over?

Jeg har ikke haft problemer med MMF, men er nu gået over til at bruge fondant istedet. Skulle MMF'en drille, kan man sagtens spise den uden, den er bare ikke så pæn.. Ellers kan man købe fondant og have i baghånden, nu ved jeg ikke hvor du bor, men Panduro har deres egen udgave af fondanten. Mener et kg. koster 70 kr.

0

Hvad koster det egentlig at lave kagen selv?

0

Hvad koster det egentlig at lave kagen selv?

:cheerleader3:

Hejsa.

Ja, vores kage blev lidt dyrere end først beregnet, fordi jeg valgte, at jeg ikke ville stå med hjemmelavet MMF men i stedet købte en spand med 6 kilo fondant hos Kagebutikken - den kostede næsten 500 kr., hvilket var en stor udgift i forhold til hvad den hjemmelavede koster, men jeg har absolut ikke fortrudt. Tidsplanen skred fuldstændig fredagen inden brylluppet, og jeg kom først i gang med at lægge fondant på rigtig sent om aftenen, så jeg havde nok tudet, hvis ikke jeg "bare" skulle rulle den ud, hvilket også var lidt svært med dog overkommeligt.

Desuden lavede jeg 1/3 for meget kage, men pyt med det. Tror at kage til ca. 100-120 personer kostede 1200 kr. at lave.

0

Kan man godt bruge olivenolie i stedet for rapsolie??

0

Kan man godt bruge olivenolie i stedet for rapsolie??

Det jeg lavede MMF brugte jeg olivenolie, for det var hvad jeg havde og det fungerede helt fint.

0