Guest Forår2009

Alternativ til smørcreme

16 indlæg i dette emne

Hejsa

Jeg kan simpelthen ikke holde den der smørcreme, som Bettys Bryllupskage indeholder, ud. Så nu har jeg, ikke helt i 11. time, men så måske i 9. time, bestemt mig for at ændre det.

Hvad kan jeg gøre?

En bruger viste fornylig, hvordan hun smurte kagen ind i smeltet hvid chokolade rørt op med flødeskum. Jeg har selv fundet en anden opskrift på hvid chokolademousse (med æg, mælk og vaniljeekstrakt i).

Hvad vil I foreslå? Det skal være nemt, for jeg når ikke at øve det, før den rigtige kage. Men på den anden side, så synes jeg ikke, at smørcreme var særlig nemt at smøre ud, så ethvert alternativ er velkomment.

Og hvad tænker I om hvid chokomousse? Duer det?

Håber I vil hjælpe...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvid chokolademousse er meget sød i det, men hvis den kan komplimenterer resten af ingredienserne så ser jeg ikke den store forhindring. Jeg har en veninde der bruger den neutrale fromage fra kagebutikken til at smøre op med og det er hun rigtig glad for.

Du skal dog være opmærksom på at du med chokolademousse eller fromage ikke kan forme kagen som du kan med smørcremen, og hvor smørcremen er med til at holde kagen i form så er mousse eller fromage det slet ikke. Så skal kagerne stables oven på hinanden så vil jeg ikke anbefale dig at gå væk fra smørcremen.

Har du prøvet IMBC smørcreme? Den er noget mere tidskrævende at lave, men den hæver virkelig smagsoplevelsen af smørcreme og har samme gode funktioner som den traditionelle smørcreme.

Håber du kunne bruge det til noget!

Knus

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu skriver du at du ikke synes at smørcremen er særlig let at smørre ud - har du prøvet at piske den lidt mere lind? Så synes jeg nemlig at det hele går meget lettere.

Stine-Helene - den der anden smørcreme du taler om, har du et link til den? (Kan nemlig ikke helt gennemskue hvas IMBC står for :thumbsupsmileyanim: )

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvid chokolademousse er meget sød i det, men hvis den kan komplimenterer resten af ingredienserne så ser jeg ikke den store forhindring. Jeg har en veninde der bruger den neutrale fromage fra kagebutikken til at smøre op med og det er hun rigtig glad for.

Du skal dog være opmærksom på at du med chokolademousse eller fromage ikke kan forme kagen som du kan med smørcremen, og hvor smørcremen er med til at holde kagen i form så er mousse eller fromage det slet ikke. Så skal kagerne stables oven på hinanden så vil jeg ikke anbefale dig at gå væk fra smørcremen.

Har du prøvet IMBC smørcreme? Den er noget mere tidskrævende at lave, men den hæver virkelig smagsoplevelsen af smørcreme og har samme gode funktioner som den traditionelle smørcreme.

Håber du kunne bruge det til noget!

Knus

Hejsa!

Der skal et lag hindbærmousse og et lag Toblerone-creme i - så kan ikke rigtig gennemskue, om det bliver for vammelt? Hende, der havde lavet smeltet hvid chokolade med flødeskum, havde samme kombination.

Jeg er meget usikker på det, du skriver med, at smørcremen er med til at forme kagen, og at jeg ikke må droppe den, hvis jeg skal stable dem?! Mener du, hvis jeg laver kager, der skal stå direkte ovenpå hinanden, eller at den enkelte kage med sine lag har brug for smørcremen? Mine kager skal enten i stativ med midtersøjle eller også skal de bare stå på en bord, så der bliver ikke noget med at stable dem direkte. Men hvis du mener, at den enkelte kage skvadrer sammen uden smørcremen, må jeg da vist hellere beholde den...

Jeg vil også gerne høre mere om den der IMBC smørcreme... men dog allerhelst slippe for smørcreme og alligevel ikke risikere noget?!

Knus!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Nu skriver du at du ikke synes at smørcremen er særlig let at smørre ud - har du prøvet at piske den lidt mere lind? Så synes jeg nemlig at det hele går meget lettere.

Stine-Helene - den der anden smørcreme du taler om, har du et link til den? (Kan nemlig ikke helt gennemskue hvas IMBC står for :thumbsupsmileyanim: )

Hejsa!

Jeg har pisket og pisket. Men det er ikke engang mit primære problem - det er, at mine gag reflexes går i gang, når jeg sidder og spiser kagen og får øje på smøren. Synes jeg kan smage den, og er bange for, at mine gæster vil finde den... mindre lækker, ligesom jeg selv.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Hejsa!

Der skal et lag hindbærmousse og et lag Toblerone-creme i - så kan ikke rigtig gennemskue, om det bliver for vammelt? Hende, der havde lavet smeltet hvid chokolade med flødeskum, havde samme kombination.

Jeg er meget usikker på det, du skriver med, at smørcremen er med til at forme kagen, og at jeg ikke må droppe den, hvis jeg skal stable dem?! Mener du, hvis jeg laver kager, der skal stå direkte ovenpå hinanden, eller at den enkelte kage med sine lag har brug for smørcremen? Mine kager skal enten i stativ med midtersøjle eller også skal de bare stå på en bord, så der bliver ikke noget med at stable dem direkte. Men hvis du mener, at den enkelte kage skvadrer sammen uden smørcremen, må jeg da vist hellere beholde den...

Jeg vil også gerne høre mere om den der IMBC smørcreme... men dog allerhelst slippe for smørcreme og alligevel ikke risikere noget?!

Knus!

Jeg vil tro at den hvidechokolademousse vil blive for kvalm til Bettys kage, den kage er i sig selv ret godt afbalanceret mht sødt og sødt, smiler.. så det ville jeg ikke satse på.

Hvis dine kager ikke skal stables oven på hinanden, men enten stå frit eller i stativ, så er der ingen problemer i at udelade smørcremen. Så skal du bare have noget der kan 'forsejle' frugtsyren fra hindbærmoussen.

Hvad med en chokoladeganash eller mousse, lavet på lys chokolade? Så bliver der en del chokolade, men i det mindste en chokolade der harmonerer i smag?

Jeg bruger smørcremen til at 'forme' mine kager. Har jeg ikke fået skåret bundene ud helt lige, eller lagt kagen sammen helt jævnt, kan jeg somregl ved hjælp af smørcremen rette op på de skønhedsfejl. Det kan man ikke på samme måde med ganash eller fromage fordi den ikke stivner hårdt op, som smørcremen gør.

Alternativt kan du også overtrække med marcipan OG fondant og på den måde komme helt uden om smørcreme og opsmøring?

Ihh forvirre jeg mere end hjælper?

Knus

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Jeg vil tro at den hvidechokolademousse vil blive for kvalm til Bettys kage, den kage er i sig selv ret godt afbalanceret mht sødt og sødt, smiler.. så det ville jeg ikke satse på.

Hvis dine kager ikke skal stables oven på hinanden, men enten stå frit eller i stativ, så er der ingen problemer i at udelade smørcremen. Så skal du bare have noget der kan 'forsejle' frugtsyren fra hindbærmoussen.

Hvad med en chokoladeganash eller mousse, lavet på lys chokolade? Så bliver der en del chokolade, men i det mindste en chokolade der harmonerer i smag?

Jeg bruger smørcremen til at 'forme' mine kager. Har jeg ikke fået skåret bundene ud helt lige, eller lagt kagen sammen helt jævnt, kan jeg somregl ved hjælp af smørcremen rette op på de skønhedsfejl. Det kan man ikke på samme måde med ganash eller fromage fordi den ikke stivner hårdt op, som smørcremen gør.

Alternativt kan du også overtrække med marcipan OG fondant og på den måde komme helt uden om smørcreme og opsmøring?

Ihh forvirre jeg mere end hjælper?

Knus

Hmm, det er chokoladeganash lyder da som et muligt alternativ... og er også et sjovt ord, så det vil jeg da overveje. Synes jeg så en opskrift på det et sted.

Men nu spørger jeg måske dumt: du skriver også, at jeg kunne overveje mousse, lavet på lys chokolade. Hvad er forskellen på denne, og så den hvide chokolademousse, som du mener bliver for sød til Betty's?

Det betyder ikke så meget for mig, om der lige er nogle skønhedsfejl eller ej; er absolut ikke særlig proff. til det her kagebageri, så det vil, uanset hvad jeg gør, være tydeligt, at jeg selv har lavet dem.

Marcipan er desværre ikke en mulighed, da David ikke kan lide det.

Tusind tak for din hjælp, forresten! Det er så fedt at der er nogen, der kan hjælpe med kagespørgsmålene, da det er lidt usikkert det hele for en kage-novice.

Knus!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, det er chokoladeganash lyder da som et muligt alternativ... og er også et sjovt ord, så det vil jeg da overveje. Synes jeg så en opskrift på det et sted.

Hvis ikke, så sig til jeg har en liggende på pooteren hjemme

Men nu spørger jeg måske dumt: du skriver også, at jeg kunne overveje mousse, lavet på lys chokolade. Hvad er forskellen på denne, og så den hvide chokolademousse, som du mener bliver for sød til Betty's?

Slet ikke et dumt spørgsmål! Toblerone er jo lys chokolade, men fordi der er dimser i (det der der knaser og smager lækkert) så er den ikke super egnet til opsmøring, fordi dimserne jo kan lave mærker i fondanten. Hvid chokolade smager bare meget anderledes og er mere sød og sød på en anden måde en lys chokolade, det er derfor jeg tænker at det ikke nødvendigvis er en super kombination.

Jeg har smurt en bettys op med en mørk ganash og det var virkelig et hit og stod rigtig godt til indholdet, så det er også en mulighed.

Det betyder ikke så meget for mig, om der lige er nogle skønhedsfejl eller ej; er absolut ikke særlig proff. til det her kagebageri, så det vil, uanset hvad jeg gør, være tydeligt, at jeg selv har lavet dem.

Det er det man kalder personligt præg og det er smukt !!! :thumbsupsmileyanim:

Marcipan er desværre ikke en mulighed, da David ikke kan lide det.

Ja det kan jeg godt se, min mand kan ikke lide fondant, så jeg har næsten altid overtræksmarcipan i skabet.. Alm marcipan får han sg opsnuset ;)

Tusind tak for din hjælp, forresten! Det er så fedt at der er nogen, der kan hjælpe med kagespørgsmålene, da det er lidt usikkert det hele for en kage-novice.

Ork jo det er jo dejligt at kunne nogle svar, griner.. jeg får jo ikke brugt nær så lang tid på mit kageforum, som jeg gør på bryllupsforummet. Så jeg bliver jo holdt kageskarp ;)

Knus!

:cheerleader3:

Redigeret af stinehelene
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil meget gerne bede om en opskrift på sådan en lys chokolade ganasch eller lys choko-mousse alt efter, hvad du vurderer er det bedste?!

Og også meget gerne med mængdeangivelse, så jeg kan regne ud, hvor meget jeg skal bruge til 6 kager.

Og lige et tillægsspørgsmål: jeg regner med at bestille sugarpaste fra Kagekompagniet - selve kagerne skal dækkes med hvid sugerpaste og så vil jeg stikke sorte stjerner ud og pynte med.

Hvor mange kilo hvid sugarpaste ville du bestille til 6 kager?

Går ud fra, at 1 kilo sort er nok til pynten?

Igen; tak!!!!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Jeg vil meget gerne bede om en opskrift på sådan en lys chokolade ganasch eller lys choko-mousse alt efter, hvad du vurderer er det bedste?!

Og også meget gerne med mængdeangivelse, så jeg kan regne ud, hvor meget jeg skal bruge til 6 kager.

Og lige et tillægsspørgsmål: jeg regner med at bestille sugarpaste fra Kagekompagniet - selve kagerne skal dækkes med hvid sugerpaste og så vil jeg stikke sorte stjerner ud og pynte med.

Hvor mange kilo hvid sugarpaste ville du bestille til 6 kager?

Går ud fra, at 1 kilo sort er nok til pynten?

Igen; tak!!!!

Opskrifterne finder du Lige her På kageportalen og her er en Copy/paste

Chokolade ganache er en chokolade creme som laves på kogt fløde og chokolade. Jeg bruger følgende mål når jeg laver det. Husk at kigge på flødens holdbarheds dato cool

1 L fløde til:

Lys 500 gr

Mørk 400 gr

Hvid 300 gr

Fremgangs måde:

1. Chokolade hakkes let og kommes i en skål. Flødes bringes i kog og hældes over den hk. chokolade. Lad det stå en 5-10 min til chokoladen er smeltet. Der røres lidt i fløden for at få det blandet.

2. Tildæk skålen med husholdningsfilm så det går ned ad siderne i skålen og røre overfladen. Dæk ikke til med et låg. Der kan dannes kondens, som kan ødelægge ganachen. Stilles på køl til næste dag.

3. Chokoladen vil altid falde til bunds og efter en tur i køleskabet er chokoladen stivnet (hvid chokolade flyder oven på) Derfor er det vigtigt, at når du skal piske din ganache at du starter på lav hastighed og bruger risene til at løsne chokoladen stille og roligt. Når du kan mærke/se at al chokolade fra bunden/overfladen er væk kan du øge hastigheden. Men vær opmærksom for det kan gå stærkt og hvis ganachen bliver overpisket skiller den og den er sjældent til at rede.

Du skulle nu gerne have en let og lækker cremet ganache lige til at putte i en kage.

Obs: Hvis der skal laves af flere liter fløde så lav den af flere omgange da det er nemmere at styre. Jeg laver max.1,5 L afgangen.

Uhu, jeg laver altid for meget ganash, men hellere det end for meget... Så det kommer an på hvor store kagerne er.. tænke tænke tænke, jeg mener at jeg smurte op med ganash lavet af ½ liter til en kage på 22-24 cm og der var lige i underkanten..

Jeg tænker imens jeg svare på din tråd om fondant, griner..

KNUS

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er nødtil lige at blande mig her.. Du skal være meget forsigtig med at bruge mousse under marcipanen eller fondant. For fløden får det til at smelte. Så vidt jeg er informeret, bruges imbc eller smørcreme til at dække for det evt flødeindholdige, samtidig med at det binder marcipanen fast på.

Jeg er heller ikke til det søde smørcreme men har fundet nogle gode opskrifter..

Vanilje smørcreme: (denne bruger jeg som basis)

250g smør

2pk flormelis

vaniliesukker efter smag

evt til vand efter behov

kan evt tilsætte 1dl mørk kakao

Held og lykke

:D:D:D:D:D

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

IMBC eller smørcreme bliver brugt til at dække for frugsyre i frugtholdige mousser, det har intet med fløden at gøre. Det er frugtsyren som får fondanten til at smelte.

Jeg har smurt op med ganash flere gange og ved at det ivrigt bliver brugt af flere 'kagedamer'.

Cake 4 you er en af dem.

Knus

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
IMBC eller smørcreme bliver brugt til at dække for frugsyre i frugtholdige mousser, det har intet med fløden at gøre. Det er frugtsyren som får fondanten til at smelte.

Jeg har smurt op med ganash flere gange og ved at det ivrigt bliver brugt af flere 'kagedamer'.

Cake 4 you er en af dem.

Knus

Okej.. så blev jeg det klogere.. Jeg mente bare at have læst på kageportalen at fløden også kunne gøre det samme.

Jamen så hælder jeg da også mere til ganash..det smager jo bedre.. hehe

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Okej.. så blev jeg det klogere.. Jeg mente bare at have læst på kageportalen at fløden også kunne gøre det samme.

Jamen så hælder jeg da også mere til ganash..det smager jo bedre.. hehe

Ja det er et spørgsmål der dukker op igen og igen.. Alm chokolademousse tror jeg ikke er holdbar nok til at smører kager op med, men ganashen kan godt holde syren væk..

Smørcreme tager øvelse at blive god til, en veninde jeg har, kan komme smørcreme på så ultra tyndt at det ikke smages og stadig holde det inde der skal. sålangt er jeg slet ikke kommet, men er godt på vej griner..

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer