Guest

Ægtepagt

18 indlæg i dette emne

Min kæreste og jeg har snakket om at vi vil have lavet en ægtepagt når vi bliver gift. Grunden til at vi gør det er fordi vi går ind i ægteskabet med ikke lige mange penge. Jeg har bl.a. arvet nogle penge efter min far og Jonas har en andelslejlighed som han selv har købt. Desuden har Jonas sammen med min bror startet et lille firma op på hobbybasis som også skal nævnes for advokaten når vi engang skal snakke med dem. Disse penge vil vi hver især gerne sikre hvis vi skulle gå hen og blive skilt.

Vi har tænkt os at vi skal have en såkaldt skilsmisseægtepagt hvor den kun gælder ved skilsmisse. Hvis vi derimod bliver sammen til vi dør, så er det arvelovens regler der træder i kraft.

Alternativet ville være en fuldstændig ægtepagt som så også ville gælde ved dødsfald.

Jeg er så nysgerrig efter om I andre har tænkt over det? Og hvis I har, hvad I så gør?

(Jeg har haft en del om det på mit studie og synes at det er forholdsvis spændende at lære om og derfor synes jeg det er sjovt at høre hvad folk egentlig gør)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke overvejet det. Jeg har fået et afdragsfrit lån på 500.000 af min mor til hjælp af huskøb sidste år, og selvom min kæreste stadig har studiegæld vi betaler af på, har jeg aldrig tænkt at en ægtepagt var noget for os. Vi har fællesøkonomi nu, og da han tjener en del mere end mig, ville det sikkert gå lige op i sidste ende hvis vi skulle gå fra hinanden :loveboard:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har ikke fået lavet en - endnu :loveboard:

Inden vi blev gift, talte vi meget om det og vi blev også enige om at få lavet en, men tiden løb fra os og vi nåede det ikke inden brylluppet. Så på et eller andet tidspunkt i nær fremtid skal vi have lavet os en.

Jeg tror på ingen måde, at vi på et tidspunkt går fra hinanden, men jeg aner ikke hvad fremtiden bringer. Ingen af os har værdier af nogen speciel art så det er ikke derfor vi gerne vil have lavet en. Jeg synes der er nogle forfærdelige pensionsregler der er, så for vores vedkommende er det kun pga pensionsreglerne, at vi vil have lavet en ægtepagt :loveboard:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er slet ikke noget vi har talt om, ingen af os har nogen forume, peter har noget gæld men han er forsikret så hvis der sker ham noget bliver det betalt af...

og hvad skal vi også med en ægtepagt når vi aldrig skal skilles? :-P

Nej det er slet ikke noget vi har skænket en tanke...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg foreslog min mand det, inden vi blev gift.

Jeg er igang med min kandidat og er således på SU.

Min mand arbejder derimod og tjener rigtig mange penge, så jeg synes han skulle have muligheden for at sikre de penge, som han tog med ind i ægteskabet. Det ville han dog på ingen måde høre tale om :loveboard:

Tværtimod fik jeg en bil i bryllupsgave, og det var også ham, der betalte langt det meste af den kvarte million, vores bryllup samlet set kostede.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er jeg måske lidt farvet af mit studie - jeg læser jura - men dette er simpelthen ikke noget man kun skal overveje! Det skal gøres... Det er ikke særlig romantisk at tænke på at man en dag kan blive skilt, men jeg lover jer for at i vil takke jer selv hvis i en dag skulle komme i den situation. I sikrer jer selv bedst, så fremt der skulle gå et eller andet galt. Og i en skilsmissesituation risikerer man at den person man var så forelsket i dolker en i ryggen og løber både med en ny partner og alle pengene!

For mig var der ikke nogen tvivl! Vi har oprettet et ægtefællebegunstigende kombinationssæreje - hvilket kort betyder at man ved skilsmisse udtager sine egne ting (dvs. man skal ikke give penge til ægtefællen såfremt man har flere end den) og ved død sikrer man den efterlevende bedst muligt!

Skilsmissesærejer bruges ikke i dens rene form så ofte... Da det ved død kan betyde at den efterlevende skal af med en stor portion penge til afdødes arvinge - f.eks. særbørn. Det skal man altså passe lidt på med.

Mit råd er bare at i får styr på det her inden brylluppet! Det kan hurtigt give masser af problemer hvis der opstår konflikter ved skilsmisse. Med ægtepagten er det noget nemmere, da pengesagerne er ordnet på forhånd - det er jo slemt nok at gå fra hinanden.

Tag ikke dette som professionel rådgivning fra min side - men tænk over hvad jeg har skrevet. Kontakt en advokat og snak med vedkommende om det hvis i er i tvivl om hvad i skal gøre. Ellers er der masser af hjemmesider på nettet det skriver en masse om de forskellige typer af ægtepagter.

Christina

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Nu er jeg måske lidt farvet af mit studie - jeg læser jura - men dette er simpelthen ikke noget man kun skal overveje! Det skal gøres... Det er ikke særlig romantisk at tænke på at man en dag kan blive skilt, men jeg lover jer for at i vil takke jer selv hvis i en dag skulle komme i den situation. I sikrer jer selv bedst, så fremt der skulle gå et eller andet galt. Og i en skilsmissesituation risikerer man at den person man var så forelsket i dolker en i ryggen og løber både med en ny partner og alle pengene!

For mig var der ikke nogen tvivl! Vi har oprettet et ægtefællebegunstigende kombinationssæreje - hvilket kort betyder at man ved skilsmisse udtager sine egne ting (dvs. man skal ikke give penge til ægtefællen såfremt man har flere end den) og ved død sikrer man den efterlevende bedst muligt!

Skilsmissesærejer bruges ikke i dens rene form så ofte... Da det ved død kan betyde at den efterlevende skal af med en stor portion penge til afdødes arvinge - f.eks. særbørn. Det skal man altså passe lidt på med.

Mit råd er bare at i får styr på det her inden brylluppet! Det kan hurtigt give masser af problemer hvis der opstår konflikter ved skilsmisse. Med ægtepagten er det noget nemmere, da pengesagerne er ordnet på forhånd - det er jo slemt nok at gå fra hinanden.

Tag ikke dette som professionel rådgivning fra min side - men tænk over hvad jeg har skrevet. Kontakt en advokat og snak med vedkommende om det hvis i er i tvivl om hvad i skal gøre. Ellers er der masser af hjemmesider på nettet det skriver en masse om de forskellige typer af ægtepagter.

Christina

Det er også lige sådan jeg har det! Jeg regner også med at Jonas og jeg bliver sammen til vi dør men fremtiden er ikke til at forudse. Der var ingen der havde regnet med at min storebror og hans snart ekskone ville gå fra hinanden men nu skal de skilles efter ikke engang 2 års ægteskab. De havde ikke sikret sig på nogen måde og står i en rigtig dum situation nu. Det vil jeg ikke ende i også, så vi skal bare have fat i en advokat og hører hvad hun/han råder os til.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi købte lejlighed sammen for et år siden (jep jeg er en bitter kvinde med den vej boligmarkedet er gået lige siden - but what...) og i den forbindelse lagde min kæreste knap en halv million, som han havde med fra salget af sin andelslejlighed, mens jeg ikke kunne byde på meget andet end mine blå øjne...

Vi har fået lavet en "særeje-kontrakt-agtig-ting" spørg advokaterne, hvad en sådan en hedder...hvor det meget simpelt er skrevet, at han ved salg af lejligheden skal have sine penge ud før evt. overskud deles. Han var dog så sød, at han ikke skal have dem, hvis de ikke alle er der - altså jeg skal ikke pludselig stå med en håbløs gæld, mens han henter sine penge hjem, hvis vi sælger pga, at vi slår op, bliver skilt whatever...

Jeg synes ikke, at det gør ondt i romantikken at få papirarbejdet på plads - det er bare rart at vide, at der er styr på det. Ligesom vi også fik ændret alle vores begunstigelser på forsikringer, pensioner etc. Det er selvfølgelig ikke nødvendigt, hvis man er gift og ikke har ændret på dem og heller ikke har børn med i spillet.

Kan for øvrigt anbefale at shoppe lidt rundt på advokatmarkedet, når man skal have lavet sådant papirarbejde (ligesom papirarbejdet på alt andet juridisk). Vi sparede ca. halvdelen af de samlede advokatomkostninger i forbindelse med lejlighedskøbet ved at vælge en sønderjysk advokat fremfor den lokale københavnske...(og nej det er ikke en jyder va. københavner ting - for min fynske advokat var også superdyr!!!!)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu kan det godt være, at jeg spørger dumt, men... jeg synes, at der engang var én, der nævnte herinde, at man sagtens kunne få pagten lavet EFTER brylluppet også, og det havde vi aftalt, at vi ville gøre, eftersom tiden inden var knap ;)

Nu er vi vel ikke helt forkert på den - den kan vel stadig lade sig gøre? :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kan det godt være, at jeg spørger dumt, men... jeg synes, at der engang var én, der nævnte herinde, at man sagtens kunne få pagten lavet EFTER brylluppet også, og det havde vi aftalt, at vi ville gøre, eftersom tiden inden var knap ;)

Nu er vi vel ikke helt forkert på den - den kan vel stadig lade sig gøre? :)

Du kan godt få lavet en ægtepagt efter ægteskabet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi er begge unge og ejer ikke rigtig noget af værdi endnu... så det emne gik vi hurtigt over hjemme hos os... Men hvis en stor arv eller lignende nogensinde skulle komme på tale, så mener jeg bestemt det eren god ide...

Xaksia

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg må ubdrømme at jeg synes når nu vi går ind i ægteslabet som ligeværdige så er det også ok at vi evt. skilles som ligeværdige, det vil sige at hvad en af os får af penge selvfølgelig tilfalder os begge to. Hvis jeg arver så er det mig og min mand der arver og ligeså meget hans penge som mine. Enten er man fælles eller også er man ikke. Jeg vil vove den påstand at det langt fra er alle der har behov for en ægtepagt.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har lavet både ægtepagt og testamente... simpelthen for at sikre os begge to bedst muligt...

Min mand er fra landet (og enearving til 2 mindre gårde), og med lidt andet i babagen også, så han kunne ikke drømme om at gifte uden at have en ægtepagt eller testamente - og jeg blev enig, men vi snakkede meget om det. For jeg kommer f.eks. aldrig til at tjene det som han gør, og ville bestemt ikke snydes, hverken med penge eller bygninger/jord. Samtidig var der også det med gårdene, som skal blive i familiens eje, det krævede også en vist snakken frem og tilbage.

Men vi har nu 2 meget detaljerede dokumenter, både for hvad der skal ske hvis vi får børn, og hvad der skal ske hvis vi ikke når at få børn. Og jeg er glade for at vi gjorde det - det var dyrt og vi havde flere advokatbesøg for at få tingene som vi ønskede de skulle være - men nu ved vi begge hvad vi har og hvad vi får - uanset hvilken situation som vi kommer i. Det giver virkelig tryghed!!!

Jeg ville anbefale alle at gøre det, uanset hvad de ejer... Vi fik snakket mange situationer igennem, som vi ellers ikke ville haft snakket om, simpelthen fordi vi skulle have dem gennemtænkt inden de kunne blive beskrevet.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer